Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Nu är det så att min egentliga budget för telefon än 1500 kr vartannat år som tätast, är inte direkt snäll mot mina lurar (Tanken är väl att man ska kunna vara mobil?) och skulle något gå på tok känns det bättre att skrota en telefon för 1000-1500 kr än en för 3000... 735 ligger på 1600-1900 så är ett stort hopp uppåt, men ficklampa är bra.
Det här med att byta ut en fullt fungerande telefon när abonnemanget går ut är inte riktigt min grej...

Behöver egentligen inte någon jättevass kamera då jag har min D90 om jag planerar att ta kort, men tycker ändå Lumia håller hög klass på kameran oavsett prisklass...

Uppdaterat: 2015-04-03 00:52
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Byta telefon när abonnemanget går ut har varit min sak tidigare, men inte denna gång, skrev ju tidigare att jag är sjukt nöjd med 920an, så går gick jag och band om mitt abb utan ny telefon, fick 12gb till lägre pris än tidigare 3gb, men konstigt nog var man tvingad att få nått för 2500:-, så jag gick hem med en Tab4 som såldes samma kväll för 2000:-
Då 12gb räcker mer än väl, sa jag upp mitt mobila bredband också, det går ju lika bra att köra internetdelning från telefonen.
Så nu borde jag slippa alla nasare som ringer och säger att dom representerar Telia och vill binda om mej, enligt Telia själva finns inga som representerar dom. En nasare ringde och erbjöd samma som jag fick nu, men han skulle skicka med en "Resetelefon" en Samsung för 300 spänn, ska vi gissa att han stoppar dom övriga 2.200:- i fickan.

Funderingen nu är hur jag ska få stopp på nasarna som vill sälja telefoni/TV/bredband, vi ska få in fiber innan midsommar. Vanliga telefonen är ju kaffepengar, om den kostar 49 el 79 är ointressant, bredbandet ska vi ha från Telia. Till TVn har jag nyss köpt Canal Digitals värsta mottagare med förstklassigt ljud och bild, så även på den fronten är ett byte ointressant.

Uppdaterat: 2015-04-03 20:39

Rikard - har du inte "Nix'at" ditt telefonnummer - http://nixtelefon.org/ ?

Uppdaterat: 2015-04-03 20:51

Varför "band" du om ditt abonnemang utan att få något för det? Du hade väl fått samma datamängd om du kört vidare på ditt abonnemang utan att vara bunden?

Just det där med telefonsäljare som säger att dom ringer från leverantören är en av få saker jag verkligen hatar.
Förutom att dom ljuger då dom inte ringer från leverantören (utan ofta Phonehouse eller något annat bolag) så ljuger dom för att sälja abonnemang.
Senast var någon som ringde och sålde på min kära mor en "förlängning" för att hennes "abonnemang snart går ut".
Säljaren får ca 2000 kickback för att sälja ett 24 mån abbonemang, och slipper man ge en telefon med så är det bra betalt.

@Pi
Hade helt glömt bort gamla kära nix, tack för länken.

WP och Lumia 735:
Upptäckte idag en 1 cm repa på min skärm, gorilla glas 3 som skulle vara så tåligt verkar tåla betydligt mindre än min iPhone 5;s gorilla glas 2.
Visst, kan ju handla om ren otur men spontant så känns det som denna skärmen är lite ömtåligare.

Uppdaterat: 2015-04-04 12:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min orginalladdare slarvade jag bort ganska omgående, så jag har inget minne hur den funkade, men nu alternerar jag mellan 3 olika laddare, och dom beter sig olika. Ansluter jag HTC laddaren tar det ca 5 sek så plingar telefonen till för att berätta att den laddar, gör jag samma med en Sony laddare tar det 10-15 sek, men iPhoneladdare plingar den till nära nog direkt !! nån som har en förklaring till det ??

Uppdaterat: 2015-04-12 00:52

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att iPhone/iPad laddare kan leverera mer effekt än de andra orginalladdarna.
Tex så kör jag själv rätt ofta på iPad laddare då den laddar mobilen snabbare.

Uppdaterat: 2015-04-12 05:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tänkte ha semester, har inte haft nån riktig semester sen jag åkte till Thailand 2011, så på måndag bär det av till USA, först New York, sen Miami, där kliver vi på en båt vidare till Haiti, Jamaica, Mexico, tillbaka till Miami, och sen hem, 2 veckor totalt.
Vad jag läst mig till ska Lumia 920 funka i USA, vet inte om man ska köpa ett kontantkort där ??
Kartor till GPSen laddade jag ner igår, Haiti fanns dock inte, men där ska vi bara vara på en halvö som rederiet förvaltar.
Då är det bra att ha en Lumia, GPS, kartor är gratis och funkar utmärkt.
Var en gamal polare som kom på idén, så vi är 14 bekanta som åker på resan.

Uppdaterat: 2015-04-18 12:55

Låter som en riktigt bra resa.
Vad jag förstått så finns kontantkort i USA där det både erbjuds bredband och telefoni, har dock hört att man måste registrera kontantkort och/eller betala med eget kreditkort när det köps i butik. Gissar att det har med terroristblajjet att göra.
När det gäller 920 så är jag osäker på om den sålts i olika versioner på olika marknader.
Den är ju en av de första telefonerna som hade 4G stöd så antalet frekvenser som den klarar är begränsade.
Hittade dock detta.

GSM network: 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz
GSM max data speed DL: EGPRS 236.8 kbps
GSM max data speed UL: EGPRS 236.8 kbps
LTE FDD network: Band 17 (700MHz), Band 4 (1700/2100 MHz)

När du köper kontantkort i USA (eller i övriga länder) så kolla att deras 4G när utnyttjar frekvenserna ovan (LTE för Data)
Annars blir det som med första iPhone 5 i Sverige, den är 4G men fungerar inte som det i Sverige då vi använder andra frekvenser.

******EDIT******
Får nog revidera infon ovan, verkar som det finns 4-5 olika versioner av denna telefon, och även en ICKE 4G variant som även sålts i Europa.
Kolla upp modellnummer för att vara på den säkra sidan.
RM-821 är en modell som verkar ha sålts worldwide, denna är 4G och har följande frekvensstöd.

3G: Quad-Band HSPA+ 1, 2, 5, 8 (850/900/1900/2100 MHz)
4G: Penta-Band LTE 1, 3, 7, 8, 20 (800/900/1800/2100/2600 MHz)

Detta gäller bara RM-821, så dubbelkolla innan vilken modell du har.
Är det ICKE 4G modellen har så har du ändå 3G stöd med frekvenserna som är listade ovan.

Uppdaterat: 2015-04-19 10:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack.
Jag hittar följande på kartongen.
GSM 800/900/1800/1900
WCDMA 850/900/1900/2100
PYARM 821

Uppdaterat: 2015-04-19 15:12

Here drive finns även till android, lika gratis.
kartmaterialet kommer från tomtom, alltså är det teleatlas.
Eniro har en liknande navigationsapp, även den gratis i norden, utlandskartor kostar småpengar.
Där är hela upplägget och kartmaterialet navigon, alltså navteq.
Med kopplingen till eniro är söktjänsten suverän, man kan navigera till alla med telefonkataloguppgift.
Hemma använder jag google, lätt att söka på företag osv, utomlands blir det nog here, eftersom man kan spara ner kartorna!
Hade faktiskt tänkt prova wp, men tror jag väntar till wp10 kommer.
Ios skiter jag i, gillar inte att vara låst till en tillverkare......
Dessutom är iphone känsliga, om man använder dom i jobbet, min sony, ej "stöttålig" har ramlat ur lastbilshytten, utan att gå sönder, iphone spricker i fickan....

Uppdaterat: 2015-04-19 16:08

Ducce - tror inte riktigt att du har rätt om att det är Tomtom/Teleatlas som står för kartorna i Here Drive. Here är ju i grunden Nokia-produkter och för några år sedan så köpte Nokia konkurrenten till Teleatlas nämligen Navteq. Och såvitt jag vet så är det Navteq som står för grundkartorna i Here-systemet.

Uppdaterat: 2015-04-19 23:09

Ja, erkänner att jag fick det om bakfoten!
Har testat friskt bland gratisapparna, för att se vilken som passar bäst, så det blir mycket.....
Navigon ägs ju dessutom numera av garmin, så det är väl deras kartor numera.
I vilket fall blev det eniro, den verkar vara navigons navigation, med eget pålägg.
Har alltid gillat navigon, dessutom tar kartorna mindre plats, en bristvara när man har mycket spotify offline..........
Det egna pålägget gör den sökbar på samma sätt som google maps, bra när man ska hitta till en ny kund, bara slå in företagsnamnet!
Hemma gäller google, gillar satellitbilden, just i jobbet, man får en uppfattning om det finns vändplats tex längs en grusväg.
Here hittade inte min adress, jag var tvungen att mata in den manuellt.
Eftersom jag kör mycket på bondgårdar, med pl-adresser, är det smidigt att hitta adressen med ett "google-sök".
Tycker faktiskt here känns som en navigator, tar inte vara på telefonens möjligheter.....
Tomtom, navigon osv är inte bättre med sina appar.
I övrigt funkar den säkert bra!

Uppdaterat: 2015-04-20 22:04

Tomtom äger Teleatlas, Nokia äger Navteq och bl a Garmin använder Nokia-ägda Navteqs grundkartor. Så har jag uppfattat det hela. Sen om det i realiteten är Nokia eller Microsoft som numera äger Navteq har jag ingen aning om men företaget köptes i alla fall av dåvarande Nokia.

Uppdaterat: 2015-04-20 22:23

Oavsett märke på kartorna få funkar dom utmärkt här i USA, telefonen oxå, har dock inte köpt nått kort, vi kör sms, kostar 2,20 st.
Gratis wifi finns överallt här i New York, så nån data trafik behövs inte.

Uppdaterat: 2015-04-22 23:51

Såklart det funkar i USA, Microsoft är ju amerikanskt ;-)
Var lite kräsen på trådlösa nät bara, tänk på att är du är en del av ett nät (likt ditt hemmanät) och den trafiken som inte är krypterad skickas i klartext över nätet.
Kan vara bra att kolla över vad du delar ut från din telefon också.

Uppdaterat: 2015-04-23 08:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Gör inget avancerat på nätet, fejsbokar lite med vänner, och skriver inlägg på Vib.

Uppdaterat: 2015-04-23 12:30

Inga terroristskämt...det är det viktigaste ;-)

Uppdaterat: 2015-04-23 12:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En fråga. Hur får jag en PDF i ett mail på telefonen till datorn ??
Bilder hoppar ju över automatiskt via OneDrive.
Klickar jag upp PDFen och väljer DELA så står det.
"Med PDF Reader kan du dela PDF dokument via One Drive. Dokumentet överförs till One Drive och sen kan du dela länken"
När man gjort det kommer ett färdigt mail upp som man kan skicka, jag vill inte skicka mail, jag vill ha PDFen till datorn.
Jag har inte min personliga mail på datorn av den anledningen att det är min jobbdator.
Det jag huvudsakligen vill gör är att skriva ut PDFen, går det på nått sätt att göra från telefonen, skrivaren har inte BT el Wifi, men går det via sladd till datorn ??

Uppdaterat: 2015-05-10 22:37

Glöm vad jag skrev, kom på själv hur man gör.

Uppdaterat: 2015-05-10 22:41

Så enkelt att det var svårt innan man kunde...?....

Uppdaterat: 2015-05-11 09:17

Är det någon av er som har prövat (eller äger) en Lumia 640 eller 640 XL?
Har allvarliga funderingar på att införskaffa en sådan, och undrar om någon har erfarenhet av den?

Uppdaterat: 2015-05-11 11:05
Power to the people

Jag har en 735 som kanske kan anses vara en storebror till 640 fast med OLED och något mindre skärm.
Läste mkt om 640 men anledningen att jag köpte en 735 var att jag inte kunde vänta och ville just ha OLED.

Läser man tester så verkar de flesta vara överens om att det är en prisvärd budgettelefon, men tittar man på hårdvaran skulle jag snarare klassa den som någonstans mittemellan budget och highend. Du kommer kunna uppgradera till Windows phone 10 när det släpps och 640 varianten finns även i Dual Sim utförande med stöd för 4G på båda simplatser, det var detta jag främst var ute efter.

In och kläm på någon av dem i din närmaste El-giganten affär, dom brukar ha de flesta Lumianallarna uppsatta så man kan klämma på dom.
Och då har du också möjlighet att jämföra skärmarna sida vid sida.

Uppdaterat: 2015-05-11 11:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Verkar som windowstelefoner har mycket bra prestanda-prisförhållande jämfört med androidlurar, och astronomisk skillnad mot apple.. .
Dock suger apputbudet, men då 10'an sägs bli likställd med pc-versionen, kanske det händer nåt när den kommer?

Uppdaterat: 2015-05-11 14:44

Kör som jag nog sagt tidigare en Android-lur privat och en WP (Lumia 925) på jobbet. Visst - det finns många flera appar till Android-luren men idag finns det mesta som en "vuxen" människa behöver även för WP och trots att jag nyligen uppdaterade min privata lur till en modernare så är jag ändå lite småförtjust i WP-luren. Det är liksom lite enklare att hitta det mesta, den är standardmässigt (utan omställningar alltså) enklare att läsa på och inte minst fungerar tangentbordet mycket bättre än de vanligaste tangentborden för Android - i alla fall för mig. Men som sagt - det kan finnas appar som saknas och som man inte vill skiljas ifrån och då är det som det är. Tror också att en WP-lur antagligen är enklare att komma igång med och använda för äldre människor... Och den behöver inte lika mycket råprestanda så den fungerar bättre än en Android-lur med motsvarande råprestanda. Sen kanske man bör gå upp en klass (jfr 640) om man vill ha bra fotoprestanda - även om Lumia-lurarna är hyggligt bra och definitivt inom prisklassen. Men måste nog säja att min Android-lur är ett steg vassare som kamera än min Lumia.

Uppdaterat: 2015-05-11 15:20

MS verkar satsa mkt på utvecklarna (vilket är ett måste) och verktyg för att lätt kunna anpassa apparna från Android och Apple till Windows Phone. Om detta nu fungerar så bra som dom beskriver så kommer det nog ske en markant ökning av appar för Windows Phone plattformen.
Fast om jag ska vara ärlig så ser jag hellre få bra appar med kvalitet än 400 olika versioner av Angry Birds och kloner på dessa.

När det gäller pris så tror jag MS säljer samtliga lurar med förlust för att komma in på marknaden.
Ser man på Android och Apple så är det ingen större prisskillnad idag om man försöker jämföra likvärdig hårdvara, men det är svårt att jämföra och hårdvara är ju inte allt.

Uppdaterat: 2015-05-11 15:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för erfarenheterna! Själv har jag kört Android sedan 2009 och betat igenom två HTC, en Samsung och en Sony (jo, jag byter ganska ofta). Men det vore skoj att prova något annat. Och som ni säger finns de stora flertalet appar man faktiskt använder även till WP.

Jag har dock märkt att det är svårt att hitta Lumia 640/XL i butik, verkar mest säljas i onlineshoppar. Telia har den inte i sitt sortiment och den finns knappt i en enda Elgiganten-butik heller.
I mitt fall kommer jag att gå upp i skärmstorlek , och då blir det viktigt hur telefonen ligger i handen. :-)

Uppdaterat: 2015-05-11 15:55
Power to the people

@Pi.
Du sammanfattar det bra, låga systemkrav, lätt att komma igång men man betala mer om man vill upp på Iphone eller Android nivå på kamera.
Sen verkar det iofs finnas modeller som piskar vad både Android lurarna och Apple erbjuder i kameraväg idag.

Jag klurade en hel del innan jag slog till på 735;an på ungefär samma sak som du verkar fundera över Grosser.
Då jag är van vid Iphone 5 och lurar i den storleken så blev 735;an ett steg upp för mig i skärmstorlek men den ligger fortfarande ok i handen.
Jag gillar när lurarna har en mer rektangulär form än när dom drar åt det mer fyrkantiga hållet.

Ta telefonen du använder idag, googla fram spec och jämför måtten är mitt tips. Sen så kanske din handlare inte har just den nallen, men då MS har en hel del nallar med i olika storlek så går det säkert att hitta någon med liknande skärmstorlek och vikt.

Något jag bestämde mig rätt fort föri affären när jag kollade var att inte köpa en "glossy" lur utan att skalet är matt, men det är ju en smaksak såklart.

Uppdaterat: 2015-05-11 21:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den enda app jag saknar är så man kan se vem som ringer, typ Hitta, men det går tydligen inte att fixa till WP, lite konstigt då det fanns flera till gamla Symbian. Nån sa att det inte finns till iOS heller, det har jag dock inte forskat i.

Lite kul också det här med tävlande hur många appar det finns. Jag har Cronos Almanacka på min Lumia, det är vad man kan kalla en klassisk Svensk almanacka, med röda dagar, namnsdagar, flaggdagar mm och gratis. Gör man en sökning för man upp en handfull almanackor.
Gör man samma sökning på Android för man upp typ 100 almanackor, var av 2 svenska, som inte liknar en klassisk svensk almanacka, och dom kostar pengar.
Android vann överlägset den tävlingen i antal, WP vann i kvalité/pris (för mig iaf)

Uppdaterat: 2015-05-11 23:33

Nu ljög jag tydligen, Trucaller hade just kommit med en uppdaterad app, så nu kan man se vem som ringer =)

Nån som vet om det finns till iOS ?? Vore bra att ha på jobbtelefonen också.

Uppdaterat: 2015-05-11 23:41

Då kan jag (med glädje) meddela att jag slog till på en Lumia 640 XL i cyanblått matt utförande. Det var en chansning att köpa en så pass stor telefon men jag må säga att det kommer blir svårt att gå tillbaka till en mindre modell nu.
Positiva överraskningar är;
+ Batteriet (3000 mAh) håller två dagar utan problem vid normal-hög användning. Surf, mail, titta på och strömma video, knäppa några bilder osv.
+ Kameran och bildkvaliteten är över förväntan, och det var 640 XL:s 13 MP-kamera som avgjorde i valet mellan vanliga 640 och 640 XL.
+ Skärmupplösningen på 1280x720 är helt OK för skärmstorleken. Vissa texter eller appar upplevs ganska förstorade, men det funkar.
- Apputbudet är väl det som egentligen är enda smolket i bägaren, men hoppas att företagen skärper sig iom Windows 10 Mobile som lanseras senare under sommaren.
- Man ser ut som en mupp med en jättetelefon mot örat. =)
Men överlag mycket nöjd med köpet!
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-06-03 18:41
Power to the people

Jag har gått i väntans tider idag, dottern åkte in till BB i förmiddags, telefonen har jag inte lämnat ur sikte på hela dagen.

Slog en flukt på skärmen för att se vad klockan var, 18.37, slog en till flukt en stund senare, 18.37 ?? klickade på skärmen, inget hände, tryckte på knappen, inget hände, Googlade fram hur man stänger av den när den hängt sig, inget hände. Fan, den kan hänga sig när som helst men inte nu, tog ur SMI kortet och stoppade i det i min gamla N8 utan att tänka mig för, kortet är mindre och fastnade. Började först att försöka skruva isär den, men när paniken började komma bröt jag isär skiten, och fick ur kortet, så N8an är ett minne blott.
Googlade fram hur man plockar isär 920an, enligt Nokia går inte det, men det tog 3 min att ta isär den och koppla loss batteriet, och när den hoppat igång igen plingade det till och jag hade blivit morfar =)

Uppdaterat: 2015-06-07 00:37

Grattis!
Jag har en 930, den har aldrig hängt sig, men visst borde det finnas en möjlighet att göra fånen strömlös utan att ta isär den!

Uppdaterat: 2015-06-07 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det går säkert att göra en tvingande omstart men jag vill minnas att du behöver trycka på ett par knappar samtidigt - minns dock inte vilka men det går säkert att hitta om man gör en liten sökning på nätet...:)
Edit: Håll nere "Volym ner-knappen" samtidigt som du trycker in "Power-knappen" under typ 10 sekunder - då bör den starta om den har "frusit" sig.

Uppdaterat: 2015-06-07 13:25

Var inne och klämde på en 640 i helgen och är imponerad. Skillnaden mellan denna som har LCD vs min OLED är oerhört liten.
640 skärmen hade riktigt bra svärta och kändes riktigt gedigen.
Väldigt mkt telefon för pengarna.

Då Windows 10 fått en releasedatum (29Juli) så är nog inte "windows phone 10" långt borta.

Uppdaterat: 2015-06-07 13:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag provde allt Pi, inget funkade.

Uppdaterat: 2015-06-07 13:47

Testade du enligt mitt tips och höll knapparna nedtryckna minst 10 sekunder ? Släppte du dom tidigare så förstår jag att det inte fungerade. Har råkat ut för en "total-hängning" under snart 1,5 år och då fungerade ovanstående.

Uppdaterat: 2015-06-07 13:58

Jag har oxå råkat ut för en hängning tidigare, då funkade det.
2 gånger på 2,5 år, det är ganska bra jämfört med fruns Samsung som hänger sig en gång i veckan.

Uppdaterat: 2015-06-07 18:22

Min Lumia 1020 hängde sig för första gången igår, när jag tittade på filmklippet på nya S90. Kom då ihåg att du Pi skrivit om detta, att omstarta genom att trycka på några knappar. Så jag letade på manualen och hittade att man skulle göra som du skrivit ovan. Funkade fint! =)

Uppdaterat: 2015-06-10 20:43

10 sekunder räcker inte alltid, skulle tro mellan 20-30 om den ska återstarta, men man känner när den vibrerar :) Jag brukar ha för vana att göra det någon gång i månaden, min 930 har för övrig aldrig hängt sig heller

Uppdaterat: 2015-06-10 20:49

Min omstart kom inom 10-12 sekunder. Men en annan sak - Var det någon mer än jag som hade problem med den där svarta reklamen för beg. Hyundai? Den verkar, tack o lov, vara borta nu... Men när jag läste Vi bilägare i telefonen så tog den upp hela skärmen och ofta när man försökte scrolla förbi den så länkade den ändå över till Hyundai-sidan. När man sen backat tillbaka så gick den till Hyundai vad man än gjorde - bytte sidnummer, röstade på inlägg eller tryckte på olika artiklar... Plötsligt när man backade så hoppade luren direkt till startskärmen! Mycket irriterande! Var det något fel på annonsen, min telefon eller något som drabbade alla Windows phones? Testade även med min Android surfplatta, men den hade inga problem. Nåt gott förde det ändå kanske med sig... Blev så jäkla trött på Hyundai så jag kommer aldrig att köpa en! ;-P

Uppdaterat: 2015-06-10 21:06

@Rutger. Jag känner igen vad du beskriver, för mig händer samma "fenomen" i Facebook-appen och i bland i Internet Explorer. Funderar på ifall det kan vara ett bekymmer med att webbläsaren ibland identfierar sig som en iOS/Android-enhet för att webbsidan ska ha bättre mobil kompabilitet, och att detta ställer till det med visningen. Det funkar alltid att helt avsluta och starta om Explorer.

Uppdaterat: 2015-06-10 21:54
Power to the people

Tack Grosser! Då var det i varje fall inte min telefon. Misstänker att annonsen hade nån (medveten?) bugg... Det är ju bara den som betett sig så. Men det kanske även kan vara som du säger. Jag upptäckte att det räckte med att uppdatera sidan, sen man backat, så fungerade det korrekt igen.

Uppdaterat: 2015-06-10 22:49

Akta er för Yahoo's WP mail-app (för er som använder Yahoo's mailtjänst alltså) - fick avinstallera den för några veckor sedan för den sög verkligen musten ur batteriet. Förstod inte varför luren fått så kort batteritid men när jag började undersöka var det rätt uppenbart vilken app som var problematisk. Nu kan ju Yahoo i o f s ha uppdaterat appen men som den var för några veckor sen så var den oanvändbar.

Uppdaterat: 2015-06-10 23:07

Det där med Hyundai reklamen har hänt på min iPhone, så det borde inte vara nått specifikt för WP.

Nått som ständigt stökat på min 920 är bilforumet Zatzy, man kan kolla runt på ett par sidor, sen stänger webbläsaren plötsligt ner, när man sen öppnar läsaren igen, öppnar den med en tom sida, och det finns ingen historik att man varit på Zatzy.

Uppdaterat: 2015-06-10 23:52

Det finns inget mer irriterande än pop-up reklam, oberoende om det gäller telefon, platta eller dator. Det blir ju extra nervpåfrestande på den relativt lilla skärmen på en telefon. Till sist börjar man nästan undvika dessa förhatliga reklamsajter. Men det finns ju flera "ad-blockprogram" så det värsta spammet kan man slippa åtminstone på datorn.

Uppdaterat: 2015-06-11 09:01

Mitt råd när det gäller ad-block och diverse roliga plug-in till webbläsare är att läs på innan så ni inte får några otrevliga överraskningar.
Finns mkt skit därute som säger sig göra en sak men gör något helt annat. Man kan aldrig vara helt säker men just plug-ins är något man bör vara lite extra försiktig med numera.

Uppdaterat: 2015-06-11 09:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack Rikard för din info! Nä, eftersom även iPhone drabbats så vet vi att det inte var WP specifikt! Skönt att höra! Håller med L West - pop-up reklam blir extra irriterande på en mobilskärm, där den täcker hela skärmen!

Uppdaterat: 2015-06-11 15:19

Någon som vågat sig på att testa beta på Windows Phone 10 än?

Uppdaterat: 2015-06-11 15:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Njää... jag har inte så bråttom med 10:an, väntar helst tills barnsjukdomarna (åtminstone dom tidigaste) är åtgärdade, både på plattan och telefonen.

Uppdaterat: 2015-06-11 15:53

Samma här, därför jag var lite nyfiken om det finns någon early adopter som vågat ;-)
Har testat Windows 10 ett tag som virtuell maskin och det börjar arta sig, i sista releasen verkar dom fått till Tablet mode så de som har windows plattor kan nu uppleva hur det kommer att se ut.
Men just telefoner och plattor är väl de enheter där man har minst tollerans mot barnsjukdomar så jag väntar nog till första större patchningen av WIndows Phone 10 kommit ut.
Läste även att Windows 10 kommer släppas till Xbox One i höst, låter som MS satsar rätt hårt på 10;an.

Uppdaterat: 2015-06-11 16:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.