Bild
Nästa artikel

Klassiker: Trabant

Klassiska bilar

Nedtryckt, hopklämd och pressad av ett grått samhälle – men ändå urkul att köra!

Linjerna har något av ett Triumph Herald-foster i sjunde månaden över sig men där slutar också likheterna med de flesta andra bilar för Trabant 601. Sammanbrottet för Östtyskland är numera på behagligt avstånd i tid och vi behöver knappast älta historierna om Trabants bomullskaross, tvåtaktsmotorn eller den om den uppdragbara stickan som tankmätare längre. Vi har hört alltsammans förr, till leda.

Bevekelsegrunden för Trabants existens var ju något helt annat än att någon profithungrande fabrikör skulle tjäna maximalt med pengar på att miljoner exemplar byggdes. Den grå lilla bilen var blott en diminutiv extremitet i en större samhällskropp, en lucka staten nödsakades att fylla för de tillfällen folk nödvändigtvis skulle transporteras individuellt (svälj!) och inte kollektivt, så som evangeliet för lyckans land egentligen föreskrev.

Det gällde framför allt att inte bygga in någon västerländsk attraktion i det hela. Nix till flashiga linjer, inget blixtrande krom, inga tekniska nymodigheter. Trabant var en bil som folk efter evig väntan på leverans var nödda och tvungna att acceptera. Att den så relativt oförändrad byggdes under så lång tid säger ändå mer om samhällssystemet än om kunskapen hos teknikerna och ingenjörerna hos VEB Sachsenring, där bilen kom till. En titt på de prototyper som aldrig blev av (du kan googla dem) avslöjar att det fanns massor av kreativitet och idéer, men de fick inte utvecklas vidare.

Du kanske hör till dem som provat dig igenom det mesta i gammelbilssortimentet och som erfar ett visst sug vid åsynen av de här bilderna? Det finns alltid ett par Trabant på marknaden och ägandet är nästan lika enkelt som bilen själv. Dessutom är bilen urkul att köra! Det kunde myndigheterna aldrig komma åt. Det låter om bilen, det ryker om den, det är kuriösa handgrepp och lösningar från front till bakparti, allt till veteranentusiastens höga nöje.

Diskutera: Vad tycker du om Trabant?

Trabant 601 Deluxe 1984

Nypris: Såldes inte i Sverige.
Värde i dag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Tvåcylindrig tvåtakt radmotor. Förgasare. Luftkylning. Volym 595 cm3. Max effekt 26 hk DIN vid 4 200 v/min. Max vridmoment 54 Nm vid 3 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak.
Mått: L 356/B 151/H 144 cm. Tjänstevikt 700 kg. Tank 26 liter. 
Fjädring/hjulställ: Enkel tvärställd bladfjäder fram. Dubbla bladfjädrar bak. Triangellänk fram och bak. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång.
Hjul: Stålfälgar, 145/80-13. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak. Tvåkrets bromssystem.
Fartresurser: Toppfart 100 km/tim. Acc. 0–90 km/tim 22 s. 
Förbrukning: 0,65 l/mil.

Livscykeln
1957 Den första Trabanten, P50, tillverkas. Före årets slut har 50 bilar hittat ut på vägarna. 
1958 VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau bildas 1 maj när Horch och Audi slås ihop till ett företag. 
1964 P50 avlöses av 600 (kallas även P60) med 600-kubiksmotor 1962. Nästan helt utan budget uppdateras P60 till 601 1964. Bättre värme och ventilation, ljudisolering och nedvevbara rutor. Leendet i fronten rätas ut.
1965 Växellåda med hydraulisk koppling finns att tillgå – Hycomat. Målgrupp: invalidiserade krigsveteraner som nått långt i det nya livet men inte långt nog för Volga med egen chaufför.
1967 De kommande åren uppdateras Trabant något, motorn omarbetas så den kan köras på hälften så stor oljeinblandning.
1986 Skruvfjädrar istället för bladfjädrar bak. Standardmonterad ekonomimätare. 26 hästkrafter och 12 volt växelströmsgenerator. 
1991 Muren föll 1989. Trabant gick att köpa med VW Polo-motor. Den 30 april 1991 rullar den allra sista Trabanten av bandet.

Kommentarer

#1
2016-06-19 11:59

Jag tycker faktiskt att den inte ser helt fel ut. Jag har ju aldrig kört någon men vad jag förstår så var den hemsk att köra. Det finns väl ett skäl att den dog med kommunismens fall.

#2
2016-06-19 12:23

Ja bra att ha i åtanke detta misslyckande för dom som förordar socialism. Inte bara då att bilen var genomusel, man fick även köa för den i åratal och den kostade enorma pengar för invånarna att köpa.

#4
2016-06-19 14:43

Vi pratar klassiska bilar, vore bra om politiken lämnades utanför.

#5
2016-06-19 14:46

Var för några år sedan i Berlin och åkte Trabi-safari. Man kör i kolonn genom delar av Berlin. Har sällan mött så mycket uppskattning som när man kom i "raden". BMW och Mercedes-förare som normalt "tar för sig" stannade och vinkade fram oss och väldigt många gav tummen upp! Även fotgängare och andra trafikanter uppskattade det de såg. Och "min" Trabi, samma grå färg som på bilden, var faktiskt ganska kul att köra. Och det behöver inte alltid vara det flashigaste som röner uppskattning, fråga italienarna vad de tycker om gamla Fiat 500 så får ni höra!

#6
2016-06-19 14:51

Det är ju inte frågan om hur bra bilen är som man kör utan hur roligt man har när man kör den. Äldre bilar har en charm som de flesta moderna bilar saknar. Med detta säger jag inte att bilar var bättre förr men de hade enormt mycket mer charm.

#8
2016-06-19 15:51

Jag vet inte Vidstige... Tata Nano? Jämför den med dagens moderna bilar och jag tror Trabanten låg närmare dåtidens standard. Därmed inget försvar för Östtyskland som definitivt var kommunistiskt, även om de själva gärna sa socialistiskt. Nu är väl iofs inte Indien heller ett demokratiskt underland med tanke på kastväsende och liknande, men jag skulle önska att du slutade vara så kategorisk i dina uttalanden.

#9
2016-06-19 16:05

BBT6, nej, läser man definitionen av kommunism och socialism så var helt klart Östtyskland socialistiskt. Det som skiljer är bland annat en stark dominerande stat, det har inte kommunismen (som ideologi). Totalitär socialism är nåt vi måste ta tydligt avstånd från. Att vara kategorisk med Östtyskland? Ja absolut, det måste man vara, det var ett fruktansvärt system! Förstår inte detta gullande med såna vänsterregimer och Trabant hade aldrig kommit till utan det, så det är ett mycket tråkig symbolvärde och ingenting jag vill beskriva i några positiva ordalag.

Vad gäller Tata Nano, det är förvisso förmodligen en bil som bara går att sälja i större mängd i Indien visst, men tycker det skiljer en hel del där. Inte minst pris och hur fort det går att få en bil levererad. Dessutom finns det andra bilar att välja på det landet. Så om man ska beskriva den som en klassiker i framtiden vet jag inte, men möjligen då att den hjälper fler med sämre ekonomi att skaffa en bil. Det är dock en helt annan dimension än Trabant.

#10
2016-06-19 21:46

Vidstige, du bör veta att Trabant var en utveckling från DKW F7 och inte så dålig som påstås.
Man måste ju komma ihåg att ekonomin för företaget inte var den bästa och de flesta ändringar och förbättringar måste godkännas av de som förstod bättre, nämligen politikerna.
Trots detta utvecklades bilen kontinuerligt. Idag är den ganska högt värderad som entusiastbil och vårdas väl av sina ägare.
Och det mesta rostar inte, men givetvis finns rostkänsliga delar.

#11
2016-06-20 04:37

Tjänstevikten på 700 kg för Trabant 601 Deluxe 1984, borde få många biltillverkare att skämmas för sina nutida kolosser till bilar som bara verkar bli tyngre och tyngre för varje år som går, utan att det tillför så mycket annat.

#12
2016-06-20 08:18

Har kört Trabant, charmig, men rätt kass bil och man stank värre än efter en dag på Go-cartbanan av tvåtaktsrök. Växlingsgridden var lite spännande då växlarna låg typ baklänges, svårt att förklara.

#14
2016-06-20 09:30

Kloten, vi vet alla om politiken bakom detta och Trabanten men för min del är det roligare att bara prata om bilen. Tekniken eller avsaknaden av denna är det som intresserar mest. Politik ältas tillräckligt ändå men det är förstås min synpunkt.

#16
2016-06-20 15:17

På de dåliga vägarna i förra Östtyskland färdades man faktiskt rätt så bekvämt i en "Trabbi". Hade själv en begagnat Fiat Panda några år efter murens fall (okej, den var visserligen ingen komfortbil heller), och den klapprade och stötte mycket mera. En gång fick jag tillfälle till att köra själv en bit, och då tyckte jag att Trabanten var jobbig: man måste buga för att över huvud taget kunna titta ur framrutan och allt gick tungt, inte minst den konstiga rattväxeln. Men att åka med var helt okej, även på baksätet, bara att man absolut inte fick ha en olycka, för den var livsfarlig i denna plastbil.

#17
2016-06-20 16:11

Jag körde Autobahn från Österrike genom hela dåvarande Östtyskland. Det var en lördag och invånarna hade fått ut sin ranson om 5 liter bensin. Längs hela vägen stod Trabbi i vägkanten med föraren/ägaren med överkroppen inne i motorrummet. Bilarn var troligen sänderkörda på ett eller annat sätt, jag kan inte tänka mig att det var av beundran. Det var högst 1 km mellan varje Trabbi. Prata inte om kvalité där.

#18
2016-06-20 16:40

saabnisse, visst kan det bli för mycket politiksnack och man kunde önska kanske att vi bara kunde tala bilar. Men som även klotis är inne på här så finns det ju knappt nåt mer politiskt i bilväg och dessutom är samlarvärdet knutet till det. En bil som bara kunde ha uppstått i ett sånt politiskt klimat och framförallt sälja mycket. Vad jag tycker märkligt i Sverige är dessutom att man slätar ut kommunismens och socialismens härjningar eller försöker gömma dom. Typiskt är då att man försöker komma undan med att kalla Östtysklands socialism för kommunism eller nåt ord för att på så sätt släta ut vad hard core socialism gör i praktiken med ett land. Det är också nåt skumt i Sverige med att man begravt stasi-arkiven. Våra ofta vänservridna journalister tiger om detta, det hade aldrig hänt om det hade varit nånting som kunde kallats "höger" och då tar man alla chanser att älta igen. Så problemet i Sverige är att vi inte tagit avstånd ordentligt från dessa hemska regimer pga att dom kan kallas "vänster", ibland kan man till och med se tecken på romantisering av dom. Med dom menas då just fullblodig socialism, för det är vad man får om man implementerar socialism fullt ut i praktiken. Det är helt enkelt en fruktansvärd ideologi om den får agera ostört och det är inget att skämta bort eller släta ut. DDR är ett viktigt exempel på detta som vi aldrig nånsin får glömma. Trabant blir då en tydlig och viktig symbol för vad som händer med för mycket socialism, en katastrof alltså.

#19
2016-06-20 21:30

Ja denna hade också tvärställd motor och framhjulsdrift tidigt men denna drivning delades även av saab 92 som då kopierade den rakt av! Förrän en modern variant kom först Autobianchi primula-64 sedan Simca 1100-67 med modern variant utan kedja i överföringen, som hela världen använder än idag och kopierade! VW, Opel, tyska Ford kom långt senare med framhjulsdrift nämligen efter 1970! Geniet för uppfinningen heter italienaren Dante Giacosa!

#20
2016-06-20 21:40

Är det plötsligt ok att diskutera politik nu?

#21
2016-06-21 13:31

Har jag hamnat på en politisk ledarsida? Trodde bara Trabant skulle kommenteras. Östtysk kommunism var ju visserligen gräslig, men politik på den andra kanten är ju också otäck.

#22
2016-06-21 13:39

En del kan inte se en bilartikel utan att genast koppla politik till den.
Tar död på intresset för artikeln för mig.

#23
2016-06-21 13:59

Man ska inte blanda ihop Trabant med Tata Nano, då de har/haft helt olika syfte.
Trabant var ju en billig bil för folket, det fanns egentligen inga alternativ. Karossmaterialet var ett resultat av vad som fanns att tillgå för bilproduktion,

Nano är mer ett alternativ till motorcyklarna i Indien, och är också betydligt enklare och billigare än de vanliga bilarna typ Swift o liknande.
Från början vad målet att den skulle kosta en lakh = 100.000 rupies, vilket då motsvarade runt 16.000 kr. Fast de flesta kostade mer, då det fanns nästan ingen utrustning alls på basmodellen.
En Swift kostade då runt 60-70.000 kr i Indien.

#24
2016-06-21 16:42

När man skriver en artikel och pratar om att östtyska samhället var "grått" så tycker jag man måste reagera starkt, såna försiktiga termer hade aldrig använts i en förtryckande diktatur som inte kan kallas vänster. Inte minst av respekt för alla människor som levde i det fruktansvärda samhället och även tvingades köra Trabant (och då hade dom ändå "tur" som överhuvudtaget fick en "bil").

Jag problematiserade alltså detta att man romantiserar Trabant. Alla varningsklockor ringer när sånt sker och bilen är en riktig skitbil som aldrig hade kunna säljas i några större volymer om det inte vore för ett extremt förtryckande samhälle. Bättre alltså att säga som det är än att hymla men vissa verkar inte tåla sanningen.

Jag tycker Trabant är en mycket otrevlig bil och en symbol för ett mycket otrevligt samhälle. Förstår inte varför man ska hylla denna bil eller kalla den klassiker.

#25
2016-06-21 18:29

Där ser man. Vi andra kollar in själva bilen...i ett bilforum.

#26
2016-06-21 19:21

Klassisk högerretorik...

Det går ju faktiskt utmärkt att disskutera tyska, italienska och japanska bilar från trettio och fyrtiotalet utan att kommentera dåvarande regim.

Men så fort östbilar nämns så måste regimen blandas in av någon outgtundlig anledning.

Alla bilmodeller är barn av sin tid, sen finns alltid de som vill göra politiska symboler av dessa.

#27
2016-06-21 22:25

Prestigelös, nej då, dom regimerna har man diskuterat och tagit avstånd till ordentligt, med all rätt. Ingen skulle säga att dom bilarna produceras i ett land som var lite "grått" eller så som texten är här. Det som skiljer också är att det då är ofta bra bilar som klarade konkurrens på en global marknad som man hyllar eller som på annat sätt var stilbildande. Så klassisk vänsterretorik är att resonera som du och därmed också försvara Trabant, som ju verkligen är en riktig riktig skitbil och som på intet sätt är nåt som man vill ta efter. Man ska komma ihåg också att Trabant ligger betydligt närmare i tiden än dom andra bilar du talade om.

#29
2016-06-21 22:41

Vi bilägare skulle naturligtvis ha gjort ett långt reportage om den östtyska kommunismen och dess konsekvenser. Det är ju trots allt en politisk tidning!...med ett visst inslag av bilar!

#30
2016-06-21 23:37

Det behövs Inga förtryckarregimer för att producera skitbilar, det kan man göra precis lika bra i det fria väst... :-)

Att inte ta avstånd från Trabant är dock inte detsamma som att anamma regimen den stöptes ur, vissa verkar ha svårt att skilja på sak och sak och tillskriver därmed politiska stämplar på folk.

#31
2016-06-22 02:18

Jag tycker ViB gör rätt i att nöja sig med att skriva ett "grått samhälle", för det är ju trots allt en biltidning. Trist att läsa de politiska inläggen.

#32
2016-06-22 06:34

@ Hackenbush

Det är ju en hel del politik i själva artikeln - så det är kanske inte förvånande om det blir politik i kommentarerna =)

Artikelförfattaren hade ju kunnat avstå helt från att beskriva samhället vari bilen tillkom och bara inriktat sig på själva bilen - vilket är brukligt när det gäller alla andra bilar, om det nu var så att man inte vill ha politik på sajten.

.

#33
2016-06-22 07:07

Antifeministen.
Frågan var: Vad tycker du om trabant? Inte "Vad tycker du om politiken bakom trabant"

#34
2016-06-22 12:44

John2008, artikeln i sig tar ju politisk ställning när den skriver "grått samhälle" m.m. Antingen säger man som det är, att det var ett vidrigt förtryckande samhälle, lika kasst som andra liknande förtryckande samhälle som nämts på t.ex. 30-talet (som vissa kallar höger). Eller så undviker man helt att nämna östtysklands regim och skriver bara om bilen, men så var inte artikeln utformad. Det som är trist här är alltså att folk inte bara kort kan ta avstånd från denna vidriga regim som det ju var. Bilen är ju i sig också ett extremt stolpskott och det enda som gör att den är intressant är just att den kom från denna regim (vilket då igen väcker frågan hur man ser på den regimen). Då återstår frågan varför Trabant skulle vara intressant idag och varför den ska kallas klassiker, jag har ännu inte fått nåt seriöst svar på det.

Tror inte heller om Vi bilägare skriver om t.ex. Mercedes 540k att den kom fram i ett "grått samhälle". Bilen tillverkades 1935-1940 och är en ikon, då det var en grymt bra och snygg bil. Låt vara lyxbil. Helt klart en riktig klassiker i alla fall.

#35
2016-06-22 16:35

Vidstige, om du är så politiskt intresserad kan du väl vända dig till ett annat forum? Dina politiska åsikter framgår av de flesta inlägg du gör, men vi bilägare är ju ingen politisk tidning.

#36
2016-06-22 20:48

Vidstige, skippa politiken nu, DDR gjorde så gott de fick, det var inget fel på kunskaperna, det var samma folk efter 1945 som före!
Här har du ett praktex. som verkligen gör skäl för benämningen klassiker, https://www.blocket.se/trelleborg/Trabant__lagmil_67615845.htm?ca=8&w=3

#37
2016-06-22 21:11

saabnisse, väntar fortfarande på svar VARFÖR vi ska minnas denna skitbil och kalla den en klassiker. Din länk är ju bara ett tecken på det jag misstänkte, intresset handlar om den politiska historien, inte om bilen i sig.

Och förstår inte denna utslätande hållning till DDR, nej dom gjorde inte så gott dom kunde eftersom det politiska systemet sabba alla såna möjligheter. Så nej, inte samma folk, dåliga regimer förändrar människor negativt (Västtyskland fick demokrati 1945 och utvecklas sen oerhört positivt). Det är också därför det tagit sån lång tid att integrera forna Östtyskland i Västtyskland, fortfarande stora problem med det och det beror på att dom människorna hjärntvättas av regimen samtidigt som dom tappat all relevant modern kunskap så pass att dom knappt känner sig hemma i en modern demokrati. Så tyvärr för Östtysklands del så ersattes en katastrofregim av en annan katastrofregim 1945. Det första håller alla med om, det andra tycks sitta oerhört långt inne att erkänna. Det är det som är problemet här.

#39
2016-06-22 21:58

https://m.youtube.com/watch?v=SpQxb4NHH4c

Om man vill ha sig en nostalgitripp tillbaka till DDR.

#40
2016-06-23 09:02

Vidstige, jag skrev inte att de gjorde så gott de kunde, jag skrev att de gjorde så gott de fick! Det är en avsevärd skillnad.
Och det gällde nog de flesta inom DDR, man styrdes av högre makter.

Du kan ju läsa artikeln ovan: " En titt på de prototyper som aldrig blev av (du kan googla dem) avslöjar att det fanns massor av kreativitet och idéer, men de fick inte utvecklas vidare."

#41
2016-06-23 12:59

Q7, skitsnack, var absolut noll och intet av "högerpopulism", tar lika mycket avstånd från såna regimer. Och problemet är precis tvärtom, vänster-katrastrof-regimer gullar många i Sverige med. Vad som behövs är alltså lika hårda tongågnar mot vänster-totalitära-regimer. Finns absolut ingen anledning att hylla skitbilen Trabant, istället är det en bra symbol för ett totalt misslyckande som det ju innebär med för mycket socialism. Dvs LÄR AV HISTORIEN, snacka inte bort det. Trabants bästa symbolvärde är alltså att påminna oss om detta och vara glada att regimen föll till sist. Fungerande demokrati och verklig yttrandefirhet är bästa sättet att unvika såna regimer.

#42
2016-06-23 15:00

Vidstige, det är bilen det handlar om. Har du någon gång kört en DKW F7? Eller Lloyd LP300? Eller Trabant?
Lloyden var ungefär samtidig med Trabant, men tillverkad i Västtyskland, det fanns fler liknande t.ex. Goliath (samma företag som LLoyd), Gutbrod, Goggo, osv. Alla hade de det gemensamt att de blev framtagna i en svag ekonomi under utveckling.
Hur det gick vet vi och dess orsaker behöver vi inte gå in på.
Jag tycker att vi kommenterar bilarna.

#43
2016-06-23 15:07

saabnisse, en klassiker brukar ju vara en bil som varit ovanligt lyckad ur nån aspekt och som kanske även sålt bra när det funnits valfrihet. Jag ser inget sånt i Trabant. Så igen, vad menar du gör Trabant till en klassiker som är värd att minnas ur nån positiv aspekt?

#44
2016-06-23 16:46

Det var ju bra att det här med Trabant och den vidriga regimen i DDR har kommit upp. Nu får ju Vidstige verkligen vara i sitt esse. Och det väsentliga, som de flesta anser: Trabant var ju inte mycket att hänga i julgranen.

#45
2016-06-23 19:34

Egorank, vem du nu är, förstår inte din upprördhet. Gillar du inte tråden, bilen och ämnet så är det väl bara att ignorera. Gillar du inte DDR och Trabant så tycker du ju dessutom som jag, ingen klassiker alltså.

#47
2016-06-26 10:59

Vidstige, det behöver inte vara en speciellt bra eller dyr bil för att bli klassiker.
Det kan vara andra egenskaper som gör den klassisk.
I Trabants fall är det ju den långa produktionscykeln med få förändringar och svårigheten att få möjlighet att köpa den, även om man skulle ha råd, som gör den klassisk.
Jämför med 2CV som inte var speciellt dyr, inte speciellt lyxig, lätt att köpa, inte speciellt bra prestanda, men den är ändå en klassiker.

#48
2016-06-29 18:43

Vidstige, jag var inte upprörd. Inser bara att du hellre diskuterar politik än bilar.

#49
2016-12-24 12:08

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.