Vi Bilägares forum

Bästa däcken bak eller fram?

Bästa däcken bak eller fram?

Jag var nyligen och köpte två nya däck till min Mitsubishi Colt 1,3 07:a. Däckhandlaren opponerade sig mot den gängse teorin, om att de bästa däcken ska bakmonteras. Han förklarade, att framdäcken, oavsett om bilen var fram- eller bakhjulsdriven, skulle ha djupast mönster, därför att annars ökades risken för vattenplaning, med åtföljande förlorad styrförmåga. Jag bestämde mig för att de nya däcken skulle monteras fram. Var det korrekt beslutat?

Uppdaterat: 2012-04-28 12:16

Kommentarer

Däckkrängaren menade på, att om man behövde undvika ett hinder eller vägen svängde, och man samtidigt fick vattenplaning på framhjulen, var katastrofen ett faktum.

Uppdaterat: 2012-04-28 12:52

Jag är väldigt kluven här.
Jag har alltid velat ha de bästa däcken fram, jag tycker att vattenplaning är otäckt, jag har haft det fram flera gånger, men aldrig bak.
Men numera ser jag till att ha ordentligt med mönster både fram och bak.

Uppdaterat: 2012-04-28 14:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bästa hjulen ska sitta bak.
Får du vattenplaning på framhjulen så går bilen rakt fram tills du får fäste.
Får du däremot vattenplaning på bakhjulen (om de sämsta sitter där) så är du utom all kontroll, bilen kommer att snurra.
Vad tror du är bäst!

Testa själv på en halkbana om du inte tror majoriteten här i tråden, din däckhandlare borde skämmas eftersom hans råd kan leda till dödsolyckor.

Uppdaterat: 2012-04-28 17:52

Finns ingen anledning att ha bästa däcken fram, skit i vad däckmånglaren svamlar om.
Dessutom är din bil framtung och har lättare att pressa undan vattnet fram än bak. Skulle du ändå trots allt få vattenplaning fram, lär ju även bakhjulen vattenplana.
Om du inte har bättre däck bak förstås...

Uppdaterat: 2012-04-28 21:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om framhjulen vattenplanar har ESP ingen funktion eftersom det är ett framhjul som bromsas. Om bakhjulen vattenplanar så fungerar ESP ändå till fullo.

Själv lägger jag nya däck fram för att dessa blir först utslitna och för att jag inte gillar när bilen är understyrd och inte lyder styrhjulen i kurvorna så att handbromsen är enda lösningen.

Har aldrig varit med om vattenplaning bak, framhjulen pressar bort merparten av vattnet så att bakhjulen lätt kommer ner till asfalten, samtidigt är vattenplaning fram på en framhjulsdriven bil odramatisk då det sker vid körning rakt fram vid hög fart och varnar i god tid genom att drivhjulen spinner loss.

Rekommenderar för den skull inte andra att lägga bästa däcken fram om man saknar ESP och inte har stor vana att häva en sladd.

Uppdaterat: 2012-04-29 00:45

http://www.vibilagare.se/video/darfor-ska-basta-dacken-sitta-bak-1454?page=4

Ett till
http://www.youtube.com/watch?v=l5YsQ_a_ijA
http://www.radron.se/Artiklar/Sa-ska-dacken-sitta/
http://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0

ESP hjälper inte alltid eftersom det redan kan vara för sent när du går från grundare vatten till djupare, är sladden redan inledd kan inte ESP hjälpa dig.

Uppdaterat: 2012-04-29 09:30

Hej!

Det finns många synpunkter på vart man ska ha de bästa däcken. Själv tror jag mest på de bästa bak men jag gör "mindre undantag". Jag köper helst alltid 4 nya däck samtidigt och sedan byter jag plats med bak och framdäcken vid varje säsongsbyte. Då min bil är framhjulsdriven slits ju normalt framdäcken lite fortare än backdäcken så på våren hamnar de två bästa däcken fram (mönsterdjupet mellan fram och backdäck brukar skilja högst 1 mm) men under sommaren slits framdäcken lite fortare och då kan det hända att alla däck har samma mönsterdjup mot slutet av sommaren.
Jag är också noga med att jag byter mellan däcken på samma sida av bilen så att rotationsriktningen alltid blir densamma för annars slits däcken lite fortare ett tag efter att man bytt rotationsriktning innan däcket har slitit in sig i den nya rotationsriktningen.
På så vis håller alla mina 4 däck lika länge.
Ett trist problem tycker jag är om ett däck går sönder och måste ersättas av ett nytt när alla däck är halvslitna för då "fungerar inte mina rutiner fullt ut så att alla däck är lika mycket slitna".

Uppdaterat: 2012-04-29 10:03

Gör som ni vill men kom inte farande med bakändan före i mitt körfält sedan!

Uppdaterat: 2012-04-29 10:23

helt rätt leifner, jämfört med en framhjulsdriven bil är risken för sladd mycket större på en bakhjulsdriven bil och därför obligatoriskt med ESP på bakhjulsdrivna bilar i dag, kanske inte i USA. Det är t.ex. lätt att köra drifting med en bakhjulsdriven, men helt omöjligt med en framhjulsdriven bil.

Uppdaterat: 2012-04-29 13:48

I min ungdom körde vi alltid på slicks, sommar som vinter.
Det var aldrig något snack om var de bästa däcken skulle sitta.
Alla visste det ändå,- på hjulen.
Om man händelsevis råkade hitta ett däck med mönster, kom det alltid avundsjuka kommentarer från kompisarna "Oj titta flera mm mönster som syns runt om och med bara en
kappa!"
Kappa var en gummilapp som skulle vulkas invändigt vid ett cordbrott, men oftast bara klistrades fast för att sitta nödtorftigt till nästa punktering som aldrig var långt borta.
De första gamla bilvraken vi åkte i hade dessutom mekaniska bromsar som hade det goda med sig att man lärde sig att hålla ett väldigt stort avstånd till framförvarande bil.

Uppdaterat: 2012-04-29 13:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Däckhandlaren är inkompetent, helt rätt att inte följa det rådet, anti.
Dom som säger att bara bakhjulsdrivna bilar ska ha bästa bak, har aldrig provocerat fram en sladd på en framhjulsdriven.....
På en bakhjulsdriven beror sladden ofta på acceleration, den är lättare att kontrollera än en decelerationssladd på en framhjulsdriven, om man inte har närvaron att gasa fullt när det börjar kana.....
Har köpt min första bil med esp, och får stänga av den för att bilen ska gå dit jag vill på grusvägen.....
Växla ner - veva ratten -fullgas funkar inte med sånt mög, överstyrningen uteblir.....

Uppdaterat: 2016-04-18 22:04

Jag sätter dom alltid bak och har gjort i alla år. Vill inte snurra med bilen och tappa all kontroll.

Uppdaterat: 2016-04-19 07:32

Råkar i princip aldrig ut för att det är nån större skillnad i slitage mellan däcken eftersom jag brukar skifta mellan framhjul/bakhjul vid varje byte vilket ger relativt likartat slitage på alla däck så när det är dags så är det bara att byta alla 4 samtidigt. Men det kanske beror på hur man kör - bränner man mycket gummi så är det väl annorlunda...:) Har i alla fall inte haft några problem med den lilla skillnaden i slitage som därmed kan förekomma. Kör heller aldrig ner mönsterdjupet till lagens minsta krav utan byter klart tidigare för vattenplaning är inte roligt.

Uppdaterat: 2016-04-19 09:57

Så gör ju iofs jag också, pi.
Inte minst för att minska snedslitaget som ofta uppstår på bakhjulen, när hjulvinklarna är på gränsen och bakvagnen inte är justerbar....

Uppdaterat: 2016-04-19 13:20

Är på däckverkstan nu, ett av släpets däck gick som anti's väldigt sönder.....
Det small som ett kanonskott.
Eftersom det var längst bak, och olastat, gick det att hissa och köra till verkstan med gratiskaffet.....
Passade på att fråga den ytterst trevlige meken, han sa direkt alltid bak, inga undantag!
Alltså har inget förändrats sen jag sålde däck och fick utbildning av bridgestone och conti.
Även om det är över 25 år sen är kunskaperna vid liv alltså.......

Uppdaterat: 2016-04-19 15:37

Inte nu igen... Sätt däcken där ni vill.

Säkerhetsmässigt ska de vara bak, men idag spelar det mindre roll iom ESP...

Spelar ingen roll vad folk har för konspirationsteorier, bäst bak för max säkerhet.

Uppdaterat: 2016-04-21 18:21
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Säkerhetsmässigt ska de vara bak, men idag spelar det mindre roll iom ESP....

Fast Anti har ju inget sånt bling-bling på sin bil - eller ?

Uppdaterat: 2016-04-21 18:54

Är det relativt liten skillnad i att det är två däck som är lite mer slitna än dom andra men att alla däcken har kvar ett bra mönster så skulle jag säga att det är bäst att sätta dom minst slitna däcken på drivhjulen. Så så då blir det dom minst slitna på framhjulen på en framhjulsdriven bil, dvs "bästa däcken fram". På det sättet kan man då slita däcken så att dom närmar sig varandra, så att alla fyra blir ungefär lika slitna.

Uppdaterat: 2016-04-21 19:33

Jag brukar märka upp däcken som jag vill ha dom på bilen så det som t ex legat höger bak märker jag höger fram - innan jag åker in för däckbyte. Och därmed får jag ett tämligen jämt däckslitage eftersom jag kör relativt försiktigt utan däckspinn o liknande.

Uppdaterat: 2016-04-21 19:35

Vattenplaning fram förekommer (har jag haft)men bak har jag aldrig ens hört talas om på mina 50 år bakom ratten. Framhjulen föser undan vattnet. Vid normal lugn körning bör de bästa vara fram, det är bra att kunna styra. Skall man köra som en biltjuv , så bör alla däck vara bra.

Uppdaterat: 2016-04-21 20:07

Anitifeministen, jag tänkte lite som du förr. Men min förra bilen, en Volvo 940, hade handvevade fönster. Tyvärr blev spaken dålig och lossnade och dessutom var den hård så den låg emot lite mot benet när man körde. Det var också klart opraktiskt när man skulle in i parkeringsgarage och veva ner rutan för att ta biljett. Så nej, elektriska fönsterhissar ska det vara, aldrig mer handvevat för min del. Det viktigaste av allt är att stänga dörrarna någorlunda försiktigt så håller elhissarna bra.

Uppdaterat: 2016-04-21 20:53

Antifeminsten, eftersom den är från 2001 så har den rätt säkert inte (!) ESP, så du kan slappna av. ;)

Uppdaterat: 2016-04-21 22:03

Opel Caravan - den har väl en modellbeteckning också antar jag....

Uppdaterat: 2016-04-21 22:29

Då kan du vara lugn Anti - garanterat ingen antisladd på den Anti-bilen...:)
Fanns som tillval på nästa generation (2004 enl ViB) och standard från 2006 - också enligt ViB.

Uppdaterat: 2016-04-21 22:42

Modellbetäckning bara.

Uppdaterat: 2016-04-22 11:54
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Sätter tveklöst de bästa däcken bak.

Uppdaterat: 2016-04-22 12:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Lason1 skrev:

Modellbetäckning bara.

Inget jag skulle vilja se.

Uppdaterat: 2016-04-22 14:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil med ESP skulle jag göra själv.

Men jag lämnar numera in bilen för däckbyte för att spara ryggen, så vet inte exakt hur dom gör.

Uppdaterat: 2016-04-22 16:18

Jag monterar Bästa däcken fram!
Så länge jag kan styra,bromsa,har jag chans att klara uppkomna situationer.
Bästa däcken bak gäller förare som inte kan känna av bilens fäste/beteende och häva,balansera en sladd! ...för dessa är det bättre att åka rakt fram och ta smällen med fronten där bilen har kraftigaste krockskyddet.

Uppdaterat: 2016-04-22 16:44

Efter 35 år med B-kort och bästa sommardäcken fram har jag bara fått vattenplaning fram. Framdäcken tar undan 80% av vattnet så bakjulen har en enkel uppgift. Jo, vet att axeltrycket är lägre bak på framdjulsdrivna kärror men har kört Bmw med 50/50 i viktfördelning så...
Ja, det är i stort sätt samma spårvidd fram som bak.

Uppdaterat: 2016-04-22 16:56

Tony med bakvagnssladd har du svårare att häva sladden och balansera sladden än med framvagnen. Man hinner i nästan aldrig häva en kraftig bakvagnssladd. Men lycka till.

Uppdaterat: 2016-04-22 17:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Tony med bakvagnssladd har du svårare att häva sladden och balansera sladden än med framvagnen. Man hinner i nästan aldrig häva en kraftig bakvagnssladd. Men lycka till.

Ja du Hackenbush. Att det skall vara så svårt att förstå. Du har helt rätt enligt mig och många andra.
Man skall för det första rotera däcken så att man aldrig hamnar i situationen 2 bra däck och 2 dåliga. Sedan om man ändå hamnar där att 2 däck är bättre än 2 andra. Tror väl fan att de då skall sitta bak. Bakvagnsladd som man får oförberedd är det värsta scenariot för en amatörbilist . Det är bara några få procent av oss som är rallyförare på riktigt.

Uppdaterat: 2016-04-22 18:42
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om det inte är allt för stor skillnad och däcken har bra mönster överlag så finns inga problem att "rotera däcken", särskilt inte om man har ESP. Så då är det bättre att sätta bästa däcken fram på en framhjulsdriven. Annars kommer skillnaderna bara öka. Detta tror jag är självklart för däckfirmorna idag om dom noterar en skillnad vid däckbyte.

Uppdaterat: 2016-04-22 18:52

Om jag var tvungen att välja skulle jag sätta de bästa däcken fram. Min personliga erfarenhet är att det är värre att tappa greppet fram än bak. Sedan kan expertisen säga vad de vill.

Uppdaterat: 2016-04-22 19:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag sätter dom bästa däcken i garaget. Då räcker dom längre.

Uppdaterat: 2016-04-22 19:07

Nä om det är liten skillnad är det ju helt ok att jämna ut slitaget, vidstige.
Men tro inte att esp tar bort behovet av mönster på däcken, samma förutsättningar gäller som alltid!
Esp, abs mm kan ju inte förbättra ett dåligt grepp, gränsen för hur effektivt det funkar flyttas ju ner med sämre grepp.....
Och vadå bara fått vattenplaning fram som någon påstod, är det så jävla farligt då?
Nä det är det sällan, men när framdäcken greppar igen när bilen är i säg 20 graders vinkel mot vägriktningen, den lastväxelreaktionen som uppstår då, framkallar en sladd som inte ens vi enprocentare hanterar......
Därför hamnar ignoranta idioter som inte försöker lära sig något om fordonets dynamik i vajerräcket på e6, dag ut och dag in i regn.....på samma ställen dessutom, dom vägrar ju dessutom lära av andras misstag........
Bästa däcken fram är bra, om man vågar växla ner och gasa utav helvete när det kasar i 110, istället för att hålla stint i ratten och trampa på bromsen......

Uppdaterat: 2016-04-22 20:23
duccedriver skrev:

Nä om det är liten skillnad är det ju helt ok att jämna ut slitaget, vidstige.
Men tro inte att esp tar bort behovet av mönster på däcken, samma förutsättningar gäller som alltid!
Esp, abs mm kan ju inte förbättra ett dåligt grepp, gränsen för hur effektivt det funkar flyttas ju ner med sämre grepp.....
Och vadå bara fått vattenplaning fram som någon påstod, är det så jävla farligt då?
Nä det är det sällan, men när framdäcken greppar igen när bilen är i säg 20 graders vinkel mot vägriktningen, den lastväxelreaktionen som uppstår då, framkallar en sladd som inte ens vi enprocentare hanterar......
Därför hamnar ignoranta idioter som inte försöker lära sig något om fordonets dynamik i vajerräcket på e6, dag ut och dag in i regn.....på samma ställen dessutom, dom vägrar ju dessutom lära av andras misstag........
Bästa däcken fram är bra, om man vågar växla ner och gasa utav helvete när det kasar i 110, istället för att hålla stint i ratten och trampa på bromsen......

Och med det menar du? Förklara för oss idioter vad du menar.

Uppdaterat: 2016-04-22 20:38
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

duccedriver, jag är noga med däcken. Ska vara i bra skick och av bra märke. Börjar dom bli för slitna så byter jag dom och det sker långt innan dom når laglig gräns vad gäller mönsterdjup. Så bästa däcken fram gäller ju om man roterar och byter i tid på en framhjulsdriven bil.

Sen har man rejält slitna framdäck men hyfsade däck bak så är det alltså ingen bra lösning, för dom som predikar bästa däcken bak. Verkar vara nån slags övertro på det här.

Uppdaterat: 2016-04-22 21:05

@ducce: "enprocentare"... Sladdar man bättre när man är med i en "MC-klubb"?

Uppdaterat: 2016-04-22 21:16

"Sen har man rejält slitna framdäck men hyfsade däck bak så är det alltså ingen bra lösning, för dom som predikar bästa däcken bak. Verkar vara nån slags övertro på det här.": skriver Vidstige.
Men måste vi välja så är det bästa däcken bak som gäller.

Uppdaterat: 2016-04-22 21:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lyteskomik, jag syftade på christers den procent som kan häva en sladd, den tillhör jag.
Dvs jag har övat, övat och övat igen.
Kört bana, sladdat på grus, tävlat på grus osv.
Men jag vet inte hur jag lyckas i skarpt läge på motorvägen varje gång för det, vill inte ens hamna i det, därför har jag bästa däcken bak, och jag har esp och eds och abs och en massa andra förkortningar som finns på folkvagnar......
Då förstår kanske christer att jag inte menade honom när jag var ironisk om att bästa däcken fram är bra, han resonerar ju som jag, men borde läsa mellan raderna ibland, eller åtminstone hela texten,....
Jag menade för övrigt ingen här........för det är väl inte ni som sitter i mitträcket i råå eller borgeby på morgnarna... ?
Men faktum är att det är enda anledningen jag kan se att ha bästa fram, att man tror sig kunna gasa sig ur en sladd i hög fart, det går, men fan vet om det lyckas i 110 i rusningstrafik utan andra komplikationer.......

Uppdaterat: 2016-04-22 21:56
duccedriver skrev:

Lyteskomik, jag syftade på christers den procent som kan häva en sladd, den tillhör jag.
Dvs jag har övat, övat och övat igen.
Kört bana, sladdat på grus, tävlat på grus osv.
Men jag vet inte hur jag lyckas i skarpt läge på motorvägen varje gång för det, vill inte ens hamna i det, därför har jag bästa däcken bak, och jag har esp och eds och abs och en massa andra förkortningar som finns på folkvagnar......
Då förstår kanske christer att jag inte menade honom när jag var ironisk om att bästa däcken fram är bra, han resonerar ju som jag, men borde läsa mellan raderna ibland, eller åtminstone hela texten,....
Jag menade för övrigt ingen här........för det är väl inte ni som sitter i mitträcket i råå eller borgeby på morgnarna... ?
Men faktum är att det är enda anledningen jag kan se att ha bästa fram, att man tror sig kunna gasa sig ur en sladd i hög fart, det går, men fan vet om det lyckas i 110 i rusningstrafik utan andra komplikationer.......

Tack för lektionen duccedriver. Jag tror jag förstår vad du menar, hoppas jag.

Uppdaterat: 2016-04-22 23:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

När man vänder resonemanget för att vara ironisk, kan det ju bli tvetydigt.....
Var inte ute efter att läxa upp nån, men från en lastbilshytt ser man vad folk sysslar med, och ibland blir man mörkrädd mitt på dan.....

Uppdaterat: 2016-04-23 06:16

För egen del blir det dom bästa fram i år, dom var nya förra året, på bakdäcken är slitaget obetydligt, på framdäcken saknas 2 mm, så dom får sitta bak i år för att jämna ut slitaget.

Uppdaterat: 2016-04-23 10:07

Apropå däck, nu sak ni få höra nått som nog gör att några av er sätter kvällskaffet i fel strupe.
Behövde däck till fruns semesterkärra, hittade några billiga med fälj på Blocket, for dit, men haltandes på kryckor, lite yr på morfin, och däcken liggandes i påsar i ett mörkt förråd gjorde att jag missade att ena däcket var snedslitet. OK med mönster över hela ytan, men ena kanten nästan blank.
Kollade hur mycket gummi det fanns innan corden tittade fram, 5 mm. Ställde in handklingan på 3 mm och sågade nya spår i gummit, så nu ser hela däcket OK ut.

Uppdaterat: 2016-04-24 21:19

Jag säger som PI, skiftar fram och bak så däcken slits ganska lika. Ändå framhärdar jag att jag kört framhjulsdrivet sen 1969 och aldrig fått bakhjulssladd sen jag gick över från bakhjulsdrivet men däremot både framhjulssladd och vattenplaning på framhjulen.

Uppdaterat: 2016-04-25 13:06

Jag bytte till sommardäck på Däckia för nån vecka sen. Märkte idag att dom satte de bra däcken på vänster sida och dom dåliga på höger så jag tror det är det som gäller nu. Ska dit imorgon och fråga vad jag betalar 2800/år för egentligen..

Hur som helst, det är enkel fysik. Om friktionen är större fram än bak vill bakvagnen åka snabbare än framvagnen vilket gör att den börjar röra sig i sidled, vatten på vägen eller inte.

Uppdaterat: 2016-04-25 22:19

Dessutom är det ju så att om det vattenplanar fram, så åker man rakt fram och har därmed det bästa möjliga krockskyddet.
Vattenplanar det bak, är risken för tvärkast stor och att möta en bil eller hinder med sidan först är inget att rekommendera...

Uppdaterat: 2016-04-29 07:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Helt rätt hultarn, jag fördrar också frontkrock jämfört med krock från sidan.
När det gäller vattenplaning så händer det inte mycket om man får det under körning rakt fram men får man vattenplaning på bakhjulen kan vad som helst hända om bakvagnen börjar dansa runt.

Uppdaterat: 2016-04-29 08:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag måste ha gjort något fel genom åren jag har kört bil då jag aldrig har råkat ut för vattenplaning. Chassieplaning med Opel Speedster har jag känt av en gång, men det var bara en bråkdel av en sekund. "Fått sladd" har jag råkat ut för två gånger, men ingen av dem pga dåliga bakdäck.
Genererat sladd har jag dock gjort medvetet ganska många gånger.

Uppdaterat: 2016-04-29 09:45