Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Billig var nog ett fel uttryck att använda sig av, HTC är inte heller en billig mobil men där dom tagit så mkt genvägar när det gäller utveckling att dom borde bojkottats för längesen.
OnePlus historia är ingen trevlig läsning vad det gäller bakdörrar, säkerhetshål och spionprogramvaror och datainsamling men dom har en hängiven skara fans av många anledningar. Numera verkar dom ha fått ordning på sina grejjer och verkar inte ha tappat så mkt användare.
Mkt handlar nog om att dom kör ett eget OS (egen variant av Android) på gott och ont som många tycker är spännande och att dom har haft en liten hype och unikt sätt att sälja mobiler på.

Uppdaterat: 2019-01-20 09:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ser inte ut som det blir några nya MS-försök inom mobil-branschen under den närmaste tiden - https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.713309/microsoft-byt-till-android-eller-ios

Uppdaterat: 2019-01-20 12:50

Lite motvikt till alla skräckscenarion angående WP: http://allaboutwindowsphone.com/features/item/23352_No_no_dont_get_panicked_by_the.php

Uppdaterat: 2019-01-20 13:01

Jag minns när supporten för Windows XP skulle upphöra, en datorkunnig(?) skribent skrev att man from det datumet skulle dra ur nätverkskabeln och absolut inte gå ut på nätet med risk för total kapning och man skulle bli nerlusad direkt med en massa virus. Hur det gick? Det hände i stort sett ingenting. Nu upphör ju supporten för Win7 om ett år ungefär och det kommer säkert en massa skräckhistorier då med.

Uppdaterat: 2019-01-20 13:13

@L West
När du säger att "det hände i stort sett ingenting" vad menar du då?
Är det inte viktigt att säkerhetshål lagas på uppkopplade enheter?

Uppdaterat: 2019-01-20 13:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min länk var dock från en artikel där MS själva uppmanar nuvarande WP-användare att övergå till Iphone eller Android-lurar.

Uppdaterat: 2019-01-20 16:33

Jag menar att skribenten som för övrigt var Linuxfantast målade fan på väggen, jag och säkert en hel del andra fortsatte använda XP utan minsta problem flera år, inga virusattacker, inga datorkapningar. Inget hände av det som förutspåddes.

Uppdaterat: 2019-01-20 17:07

@L West.
Skönt att du klarade dig från virusattacker eller att din dator blev/var en zombie när du ändå hängde kvar på XP, gissar att du säkerligen körde någon bättre variant av virusskydd och hade koll på trafiken i ditt nät. Men du har lämnat XP bakom dig nu antar jag?

När det gäller Windows Phone så har den support ett tag till, detta gäller ju de äldre telefoner som t.ex. jag kör. De som säljs idag får support bortom 2019.
Sen så får vi väl se vad MS hittar på, tycker det är skumt att dom rekommenderar folk att köra iPhone eller Android om dom nu har något i pipen...men det kanske bara är rykten, vem vet.

Uppdaterat: 2019-01-20 17:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo jag har nog gått ifrån XP sen länge. Jag har fö senaste 12-15 åren förlitat mig på MS egna antivirusprogram som många menar är värdelöst men konstigt nog har jag inte haft skuggan av nåt skit på nån av alla datorer jag har hand om. Tur eller sunt bondförnuft att inte klicka hejvilt på nätet?

Uppdaterat: 2019-01-20 17:45

Fått problem med Samsungen S8, den öppnar inte PDF filer längre.

Huawein funkar fint, men tangetbordets layout är plottrig och har dålig kontrast i vitt och grått. Bindestrecket tex är kortare än understrecket och så litet att man får leta efter det, och det sitter inte där det borde. WPns tangentbord gjorde samma sak, men var såååå mycket tydligare. Samsungens är också betydligt bättre.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:21

Du kan väl byta app för det virtuella tangentbordet - det är ju en enkel match.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:23

För mig är ingenting enkelt när det är nått jag inte förstår.
Jag är sämst på datorer, telefoner etc. Så fort man ska tanka hem nått poppar det upp en massa frågor, godkänna här, tillåta där mm och jag har inte den blekaste aning om vad jag ska svara, slutar med att man tillåter allt, utan att veta vad man godkänt.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:34

Rikard, det var just enkelheten i handhavandet som jag gillade med WP.
Jag har vant mig med min android, men då och då laddar jag min gamla Lumia bara för att se WP -layouten .

Uppdaterat: 2019-03-06 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Laddar min gamla 920 bär jag behöver en bra, snabb o vettig kamera.

Uppdaterat: 2019-03-06 20:58

Kollade i Play, fanns typ hur många tangentbord som helst. Frågan är hur man ska veta vad som passar mig.

Uppdaterat: 2019-03-06 21:01
Rikard skrev:

Kollade i Play, fanns typ hur många tangentbord som helst. Frågan är hur man ska veta vad som passar mig.

Swiftkey är ett tämligen enkelt val.

Uppdaterat: 2019-03-06 21:04
Power to the people
Grosser skrev:

Rikard wrote:Kollade i Play, fanns typ hur många tangentbord som helst. Frågan är hur man ska veta vad som passar mig.
Swiftkey är ett tämligen enkelt val.

Har det i Samsungen, blir det samma layout om man tankar ner den till Huawei ??

Uppdaterat: 2019-03-06 21:47

Hittade nått som heter Classic Big Keybord, har svenska recensioner att funkar bra. Men det framgår inte om det finns svenska bokstäver.

Uppdaterat: 2019-03-06 21:54

Ja jäklar, fick till det, svenska tankade man ner separat.
Tyvärr kommer det upp reklam när man klickar på smilgubbar, eller emojer som det heter nu för tiden.

Uppdaterat: 2019-03-06 22:07

Reklam medans man skriver låter irriterande. :(

Uppdaterat: 2019-03-06 22:16

Är du van med Swiftkey så tanka ner det till Samsungen. Att du får reklam brukar innebära att det finns en reklamfri betal-variant av appen.

Uppdaterat: 2019-03-06 22:27

På tal om "bra kamera"... Väntar otåligt på min Nokia 9, få se då om den tar så fantastiska foton som utlovats. Verkar lovande om man ser på exempelbilderna som florerar på nätet.

Uppdaterat: 2019-03-07 06:09
L West skrev:

På tal om "bra kamera"... Väntar otåligt på min Nokia 9, få se då om den tar så fantastiska foton som utlovats. Verkar lovande om man ser på exempelbilderna som florerar på nätet.

Kul! Jag suktar efter en med, men avvaktar recensionerna. :-) Du får skriva om den här när du fått testa den lite.

Uppdaterat: 2019-03-07 13:10
Power to the people

Hel... Jäv... Ski… @
Samsungen sa i förrgår att den fanns en ny uppdatering, och då man läst hur viktigt det är med uppdateringar, klickade jag givetvis på "Uppdatera"
Största skillnaden är att alla figurer bytt utseende och färg, som man skulle ha tankat ner ett tema för barn.
Katastrofen är att snabbknappen "bokmärken" som dök upp så fort man svepte uppåt på webbläsaren är borta, och har bytts ut mot en annan funktion som jag sälla använder.
Nu måste jag klicka ytligare 2 gånge för att ta mig till en annan sida, och det är sånt jag hatar, en massa extra onödiga klick.

Uppdaterat: 2019-03-10 09:45

Just sånt där jag är rädd för med Android. Och all reklam som stör. Därför har jag envist hållit fast vid WP och skulle egentligen klara mig många år ännu men man vill ju förnya sig ibland. Kanske AndroidOne kan borga för liite mindre spam?

Uppdaterat: 2019-03-10 10:49

Låter som att du fick Samsungs nya One UI, det drabbade även min fru, men hon blev mer positivt överraskad. ;-)

Uppdaterat: 2019-03-10 13:42
Power to the people

För att "jäklas med kroppen" så tog jag mig för och installerade "Microsoft Launcher" på min Galaxy S7. Om det blev bättre eller sämre är svårt att säga men liiite annorlunda blev det i alla fall...:)

Uppdaterat: 2019-03-10 17:11
L West skrev:

Just sånt där jag är rädd för med Android. Och all reklam som stör. Därför har jag envist hållit fast vid WP och skulle egentligen klara mig många år ännu men man vill ju förnya sig ibland. Kanske AndroidOne kan borga för liite mindre spam?

Jag har en Nokia 6+ med AndroidOne och det är ingen besvärande reklam, jag är nöjd med luren, men Rikard hade ju otur med sin.

Uppdaterat: 2019-03-10 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

L West wrote:Just sånt där jag är rädd för med Android. Och all reklam som stör. Därför har jag envist hållit fast vid WP och skulle egentligen klara mig många år ännu men man vill ju förnya sig ibland. Kanske AndroidOne kan borga för liite mindre spam?
Jag har en Nokia 6+ med AndroidOne och det är ingen besvärande reklam, jag är nöjd med luren, men Rikard hade ju otur med sin.

Om man får besvärande reklam eller ej har ju inget att göra med om man har vanliga Android, AndroidOne, eller Windows, utan vad man har för appar för det är i dom reklamen dyker upp. Skillnaden är bara att AndroidOne har mindre appar förinstallerade, men det är bara att avinstallera appar man inte använder i vanliga Android så blir det samma sak. Finns förvisso en del appar som är svåra att avinstallera, men dom har ingen reklam och det går även att avinstallera dom, men lite knepigare. Appar utan reklam brukar kosta lite.

Uppdaterat: 2019-03-10 18:21

Min fustration över att Bokmärken försvann från snabbmenyn på S8an har bönhörts, plötsligt idag var dom tillbaka ?? Ingen upptatering eller nått, den har bara flyttat !!

Uppdaterat: 2019-04-05 14:32

Vad tror vi om Trump och HUAWEI??
Får jag kasta telefonen i soptunnan vad det lider ??

Uppdaterat: 2019-05-21 08:08

Vi kan nog bara tro precis som du säger, Rikard. Men troligen så kommer nog redan levererade telefoner knappast att beröras av det jag läst men som sagt - det är mycket troende i denna fråga just nu.

Uppdaterat: 2019-05-21 08:33
Rikard skrev:

Vad tror vi om Trump och HUAWEI??
Får jag kasta telefonen i soptunnan vad det lider ??

Trumps hot mot Huawei var just bara ett löst hot för att markera. Inget kommer att hända med din telefon el. Huawei, är min bestämda uppfattning idag och troligen även framöver.

Uppdaterat: 2019-05-21 08:57

Det som omedelbart drabbar Huaweianvändare är väl att de inte får tillgång till Google Play för att ladda ner appar och att de bara får uppdateringar som görs med öppen källkod. Lyckligtvis kan man ju ladda ner appar på andra ställen så om Huawei vill kan de tillhandahålla såna själva.

Uppdaterat: 2019-05-21 08:58

ffodil,
Googles ägare Alphabet har sagt att de ska följa beslutet

Uppdaterat: 2019-05-21 09:00

Som jag fattat det berör detta endast nya telefoner, sålda telefoner i användning borde få uppdateringar som förut, Google kan väl inte ensidigt avsluta ingångna avtal. Tror det mest var ett skrämskott av Trump för att försöka pressa Kina men vi vet ju från förut att han kan hitta på nästan vilka galenskaper som helst så det återstår att se...

Uppdaterat: 2019-05-21 09:26

Har också tolkat det man läst på samma sätt som L West.
Är det kinesiskt ägda företag som Trump vill klämma åt så lär väl det USA-klingande märket Motorola också falla eftersom det ägs av kinesiska Lenovo - som likaså tillverkar de i företagssammanhang populära Thinkpad-datorerna. Man kan undra vad dessa beslut ändar i....

Uppdaterat: 2019-05-21 10:03

"Huawei får tillfällig befrielse från sitt amerikanska förbud.
Trump-administrationen försenar tillfälligt sitt förbud mot Huawei .
I ett tillkännagivande på måndagen sade US Department of Commerce att det skulle ge den kinesiska tech-jätten ett 90-dagars undantag från handelsrestriktioner tack vare en Temporary General License (TGL)."

Och på den vägen kommer det troligen att fortsätta, såsom jag uppfattar det.

Uppdaterat: 2019-05-21 10:26

Å andra sidan är ju Trump väldigt oförutsägbar...

Uppdaterat: 2019-05-21 11:00
Pi skrev:

Å andra sidan är ju Trump väldigt oförutsägbar...

Nej, kan jag inte tycka, tvärtom vill jag säga.

Uppdaterat: 2019-05-21 12:32

Varför lever denna tråd? Den handlar om den utdöda telefonen Lumia, men folk använder tråden som en generell tråd för mobiltelefoner.

Uppdaterat: 2019-06-14 21:50
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Varför lever denna tråd? Den handlar om den utdöda telefonen Lumia, men folk använder tråden som en generell tråd för mobiltelefoner.

Det var jag som startade tråden och den fortsatte efter WP's förfall och där vi tipsade varandra om bra ersättare till WP.
Som du säger @bejje, det innehåller rätt mkt generella tips och lite hjälp då folk kört fast. Så man kanske skulle döpa om den till "mobilakuten" :-)

Uppdaterat: 2019-08-01 22:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lyckades slänga telefonen på en Gotlänsk grusgång, den blanka fina baksidan var tydligen nån typ av glas.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-07 13:59

Den skulle ganska säkert ha klarat sig om du haft ett billigt plastskal... (eller ett dyrt med för den delen). Ofta är baksidan på dagens telefoner av glas så ett skal av något slag rekommenderas varmt.

Uppdaterat: 2019-08-07 14:17

Kan bara instämma i vad L West säger, lägg 2-300 på ett bra skal som även har en liten kant över framsidan, på så sätt så repar du inte eller slår den i marken om framsidan skulle slå i.

Uppdaterat: 2019-08-07 14:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Man kan fråga sig varför någon kommer på den briljanta idén att göra handhållna apparater i stötkänsliga material.

Uppdaterat: 2019-08-07 17:23

Japp, fd. Nokia Lumia vart ju gjorda i polykarbonat och hade utbytbara skal. Det var tider det! ;)

Uppdaterat: 2019-08-07 17:47
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Man kan fråga sig varför någon kommer på den briljanta idén att göra handhållna apparater i stötkänsliga material.

Dom skall väl tjäna pengar på alla fodral och skydd. Håller med helt idiotiskt.

Uppdaterat: 2019-08-07 17:54

Just glas tror jag är en kombination av att man vill ha en vridstyv telefon som är tunn och ändå känns lite premium. Alternativet är ju plast för att kunna ha en fungerande QI lösning.
Sen så skiljer det lite mellan mobilerna hur tåligt glas den har.

Uppdaterat: 2019-08-07 18:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Grosser skrev:

Japp, fd. Nokia Lumia vart ju gjorda i polykarbonat och hade utbytbara skal. Det var tider det! ;)

Just polykarbonat är nog så nära man kommer med plastmaterial som känns lite mer kvalitet och känslan av att den är solid.
Och Nokia stödde ju även dom trådlös laddning.

Sen har jag alltid haft mina mobiler i ett skydd, tycker de flesta känts lite kantiga eller kalla, ett fodral eller skydd av kvalitet är det första jag köper.

Uppdaterat: 2019-08-07 18:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.