Nästa artikel
Bilfrågan: Varför bländas vi?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför bländas vi?

Publicerad 2 juni 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar hur det kan komma sig att Vi Bilägare kommer fram till att vissa bilar bländar med halvljuset i sina ljustest.
”En bil med typgodkänt ljus som är rätt injusterat borde väl inte blända på halvljus?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Ni skriver då och då i kommentarerna till ljustesterna – senast i testet i nr 5 av Volvo S90, BMW och Mercedes – att vissa bilars halvljus har större risk för bländning. Hur kan det komma sig? En bil med typgodkänt ljus som är rätt injusterat borde väl inte blända på halvljus?
Jag vet av egen och andras erfarenhet att xenonljus och LED-ljus som är väldigt blått eller vitt till färgen kan störa genom att själva ljuskällan är väldigt intensiv, men det är väl något annat än att bli bländad?
Mats Persson
 
Svar:
ECE:s ljusreglemente omfattar ett femtontal punkter och några ytor där man mäter ljusets styrka. Den mest begränsande punkten för ett bra ljus är bländningspunkten ”B50L”. Den ska simulera en mötande förares ögon som befinner sig 125 cm ovanför vägen och med strålkastarhöjden 75 cm. Siffrorna baserar sig på äldre bilar. Kraven är med tanke på utvecklingen alldeles för låga.
Vår ljus-mätning innehåller en stor mängd data som inte redovisas i tidningen. All information skulle ta för stor plats. Ett av de data som inte redovisas annat som en kommentar, är mätning av siktnedsättande bländning.
I ljusreglementets B50L-punkt mäter Vi Bilägares ljusdator, på en yta av 0,3 x 0,3 grader, 25 punkter och resultatet utgör medelvärdet för belysningsstyrkan i lux.
Det finns två typer av bländning:
1. Siktnedsättande bländning som brukar mätas i mängden ”veiling glare”.
2. Obehagsbländning som brukar mätas i en så kallad deBoer-skala.
I vår ljusdators programvara har vi valt att beräkna den relativa storleken på den siktnedsättande bländningen med hjälp av Holladays formel för ”veiling glare” (ströljus). Beräkningen bygger på vinkeln mellan siktlinjen och bländkällan samt luxvärdet för infallande (det vill säga bländande) ljus.
Högt värde i B50L ger sämre betyg i tre steg.
Det vi kan se i våra mätningar är att vissa bilar kan ha höga värden, fastän de är godkända. I några fall har vi noterat att mötande bilister uppfattar att de blir bländade när de möter oss vid mörkerkörning. Vi kommenterar och påpekar dessa förhållanden, även fast ljusen är ECE-godkända.
Det är alltså datorn som mäter fram den siktnedsättande bländningen för mötande på halvljus. Huruvida en bilist blir bländad eller inte beror delvis på synen och vanan vid mörkerkörning (om man kan disciplinera sig att inte se rakt in i mötandes lysen och istället hålla blicken längs vägkanten).
Bländning är individuell och är egentligen en partiell retning av ögats näthinna. Man blir inte ”blind” om man bländas av normala bilstrålkastare. Men utvecklingen under de senaste åren är högre värden i B50L.
Våra kommentarer grundar sig på mätningar och tendenser över tid. Vid några fall har vi gjort subjektiva kommentarer i tester. Men som grund finns ändå alltid ljusdatorns objektiva siffror.
Erik Rönnblom, Vi bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-06-09 13:11
Hans Berglund

Jag tycker att N-iklas inlägg är riktigt det finns ingen av er övriga som kör 110 på halvljus man har inte så lång siktsträcka att man kan stanna om det står någonting på vägen t.ex en bil som stannat på grund av att batteriet laddat ur , jag skulle vilja se hur många som hilnner bromsa från 110,egentligen såkör vi på chans hela tiden i mörker och det går för det mesta bra när inget oförutsett inträffar,finns det ett hinder så smäller det ,kolla bara på renpåkörningarna

#c • Uppdaterat: 2017-06-09 13:11
Hans Berglund

Jag tycker att N-iklas inlägg är riktigt det finns ingen av er övriga som kör 110 på halvljus man har inte så lång siktsträcka att man kan stanna om det står någonting på vägen t.ex en bil som stannat på grund av att batteriet laddat ur , jag skulle vilja se hur många som hilnner bromsa från 110,egentligen såkör vi på chans hela tiden i mörker och det går för det mesta bra när inget oförutsett inträffar,finns det ett hinder så smäller det ,kolla bara på renpåkörningarna

#d • Uppdaterat: 2017-06-09 13:11
Hans Berglund

Jag tycker att N-iklas inlägg är riktigt det finns ingen av er övriga som kör 110 på halvljus man har inte så lång siktsträcka att man kan stanna om det står någonting på vägen t.ex en bil som stannat på grund av att batteriet laddat ur , jag skulle vilja se hur många som hilnner bromsa från 110,egentligen såkör vi på chans hela tiden i mörker och det går för det mesta bra när inget oförutsett inträffar,finns det ett hinder så smäller det ,kolla bara på renpåkörningarna

#e • Uppdaterat: 2017-06-09 13:11
Hans Berglund

Jag tycker att N-iklas inlägg är riktigt det finns ingen av er övriga som kör 110 på halvljus man har inte så lång siktsträcka att man kan stanna om det står någonting på vägen t.ex en bil som stannat på grund av att batteriet laddat ur , jag skulle vilja se hur många som hilnner bromsa från 110,egentligen såkör vi på chans hela tiden i mörker och det går för det mesta bra när inget oförutsett inträffar,finns det ett hinder så smäller det ,kolla bara på renpåkörningarna

#f • Uppdaterat: 2017-06-09 13:11
Hans Berglund

Jag tycker att N-iklas inlägg är riktigt det finns ingen av er övriga som kör 110 på halvljus man har inte så lång siktsträcka att man kan stanna om det står någonting på vägen t.ex en bil som stannat på grund av att batteriet laddat ur , jag skulle vilja se hur många som hilnner bromsa från 110,egentligen såkör vi på chans hela tiden i mörker och det går för det mesta bra när inget oförutsett inträffar,finns det ett hinder så smäller det ,kolla bara på renpåkörningarna

#g • Uppdaterat: 2017-06-03 09:22
milkylainen

Tycker iofs många halogenljus med stora spegelreflektorer är galet mycket mer störande än xenonljus som för det mesta håller sig på rätt nivå. Blir sällan bländad av nyare väl fungerande lampor. Däremot gamla gödselspridare som folk monterat i alldeles för kraftiga lampor...

#h • Uppdaterat: 2017-06-03 09:23
milkylainen

Gute: Dags att införa körkortstest på alla. Varför ska det vara någon rättighet att köra bil hela livet för att man klarat körkortet en gång? I princip ALLA andra fordonsslag har återcertifiering för att behålla licensen.
Mycket händer över ett liv.. och allt har inte med ålder att göra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.