Bild
Nästa artikel
Billigt är inte alltid dåligt visar det sig, men det gäller att se upp med vissa tillverkare.

Test: Välj rätt lågprisdäck

Däck

Vi har matchat nio billigare alternativ mot ett premiumdäck. Testet visar att premium är bättre men också att det finns billigare däck med acceptabla egenskaper. Vissa av är dock usla.

PDF VIB 2015/04 Sommardäck lågprisdäck

I årets däcktest har vi matchat nio billigare alternativ, tillverkade i Kina, Indonesien, Korea men också i Europa, mot ett av marknadens bästa premiumdäck. Testet visar att premium är bättre men också att det finns billigare däck med acceptabla egenskaper. Vissa av däcken är dock usla. PDF 8 sidor

Kommentarer

#1
2015-04-06 10:18

Är detta det enda däcktest ni har i år? Inget av bara premiumdäck?

#2
2015-04-06 11:15

Att testa billiga däck är väl nästan det viktigaste. Premiumdäcken håller sannolikt hög klass rakt igenom och skillnaderna mellan dem torde vara små. Bland de billigare däcken kan det nog skilja rätt markant, dock. Skönt också om man kan låta bli att vara PK och testa så att man sätter saker i förhållande till kostnad. Typ: "Bromssträcka per krona" =)

Exempel: Om ett premiumdäck (A) kan stoppa bil X i fart Y på 20 meter, emedan ett däck till halva priset (B) tar 30 meter på sig så vore det ju uppfriskande om ni lät bli att skriva ”och däck B är ju fullkomligt livsfarligt och bla bla bla”. Skriv istället något i stil med:

Bromssträcka / krona för däck A var 40,00 kronor per meter
Bromssträcka / krona för däck B var 13,33 kronor per meter

#3
2015-04-06 12:58

@ Antifeministen, "Bromssträcka / krona för däck A var 40,00 kronor per meter
Bromssträcka / krona för däck B var 13,33 kronor per meter"
Om hindret står efter 25 m behöver däck B ytterligare 5 m för att få hejd på bilen och då stämmer din kostnadsberäkning inte så bra! :o(

#4
2015-04-06 13:35

@ saabnisse

Men om hindret är bara fem meter bort till så stämmer det hur bra som helst. Man får sätta saker i perspektiv, liksom. Och om man nu hittar ett billigt däck som lyckas stoppa bilen på bara några meter mindre sträcka än vad premiumdäcket gör så är det ju en intressant redovisning att redovisa i kronor per meter, istället för att bara avfärda.

Om svenska journalister får som dom vill så har vi snart hjälm på oss inomhus.
.

#5
2015-04-06 20:28

Den dagen jag tvärnitade för en älg tyckte jag att mina premiumdäck och belägg var värda varenda krona,fick stopp precis innan pälsen.

#6
2015-04-06 21:07

@Antifeministen, jag avfärdade inte ditt förslag, bara att det kan bli dyrt att köpa billigt.
Sedan det där med hjälm! Det är inte så många decennier sedan man försökte få bilförare att ständigt använda hjälm, bl.a. med hjälp av " Sveriges Bilradio" CG Hammarlund. Någon som minns?
Nu satsar man ju på att få de som verkligen behöver hjälm att använda den, nämligen cyklisterna!
Ursäkta att det blev lite o.t.

#7
2015-04-06 21:14

Sava Intensa hp däck blev testvinnare och det ska man köpa enligt testet a 627kr för 205/55-16. Jämfört med premiumdäcket som man hade som referensdäck Conti Premium Contact 5. a 1552kr

#8
2015-04-06 21:39

Det bästa budget-däcket kanske håller måttet när det är helt nytt... men vad händer när det har rullat 500 mil? Eller 2000. Jag lägger mitt kort på att det dyrare däcket är väldigt mycket bättre då.

#11
2015-04-07 13:00

Lexus.

Det får du inte svar på av ett sådant här test heller vilket däck som är bäst efter 2000mil eller mer........du kan ju byta däck 2ggr när du köper det billigare däcket. Jämför man så så tror jag knappast att det dyrare däcket rullar så långt som två omgångar av det billigare.

#12
2015-04-07 20:49

Jag provade just det här Conti-däcket. Helt suveränt i det mesta, jag tyckte det var det bästa däcket jag haft.
Men livslängden! Sämsta däcket jag haft!
Det vore naturligtvis trevligt om det kunde framgå i en test hur ett däck stoppar i längden också!
Men tyvärr sker ju alla tester på nya däck.

#13
2015-04-09 20:57

Sava är GoodYears budgetmärke, tillverkas i Slovenien och med teknik från GoodYear. Ok kanske bullrar lite mer, stöter lite mer, har lite högre rullmotstånd än premium men greppet är helt Ok... Men är det mil som räknas ja då är det Michelin som gäller, slitstarkt vilket Continental inte är. Michelin är sällan nr 1 i tester (även om Michelin brukar vara bland de bästa), men de brukar hålla längre än andra.. de har satsat krut på livslängd.

#14
2015-09-05 09:53

Jag har köpt Landsail LS388 225/45 ZR17 94W för 555 kronor styck till min SAAB 9-5 2.0t kombi som jag är väldigt nöjd med. Däcket kostar 1/3 av vad ett premiumdäck och Landsaildäcket både bullrar mindre och har lägre rullmotstånd dvs är mer bränslesnålt än vad de flesta premiumdäck är.

#15
2015-09-15 18:32

ViBilägare avråder från körning med friktionsdäck på sommaren pga. dess dåliga egenskaper i vått väglag. Med trafikverkets intensiva saltning av våra vintervägar utgörs vinterväglaget numera av sk. vått väglag. Vilken typ av däck ska vi då välja ?

#16
2016-04-13 15:53

elektronikfreak:
Lägre buller och rullmotstånd räddar dig inte vid en undanmanöver, det är först då ett däck sätts på prov. Dessutom är ju däck kompromisser och högre bullernivå och rullmotstånd kommer troligtvis som ett brev på posten när man ska ta fram ett däck med bra grepp.

#17
2016-04-13 17:24

Tänk på att de flesta kommentarerna är runt 1 år gamla....

#18
2016-04-14 14:42

Varför lägga upp ett 1 år gammal test?

#19
2018-03-28 09:22

I Tyskland har Auto Bild testat slitage (de simulerar slitage och utifrån det beräknar hur mycket däck slits) och kommit fram till Kina-däcken slits mer än andra. Michelin och deras märken BF Goodrich och Klebér tillhör de främsta ihop med - kanske överraskande - Fulda. Continental tillhör de sämre. GoodYear hamnar i mitten. Högsta slitaget har Maxxis Primatra HP5. Michelin Energy och Fulda Ecocontrol kan rulla dubbelt så långt som Maxxis. Maxxis har väldigt bra grepp på vått och torrt när det är nytt, men greppet håller inte i sig så länge...

#20
2018-03-28 09:56

Raphael, Mjuka däck slits snabbare med du kanske är ute efter egenskaperna som ger bättre grepp. Som alltid i naturen, finns för och nackdelar och det gäller då att kanske ta smällen med att däcken slits snabbt mot att byta däck oftare. Däck är också en "färskvara", jag vet de som kört runt med tio år gammla däck. Jag byter hellre ofta så att jag vet att bra däck på bilen. Skall faktiskt iväg nu och däcka om två hjul med Continental premium contact 5.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.