Vi Bilägares forum

2016 - Nya Opel Astra

2016 - Nya Opel Astra

Någon som kommit iväg och fått testa nya Opel Astra än eller kanske t.o.m lagt en beställning på en?
Går och klurar lite på eventuellt ny bil och Astran är eventuellt en kandidat.

Någon som har några tankar och känslor att dela med sig av efter provkörning, och vilka motorer/utrustning fanns i bilen ni testade?

Uppdaterat: 2016-02-28 12:49
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Skyltavläsning är väldigt skönt att ha när man kuskar långt och helt plötsligt kommer på sig själv fundera på vilken hastighet det är där. Att gissa eller vänta till nästa skylt kan bli dyrt.
Hastighetsavläsning piper inte.

Uppdaterat: 2016-03-02 18:42

Du N-iklas jämför av allt att döma intro-priser på Astra mot listpriser på Golf - nåt som nog väldigt få köpare betalar. Sen tror jag fortfarande att den adaptiva farthållaren saknas i Astra - vilken är standard i den allra enklaste Golfen (liksom autobroms). Men visst är det säkert så att Astra är billigare än Golf men jag tror inte att det skiljer så mycket som du skriver i praktiken. Sen får vi se vad den faceliftade Golfen kommer att ha för utrustning för vi jämför trots allt en nylanserad bil med en som lanserades för snart 3,5 år sedan.

Uppdaterat: 2016-03-02 21:04

Fel länk på Golfen
tyvärr kan jag inte skicka den rätta .
men motsvarande golf kostar ca 259.500

Uppdaterat: 2016-03-02 21:51

Hur stor blev prisskillnaden ? Och vad diffar i utrustning ? Länkarna ger väldigt konstigt resultat - i alla fall om det skall vara hyfsat jämförbara bilar....

Uppdaterat: 2016-03-02 21:53

Har gjort bilarna så lika som möjligt.
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#summary/30301/33020/5G13HZ$GPF2PF2$GPJ3PJ3$GPU2PU2$GWW1WW1$GW25W25$GW4BW4B$GZC3ZC3/2016/0/F14 G2G2/F56 TW/GPFAPFA,GPH2PH2,GPLAPLA,GW15W15,GW17W17,GWD1WD1,GWDBWDB,MAHV1D4,MKSUKA1,MSAB4X4,MTKV4F2/+/+

http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/new-astra-hatchback/configurator.html#summary
Hoppas att länkarna fungerar.

Uppdaterat: 2016-03-02 21:55

Tyvärr kan jag inte skicka länken hur jag än försöker.
Ska försöka precisera golfen.
1.4 tsi dsg , röd ingen xtra kostad, 16 tum lm fälg , 229.000:-
klimatanläggning 2 zon 5300;-
förarassistanspkt 14200:-
dragpkt 7500:-
Stöldlarm 3500:-
=259.500
Har försökt att titta så rättvist som möjligt .Golfen har vissa saker standard ,opel andra.

Uppdaterat: 2016-03-02 22:06

Väljer man en Dynamic så skiljer det ännu mer .
http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/new-astra-hatchback/configurator.html#summary.
Men om jag har byggt rätt så kostar motsvarande Golf 276.200:-

men här får ni Golfkännare hjälpa mig .Jag är lite osäker på tillval.

Uppdaterat: 2016-03-02 22:22

Satte ihop en Golf 110 hk och en Astra 105 hk för skojs skull.
Inga extravaganser.....golfen 185500. Astra 178800.
Ingen jätteskillnad direkt.

Uppdaterat: 2016-03-02 22:25

Man skall nog främst jämföra resp "volym-modell" och då känns det som att prisskillnaden kanske inte är så stor. Och som redan sagts - den ena har vissa unika utrustningsdetaljer och den andra har andra utrustningsdetaljer. Sen är det väl bara att väga in vilka man själv prioriterar.

Uppdaterat: 2016-03-02 22:46

Såg som sagt en Dynamic för 185 000, då blir det 54 000 i prisskillnad, om man ska ta med olika enskilda handlares priser.
Om man inte tycker att adaptiv farthållare är det absolut viktigaste i livet som kan uppväga precis allt...
så ser Golfen lite mager ut.

Och jag har inte gjort som ovanstående val utan utgått från Astras utrustning och sedan försökt ta fram en likadan Golf.
Man måste lägga ner mycket arbete på att få paketen rätt på Golf - otroligt invecklat - annars blir det fel.

Uppdaterat: 2016-03-02 23:32

Vilken är volymmodellen av Golf? och vad har den för utrustning?

I opels fall kommer det nog vara
1.4 turbo Enjoy med pluspkt och 17 tum lm fälgar 0rd 215.800 nu 200.800 holmgrens bil har erbjudande för184.900 samma utrustning
http://www.holmgrensbil.se/bilar/sok-bil/visa-bil/opel-astra-enjoy-5d-14-turbo-125-hk-mt6-4210-N-PXD284

Uppdaterat: 2016-03-02 23:32

Vilken är Golfs volymmodell?
Jag känner två som köpt ny Golf, båda hamnade runt 240 000.

Uppdaterat: 2016-03-02 23:36

Ett tips kan ju vara att kolla nya Golfar på Blocket så lär ni snabbt se vilken som är volymmodellen - och vad priset ligger på. Knappast 240.000 kr i alla fall.
Tips: TSI 110 hk, manuellt växlad

Uppdaterat: 2016-03-02 23:50

TSI 110 hk, manuellt växlad

Precis, det var den jag valde.

Nya eller snarare uppdaterade Golf, vilket det ju handlar om, som kommer kan man gissa om genom att titta på Passat, Golfen får troligen lite av nyheterna från Passat.

Men det mesta ser ut att bli tillval med högre pris som följd, standard kan bli utökad autobroms som klarar gående och kanske skyltläsning, Passat ser ut att ha en som inte kräver navigation.
Men i övrigt ser allt nytt som kan komma ut att bli troligt tillval med ökat pris på grundmodellen.

Dessutom, skulle jag vilja tillägga att i grund och botten är det hemskt svårt att göra en direkt jämförelse därför att olikheterna är större än likheterna, hur man än gör med kompletteringar av utrustning i båda fallen, blir det ett val mellan två olika.

Uppdaterat: 2016-03-03 01:03

Jaja jag försökte bara göra en äpple mot äpple jämförelse . Men hur man än vänder på det så är Astra billigare att köpa.
Jag har endast provkört Astra 1.0 turbo den nya tre cylindriga motorn och jag blev riktigt positivt överraskad. Har tyvärr inte kört någon golf av senaste modell .
Varför ska man jämföra med en kommande facelift. Bilarna har ju inte samma tillverkningscykel och då kommer jämförelsen alltid halta.
Man kan ju ändå säga att nya Astran är en lyckad bil. Men konkurrensen är stenhård och det är personliga preferenser som avgör.

Uppdaterat: 2016-03-03 06:28

"Man kan ju ändå säga att nya Astran är en lyckad bil. Men konkurrensen är stenhård och det är personliga preferenser som avgör."
Kunde inte hålla med mer faktiskt.

För mig så väger jag lite olika alternativ mot varandra, när det gäller Golfen så är det GT modellen på 1,4 motorn på 140/150HK jag tittar på (även om 1,2 tsi är en väldigt trevlig motor).
Just nu får man en hyffsat välutrustad GT Golf för runt 230-240 om man kollar blocket.

Tar man Astrans mest utrustade modell där det ingår LED standard så hamnar man på ungefär samma, men som N-iklas poängterar, viss utrustning finns bara på Astran och viss utrustning på Golfen, men får klura själv på vad som är viktigast.

Att kalla volkswagens bygga bil site för otroligt invecklad är nog att ta i, tror mer det handlar om vad man är van vid.
Opels är hyffsat tydlig men det framgår inte varför visas val inte går att välja och deras utrustningslista är inte direkt heller liten.
Tittar man på Seat Leon FR så är det ju också ett alternativ och där kan man t.ex. få skyltavläsning utan ett avancerat navigationspaket men där kostar LEDljus i fronten 9000 extra.

Tänkte försöka ta mig till vår ökanda lokala fordhandlare och testa mig en Focus i helgen, tyvärr så har jag nästan dömt ut den då jag ogillar inredningen men läser man utlänska tester så verkar det vara bland den roligaste bilen i Golfklassen, och det kanske väger upp.
Lite wildcard så, men det är alltid kul att ha olika märken att jämföra med.

Uppdaterat: 2016-03-03 07:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Beträffande komfort/ljudnivå så anser jag personligen inte att Astra har nåt försteg före Golf. Har kört båda och inte upplevt nån signifikant skillnad. Däremot är t ex Mazda 3 klart sämre än dessa två i ljudnivå-hänseende. Sen är jag inte heller helt förtjust i instrumenteringen i Mazda 3 trots att vi också äger en sån. Golf, och även Astra, har klart bättre instrumentering tycker jag. En sak som jag kan tipsa om vid provkörningar är att kolla lägsta hastighet som farthållaren fungerar i. Jag vill kunna använda den på de allt vanligare 30-sträckorna men många bilar från främst japan klarar inte detta utan fungerar bara från typ 40 km/t. Toyota och Nissan är ett par exempel på märken där farthållaren sällan fungerar under 40 km/t.

Uppdaterat: 2016-03-03 09:14

Astra farthållare fungerar från "ca" 30, Opels farthållare har för den delen alltid fungerat från 30 sedan 1978.

Olikheterna tänker jag uteslutande på fysisk och mekanisk utformning och utrustning.
Körupplevelse är väl det som är mest lika.

Men den Opel som är mest lik Golf är förmodligen Rekord 83-86 i det enklare utförandet GL.

Uppdaterat: 2016-03-03 15:34
N-iklas skrev:

Men den Opel som är mest lik Golf är förmodligen Rekord 83-86 i det enklare utförandet GL.

Skojar du med oss ?

Uppdaterat: 2016-03-03 15:51

Faktiskt, det känns påtagligt förnuftigt och seriöst och inget som är direkt konstigt, självklarheter vart man än ser, liknande utformning av dörrar och armstöd, även om det är sant att Rekorden var enklare, de fyra spakarna för värme ventilation i Rekord är enklare att använda än något som någon annan bil haft.
Och de lyxigare GLS och CD är påtagligt "lyxig 80-talsbil", ingen modern bil ger den känslan, GL var mer spartansk som dagens mode föreskriver.

Alla andra senare Opel är mycket Design och annorlunda utformning på det mesta.
Mer lyx och flärd än gammaldags snusförnuft.

Visserligen är Omega 87-93 lite i samma stil, men den känns ändå i flera detaljer som ett par snäpp mer flärd och lyx.

Uppdaterat: 2016-03-03 16:18

Jag vet inte om vi gått på jazztobaken lite för tidigt men vad har en Rekord 83-86 med dagens Golf att göra? Eller är det en jämförelse med dåtidens Golf? Jag har helt tappat tråden i tråden eller missar jag något?

Uppdaterat: 2016-03-03 17:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - jag känner ungefär likadant - därav min fråga ett par inlägg ovan.

Uppdaterat: 2016-03-03 17:14

Detta är något som jag ensam kan uppleva.
Ingen annan har den minsta känsla för hur en Rekord upplevs i dag, så det ska man inte grubbla för mycket över.

Ni tänker inte som jag och ser det inte som jag och därför förstår ni inte vad jag menar.
Det krävs väldigt långa förklaringar som är enklast att strunta i.

Det handlar om intryck, känsla, upplevelse och det är personligt, baserat på bakgrund, erfarenheter och liknade, ett område man bara kan beröra om man kommer överens om att vara väldigt öppna för att se saker och ting ur en annan synvinkel än den egna.

Uppdaterat: 2016-03-03 17:26

"om att vara väldigt öppna för att se saker och ting ur en annan synvinkel än den egna."

Kunde inte sagt det bättre själv.... ;-)

Uppdaterat: 2016-03-03 18:10