Nästa artikel
Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanskligt byta batteri?

Publicerad 14 mars 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar om det är svårt att byta startbatteri på egen hand.
”Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tänkte byta startbatteri i min Kia Cee´d SW med ISG (stop and go) och jag läste lite i instruktionsboken om det. Är det bara att koppla ur det gamla batteriet och sätta i det nya? Det står att man ska vänta fyra timmar efter bytet innan man kan börja köra. Varför? Vågar man byta eller är det krångligare än som jag uppfattade det? Behöver jag kanske lämna in bilen för batteribyte?
Ronny
 
Svar:
Att bilen måste stå i fyra timmar efter batteribyte beror på att batterisensorn behöver anpassa sig. Alla inställningar, till exempel fönsterhissar och radio, blir nollställda och sensorn måste ha tid att hitta tillbaka.
Det är viktigt att ta reda på om radions kod har blivit ändrad. Då måste man ta reda på den innan strömmen bryts.
Är man det minsta osäker bör en auktoriserad Kia-verkstad kontaktas.
Cecilia Gustafsson, Kia Motors Sweden
 
Diskutera: Har du bytt startbatteri någon gång och har du några råd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-03-15 09:39
Henrik_gbg

Det är så när man köper billigt ;-)

#c • Uppdaterat: 2016-03-15 12:37
Henrik-Andersson

Jag säger så här - KIA tar i från tårna (+hängslen och livrem). Inte en chans att inte systemet hittat rätt inom 30 sekunder. Möjligt att viss teknik behöver boota om......men 4 timmar, no way

OBS - Detta är inte bundet till KIA som enskilt märke, Bosch står oftast för styrningen oavsett fabrikat (moderna bilar har "Drive By Wire" ibland omnämnt som "Fly By Wire") - Det är lätt att misstolka detta för en ovan. Man har plockat bort kablaget emellan, och skickar helt enkelt en signal istället, vilket gör att kabelhärvan blir duktigt mycket mindre och att det sparar massvis med tid att slippa installera kablaget.

I flygplan har systemet funnits länge. Mycket beroende på stora avstånd, men även att en wire faktiskt kan gå sönder. Nu skickas en signal till en servomotor som tar hand om ex vis en vingklaff istället.

4 timmar för en bil att hitta rätt :) Man kan köra sin bil direkt efter bytet - Möjligt att någon lampa kommer att lysa några sekunder längre.......mer än så kommer inte att hända.

Hade det varit annorlunda så hade det inte gått att ge starthjälp heller !

#d • Uppdaterat: 2016-03-22 16:57
benny karlsson

Bytte batteri för en månad sen. Ur med det gamla, in med det nya. Klart, bara att ställa klockan och köra. Klockan är det enda som inte har back-up för kortare strömavbrott. Veckan innan bytet stod bilen strömlös 2 dygn, laddade batteriet, ställde klockan, klart. Har aldrig varit med om annat vid batteribyte. Koden för radion krånglade för många år sen i samband med batteribyte.
Lämna in bilen för byte till en oberoende verkstad om du är tveksam så slipper du billigare undan tror jag.

#e • Uppdaterat: 2016-03-27 10:05
erikivan72

Det låter som om KIA har köpt in system från Apple, om det behöver 4 timmar att reboota! ;)

#f • Uppdaterat: 2018-11-04 08:27
Peter B

Känns som att tillverkningen måste bli väldigt ineffektiv om bilen måste stå fyra timmar efter att man satt i batteriet.. Undra vad arbetarna i Kia fabriken gör under den tiden? Dricker kaffe kanske...

#g • Uppdaterat: 2016-03-14 09:13
milkylainen

Nu håller jag med om att det låter extremt korkat och låta bilen stå 4 timmar för att den ska "hitta rätt"... men hur stort problem är det egentligen? Byt det sista du gör på kvällen. Se till att batteriet var laddat innan. Starta på morgonen och åk. Jätteproblem?
Jag kan ju tänka mycket mer korkade grejjor än detta. Även om detta också är störande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.