Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Är det så vanligt att folk bor i kollektiv så att man måste kunna frakta vuxna i baksätet? De flesta bilar jag ser längs vägarna är befolkade av en eller två personer.
För några år sen vet jag en byggfirma där de polska arbetarna samåkte fem och fem I röda Daewoo Matiz.

Uppdaterat: 2019-03-17 19:11

Mäkinen - det finns nåt som heter barn och dom har en tendens att växa dom också och bli långa och ståtliga och kanske fortfarande vill åka med...:) Sen - medan man har mindre barn så satt en av oss alltid i baksätet med ett av barnen så nog används dessa även om det kanske inte sker i den dagliga pendlingen till och från jobbet.

Uppdaterat: 2019-03-17 19:26
L. Mäkinen skrev:

Är det så vanligt att folk bor i kollektiv så att man måste kunna frakta vuxna i baksätet? De flesta bilar jag ser längs vägarna är befolkade av en eller två personer.
För några år sen vet jag en byggfirma där de polska arbetarna samåkte fem och fem I röda Daewoo Matiz.

Jag skulle nog säga att halva Sveriges befolkning som bor utanför stan samåker till jobbet och sitter många gånger både tre och fem i bilarna.
Och det kan jag säga att det är inte kul att sitta i vissa eller många av mina kompisars baksäten.
Jag skulle kunna säga att vissa bilar borde inte få vara klassade som femsitsiga på grund av takhöjden.

Uppdaterat: 2019-03-17 19:36

Ja, jag vill gärna ha en högre bil med tanke på mina knän som mår bäst av vinkel ner så jag klarar inte av att köra en låg bil. Om jag är passagerare så kan jag flytta fötternaså jag sitter med mer vinklade ben men kör jag så måste jag ju ha fötter på broms och pedal och benen blir för raka då om jag sitter ner i golvet. Det går bara inte. Så jag kör ju högbyggt nu.
De jag lämnar in min på service vet detta så de brukar ge mig en hög grej som lånebil, kan vara lite vad som helst. Mitsubishi ASX två gånger. Senast var det en Grandis.

Så en 508 är för låg för mig men jag kan uppskatta design och former inuti och utanpå.

Uppdaterat: 2019-03-17 20:35
Raphael skrev:

Ja, jag vill gärna ha en högre bil med tanke på mina knän som mår bäst av vinkel ner så jag klarar inte av att köra en låg bil. Om jag är passagerare så kan jag flytta fötternaså jag sitter med mer vinklade ben men kör jag så måste jag ju ha fötter på broms och pedal och benen blir för raka då om jag sitter ner i golvet. Det går bara inte. Så jag kör ju högbyggt nu.
De jag lämnar in min på service vet detta så de brukar ge mig en hög grej som lånebil, kan vara lite vad som helst. Mitsubishi ASX två gånger. Senast var det en Grandis.
Så en 508 är för låg för mig men jag kan uppskatta design och former inuti och utanpå.

Det du beskriver har ju då inget med hög/låg bil att göra, enbart hur hög stolen är och vinklingen på den, samt med el. utan lårbensstöd kan även göra skillnad.

Uppdaterat: 2019-03-18 02:39
Raphael skrev:

Ja, jag vill gärna ha en högre bil med tanke på mina knän som mår bäst av vinkel ner så jag klarar inte av att köra en låg bil. Om jag är passagerare så kan jag flytta fötternaså jag sitter med mer vinklade ben men kör jag så måste jag ju ha fötter på broms och pedal och benen blir för raka då om jag sitter ner i golvet. Det går bara inte. Så jag kör ju högbyggt nu.
De jag lämnar in min på service vet detta så de brukar ge mig en hög grej som lånebil, kan vara lite vad som helst. Mitsubishi ASX två gånger. Senast var det en Grandis.
Så en 508 är för låg för mig men jag kan uppskatta design och former inuti och utanpå.

Det här har Rapayel inte fattat då det handlar om stolens höjd i bilen om man nu inte är 195 cm för då kan taket vara en begränsning.

På min std bil sitter jag med relativt vinklade ben men om jag pumpar ner stolen 13cm så blir det mer bmw 118 lik benvinkel

Uppdaterat: 2019-03-18 08:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Raphael wrote:Ja, jag vill gärna ha en högre bil med tanke på mina knän som mår bäst av vinkel ner så jag klarar inte av att köra en låg bil. Om jag är passagerare så kan jag flytta fötternaså jag sitter med mer vinklade ben men kör jag så måste jag ju ha fötter på broms och pedal och benen blir för raka då om jag sitter ner i golvet. Det går bara inte. Så jag kör ju högbyggt nu.
De jag lämnar in min på service vet detta så de brukar ge mig en hög grej som lånebil, kan vara lite vad som helst. Mitsubishi ASX två gånger. Senast var det en Grandis.
Så en 508 är för låg för mig men jag kan uppskatta design och former inuti och utanpå.
Det här har Rapayel inte fattat då det handlar om stolens höjd i bilen om man nu inte är 195 cm för då kan taket vara en begränsning.
På min std bil sitter jag med relativt vinklade ben men om jag pumpar ner stolen 13cm så blir det mer bmw 118 lik benvinkel

Så klart är där den självklara begränsningen med invändig takhöjd beroende bilens konstruktion och på hur lång man är, som jag inte fick med i mitt svar.
En hög bil är inte automatiskt högre invändigt, utan ofta bara högre markfrigång. Hög el. låg bil så är det stolhöjd med inställningsmöjligheterna som avgör sittställning, om invändig takhöjd är tillräcklig. Det var vad jag menade.

Uppdaterat: 2019-03-18 10:00

Ffodil, det har med hur hög bilen är. Jag kör en minibuss, en Picasso. Jag sitter tre pumpningar upp med stolen. Om jag skulle höja stolen så mycket i en 508 så slår jag i taket. Det går inte. Jag har en högbyggd bil med normal markfrigång. Jag kör en minibuss.

Uppdaterat: 2019-03-18 12:04

Högsta läget på stolen i min Picasso är fyra pumpningar, så jag sitter med det näst högsta läget. Det är ett läge som är högre än många lågbyggda bilars högsta läge på stolen. Det är den vinkeln som mina knän vill ha. Om jag höjer stolen i 508 till sitt högsta läge och ska försöka köra... Ni skämtar med mig. Och så påstår ni att jag inte begriper. Jag begriper iaf att det inte funkar för mig för jag har provat!

Uppdaterat: 2019-03-18 12:10
Raphael skrev:

Ffodil, det har med hur hög bilen är. Jag kör en minibuss, en Picasso. Jag sitter tre pumpningar upp med stolen. Om jag skulle höja stolen så mycket i en 508 så slår jag i taket. Det går inte. Jag har en högbyggd bil med normal markfrigång. Jag kör en minibuss.

Då är du troligen över 191 lång, för jag når inte i taket med stolen på högsta läge med både i fram och bakkant på el inställd AGR-stol med utdraget lårbensstöd.. Skulle man däremot ha stolens fram kant i lägsta, samt bakkant i högsta, så lutar nästan stolen framåt och då skulle benens vinkel kanske bli för rak, så stolvinkeln är också ganska avgörande för benvinkeln. Inte helt vanligt att man även kan justera stolens framkant, lårbensstöd som i 508.
Har lite dålig koll på Picasso som kanske har lite högre stolar och spelar ju ingen roll om du sitter bra i den är det huvudsaken.
Vad jag menade var bara att höjden på bilen är inte automatiskt avgörande för sittställningen, eller för den delen insteg, som många tror utan att ha testat riktigt.

Uppdaterat: 2019-03-18 13:13
ffodil skrev:

Vad jag menade var bara att höjden på bilen är inte automatiskt avgörande för sittställningen, eller för den delen insteg, som många tror utan att ha testat riktigt.

Detta är ett faktum som tål att upprepas och till mångas (?!) förvåning så är det ofta inte de minsta bilarna som är "sämst" utan ofta tvärtom av nån märklig anledning. Det finns många småbilar i B-segmentet som har vettigt insteg och sitthöjd - kanske inte för er som är >= 1,90 men även vi som är mera kortväxta kan lida av låga insteg och inte minst låg sitthöjd.

Uppdaterat: 2019-03-18 13:23
mso 1000 skrev:

Jag tycker nog att ibland saknas sunt förnuft och man måste väl kunna erkänna att den egna favoritmärket kan ha en brist eller mindre bra lösning även om man håller det högt.

Humor. ;-)

Uppdaterat: 2019-03-18 13:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ber om ursäkt för långt inlägg, men vill en gång för alla slå hål på myten om att det bara är att "höja stolen" så sitter man lika högt i en vanlig bil som i en SUV/MPV.
Här är lite siffror jag hittat på https://www.ridc.org.uk/content/car-search . Jag redovisar här höjden på sätet över golvet i lägsta läget:

Audi A6: 26,7
Audi Q7: 28,8
Audi A4: 24,4
Audi Q5: 30

Volvo V60: 27,3
Volvo XC60: 34,7
Volvo V90: 30,7
Volvo XC90: 38

VW Golf: 30,5
VW Tiguan: 35,1
VW Passat: 28,1
VW Sharan: 39,1

Ford Mondeo: 28,8
Ford S-max: 36,5

Som synes så har SUV/crossovers och MPV:er alltid längre mellan stolen och golvet, än sina lågbyggda motsvarigheter. Jämför t.ex. Audi A4 och Q5. Q5:s lägsta läge är 5,6 cm högre än A4. Hela justermånen på stolen i A4 är 7,9 cm. Så att sätta stolen i högsta läget i A4, motsvarar att justera upp den 2,3 cm i Q5. I Q5 är justermånen 7,5 cm. Alltså går det ställa stolen betydligt högre i Q5 än i A4. Jämför Passat och Sharan så skiljer det ännu mer, 11 cm. Så även med stolen i högsta läget i Passat kan man inte sitta så högt som i Sharan.

Uppdaterat: 2019-03-18 13:36

I praktiska verkliga olyckor har det ju visat sig att där batterierna i ligger i hela golvet uppstår bränder, där de ligger i kardantunneln mindre så.

Den första Opel Ampera/Volt har klarat fruktansvärda olyckor utan någon brand vid olyckstillfället, batterierna är så väl kylda som uppvärmda och klimatisolerade med samma material som används på rymdfarkoster, placeringen utgör därför inget problem och tyngdpunkten är låg på denna bil som vunnit miljöversionen av Monte Carlo rallyt med fyra bilar bland de tio första.

En radda batterier under baksätet som komplement är bättre än hela golvet med batterier.

Att hänvisa till att något är godkänt enligt en officiell stämpel är utan värde när man väl vet, om man är intresserad i frågorna, att dessa godkännanden - i dagens samhälle... - ofta inte är värda papperet de är skrivna på.

Teknikens värld påstod i senaste testet att Astra kombi har det högsta och rymligaste och bekvämaste baksätet i klassen.
Det ryktas också om att Insignias baksätet ska rymma långa personer därför att designchefen är 194 lång - vilket han visar i en film som undviks att lägga in eftersom det skulle se provocerande ut.

Uppdaterat: 2019-03-18 13:40

Skoda, ja men det är ju det jag säger. Jag kan inte hitta så högt som jag önskar i en lågbyggd bil, och det handlar inte bara om 508 utan om lågbyggda bilar generellt. Så en 508 är inte för mig, och inte andra lågbyggda bilar heller. Det är alltid lite märkligt när människor säger ”höj stolen” och att lågbyggda bilar inte är ett problem för den som vill sitta högt. Jag känner ju mina knän bäst och vad som fungerar bäst för mig. Och en lågbyggd bil fungerar inte.

Uppdaterat: 2019-03-18 13:43
Pi skrev:

ffodil wrote:
Vad jag menade var bara att höjden på bilen är inte automatiskt avgörande för sittställningen, eller för den delen insteg, som många tror utan att ha testat riktigt.
Detta är ett faktum som tål att upprepas och till mångas (?!) förvåning så är det ofta inte de minsta bilarna som är "sämst" utan ofta tvärtom av nån märklig anledning. Det finns många småbilar i B-segmentet som har vettigt insteg och sitthöjd - kanske inte för er som är >= 1,90 men även vi som är mera kortväxta kan lida av låga insteg och inte minst låg sitthöjd.

Jag sitter riktigt bra och kan få till en bra körställning i Hyundai I20 och är >190 cm

Uppdaterat: 2019-03-18 13:53

Angående batteriplacering så borde man kunna göra en elektrisk 508 och ha hela batteripacket i mittkonsolen. Borde finnas utrymme för ett på 100 kWh.

Uppdaterat: 2019-03-18 14:01

Apropå #317: sätets höjd över golvet är en sak, men relevant är också golvets höjd över marken. Och där ligger Q5 över A4, som ett exempel, och ger ytterligare höjd till sätet.

Uppdaterat: 2019-03-18 14:50
ToRy skrev:

Apropå #317: sätets höjd över golvet är en sak, men relevant är också golvets höjd över marken. Och där ligger Q5 över A4, som ett exempel, och ger ytterligare höjd till sätet.

Inte på ett sätt som knäna märker. Bättre utsikt ger det möjligen.

Uppdaterat: 2019-03-18 15:13

Hmmm, det förstår jag inte riktigt. När man går ur bilen t ex sätter man ju en fot i marken utanför bilen, och huruvida det är mer eller mindre lätt att komma ut sedan beror bl a på hur högt sätet är över marken. Och delvis motsvarande när man sätter sig i bilen. Tycker jag i alla fall! När man väl sitter i bilen är det en annan sak förstås.

Uppdaterat: 2019-03-18 16:39
ToRy skrev:

Hmmm, det förstår jag inte riktigt. När man går ur bilen t ex sätter man ju en fot i marken utanför bilen, och huruvida det är mer eller mindre lätt att komma ut sedan beror bl a på hur högt sätet är över marken. Och delvis motsvarande när man sätter sig i bilen. Tycker jag i alla fall! När man väl sitter i bilen är det en annan sak förstås.

Ja och det var nör man väl sitter i bilen som avses. På golvet, nästan raka ben, eller en bra bit över golvet, bekvämt som att sitta i en vanlig stol med vinkel i knäna.

Uppdaterat: 2019-03-18 17:42

Pi, det kan mycket väl vara så att det finns lågbyggda bilar som klarar en lång person. Min bror är över 1,90 och han kan köra lågbyggt. Jag har dock särskilda krav på knävinkel och det innebär att jag behöver ha ett högre säge. Han kan sitta på golvet och köra men inte jag.

Uppdaterat: 2019-03-18 18:38

*högre säte.
Mobilen hänger inte med idag. :)

Uppdaterat: 2019-03-18 18:38
Guran skrev:

På golvet, nästan raka ben, eller en bra bit över golvet, bekvämt som att sitta i en vanlig stol med vinkel i knäna.

Köksstol? När jag sitter i vardagsrummet har jag helst 15-25 graders vinkel på knäna.

Uppdaterat: 2019-03-18 18:43
L. Mäkinen skrev:

Guran wrote:På golvet, nästan raka ben, eller en bra bit över golvet, bekvämt som att sitta i en vanlig stol med vinkel i knäna.
Köksstol? När jag sitter i vardagsrummet har jag helst 15-25 graders vinkel på knäna.

Jag har tagit ut originalstolen och monterar en pinnstol i bilen, men har aldrig mätt vinkeln i knäleden.
Men jag kan även nästan ligga raklång å köra en låg rackare till bil, men armarna brukar tyvärr vara lite för korta för att sitta bekvämt.

Uppdaterat: 2019-03-18 20:17

Det är ju väldigt mycket som påverkar sittställningen. Hur lång, el. långa ben man har i förhållande till sittdjup, om man får tillräckligt lårbensstöd, hur man får till sittvinkeln för knäna i förhållande till golvet och pedalerna, där lutningen på stolen har ganska stor betydelse. Stoppningen och hårdheten på säten spelar även in en hel del.
T.ex. har jag svårt att hitta bilar med tillräckligt sittdjup där det oftast krävs utdragbart lårbensstöd för att få vilsam ställning på benen och då hjälper inte högre bil el. stol om inte de dessa kraven uppfylls, men kan såklart säkert hjälpa för andra som är byggda på annat vis, eller av andra anledningar.
Var och en måste nog testa ut sittkomfort som passar just den. Troligen finns inte bilen med den perfekta sittkomforten som kan passar alla.
Dessutom har, i alla fall jag blivit känsligare och petigare med sittkomforten med åldern. Vet inte om det generellt är så mer eller mindre.

Uppdaterat: 2019-03-18 20:39
ffodil skrev:

Det är ju väldigt mycket som påverkar sittställningen. Hur lång, el. långa ben man har i förhållande till sittdjup, om man får tillräckligt lårbensstöd, hur man får till sittvinkeln för knäna i förhållande till golvet och pedalerna, där lutningen på stolen har ganska stor betydelse. Stoppningen och hårdheten på säten spelar även in en hel del.
T.ex. har jag svårt att hitta bilar med tillräckligt sittdjup där det oftast krävs utdragbart lårbensstöd för att få vilsam ställning på benen och då hjälper inte högre bil el. stol om inte de dessa kraven uppfylls, men kan såklart säkert hjälpa för andra som är byggda på annat vis, eller av andra anledningar.
Var och en måste nog testa ut sittkomfort som passar just den. Troligen finns inte bilen med den perfekta sittkomforten som kan passar alla.
Dessutom har, i alla fall jag blivit känsligare och petigare med sittkomforten med åldern. Vet inte om det generellt är så mer eller mindre.

Det är minst lika krångligt att hitta en bilstol man sitter bra i som att finna ett par slalompjäxor som sitter bra. Fördelen med slalompjäxor är att det är billigare och att man inte får med en hel bil på köpet om man hittar en bilstol man sitter bra i.

Uppdaterat: 2019-03-18 20:58

Bild borttagen.

Hopplöst att lägga in nån bilder här.

Har nu haft min 508 ett tag men inte hunnit köra mer än ca. 170 mil.
Därför har jag inte gjort nåt uttalande om den som jag lovade skriva lite om.
Är väl i stort sätt nöjd med den förutom något irriterande skramlande som man inte hittat var det kommer ifrån på Peugeot.
Den går ju så otroligt tyst så man hör det minsta som inte ska vara där. Hur som helst, bortsett från det, så är komforten och körkänslan den bästa jag har testat hittills. Sittkomforten är toppen, samt rymlighet fram/bak och bagage är mer än tillräcklig utan att vara kombi som vi hade innan, för vår del.

Bränsleförbrukningen som jag inte brydde mig så mycket om när vi nu byta från diesel är betydligt lägre än vad jag räknade med, så skillnaden är försumbar.

Uppdaterat: 2019-06-16 14:56

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-06-16 15:01

Otroligt snygga former på den bilen!

Uppdaterat: 2019-06-16 16:22

Ja, verkligen läcker. Hoppas på en eldriven så småningom..

Uppdaterat: 2019-06-16 22:00
Power to the people

Enligt handlaren som levererade firmans 2008 är 508 med laddhybrid snart här. Han var i alla fall väldigt angelägen att få boka upp en visning av den för mig så den kan inte vara långt borta.

Och visst är 508 snygg. Design är verkligen PSA;s grej - även om DS fortfarande är ytterligare snäppet vassare (i mina ögon)
MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-17 10:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

(Snygg är väldigt personligt, efter att ha sett den i verkligheten tycker jag själv den ser mest underlig ut, för "hoptryckt" i längdled, kupe, akter och front harmonierar inte, man ser ut att ha försökt pressa in långa svepande linjer i en alldeles för kort kaross, med ett "märkligt" "korvstoppat" resultat.
Inte heller front eller akter är något jordskred i sensationell uppenbarelse.
I verkligheten ser den inte så märkvärdig ut som bilderna signalerar, närmast en antiklimax, var det inte mer?)

Uppdaterat: 2019-06-17 12:48

Ok, N-iklas. Jag har faktiskt inte sett den IRL än. Så kanske det är som du säger att bilderna luras.

Jag skall i alla fall kolla in en och provköra vid tillfälle. Alltid kul att testa om inte annat;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-17 14:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En spontant iakttagelse gäller placeringen av avståndsradarn under regplåten framtill. Den kommer inte gilla snöoväder eller isbildning kan jag säga redan nu, och snöar gör det i Sverige. Så placeringen är inte optimal.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-06-17 14:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag har sett den, och den är ännu snyggare i verkligheten än på bild. En bil som sticker ut, utan att vara vulgär eller överdriven.
Men, som sagt: smak kan egentligen inte diskuteras.
Har bara "torrkört" den, men en provkörning är att vänta framöver. Den jag provsatte hade svart innertak, vilket var lite udda, men gav en "mysig" känsla.

Uppdaterat: 2019-06-17 16:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

A.L, vet inte var den skulle bättre placeras, då där är högre markfrigång under fronten än man tror, faktiskt hela 22 cm. och 40 cm. till underkanten på stötfångaren, även markfrigången för övrigt är 16 cm. I vår förra 308 var markfrigången bara 11 cm som var lite väl lågt.

hultarn, svart tak har GT och GT-Line som är lite "mysigt" som du säger, men jag skulle nog gilla ljust lika bra, men den släpper ju även in ljus från SkyPack. Förövrigt är " i-cockpit " instrumentplaceringar en av sakerna jag gillar skarpt, samt övrig invändig design som gör det hela ombonat och praktiskt, för min smak, även om det kräver en viss tillvänjning som allt annat.
Designen fastnade jag för, just för som du säger mjuka, rena, tidlösa linjer.
För vår del är det perfekt storlek med ganska stort luftigt utrymme invändigt både fram /bak, samt tillräckligt stort lättlastat lastutrymme utan att vara vanlig kombi, med motordriven lucka som går rakt upp med hatthyllan så där blir fritt, samt man fäller sätena bakifrån.

Finns så klart hur mycket som helst att säga om denna bilen, både fördelarna som jag hittat, men även nackdelarna som jag ännu inte hittat så mycket av efter bara 170 mil. Var och en får väl utforska efter egna kriterier, annars är det bara att fråga.

Uppdaterat: 2019-06-17 17:47

Efter att ha provkört en 508 GT tre gånger nu så är den avskriven från min möjligabilarlista.
Tyvärr är min kroppskonfiguration av sådan art att jag inge får till en bra körställning. Fattas fem cm justermån på ratten. Tyst och komfortabel i kupén, men den GLC jag har nu är tystare. Motorn en trevlig sak, och tror utan att ha provkört att skillnaden mellan 180hk och den 225 hk motor jag kört är ytterst marginell.
Däremot kan jag inte förlika mig med växellådans programmering att ligga kvar på låg växel, som det känns i en evighet, efter man tryckt till rejält på gasen, även på ”standard/comfort” läget. En sak om den betedde sig så i sportläge. Men man kanske anpassar gasfoten efter ett tag. Men jag vill kunna ge fullgas och köra om och när jag släpper gasen skall lådan växla upp omedelbart, om jag inte gör en kick down.
Men en av de snyggare bilarna på marknaden och praktisk kombikupé.
Skulle vara intressant att pröva den med en oljebrännare under huven.

Uppdaterat: 2019-06-17 21:49
Guran skrev:

Efter att ha provkört en 508 GT tre gånger nu så är den avskriven från min möjligabilarlista.
Tyvärr är min kroppskonfiguration av sådan art att jag inge får till en bra körställning. Fattas fem cm justermån på ratten. Tyst och komfortabel i kupén, men den GLC jag har nu är tystare. Motorn en trevlig sak, och tror utan att ha provkört att skillnaden mellan 180hk och den 225 hk motor jag kört är ytterst marginell.
Däremot kan jag inte förlika mig med växellådans programmering att ligga kvar på låg växel, som det känns i en evighet, efter man tryckt till rejält på gasen, även på ”standard/comfort” läget. En sak om den betedde sig så i sportläge. Men man kanske anpassar gasfoten efter ett tag. Men jag vill kunna ge fullgas och köra om och när jag släpper gasen skall lådan växla upp omedelbart, om jag inte gör en kick down.
Men en av de snyggare bilarna på marknaden och praktisk kombikupé.
Skulle vara intressant att pröva den med en oljebrännare under huven.

Det är samma sak på 308 GT som jag har. Gasar jag på på normalläge för lådan och sedan släpper gasen så tar det en stund för den att växla upp. Tycker det är lite störande faktiskt och använder då paddlarna på ratten för att växla upp, men tycker inte att det ska behövas. Har hyrt några mercedes senaste åren och har inte noterat samma sak där.

Uppdaterat: 2019-06-19 23:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Provkörde en C4 Cactus förra året och den uppförde sig på liknande sätt - när jag släppte gasen vid ca: 100 km/t så växlade den inte upp till högsta växeln ö h t under de få km jag höll den hastigheten. Var tvungen att testa att växla upp manuellt för att förvissa mig om att det fanns en högre växel. Det är den enda automatlådan jag kört som "vägrat" att direkt gå upp på högsta växeln i den hastigheten.

Uppdaterat: 2019-06-20 09:37
Pi skrev:

Provkörde en C4 Cactus förra året och den uppförde sig på liknande sätt - när jag släppte gasen vid ca: 100 km/t så växlade den inte upp till högsta växeln ö h t under de få km jag höll den hastigheten. Var tvungen att testa att växla upp manuellt för att förvissa mig om att det fanns en högre växel. Det är den enda automatlådan jag kört som "vägrat" att direkt gå upp på högsta växeln i den hastigheten.

Nu är det inte att den vägrar växla upp, för det gör den, som är det jag inte tycker om. Utan att den hänger kvar på låg växel i kanske fem sekunder ( känns det som i alla fall utan att ha tagit tid )
Förövrigt en annan växellåda i Cactus än EAT8 i peugeoterna

Uppdaterat: 2019-06-20 10:31
Pi skrev:

Provkörde en C4 Cactus förra året och den uppförde sig på liknande sätt - när jag släppte gasen vid ca: 100 km/t så växlade den inte upp till högsta växeln ö h t under de få km jag höll den hastigheten. Var tvungen att testa att växla upp manuellt för att förvissa mig om att det fanns en högre växel. Det är den enda automatlådan jag kört som "vägrat" att direkt gå upp på högsta växeln i den hastigheten.

Dom behöver inte göra så överhuvudtaget om man förstår sig på att använda gasen på rätt sätt, vilket man gör efter ett tag helt automatiskt utan att tänka på det, med vissa undantag kan jag se.

Förövrigt är det en mycket bra finess, både ur trafiksäkerhetssynpunkt och praktiskt.
T.ex. om jag påbörjar en acceleration som jag avbryter med att släppa gasen och vill återuppta accelerationen så har bilen rätt växel direkt. Släpper jag efter på gasen inför en kurva el. tänkt sväng, avtagsväg el. likn. så vill jag att den ska motorbromsa och att man har rätt växel inför kommande acceleration. I dessa fall är det mycket irriterande om den hoppar upp i växel såsom på de äldre automatlådorna. Vill jag inte att den ska motorbromsa så reglerar jag det enkelt med gasen vilket går helt automatiskt när man är lite van.
Tvärtom mot vad några tycker här så är jag mycket glad för dessa automatlådor, jämfört med de äldre som var väldigt irriterande när de direkt hoppade upp i nästa växel när man släppte efter på gasen, i många fall när de absolut inte lämpade sig, och t.o.m. kan vara en trafikfara.

Pi, så som du beskriver C4 Cactus låter däremot väldigt konstigt, såvida du inte haft ned för backe så du haft en viss motorbromsning, för nåt sådant har jag aldrig varit med om i annat fall, inte med nuvarande 508 el. tidigare 308.

Uppdaterat: 2019-06-20 10:35

Att lådan betedde sig på detta vis i sportläget skulle vara helt ok, men inte i normalläget. Jag tyckte det var otrevligt. När jag kör om brukar jag för det mesta trycka gasen i bott, ned till kick down tar emot, då blir det snabba omkörningar och man får lite valstuga för motoreffekten. Körde jag så med 508:an så låg den kvar på 5000rpm i flera sekunder innan den växlade upp. Inte för att motorn hörs nått speciellt, men känns ändå onödigt och enda bilen jag kört där automatlådan beter sig på detta vis.

Uppdaterat: 2019-06-20 10:42

Låter som att Peugeot med automat inte är något för mig. Låg växel vid kick-down är OK, men släpper man gasen vill jag ju minska fartökningen och då ska en högre växel i. Ibland när jag kör automatväxlade bilar släpper jag gasen tillfälligt för att få lådan att växla upp.
Valfrihet, bra för Sverige!

Uppdaterat: 2019-06-20 10:53
Guran skrev:

Att lådan betedde sig på detta vis i sportläget skulle vara helt ok, men inte i normalläget. Jag tyckte det var otrevligt. När jag kör om brukar jag för det mesta trycka gasen i bott, ned till kick down tar emot, då blir det snabba omkörningar och man får lite valstuga för motoreffekten. Körde jag så med 508:an så låg den kvar på 5000rpm i flera sekunder innan den växlade upp. Inte för att motorn hörs nått speciellt, men känns ändå onödigt och enda bilen jag kört där automatlådan beter sig på detta vis.

Vi tycker så klart alla olika. Är däremot övertygad om att du skulle ändra uppfattning på den punkten efter lite vana. Tyckte precis som du i början med min tidigare 308 för att nu tycka det är helt perfekt, precis så som det ska vara. Numera vantrivs jag med de tidigare automatlådorna som hoppar upp i växel i tid och otid och när de minst absolut inte ska göra det.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:04
L. Mäkinen skrev:

Låter som att Peugeot med automat inte är något för mig. Låg växel vid kick-down är OK, men släpper man gasen vill jag ju minska fartökningen och då ska en högre växel i. Ibland när jag kör automatväxlade bilar släpper jag gasen tillfälligt för att få lådan att växla upp.
Valfrihet, bra för Sverige!

Finns val för det med. I ECO läget får man frihjul där den inte motorbromsar eller håller sig kvar i växlarna vid gassläpp, men däremot lägger den sig ner i växlarna efter hastigheten för att ha rätt växel för eventuell acceleration.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:13

Det är det man har normal och sportläge till, att ta bort den funktionen och låta lådan avgöra själv är meningslöst och korkat.
Istället för att man kan välja själv så alla... blir nöjda, så blir nu många missnöjda, DET är absolut inte en genomtänkt utformning, nonchalant.
Automat utan sportläge, alltså spärr för att växla upp, då är vi tillbaka till 1983, Opel fick det 84, så ska det inte vara är 2019

Uppdaterat: 2019-06-20 11:15

Jag vill inte ha frihjul, jag vill ha en växellåda med ”normalt” beteende i normalläge, i sportläge får den gärna hänga kvar på växlarna, det gör i stort sett alla andra märkens automatlådor. Men oavsett så är det inget jag behöver bekymra mig över då bilens ergonomi inte passar min lekamen.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:35
N-iklas skrev:

Det är det man har normal och sportläge till, att ta bort den funktionen och låta lådan avgöra själv är meningslöst och korkat.
Istället för att man kan välja själv så alla... blir nöjda, så blir nu många missnöjda, DET är absolut inte en genomtänkt utformning, nonchalant.

Det finns läge att välja för att alla ska kunna vara nöjda. Som sagt ECO läget för att den ska beté sig som de gamla automatlådorna, eller komfort-läge där den heller inte håller kvar växlarna såsom normal, el. sport.
Men så klart hade du inte varit nöjd ändå, utan Opelemblemet på den.

Ser att en del här uttalar sig om sådant de inte har nån erfarenhet av, el. tom. ens nån aning om.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:35

Frihjul är obehagligt. Jag förstår tanken på en tvåtaktare utan separatsmörjning, men motorbroms är en del av bilkörningen. Det ger mig en känsla av att jag tappar kontrollen när en bil frihjular.
Fasen, jag får nog hålla mig till elbilar framöver.

Uppdaterat: 2019-06-20 11:45