Bild
Nästa artikel

1,2 miljoner Skoda i VW-skandalen

Nyheter

1,2 miljoner Skoda-dieslar påverkas av utsläppsskandalen. Samtidigt meddelar Skoda förändringar i sin ledning.

Kommentarer

#1
2015-09-29 09:04

Skåda. Härvan växer. Surprise.

#2
2015-09-29 09:05

Dom är inkluderade i de 11 miljoner bilar som redan redovisats. Föga förvånande dock.

#3
2015-09-29 09:23

Lösningen på problemet är att flytta runt folk internt, samma tänk fast nu på nya positioner. Tragiskt.

#4
2015-09-29 09:59

Undrar vad VW koncernen ska göra åt alla fuskbilar. Kommer de att byggas om så de klarar respektive marknads utsläppskrav eller ska fabriken köpa tillbaka bilar som inte borde fått säljas på grund av att de inte klarar avgaskraven? Borde inte olagliga bilar beläggas med körförbud?

Vi som värnar om miljön

#5
2015-09-29 10:34

Undrar om VW-koncernen överlever överhuvudtaget?

#6
2015-09-29 10:46

Värnar man om miljön så är man nog inte pro diesel eller bensin.
Och tror garanterat VW/Audi/Skoda/Seat kommer överleva, dom har bra produkter och har fler motoralternativ än dieselmotorer.
Dom ligger långt framme när det gäller biogas och har ju även en del hybrider/renodlade elbilar som är intressanta.

Tror det är få tillverkare som erbjuder så många valmöjligheter som V.A.G idag.

#7
2015-09-29 10:45

11,2 miljoner + 2,1 miljoner + 1,2 miljoner = 11,2 miljoner. Snart kommer siffrorna att öka med Seats bidrag, så sannolikt landar vi på 11,2 miljoner bilar;-)

#8
2015-09-29 10:59

Det skrivs en del om att VAG gör bra bilar har bra kvalité!
Jag kan ju inte förstå detta.
VAG har i åratal dragits med massor med konstruktions fel och bristande kvalitéer.
Det har varit brustna fjädrar, bristande bromsrör, bristande kvalité bromsslangar, växellådor, havererade motorer,spindelleder, styrleder, tändspolar, m,m. ja listan blir lång om man skall nämna alla felen genom tiderna. Jag kan ju inte förstå att detta anses som bra bil med så mycket brister.
Undrar om det finns något annat bilmärke som kan slå detta ?
Och VAG har hela tiden undangrävt dessa bekymmer
och låtit försäkrings bolagen ta ansvaret över VAG;s brister
Nej inte är dessa bilar nått att ha!

#9
2015-09-29 11:16

Ja det är en välsmord maskin som pumpat fram dessa fordon bla i sverige.
Skulle vara kul att se lojaliteterna svart på vitt och inte bara mellan raderna.
Nu får vi hoppas att en mer objektiv period startar...
#3 Poäng till RB

#10
2015-09-29 11:12

Audis stora kvalitetsproblem syns inte i Bilprovningens statistik eftersom deras bilar hamnar på verkstaden och när felen är fixade så godkänns de av Bilprovningen. Som vi förstår av detta så är Bilprovningen ett uselt verktyg för att bedöma bilars kvalitet.

#11
2015-09-29 11:17

I Europa där man är mycket mån om sin bilindustri så att man inom EU gjort stora eftergifter för att biltillverkarna inte hunnit få ner sina bilars utsläpp tror jag inte att det kommer att ske några drastiska åtgärder mot tillverkarna. Det kan väl inte ha dött och skadats så många invånare av att miljontals bilar kört omkring med 20-40 ggr för höga kväveoxidutsläpp i tio år!
Och våra myndigheter i Sverige som helt går i ledband likt en lydstat till EU vågar knappt nysa utan att fråga EU om lov, så här kommer det nog inte ske någon förändring alls. Men de flesta invånarna vårt land vill ha någon som talar för oss hur vi skall göra i alla frågor och då blir vi marionetter som får fråga om lov innan vi gör något.

#12
2015-09-29 11:18

Reveren Benny VW är (var) bra på att snabbt se vad marknaden vill ha, men ibland tar dom genvägar genom lite"quick fix" som deras gasbilar där man använder enkel och billig lösning. Efter bara några år ser vi resultatet, bl.a sönderrostade tankar.

ps. Volvos gasbilar har haft komposittankar över 10år

#13
2015-09-29 12:12

@PREVIA
Se... någon svensk tycks faktiskt ha öppnat käften...
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3177453-volkswagen-hotas-av-atal-i-sve...

Annat var det hos Transportstyrelsen där en "tant" tyckte att vi gör inga egna mätningar den här gången utan går på de tyska värdena.
Hjälp, man blir mörkrädd på riktigt

Det är Sverker Olofsson och Janne Josefsson som mitt hopp står till.
Ingen kan stänga en soptunna som Sverker : )

#14
2015-09-29 11:41

Gemensamt för fuskmotorerna är att de tillverkats i en och samma fabrik i Ungern.

Var denna soppa slutar ska bli intressant att se.

#15
2015-09-29 11:49

Ett genialt drag som rullar upp hela koncernen då de delar på tekniken.

PREVIA alla vet vem som är vår Husse och denna "affären" kommer att tågföras här tills fan avlöser och oavsett om det hela i slutändan slår även på Sveriges ekonomi.

#16
2015-09-29 13:11

Och när kommer ett eventuellt bensinfusk fram?

#17
2015-09-29 13:14

Men sparkad VD lyfter väl stadig "pension" i alla fall :(

#18
2015-09-29 13:24

Ja, så var det då klart med Seat: 700.000 bilar är fuskade med. Baklänges kan vi då konstatera att det är
7,2 miljoner VW
2,1 miljoner Audi
1,2 miljoner Skoda
0,7 miljoner Seat
= 11,2 miljoner totalt

Skandalen sväller;-)

#19
2015-09-29 13:44

Hur lång tid kommer det ta innan Porsche kommer läggas till i listan...någon som vågar gissa?
1. Idag
x. Imorgon
2. I början på nästa vecka.

#20
2015-09-29 14:12

Stort värderas på Audis nu. (Redigerad: Onödig kommentar! //Deeds)

#21
2015-09-29 15:02

@Benny, Porsche har ingen 1,6 eller 2-liters diesel på programmet.

#22
2015-09-29 15:15

Jag har tidigare försökt se saken objektivt och i dess rätta proportioner men tycker att skandalen rullat iväg väl långt för att man ska vara väl till mods. Riktigt bedrövligt blir det om det senare skulle framkomma att det skulle omfatta företag utanför VWkoncernen. Än så länge kan man tro att de flesta tillverkare är hederliga och har klarat de uppsatta kraven. Tekniskt är det sannolikt lätt för VW att omprogrammera bilarna och ersätta de underdimensionerade NOxfällorna med motsvarande som andra märken använder och så ställa allt till rätta. Om man också samtidigt måste ändra partikelfiltren gör det hela dyrare men är ändå görligt. Jag tycker inte det är orimligt att myndigheterna ställer det kravet. Kostnaderna kommer att hämma VW under lång tid f f a kommer man inte ha pengar att fortsätta investeringarna i den formidabla kombinerade modell- och teknikoffensiv som man hittills varit inne i. Vore jag Ford eller GM skulle jag undersöka möjligheterna att gå till offensiv med investeringar. Europeisk bilindustri och teknik är inte bara Audi och VW. Obehagligt är att det hela är så omfattande och fantastiskt är att det kunnat hemlighållas så länge. Man undrar hur spridd kunskapen varit i branschen. Jag har tidigare hänvisat till ADACs tester men det slår mig att VWs mjukvara säkert skulla kunna känna igen testsituationen också i ADACs nya testcykler (som man kört sedan 2012) och så är vi betr. VW tillbaka till ruta 1. Frågan är också om man i ADACs vägda Schadstoffindex döljer VWs ev tillkortakommanden och om VWs fusk varit bekant på testanstalten. Jag tror inte de kan fuska med siffror och testförfaranden dock men väl i presentation och tolkning och att man skulle kunna ha behållit obehagliga diskrepanser i utfallen för sig själv. Jag har svårt att se att man inte ska lita på tyska utredningen av skandalen dock. Frågan kommer också att får en viss genomlysning i USA om man säger så, om än betr andra versioner av bilarna. Skulle vara intressant att veta hur VW klarar sig i hederliga Euro6test eller om man använder fuskmjukvaran där också.

#23
2015-09-29 16:11

Hur tragiskt nu detta än är så kan i alla fall vi konsumenter "glädja" oss åt att vi har haft rätt då vi klagat på de felaktiga bränsleförbrukningarna. Biltillverkarna har då sagt att dessa skillnader beror helt på att man sällan kör likadant privat som i körcykeln som används vid testen. Har själv länge påpekat att detta inte är hela sanningen. Samtidigt har vi även fått se en massa rekord i bränslesnål körning för att liksom försäkra oss om att det GÅR att köra långt snålare än vad testerna visar.

Tyvärr är jag även övertygad om att det som vi nu har fått se INTE är hela sanningen då överförbrukningen gäller samtliga fabrikat och då inte bara på Dieselsidan. Vilken mindre bensinmotor med överladdning överförbrukar inte?
Det är möjligt att andra tillverkare har andra lösningar för att fuska men att det fuskas rakt av över lag är jag helt övertygad om. Så innan vi enbart hänger Vw allt för högt upp så bör vi avvakta och se vart denna soppan slutar samt hur de vill lösa allt till det bästa. ( även då med tanke på oss lurade konsumenter )

#24
2015-09-29 16:34

++ till Mistro och IngoS.

#25
2015-09-29 16:38

Det kanske tragiska med de felaktiga NOx-värdena är att bränsleförbrukningen lär bli högre om man justerar ner NOx. Troligtvis blir det också trötta motorer. Annars är det nog som så många andra gånger med publicitet, även väldigt negativ sådan blir så småningom den bästa gratisreklamen och ännu fler vill köra folkvagn. Dieselgate fungerar som en trimbox ställd i ekonomiläge, positivt för beg. marknaden…

#26
2015-09-29 17:53

Går det att eftermontera NOx-fällor? De berörda motorerna saknar ju nämligen detta helt.

#27
2015-09-29 18:43

"Den motortyp som nämnts är tvålitersdieseln EA189, byggd för att klara avgasnormen EU5. Den tillverkades mellan 2009–2014 och använder en så kallad "NOx-fälla" där överskottet av kväveoxider samlas och regelbundet omvandlas genom att motorstyrningen tillfälligt använder en rikare bränsleblandning. Det "fusk" som programmerats in i motorstyrningen tog dock bort dessa perioder med fetare bränsleblandning, vilket bidrog till att göra dieselmotorerna snålare men också att NOx-utsläppet passerade orenat." Citat från AMS hemsida

Bilarna har NOx-fälla, men de använder fet bränsleblandning för att rena den. I EU6-motorena används Urea, som inte påverkar NOx-utsläppen under reningsfasen. Om jag förstått det rätt. Om så är fallet, så blir det nog svårt att komma åt problemet utan radikalt förändrad motorstyrning - och då möjligen med påverkan av prestanda.

Min gamla A4 med aktuell motor hade en viss förhöjd förbrukning under reningsfasen (ca 1 dl/mil under ca 1 - 2 mil). Det har inte min nya A6 med Adblue-tillsats.

#29
2015-09-29 19:34

Så med andra ord, alla VAG dieslar utan urea-tank kommer vara kostsamma att återställa. Det räcker inte bara med ny mjukvara. Krävs alltså tank, pump, slangar, kablage, kontaktdon och mjukvara. Och så ska det finnas någonstans att jacka på grejerna.
Om jag har fattat det rätt?

#30
2015-09-29 19:45

GDS: du har fattat fel. Det handlar om en ny mjukvara....

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/volkswagen-aterkallar-fem-miljoner-bilar

#31
2015-09-29 19:57

Fel och fel...?
Det går inte med mindre än nämnda utrustning i USA för att klara gränsvärdena där.
Enligt Time har andra tillverkare på USA-marknaden använt urea för att klara gränsvärdena.
Då återstår och se hur körbarheten blir när dessa bilar får begränsad effekt...

#32
2015-09-29 20:01

Det är väl bara att man låser styrdonet i testmode så klarar man ju kraven. Sen hur bilen går efter det är ju en annan sak!

#33
2015-09-29 20:25

Blir nog kul när 11 miljoner bilägare lämnat in bilen på omprogrammering till permanent testmode och sedan resten av livet åker i runt "limp mode" med en strypt bil ;-)

#34
2015-09-29 20:10

Det blir omständigt att låsa testmodet för det ligger i programkoden.
Blir nog en del fulprogrameringar med tiden...
Snart kan säkert värdena ställas om i realtid från tillverkaren med allt vad det innebär.

#36
2015-09-29 20:16

Bilarna ska ju återkallas. Vad jag menar är att om man programmerar om styrdonet så att den motsvarar det testmode som är godkänd så löser man ju avgasproblemet.

#37
2015-09-29 20:16

Limp home mode eller limp mode existerar Gäsp
Amen på dej åxå.

#38
2015-09-29 20:17

Javisst Trasten, det är det viktigaste.

#39
2015-09-29 20:20

Sen om bilen går piss så är väl ett jobb för PR-avdelningen!

#40
2015-09-29 20:22

Ja det borde vara en rejäl skillnad om man valt att mörka det i denna omfattning.

#41
2015-09-29 20:25

Vi får väl se nu när vi börjar programmera om dom. Om nu siffrorna på 60000 bilar stämmer kommer det att bli mycket att göra framöver.

#42
2015-09-30 10:21

Bilprovningarna kanske skulle börja mäta NOx värdet också på något sätt? Usch, aldrig gillat diesel...

#43
2015-09-30 15:58

@Styggavargen
Ja det känns ju absolut som en nödvändighet att bilprovningen kör en sväng med en probe i avgasröret. Dubbla NOx-värden på slät väg med varm motor är väl okey så länge vi slipper värden som ligger upp till 40 gånger gränsvärdet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.