Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Sant Pi! =)
Jo, jag har också jobbat på ett dataföretag och firman anställde en kille på glid, en hacker och han visade och lärde oss andra en hel del om hur lätt nån som kan det tar sig förbi alla säkerhetssystem. Så vill någon blåsa en kommer dom att göra det... Don't worry, be happy. ;-)

Uppdaterat: 2018-05-28 22:11

Tänk om folk bara visste... :p
Pågår dagligen, just nu, runt omkring oss. Webkameror hemma hos folk som är med och sänker servrar på andra sidan jorden, datorer hemma hos folk som sprider virus och trojaner till hela världen. Att snappa upp lösenord och koder ger inträde till mer datorkraft, känsliga uppgifter med mera.
Några av sidorna som är bra på att visualisera vad som pågår:
https://cybermap.kaspersky.com/
http://www.digitalattackmap.com/#anim=1&color=0&country=ALL&list=0&time=17661&view=map
http://www.norse-corp.com/
Tänk på vad man kommer åt om man kommer åt någons telefon i dag:
Inlogg till alla möjliga sidor.
Kan man trycka in någon spionprogramvara kan man logga bankidkoden man trycker.
E-postadresser och telefonnummer till en drös människor som man kan sprida vidare saker till - kom ihåg, när Du som känd för mottagaren är avsändare så blir det plötsligt trovärdigt för mottagaren och man luras i fällan. Telefonsamtal kan ringas till betalnummer, betal-sms kan skickas och så vidare.
Sjukligt rädd skall man inte vara - är man rädd tänker man inte rationellt - men man skall definitivt vara väl medveten om vad som pågår och riskerna samt se till att uppdatera lösenord, koder med mera regelbundet och ofta.
Har bara på några veckor sett hur flertalet instagramvänner (många som faktiskt är smrarta!) har fått sina konton fylda med spamreklamskit till någon suspekt sida som säljer så kallade RayBan-brillor bland annat.
Men vi delar frikostigt med oss av lösenord till appar med mera, och delar rättigheter till densamma så de har full insyn i din telefon och dator och ditt liv.

https://www.cert.se/
är en bra sida att gräva lite i. För stunden finns 17.000 bekräftat infekterade datorer i sverige - bekräftat alltså.

Och denna, apropå bilar:
https://www.zdnet.com/article/flaw-connected-alarm-system-exposed-vehicles-remote-hacking/

Vi går en spännande framtid till mötes.
Jag är helt på din linje Rutger: En viss försiktighet, dock av lite större mått, skulle alla må bra av.

Uppdaterat: 2018-05-28 22:44

Google håller koll, de senaste dagarna har när nog alla mina kontakter på telefonen ploppat upp som vänförslag på Facebook, d.v.s arbetskontakter.

Besviken på ljudet, S8 är väl en top of the line modell ?? Mono ur en skamlig högtalare !! Ska det vara så ??

Väldigt bra att skriva på, man träffar rätt. iPhone var förvisso mindre, men stört omöjligt att skriva smidigt med, blev fel hela tiden.

Uppdaterat: 2018-05-28 23:02

Det är nog din Facebookapp som skvallrar där. Avinstallera den och stoppa den (om den ligger kvar ändå).

Uppdaterat: 2018-05-29 07:55

Har ingen app, använder webläsaren.

Uppdaterat: 2018-05-29 08:11

Jag har ju en urbillig androidtelefon, mest att leka med. När jag upptäckte att det kommer regelbunden reklam i mitt Instagramflöde på den tappade jag genast en stor del av mitt spirande intresse för android... Finns kanske reklamfria Instagramappar som kostar? All reklam i android är väldigt "avtändande" för mig...

Uppdaterat: 2018-05-29 20:11

Har iPhone privat och Samsung i jobbet.
iPhone funkar. Samsung funkar basic (jag kan ringa och svara).

Uppdaterat: 2018-05-29 21:28

Reklamen i Instagram kommer från Facebook, inte Android.

Uppdaterat: 2018-05-29 21:31
L West skrev:

Jag har ju en urbillig androidtelefon, mest att leka med. När jag upptäckte att det kommer regelbunden reklam i mitt Instagramflöde på den tappade jag genast en stor del av mitt spirande intresse för android... Finns kanske reklamfria Instagramappar som kostar? All reklam i android är väldigt "avtändande" för mig...

Märkligt, jag har ingen reklam alls i min Samsung S7. Här blir reklamen överst en grå ruta. Har inte gjort några egna inställningar, så det måste i så fall vara nån grundinställning. Så mobilen är trevligare läsa här på än Windows datorn.

Uppdaterat: 2018-05-29 21:36

Fick ett medelande på Messenger, det ploppade upp en bubbla på skärmen uppe till höger.
Men jag får inte bort bubblan, den är irriterande ivägen när man ska klicka på annat.
Nån som vet hur man får bort den, eller stänger konversationen så den försvinner ??

Uppdaterat: 2018-05-29 22:08

Ta tag i bubblan och dra ner den till nederkant på skärmen. Släppt den på krysset/stäng som dyker upp.

Uppdaterat: 2018-05-29 22:14
Power to the people

Tack Grosser

Uppdaterat: 2018-05-29 22:21

Men nu har jag ju inte Facebook...

Uppdaterat: 2018-05-30 05:23

Och nog för att reklam förekommer I WP också men inte på långa vägar när lika mycket som I android. Och jo, eftersom Facebook äger Instagram så kan dom ju mata på reklam oberoende av om man har Facebook eller ej...

Uppdaterat: 2018-05-30 06:31

Självklart så får du reklam, din telefon och gratistjänsterna du använder måste ju finansieras på något sätt.
Någonsin klurat på varför gratis appar såsom Angry Bird behöver access och läsa dina SMS och se din telefonbok?

Läste precis lite om Apples nyheter i höst, iOS 12 som släpps kommer ha fokus på att få upp hastigheterna på de lite äldre enheterna.
Samtidigt så kommer det funka på samma enheter som iOS 11, dvs iPhone 5S och uppåt.
Imponerande att man väljer att supportera en enhet från 2013 med nya versioner av iOS.

Uppdaterat: 2018-06-05 09:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Idag fick jag äntligen Android 8 på min Galaxy S7. Samsung är inte direkt snabba av sig när det gäller OS-uppgraderingar.
Där måste jag säga att Apple tycks vara ett föredöme i o m att de även uppdaterar äldre enheter. Men det blir ändå ingen Apple-produkt "på min gård"...:)

Uppdaterat: 2018-06-05 10:56

Nu har jag blivit tvungen att byta min Lumia 950 mot en Android 8.1 för att få tillgång till banken och BankID.
Det är inte kul, jag tycker WP är avsevärt bättre än Android, men det spelar ingen roll vad jag tycker, det är ju andra som bestämmer och WP är ute.
Ok, mobilen är ju ny och avsevärt snabbare än min fyra år gamla Lumia trots att det är en billig mobil, Nokia 6.1.
Antagligen kommer den att räcka till för det jag behöver och jag kanske blir nöjd när jag blivit van.

Uppdaterat: 2018-07-24 16:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du gillar Windows utseende kan du ladda ner t.ex SquareHome 2. Det har jag på min billiga Kinalur. Har man fastnat för WP så har man... :)

Uppdaterat: 2018-07-24 16:42

Vad tycker du är bättre på WP?

Uppdaterat: 2018-07-24 17:54

Xanthopteryx, ikonerna som är lika dem på datorn Windows 10 och att det är en begränsad mängd, alltså de jag använder.
Nu blir det att lägga ner en tid på att rensa i smörjan?
Tack L West, ska kolla det.

Uppdaterat: 2018-07-24 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan även tipsa om Launcher10 till Android. Bra Windows-ersättare.

Uppdaterat: 2018-07-24 18:31
Power to the people

Skapa en mapp på en förstasida (hemskärm eller vad det heter, där man lägger widgets) och lägg det du använder där?

Uppdaterat: 2018-07-24 18:59

Ok, tack. Jag talade med en person som körde WP till för ett par år sedan, han ansåg att jag överreagerade, "Du vänjer dig snabbt!"
Ja, vi får se, men nu har jag fått några tips.
Det trevliga med den här fånen annars är att den har nästan exakt samma storlek som Lumia 950, jag vill inte ha en så där stor platta som yngsta sonens äpple.

Uppdaterat: 2018-07-24 21:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag tror också att du vänjer dig snabbt saabnisse. WP var en bra inkörsport till smartphone världen, upplevde jag. Övergången till Android gick lätt för mig, när man liksom knäckt koden via WP. Android är ju rätt lika, bara lite annat utseende på symbolerna. Men du kan flytta runt dom och skräddarsy utseendet/mängden appar på samma sätt som i WP. Frun, som inte är särskilt teknisk, bytte i förra veckan sin WP Lumia 635 mot en Samsung J5 och hon är redan nöjd och tycker om den. Visst frågar hon ibland om nåt, men det går nästan förvånansvärt bra för henne och hon uppskattar sånt som saknades i WP.

Drygast med att byta lur är väl alla 250 avtal på 78 A4 sidor man ska godkänna innan man får igång den och sen att få över kontakter, mail mm... Finns ju även mer inställningar i Android jmfr WP, på gott o ont... Men du fixar det saabnisse. Tar jag idag upp en WP så känns det gammelmodigt och svårt, så man ställer om snabbt. Lycka till!

Uppdaterat: 2018-07-25 11:16

Jag är kanske den sista med WPn kvar, byte hägrar då Bank-id slutar funka detta år.
Sen nån vecka har mailen slutat funka, jag får mail, men dom går inte att öppna.
Raderade kontot och konfigrerade det på nytt utan framgång.
Webmail, så jag kommer åt dom iaf, men irriterande.

Uppdaterat: 2018-08-09 11:36

Rikard - Jag gjorde fabriksåterställning på min gamla Lumia 1020 och gav den till en kompis. Den funkar bra än efter ett år, så en fullständig rensning kan tydligen vitalisera luren. Alla "buggar" jag hade försvann. Fast då åker du ju på att installera allt igen... Men bank-id fungerar ändå inte i min pga för gammal Windows version, men min kompis är lite gammeldags och använder ändå inte sånt.

Annars får väl du också bita i det sura äpplet och lämna WP... ;-)

Uppdaterat: 2018-08-09 12:10

T.o.m. jag börjar se det tröstlöst med Microsofts nonchalans. Före den senaste stora uppdateringen (I slutet av maj?) hade jag min 950XL I perfekt skick, allt som jag behövde och använde funkade och batteritiden var den bästa jag nånsin haft. Sen kom uppdateringen vilket gjorde att Bluetooth slutade fungera och nu håller batteriet knappt arbetsdagen igenom. Jag biter ihop och hoppas att nästa uppdatering ställer allt tillrätta igen. Men jag funderar starkt på en refresh igen, det KAN hjälpa vid problem...

http://allaboutwindowsphone.com/features/item/23049_How_to_Refresh_your_Windows_10.php

Uppdaterat: 2018-08-09 12:27
Rikard skrev:

Jag är kanske den sista med WPn kvar, byte hägrar då Bank-id slutar funka detta år.
Sen nån vecka har mailen slutat funka, jag får mail, men dom går inte att öppna.
Raderade kontot och konfigrerade det på nytt utan framgång.
Webmail, så jag kommer åt dom iaf, men irriterande.

Jag gick med tvekan över till en Nokia 6.1 och när jag nu haft den några veckor börjar jag vänja mig.
Den har ju Android 8 och nog finns en del hyss som man retar sig på och som gör att man saknar WP, men det finns en del fördelar också.
Men det skiljer tydligen en del mella Androidlurar också, En granne var här igår och skulle swisha lite mynt till mig och han lyckades verkligen få problem, det var en två år gammal Samsung och den versionen var ganska annorlunda, men det gör ju inget när man blir van.
Den här Nokian är ju avsevärt billigare än den fyra år gamla Lumian, men den är ändå avsevärt snabbare. Det märks att utvecklingen går snabbt.
Men det bästa tycker jag är att den har nästan exakt samma storlek som den gamle.
Fast visst saknar man WP ibland, än har det inte gått över.

Uppdaterat: 2018-08-09 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilka hyss tänker du på?

Uppdaterat: 2018-08-09 18:44

Någonstans fanns en knapp som heter "Stör ej", det måste väl vara det onödigaste som finns?
Det visade sig att den bara kopplade bort mikrofon och högtalaren. Det ringde som vanligt och det gick att ringa upp, men inga samtal gick fram!
Vad ska det vara bra för?
Det märkliga är att jag inte vet var knappen finns, jag var tvungen att anlita yngre sonen.

Sedan flyttar Oreo om apparna efter hur ofta de används, det är alltså inte säkert att den senast använda appen ligger kvar där man hittade den senast.
Detta ska tydligen bli ännu värre i den senaste versionen "Pie".
Den här formen av påtvingad prioritering gillar jag inte, men det kanske finns något sätt att bli av med den.
Sedan tycker jag Nokians ringtoner är för mjäkiga, men hur sjutton gör man för att lägga in en från nätet?
På WP var det ju väldigt enkelt.

Uppdaterat: 2018-08-09 19:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag hittat hur man gör för att få en ringsignal som väsnas lite mer än Nokias egna.
https://swedroid.se/hur-man-lagger-till-sina-egna-ringsignaler-i-android-guider/
Lite bökigt, men jag ska prova, det finns ju en väldig mängd ringsignaler t.ex. den som låter som en telefon som ringer!

Uppdaterat: 2018-08-09 20:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stör ej är skitbra i vissa lägen!
https://support.google.com/android/answer/9069335?hl=sv&visit_id=1-636694389634650915-2138728447&rd=1

Uppdaterat: 2018-08-09 21:17

Jag tycker det är fullständigt onödigt, vill jag inte bli störd är det ju bara att ta bort ljudet eller välja flygplanläget.
Tar jag bort ljudet känner jag ju ändå om någon ringer och vill jag inte göra det kan jag ju lägga från mig mobilen.

Jag tycker det finns mycket onödigt i Android, skräp som man slapp i WP!

Uppdaterat: 2018-08-09 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ta som exempel när frugan var på väg hem från sommarstugan. Jag ville sova och hon skulle komma framför sent.
Om något händer vill hon ju kunna nå mig.
Alltså, stör ej men tillåt hennes nummer. Inga andra samtal, notifiering, sms etc låter eller vibrerar. Bara om hon ringer eller skickar sms.
Vi har nyttjat det ett par gånger i liknande situationer.

Uppdaterat: 2018-08-09 21:26

Drt är nog en Nokia som hägrar för min del oxå, om inte annat för att skilja sig från mängden.
Folk frågar ofta nyfiket "vad har du för telefon ??"
Jag aldrig hör den frågan till nån som jar en iPhone el Samsung.
Sen är den billig oxå, har ju redan en S8 på jobbet och behöver ingen värsting själv.

Uppdaterat: 2018-08-09 21:38

"Stör ej" används alltid av mig. Generellt har jag "Stör ej" aktiverad för allt undre nattetid (typ 23--08) men de närmaste familjemedlemmarnas telefonnummer är exkluderade så de kan "ringa igenom". På så sätt kan telefonen vara igång hela dygnet (vi har ingen fast telefon längre) med de enda som kan få den att "ringa" är våra allra närmaste - om nån kritisk situation skulle uppstå under natten.

Uppdaterat: 2018-08-09 22:44
saabnisse skrev:

Sedan tycker jag Nokians ringtoner är för mjäkiga, men hur sjutton gör man för att lägga in en från nätet?
På WP var det ju väldigt enkelt.

Jag har skapat egna ringsignaler, från låtar som jag klippt till lagom längd, i ett program jag fått av en kusin. Dom ligger som mp3-filer i datorn och jag för bara över dom via USB-sladd från datorn till rätt katalog i mobilen med utforskaren. Gjorde lika på WP som på Androiden. Sen är det bara att i telefonen välja den som ringsignal.

Antar därmed att om du har nån favorit ringsignal i WP så borde du på samma sätt kunna först föra över den till datorn, sen till din nya Nokia. Alt om du hittar nån ringsignal på nätet som du tar hem till datorn först.

Uppdaterat: 2018-08-09 23:07

Tack Rutger, jag ska lägga in signalen från WPn den hörs genom husväggen, enda problemet är när man är bland publik, då måste man komma ihåg att dra ner ljudet!

Uppdaterat: 2018-08-10 06:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Annars finns t.ex Zedge att ladda ner. Jag har laddat ner nån ringsignal därifrån några gånger. Och det finns flera appar för gratis ringsignaler även om det mesta är ganska skit men ibland finner man nåt som är bra.

Uppdaterat: 2018-08-10 07:36

Jo jag har laddat ner Zedge i Nokian, moch har tagit fram några favoriter, men så var det judetb här med att fåm över dom till mobilen och det ska jag prova nu.

Uppdaterat: 2018-08-10 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

OT, men min Samsung S8 startar Tv:n i husvagnen, en Philips.
Jag kan sitta o skrolla, på tex Facebook, så hoppar plötsligt Tv:n igång.

Uppdaterat: 2018-08-10 10:18

Nokia är ett bra val Rikard, betydligt snabbare med att ta hand om sina kunder med viktiga patchar än t.ex. Samsung.
Nog så viktigt när man har hela sitt liv i telefonen.

Uppdaterat: 2018-08-10 14:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - men det är väl egentligen Google själva som sköter den version av Android som Nokia använder - eller ?
Sen garanterar Google uppdateringar under 2 år men frågan är när det uret börjar gå...

Uppdaterat: 2018-08-10 16:57

Håller med om att "stör ej" på android är klockren. Perfekt att kunna släppa igenom stjärnmärkta kontakter men slippa bli störd eller väckt av att att nån ringer från Mali och lägger på efter 2 signaler.

Uppdaterat: 2018-08-10 17:12

FXX - eller meddelanden från gud vet alla appar som kan plinga till...:)

Uppdaterat: 2018-08-10 17:15

Ok, jag kanske lär mig att uppskatta "stör ej"!

Uppdaterat: 2018-08-10 17:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men hur sjutton gör man för att fästa de som man vill kontakta ofta på startsidan?
På WP var det ju bara att hålla på kontaktlistan så kom en fråga om man vill fästa kontakten på startsidan!

Uppdaterat: 2018-08-10 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du får använda widget. Finns för meddelande, ringa eller ta upp kontakten.
https://www.google.se/amp/s/www.greenbot.com/article/3060184/android/how-to-add-a-contact-to-your-android-home-screen.amp.html

Eller markera kontakten och menyplupparna samt där Add shortcut.
Du kan stjärnmärka också för favoriter vilka även kan snabbringas via nummer.
Kom också ihåg att dra en kontakt höger eller vänster för att smsa eller ringa. Funkar även i smsdelen.

Uppdaterat: 2018-08-10 19:58

Tack, avsevärt krångligare än i WP, men man lär sig väl Android så småningom och de flesta underligheterna, får man hoppas.
Nåja, nu är ändå de vanligaste kontakterna inlagda på startsidan.

Uppdaterat: 2018-08-10 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske skall plocka fram min gamla Nokia Lumia (glömt nummer) och se vad den går för...

Uppdaterat: 2018-08-10 20:46