Bild
Nästa artikel

Ljustest: Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-klass All-Terrain, Audi A6 Allroad (2017)

Ljus

Mötande bilister blinkade för att de kände sig bländade av en av bilarnas halvljus. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Audi får bästa betyget sammantaget. Vid mörkerkörning upplevs dock Volvo som bättre (vilken också ligger mycket nära betyget 5.) Mercedes E-klass har ett märkligt halvljus som på All-Terrain når extremt långt. Alla testförare rapporterar dock att mötande blinkar med ljuset för att markera att de blir bländade. Ljusdatorn ger också mycket höga bländningsvärden.

Audi A6 Allroad (LED)
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 249 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes E-klass All-Terrain (LED)
Halvljus, längd: 152 m.
Halvljus, bredd: 29 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 231 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volvo V90 Cross Country (LED)
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 230 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5

Kommentarer

#1
2017-05-16 16:17

Känner precis samma sak, när jag möter Mercedes. Hur då kan ha fått igenom deras halvljus är förvånansvärt, för de bländar extremt mycket.

#2
2017-05-16 17:23

En väns V60 hade så starkt ljus, att skyltarna utanför Sälen bländade mig (reflektionen av skyltarna). Förfärligt starkt ljus, kan inte tänka mig vad som händer om en mötande bil får det ljuset i ögonen...

#3
2017-05-16 20:40

Det var lika i en Skoda jag hade. Förfärligt starkt och de jag mötte blinkade åt mig. Uselt

#4
2017-05-16 21:41

Har mött både Volvo och passat med "halvljus" som bländar värre än gamla helljus. Passaten har väl dubbla helljus som ska skärma av vissa delar vid möte. Vi var 5 bilar på rad, vid ett tillfälle, som gick upp på helljus för att se något öht tidigare i våras på en mörk väg. Hur har detta kunnat godkännas?? Vem levererar dessa lysen?
Mercedes halvljus ser för djävligt starka ut i ljusgrafen!!!

#6
2017-05-16 22:46

brut33, det där gäller inte moderna bilar (från ca 2005 och framåt) som i majoriteten av fallen har antingen Xenon- eller LED-belysning. Där sitter det alltid en automatiskt ljusviddsreglering på halvljuset (lagkrav).

#7
2017-05-16 23:24

Uppenbarligen är tekniken inte tillräckligt beprövad och kalibrerad efter verkligheten än. Blir allt vanligare med bländande möten med "moderna" påhitt tycker även jag. Blir bara arg när det släpps ut ofärdig teknik som är en säkerhetsrisk som främst drabbar andra.

#9
2017-05-17 08:17

Jag tror det alltid ska vara höjdreglering i strålkastaren om det är xenon. Enbart nivåreglering är inte godkänt även om det ger samma resultat, egentligen bättre för det ställer ju alla ljus rätt...även hel- och kurvljus. Jag hade en diskussion om det på bilprovningen, då Citroen med hydraulfjädring alltid står rätt, men det hjälper inte. Det ska ändå vara en extra mekanism i strålkastaren, korkat nog.
Jag håller med om MB som bländar, mycket irriterande! Det verkar som de strålkastare som ska anpassa sig mot mötande inte kan hantera det bra.

#10
2017-05-17 08:26

@brutt33, alla bilar med LED / Xenon har automatisk höjdreglering av ljuskäglan. Samtliga bilar i testet har dessutom luftfjädring med nivåreglering (Volvo endast bak).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.