Vi Bilägares forum

Ekonomiskt SUV för maximum 230.000:-

Ekonomiskt SUV för maximum 230.000:-

Hejsan.

Det är 'äntligen' dags för familjen att byta bil. Just nu har vi använt oss i drygt 6 år av KIA (Familjebil) som fungerade hur bra som helst och var hur nöjd som helst tills då det tog tag i ekonomin. BIlen dricker ungefär 13,5l/100 km i stan vilket är alldeles för mycket och att skatten ligger på ungefär 7000kr. Vi insåg då det var dags att byta bil för att få det fungera bättre på ekonomiskt sätt.

Justnu letar vi efter en SUV för under 230.000 som skall vara väl fungerande, skall ha relativ bra plats i andra raden, snål drickandet och helst skatt så billigt som möjligt. Bilar som jag har kollat på är justnu:

1. Qashqai 2016
2. WV Tiguan 2015

sedan lite andra som Opel, Peugot m.m och vad jag för tillfället ser så är Qashqai i ledning men just därför skriver jag här för att få hjälp ifrån er av vad ni tycker osv. All hjälp uppskattas :)

Uppdaterat: 2016-07-21 11:50

Kommentarer

Anti..
Nu är det ju inte så att backkameran ersätter backspeglarna. Backkameran ger en bild av vad som finns rakt bakom bilen. Att enbart använda sig av kameran vid backning anser jag inte fungerar alls. Jag använder alltid både kamera och speglar när jag backar. Speciellt om man skall backa in på en köpcenter-parkering. Backspeglarna ger en bil snett bakåt medans kameran ger en bild rakt bakåt.
Detta hade du vetat om du testat någon gång. Och du menar alltså att ÄNNU fler dör när kameran slutar att fungera än det gjorde när ingen kamera fanns? Hur tänker du då? Ser du bättre bakom bilen för att du är världsmästare på att backa? Röntgensyn som sagt? Argumentet håller inte.

Uppdaterat: 2016-08-13 08:50

Backsensorer är ju ett bra komplement till backspeglarna, men givetvis är backkameran ännu bättre. Många backkameror är ju också ganska vidvinkliga så att man ser något bredvid bilen också.
Men det krävs att man använder dem och bryr sig om dem också. En mig närstående person envisades med att försöka vrida huvudet 180 grader för att kunna se genom bakrutan och backade på ett stenfundament som syntes i spegeln och märkes av tjutande backvarnare!
Här hade inte heller backkamera hjälpt!
Själv fick jag lära mig tidigt att backa med hjälp av yttre speglar eftersom de fordon jag då körde inte hade bakruta och därför inte heller innerspegel.
Då fanns varken backsensorer eller kamera och det gällde att ha en medhjälpare som såg till att ingen befann sig bakom,

Uppdaterat: 2016-08-13 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta att man behöver mer och mer hjälpmedel för att manövrera sin bil såsom backkameror, högre sitthöjd o.s.v. har nog med stigande ålder att göra. Man är inte så rörlig vid högre ålder.

Uppdaterat: 2016-08-13 09:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, att lära sig använda speglar har inget med ålder att göra.
Men i övrigt har du helt rätt.

Uppdaterat: 2016-08-13 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Utan backkamera har man betydligt sämre koll på vad som händer bakom bilen. Hur gör du Anti, för att se vad som händer precis bakom bilen, i det område som inte syns i backspeglarna? Så kan man naturligtvis även göra om man kör med backkamera.

En kollega till mig backade in i en stolpe i ett parkeringshus, så att vänster ytterbackspegel lossnade. Precis som en trasig backkamera gjorde detta att sikten bakåt försämrades. I ett sådant läge, oavsett om det är en kamera eller spegel som gått sönder, måste man naturligtvis anpassa sin backning till förutsättningarna.

För egen del kan jag ha is/imma/smuts på så väl backkamera som speglar. Detta får man i så fall åtgärda eller se till att anpassa backningen efter rådande omständigheter.

Dåligt omdöme kan folk ha oavsett om de har en fungerande backkamera eller inte. Bara att titta på alla som vintertid åker omkring med oskrapade rutor.

Uppdaterat: 2016-08-13 10:12

"En kollega till mig backade in i en stolpe i ett parkeringshus, så att vänster ytterbackspegel lossnade. "!
Måste vara ett korkat sätt att använda spegeln, vore ju bättre om han tittat i den!

Uppdaterat: 2016-08-13 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tekniska hjälpmedel är visst bra - Men när man försvarar det tekniska hjälpmedlet och dömer ut allt och alla som saknar det aktuella hjälpmedlet med påtagligt överdriven entusiasm, då väcker det oroande funderingar om vart utvecklingen är på väg...
OCH om det s.k. "hjälpmedlet" verkligen bara är ett "hjälpmedel" och inte något som utvecklat sig till något med betydligt mer känslomässiga kopplingar?

Uppdaterat: 2016-08-13 12:03

Minns 80-talet då flera bilar inte ens hade servostyrning. Fönsterhissar var lyx och farthållare var ovanligt. Tonade rutor kostade extra. Numera ingår detta i dom flesta bilar redan från VW Polo klassen. Det var jobbigt att ratta utan servostyrning. Från VW Golf ingår servotronic vilket gör det lättare att styra i stadstrafik. Har även detta i min A6:a men inte i den äldre A4:an. När man har kört A6:an så känns det som att det är något fel på A4:ans styrning innan man vänjer sig med vanlig servostyrning. Lite off topic angående hjälpmedel.

Uppdaterat: 2016-08-13 18:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
N-iklas skrev:

Alla tycks hylla det de själva tycker är bäst utan att vilja se eller erkänna att det alltid finns flera sidor av alla saker.

Det kom ju verkligen från rätt person ...

Uppdaterat: 2016-08-13 18:32
Swemba skrev:

N-iklas wrote:Alla tycks hylla det de själva tycker är bäst utan att vilja se eller erkänna att det alltid finns flera sidor av alla saker.

Det kom ju verkligen från rätt person ...

Ja, det var "intressant", mist sagt.

Uppdaterat: 2016-08-13 19:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.