En ny chansning.

668 inlägg 0 nya
En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Måste säga att du lever ett äventyrligt liv;)

Men en mycket trevlig bil så länge den håller och inte rostar.

Lycka till! Du lär behöva det;-)

Du resonerar klokt Rikard. Man ska köpa en bil som haft rätt ägare som tagit hand och varit varsam med bilen. Enligt mina erfarenheter är de det viktigaste.

Hellre en välskött udda-bil med tveksamt kvalitetsrykte än en dyrare men samtidigt sämre omhändertagen kärra av något s.k. kvalitetsmärke.

På det sättet sparar man många sköna slantar som kan användas till annat.

Tänk själv!

Måste fråga, varför alltid lägga pengar på gamla omoderna "skit" bilar? Osäkra vid krock, drar mycket bränsle, lär gå sönder ofta och sist men inte minst ingen körglädje...

Pär

Jag håller faktiskt med Peugeote-Pär. Varför?

Vanligtvis kostar en "gammal omodern skitbil", alltså en begagnad bil betydligt mindre än en ny bil. Så därför väljer den med begränsad budget (men med välfylld verktygslåda) den begagnade ... Så kanske det också ökar budgeten för andra nöjen :o)
Jag var, för några år sedan nyfiken på Voyager ... men insåg att jag inte behövde de utmärkta utrymmen och den uppenbara risken för stora problem. Men jag gillar bilen.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Jag håller absolut inte med Peugeote-Pär.
Man kan få både ekonomi och körglädje med en gammal väl använd bil.
Jag köpte för ca femton år sedan en Saab 99 -80 automat för 3500:- att ha som extrabil när det behövdes.
Den kom av olika anledningar att gå betydligt mer än beräknat och avverkade 7000 mil under fem år.
De enda reparationer som jag fick var en beg. automatlåda (från skroten). Den gamla lådan sade upp sig efter att ett par ynglingar testat hur fort bilen gick på varje växel och sedan de lagt i P-läget under färd. Olämpligt!
Låda och byte gick på 2500:-. Förutom detta var det endast en omgång bromsbelägg och lite plåtbitar och plastspackel+sprayfärg. Största nackdelen med bilen var att den var törstig ca 1,1 på landsväg.
Den såldes för 3000:- vilket ger en försumbar värdeminskning.
Reparationskostnader och service (oljebyte) blev 4200:- eller 0,60:-/mil.
Plus kostnader för skatt, försäkring och besiktningar som varje år var lika spännande, men den fick bara marginella anmärkningar.
Man måste ju kunna göra lite småplock själv förstås, och inte vara rädd för att skita ner sig.
Det satt t.ex. en Eberspächer monterad och den krävde en hel del jobb innan jag kroknade och gav upp.

Körglädje kanske kan diskuteras, men billigt blev det och man får ju tänka på vad det är man åker i.
Fördelen är ju att en sån här bil gör att man blir helt fri från statustänkande ;o)

Men visst är det en chansning.
Jag hade en jobbarkompis som köpte en trecylindrig Passat för ett par tusen som han körde flera år med tills den blev tvåcylindrig då den skrotades. Han körde ännu billigare än jag, men jag vet inte om han var helt laglig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, varför lägga pengar på gamalt skit ?? För min del är det nog att jag heldre lägger pengar på annat än värdeminskning, särskillt på en bil som inte används dagligen, och jag är inte orolig för reparationskostnadrer, jag lagar mina bilar själv, och tycker dessutom att det är kul. Känslan när man tex har köpt ett flexrör på biltema för 119:- och svetsat dit den på nån timme ist för att betala 10.000:- för ett nytt rör och 3000:- för att få det ditskruvat, är riktigt skön, typ som man skulle få 12.890:- för att jobba över en timme.
Men jag förstår dig oxå Per, jag har flera bekanta där det kryper i kroppen när bilen börjar närma sig en ålder på 3 år, men som tur är finns vi som vill ta över bilen då, annars blev ju värdeminskningen för er 100%.
Hypen med säkerhet har inte riktigt nått mig än, Chryslern är nog säkrare att krocka med än det mesta jag åkt i tidigare, men det absolut viktigaste är att undvika att krocka, typ sådana saker som avstånd, framförhållning mm

Saabnisse: Vi hade en äldre herre här ute som åkte 3 cylindrig Duett i många år, det var hål i en kolv, han tryckte i en bit kork i insuget så oljan inte skulle späs ut med bensin. Samma herre hade inte heller nån passagerarstol, utan en lucka i golvet så han kunde sitta i bilen och pimpla (fisk alltså)

He-he, ja det finns många festliga påhittiga typer.
Här var det en skön man som på 1960-talet fixade värme i sin VW-buss med hjälp av en vedkamin.
Han kunde få mer än 40 grader varmt när det var -20 utanför.
Själv använde jag mig av fotogenkök.
Det kanske är något för att få värme i kommande elbilar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu finns det ju något mellan en gammal skitbil och en ny. T.ex en tre år gammal bil som gått runt 4000 mil borde var ganska bekymmersfri och ca. halva priset jämfört med en fabriksny.

Men Rikard varför köper du inte dina bekantas 3 åringar när dom fått ta värdeminskningen, sen så har du ju koll på bilen från start när du känner dom... Kan det bli bättre då?

Pär

Man kan ju tänka på att en tre år gammal bil som tappat hälften av inköpspriset ändå kan kosta 150000:- om den är en hyfsat välutrustad mellanklassbil.
Är den nio år och ändå bara gått ca 12-13000 mil kan den gå att få för 30-40000:- och om man inte har genuin otur får man väldigt mycket bil för de pengarna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja visst så kan man ju också tänka saabnisse... Man kan även bo långt ute i skogen så kan man nog köpa huset billigt med låg hyra!!
Men man måste ju även se vad man får och inte bara räkna ören...

Pär

Man kan också köpa en 6-7 årig miljonbil för någon hundratusing .. Och få exceptionellt mycket bil per krona ;o)
Allt handlar lite om .. vad man vill ha .. Vad man vågar och vad man kan (själv) ..
Jag tycker Rikard gjort ett kul val ... Vill gärna läsa en fortsättning!
.
Att svetsa ihop ett dåligt avgasrör innehåller dock inte samma "gör det själv kompetens" som att renovera en växellåda ..
Men ... asch .. hälften vågat, hälften vunnit :oD
.
Livet består av utmaningar .. och det är, trots allt en go' bil att åka i .. (ingen Toyota precis ;o) )

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Har kört upp 2 tankar nu (fjolligt liten tank el så är reserven väldigt stor) och den har inte gått sönder än. Utan husvagn verkar den dra en liter, med ca 1,4.
Dock har jag råkat ut för batteritorsk 2 ggr, första gången glömde jag stänga av 230v aggregatet till mediasystemet (eftermonterat) andra gången stod den några timmar med öppna dörrar och innerbelysningsknappen i fel läge, så dom 12 lamporna drog ur strömen.
Kanske finns det några LED lampor att montera ist, jag har inte kollat än vad det är för typ av lampor.

Cryslern går än, frun som var lite skeptisk till storleken och automat, älskar nu bilen, även alla ungar gillar den.
Elöppnade skjutdörrar kan tyckas vara lite fjolligt, men det är väldigt praktist, skjutdörrar är framförallt väldigt bra om man har barn, inga bucklor på grannbilarna efter uppslagna dörrar.

Jag är helt inne på Rickards linje, gillar också Voyagern. Den är som ett skepp, bekväm och lugn. Känns lite mysigt att sätta sig i "kaptenstolen" och blicka ner på omgivningen medan sexan susar lugnt under huven. Däremot tycker jag den nyaste generationen totalt tappat den eleganta formgivningen, även om stowandgo är ett plus förstås.
Lite mystiskt att problemen med automatlådan förföljer bilen. Är det måhända något billigt japanskt från Mitsubishitiden? USA har ju annars en lång tradition av hållbara (om än inte de modernaste..) automatlådor.

Jag köper också gärna "skitbilar", det var många som skakade på huvudet när jag köpte en Fiat Uno 70 SL för många år sen. Den rullade och gick utan några större bekymmer, och de som åkte med var imponerade av hur rymlig den var. Så, en kollega ville och fick köpa den, och jag köpte en annan bil.
En Uno till! Fler skakande huvuden. Denna gång en 75 Sx, med roliga digitalmätare, c-lås och elhissar. Och "snygg" kolabrun manchesterinredning... ;-)
Det allvarligaste som hände med den var att jag fick byta bränslepump, kostade några hundralappar på skroten. Och så var det återkommande oxid i knapparna till elhissarna. Jag körde några tusen mil med den, sålde den sedan till en kollega som for runt med ett leende ända tills hans dotter "adopterade" den och tog med den till Hufvudstaden. Sedan tappade jag bort den.
Tillägg: Kollade just om den fortfarande existerar, och det gör den! Hade gått 20500 mil vid senaste godkända besiktning.

Jag kunde ju köpt en "kvalitetsbil" typ Polo eller så, men köpte istället en "skitbil" för halva priset och körde billigt.

Och varför skulle en gammal bil vara tråkigare att köra än en ny? Min gamla MI16-92 (köpt för några år sen för 3.000 kr inkl. vinterdäck..) är den roligaste bil jag kört. Hornen växer i pannan varje gång jag sätter mig i den. Rapp och väldigt varvvillig motor, direkt och tätstegad låda, fina vägegenskaper och fin styrkänsla och sköna bromsar. Dessutom praktiskt rymlig. Däremot är den knappast krocksäker jämfört med dagens bilar... Men visst, jag har nog lagt 1500 kr i delar under de 3 år jag hittills ägt den, så den är uppe 4500 kr nu.

Jag har köpt en ny bil en gång, sett tusenlapparna försvinna i form av service och värdeminskning, men lär aldrig köpa en ny bil igen. Som nyast möjligen en som är typ 3-4 år gammal, just nu har jag ingen bil nyare än 12 år, å andra sidan behöver jag inte betala dyr service och reparationer för garantins skull, och jag har ingen nämnvärd värdeminskning. Och inte behöver jag bli bestört öven repa i lacken...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sunda tankar hultarn, jag är nog lite som du jag med. Jag har köpt en ny bil en gång men kan inte säga att jag tyckte det var värt pengarna. Köper också bilar som inte är nyare än 3 år. Letar man runt lite kan man hitta fina bilar för en hyfsad kostnad som inte har gått så långt. Köpte för många sedan en Mercedes 230S med en motor som lät som en stenkross (för övrigt var bilen i bra skick), fick bilen väldigt billigt p.g.a. detta. Letade reda på en bra motor som jag fick för 1500 som jag lyfte i Mercan och sedan körde jag 3-4 år med den.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har oxå bara köpt en ny bil, men lyckades bara losa 8"" på 1,5 år, dom höjde priset på bilen från 73" till 82" strax efter jag köpt den, sålde den privat för 65"
vem som gjort lådan till Chryslern vet jag inte, men den är hopplöst omordern tex jämfört med BMWn jag hade, vid nerväxling vrålar motorn då varvskillnaden till lägre växel är 2000 v/min.

Min enda nya bil var en Renault 5 TS -78. Kul bil för sin tid men jag förlorade också mer pengar än det smakade.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Lägg till ny kommentar