Volvo gör bra vinst

60 inlägg 0 nya
Volvo gör bra vinst

Vi har ju tidigare haft diskussioner om Volvos strategi och huruvida de nya modellerna varit rätt eller inte.

Får man tro på marknaden har den varit helt korrekt. Försäljningen slog rekord och omsättningen steg med 16% för året, vinsten uppgick till 13 miljarder kronor och rörelsemarginalen blev 6.7%. Det är en av branschens bästa och inom två år räknar man med att nå 8%.

https://www.di.se/nyheter/rekordvinst-for-volvo-cars/

Ja allt ser ut att gå Volvos väg just nu (trots några få belackares "goda råd" här i trådarna)- men finns där inga farhågor och svagheter i affärsmodellen? Det är frågeställningen i denna tråd.

MVH AL

Om inte många företag ändrar tjänstebilspolicy kommer Volvo snart tappa den delen av den svenska marknaden. De har inte många modeller med vettig utrustning till rimliga priser. Rabatterna vid utgången av förra XC60 gav dem många bilar på vägarna. Nu när skattesystemet ändras och folks attityd till miljöfrågorna hårdnar kan det bli svårt att sälja klumpiga bilar. Sverige är förstås inte hela deras marknad, men en antagligen inte obetydlig del.

L.Mäkinen. bra poäng men det kommer ändras i takt med nya 60-serien. Annars hade aldrig Volvo godkänt bolus malus-idiotin.

MVH AL

Märkligt ändå om Volvo godkänt Bonus-Malus idiotin, om dom gjort det (?), för nog lär det påverka deras försäljning i Sverige. Även om det kommer fler elbilar o hybrider från Volvo framöver så har dom ju en saftig prislapp... Är väl möjligen mindre bensinmodeller med 3-cyl motor som kan hamna i rimlig pris/skattenivå...

Polestar 2 ser ju ut att bli rimligt prissatt om ryktena stämmer.
Bonus-Malus är knappast idioti utan ett sätt att styra folks val. Möjligen för små belopp på Malus-sidan, men det lär väl ändras.

Själv förstår jag inte varför Volvo är så dyra i inköp? Är dem så bra? Även om de känns exklusiva Volvo XC90/V90/S90 så undrar jag hur hållbarheten är när de inte får mer än betyg 3 i rostskydd av Volvo tidningen Vi Bilägare och även övriga svenska motortidningar favoriserar Volvo (kan väl förstås nu när inte Saab finns kvar).

Själv hoppas man ju att det ska gå bra för Volvo även om det inte är något som intresserar mig och har aldrig ägt någon för den delen heller. Uppväxten i Volvo 244 gjorde väl sitt. Kändes närmast som en befrielse när farsan bytte till Audi 100 GL5E.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Me de rabatter som de ger företag är Volvo snarare billigare än de flesta vanliga tjänstebilar.

junkers wrote:
Me de rabatter som de ger företag är Volvo snarare billigare än de flesta vanliga tjänstebilar.

M a o - man skiter högaktningsfullt i de svenska privatköparna vilket väl också prisnivåerna på nya Volvo-modeller antyder. Går det bra att lämna höga rabatter till företagen så borde man ju också kunna sälja bilarna till privatpersoner med ungefär samma rabatter. Förare som förare och bil som bil...

Som privatperson kan man få en V90 med automat för under 300000:-
Redan i grundutförandet ingår allt man behöver och alla säkerhetssystem.

junkers - och vad ligger då listpriset på för denna V90 ?

Volvo har väl inte högre kvalitet än VW idag så frågan kvarstår, varför så dyra!?! Är väl ganska jämnt i försäljning statistiken också mellan VW Passat och Volvo V90. Tycker att jag ser ungefär lika många med kanske ett flertal VW Passat Sportcombi. Skulle aldrig köpa en bil som väger 1.9 ton. Behövs mycket motor för att driva.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Pi wrote:
junkers - och vad ligger då listpriset på för denna V90 ?

T4 190hk med 8-växlad automat med businesspaket vilket ger allt man behöver och kanske lite till kostar 334800:- i prislistan och privatpersoner ges som mest 10-12% rabatt så slutpriset ligger på ganska exakt 300000:-

junkers wrote:
Som privatperson kan man få en V90 med automat för under 300000:-
Redan i grundutförandet ingår allt man behöver och alla säkerhetssystem.

Nja, 329,900 kostar en T4 automat som är billigast. Sedan vill man väl iaf. ha minst momentum för 25,000. Teknikpaket och klimatpaket för 26,000 känns självklart i en sån bil. Vad har vi då, 380,000. Sedan finns det säkert massa "självklarheter" som man vill ha med när man köper nytt. Tonade rutor, inbyyggda barnstolar osv. Jag tror detbär svårt att landa under 400k när allt kommer kring.

Tro mig du behöver definitivt inte momentum.
Businesspaketet för 4900:- räcker och då blir det 334800:- som jag skrev vilket efter rabatt är 300000:-

Skulle jag köpa igen är det just så jag skulle köpa den.

Sen dragkrok, backkamera och metalliclack - minst. Samt vinterhjul. Allt drar iväg...
Sen kan man fråga sig hur det fungerar med en bensinare i en såpass stor kluns....

Pi wrote:
Sen dragkrok, backkamera och metalliclack - minst. Samt vinterhjul. Allt drar iväg...
Sen kan man fråga sig hur det fungerar med en bensinare i en såpass stor kluns....

Kanske orelevant jämförelse men xc40 t5 på eco läget och farthållaren på 80kmh i 2 mil halvkrokig landsväg så stannade färdatorn på 0,77 och där min bensin octavia nu på vinterföre landar på 0,51.
Men jäklar vilken rolig motor och vilken respons i sport läget.
Xc40 var en imponerade bil måste jag säga.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det var en fin rapport, men fjärde kvartalet var vikande och lägre än året innan. Inte bra.
Vi måste ändå hoppas att Volvo lyckas, än så länge ger de många jobb i Sverige.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fler och fler jobb och dessutom drar det till sig andra Kinesiska bolag. Så sent som i veckan en ny stor satsning i Trollhättan.

Men, tja, vad säljer VW? 10 miljoner bilar?
Vad säljer Volvo? 0,5 miljoner bilar?
Säger sig självt att bilarna blir dyrare när man slår ut utvecklingskostnader med mera.
Utveckla en bil kostar väl, tja, vad kan det vara? Från scratch... 5-10 miljarder?
Slå ut det på 10 miljoner bilar eller 0,5 miljoner bilar.
Reklam för sitt märke kostar ett antal miljarder.
Slå ut det också.
Köp 100 miljoner skruvar eller köp 1 miljon skruvar. Viss skillnad i styckepris.

Det kostar att vara liten.

Men jag tycker ni skall tänka på de stackars danskarna.
Vår V90 kostar i danmark i runda slängar 1,5 miljon kronor. Det vill säga faktor tre på det priset vi gav..
EN VW Polo Comfortline med automatlåda, bensin, 95 hk: 200.000
Danska...
Alltså SEK 270.000. Då är det inte uppvärma framsäten, ingen backkamera, ingen klimatanläggning (dock AC), stålfälgar, inget tjuvlarm, ingen DAB (så kan inte lyssna på radio i danmark), och så vidare. Dock autobroms faktiskt!

V90 Kinetic, D3, sex växlar manuell. Nothing else - alltså, INGET extra såsom Volvo on Call eller sådant lyx:
Knappa SEK 700.000. Men du kanske vill ha reservhjul, tempaspare, i allafall: Inte ens SEK 8.500 i så fall =)

Sugen någon? =)

Sen skall vi nog inte glömma att märken som VW har avsevärt flera modeller som skall utvecklas och finansieras så jämförelsen du gjort är nog inte så relevant, X.
Sen visar X exempel ifrån Danmark att vi kanske inte skall klaga så mycket på vår svenska beskattning...

Man återanvänder dock väääldigt mycket inom bilarna i dag. Ta bara nya Volvo som exempel: Två plattformar för otaliga modeller. Det mesta är detsamma i bilarna. Stolar, skärmar, datorer, programvara, teknik i övrigt, ...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.