Bild
Nästa artikel

Film: Finjustering av Trabant

Klassiska bilar

Finjustering är det sista steget innan en bil levereras från fabrikerna. Hur det ser ut skiljer sig förstås från tillverkare till tillverkare. Så här kunde det se ut när en Trabant blev klar att komma till en förväntansfull blivande bilägare 1985.

Trabanten var ju Östtysklands klart populäraste personbil. Den var så populär att vissa köpare väntade femton år på leverans. Kanske bara tio om man var medlem i partiet. Men har man å andra sidan fått bilen precionsanpassad som i filmen så var det förstås väl värt att vänta på. Frisyren var antagligen frivillig, men om väntetiderna till frisören var samma som hos bilhandlarna så förklarar det en del.

Kommentarer

#1
2017-07-29 10:54

Kul film och ett tidsdokument över den tid som varit. Enligt min åsikt var detta skickliga mekare som gjorde så gott de kunde med de verktyg och medel som fanns tillgängliga.
Klart att man ler när den ena meken sparkar till grillen, men så funkar det idag med (i alla fall i mitt garage)

#3
2017-07-29 14:52

Om en vuxen man kan rikta dörren bara med att ta tag i underkant och lyfta så kan man ju börja undra hur länge som dörren sitter kvar i det läget? :-)

#4
2017-07-29 18:01

En mig närstående biltillverkare hade "efterjusteringen", där man - i princip - gjorde samma åtgärder, fast mindre brutalt.

#5
2017-07-29 18:27

Skulle förmodligen få 6 stjärnor i krocktest...
Likaså hade den väl RH-Garanti. (RH=Runt Hörnet).

#6
2017-07-29 18:33

Han har en härlig intensitet i arbetet. Men, så blir resultatet lysande... :-)

#7
2017-07-29 18:55

Jag jobbade på Volvo vid den tiden, jag känner igen arbetsmetoderna, samma brytteknik på dörrarna med nedvevad ruta.

#8
2017-07-29 18:57

Tvärnit , man gör det med halvdragna bultar.

#9
2017-07-29 20:56

Vilken skön film, ibland så önskar jag att man varit 10-15 år äldre så man kunde fått uppleva Östtyskland med bilar irl.

#10
2017-07-29 22:37

#Reverend Benny

Du fick en tumme upp för det nostalgiska i din text, men tar du tidsmaskinen tillbaka så glöm inte andningsmask med kolfilter i resväskan (du kommer att tacka mig efteråt !).

#11
2017-07-29 22:51

@Henrik
Var det så jäkligt?
Det är lite sådana realistiska och icke förskönade minnen som behövs höras ibland för att inte dystopisällskapet ska ta över helt.

#12
2017-07-30 08:59

I Sverige hade vi avgasutsug på 60 talet men när jag var i Paris 1976 blev vi visade en ny medelstor verkstad ca 60 anställda plåt lack och service verkstad i en stor verkstadslokal med skärmväggar mellan avdelningarna därinne var ca 10 bilar igång utan avgasutsug det hade man inte där då, men det fanns väl god tillgång på arbetskraft,allting var inte bättre förr.

#13
2017-07-30 09:44

Vi i Sverige hade precis samma frisyrer i mitten av 80-talet så det är inte enbart ett Östtyskt fenomen. :) Se på stjärnor som Style och Tommy Nilsson...

#14
2017-07-30 13:07

Ja, min uppfattning är att de motorerna inte ens gick att tåla om de var optimalt inställda, och det var i så fall nästan ett undantag !

Är det dessutom felinställt/slitet/brist på reservdelar + felaktig oljeblandning så är det outhärdligt. Det ryker något förskräckligt, Ingen saknar en gammal Trabi :)

Däremot när jag var i Berlin senast med jobbet så fanns det (såklart) en firma som kör omkring turister i gamla renoverade Trabanter, de har dock fått motorn utbytt så man slipper tvåtakts(ka)oset. Det minnet är nog de flesta glada att slippa.

#15
2017-07-30 14:29

Jag tycker att en mängd bilar av förr och särskilt sådana här usla skapelser som Trabanten ändock gör sig bäst i minnet. Åkte i Skoda 100/110 någon gång och det var sannerligen en hemsk upplevelse.
Sluter av 60 hela 70-talet och bit in på 80-talet var ju lägsta lågnivå vad gäller vardags bilar.
Var det inte lite som fela med bilarna så var det mycket, helt bra var dem sällan och bilarna var î regel så illa behäftade med rost om inte redan som ny så inom ett par år att få idag har sett något liknande.
Det fanns på den tiden riktiga pedanter som knådade och smekte sin bil var o varannan dag och jag tror inte att det var helt för nöjets skull utan ett måste! Farsans bilar hände det alltid något med om man överskred typ 10 mil och det mildaste var väl om att motorn började att koka men att mackarna de stod tätt och och förklarliga skäl så var de välförsedda och mer av verkstad mot dagens butiker.

#16
2017-07-30 17:01

De sista Trabant som byggdes hade en 4-cyl fyrtaktsmotor på 800cc från VW om jag minns rätt. Fast, då tappar ju bilen sin charm.. Saab använde sin tvåtaktare till 68, men hade även planer på en V6 tvåtaktare för 99:an. Hade nog blivit svårt med bränsleekonomin..

#17
2017-07-30 17:08

#Hultarn

Jo du har helt rätt, men ett år senare föll muren så det blev inte många exemplar med 4-taktsmotor. 1991 lades tillverkningen ner.

"1988 kom Trabant 1.1 som var en något vidareutvecklad variant med ny inredning och genom motorer och växellådor som man lånat från västtyska Volkswagen Polo."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trabant

#18
2017-07-30 18:15

Trabant byggdes väl inte i plåt, utan i någon form av papp? Därav att det är så enkelt att böja och vrida på "plåten".

#19
2017-07-30 18:19

OK, det var 1-liters motor, och inte 800. Blandar nog ihop det med undantagsregeln för avgasrening för motorer under 800cc, visst fanns t.ex. Polo med en sån? Kul variant är också Trabant P1100 som såg helt annorlunda (modern) ut, den hade jag missat. Mekaniskt var den samma som 1.1. men var modernt fyrkantig i formen.

#20
2017-07-30 18:59

Saabium. Jo man sa så förr att Trabanten var gjord av papp! Inte helt sant men dock av en typ av plast baserad på ull, träfiber bomull/textil och fenolharts, har för mig att detta kom ur den tyska krigsmaskinen som led svår brist på råvaror och att det togs fram en mängd alternativa material men kan iofs likväl ha kommit ur Sovjet.

#21
2017-07-31 08:07

Läser på Wikipedia: "cotton waste from the Soviet Union and phenol resins from the East German dye industry". Fenolen användes även till bakelit. Fast det gäller bara ytterpanelerna, kaross-strukturen var självbärande och gjord av stål. Fördelen med Duroplast var att man kunde använda samma verktyg som till stål, och behövde inte bygga upp lagerna som vid glasfibertillverkade paneler.

#22
2017-08-01 14:11

Någon gång i början på 80-talet körde jag från Österrike genom DDR en helg. De tålmodiga och "lyckliga" människorna som tillåtits skaffa en Trabant och hade tilldelats sina 5 liter bensin (Helgransonen) stod längs i stort sett hela vägen med högst 1 km mellan varje med motorhuven öppen och föraren halvt gömd i motorrummet, för att fixa större eller mindre fel på åket.
Poliserna som följde oss för att se att vi inte tog några avvägar fick i alla fall köra Wartburg en lyx utan motstycke.

#23
2017-08-04 18:03

Tänk så mycket det har hänt på 32 år, herre jösses.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.