Suv och suvar ???

305 inlägg 0 nya

Jag har shoppinglucka på min C5 (det är ju inte bara BMW som har sån), men använder den aldrig. Blir bara högre att lyfta in grejorna.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag såg en kvinna lasta en BMW-kombi genom lastluckan igår. Kan inte påminna mig att jag sett det tidigare. Christer Glenning hade roterat fjorton varv i sin grav över den tröskeln.

Jag har automatisk öppning av luckan om jag står still bakom bilen några sekunder. Tyvärr är fjädrarna inte nog spända så den öppnas inte nog mycket i kylan.

Har man inte haft luckan så kanske man inte förstår finessen
Perfekt att lasta smitfulllt i bagaget utan att grejer trillar ut genom en helt öppen baklucka.
Fint att stoppa ned matkassar uppe bland annan packning på fjällturen

Enda gången jag har haft nytta av en SUV (Jeep Cherokee bensin v8 breda plana lädersäten var när jag hade opererat in nya höftleder den var lätt att hasa sig in i ,jag lånade den av svärsonen några veckor men blev fort trött på bränsleförbrukningen 1,6-1,7 l/mil och den skumpiga gången ,som en lastbil utan luftfjädring då köpte jag en beg 2010 C5 HDI Automat, sedan dess så flyger jag inte det bara känns så, gammal Citroen reklam från D-modelltiden.

hans.antnas

Guran wrote:
Har man inte haft luckan så kanske man inte förstår finessen
Perfekt att lasta smitfulllt i bagaget utan att grejer trillar ut genom en helt öppen baklucka.
Fint att stoppa ned matkassar uppe bland annan packning på fjällturen

Hehe jag har åkt och känt och klämt men har svårt att förstå med mina 175cm va finessen med luckan är men har man bollhavsbollar där bak är det bra men annars tveksamt.
Och ett straff för lilla gumman som skall in med matkassarna även med luckan nerfälld.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Utanför några matbutiker i nordvästra Stockholms kommun har jag sett att folk ibland handlar mat utan kassar så de kör ut kundvagnen till bilen och lastar i maten löst. Då kan det vara praktiskt att den inte rullar ut igen.

Intressant hur man kan tycka det är HELT onödigt med en bil som är lite högre - men samtidigt är så lat att man ALDRIG skulle kunna tänka sig att lyfta en påse lite högre än normalt. Man måste till att börja med lyfta den minst lika högt för att få ur den ur kundvagnen. Så det är ett lika dåligt argument mot biltypen som att påstå att en bil skulle gå sämre på dålig väg beroende på fälgstorleken. Så till vida att däcken har vanligt vägmönster har fälgstorleken noll betydelse. Sen finns det självklart bättre offroaddäck till mindre fälgar, men hur många har sådana oavsett storlek?

Roger Skagerström1 wrote:
Intressant hur man kan tycka det är HELT onödigt med en bil som är lite högre - men samtidigt är så lat att man ALDRIG skulle kunna tänka sig att lyfta en påse lite högre än normalt. Man måste till att börja med lyfta den minst lika högt för att få ur den ur kundvagnen. Så det är ett lika dåligt argument mot biltypen som att påstå att en bil skulle gå sämre på dålig väg beroende på fälgstorleken. Så till vida att däcken har vanligt vägmönster har fälgstorleken noll betydelse. Sen finns det självklart bättre offroaddäck till mindre fälgar, men hur många har sådana oavsett storlek?

Självklart påverkar fälgstorleken. Det har även tester visat. Mindre mängd luft och gummit i hjulet ger sämre stötdämpningsegenskaper och flexibilitet. För liten fälg kan ge för hög däckssida vilket kan leda till mer svajighet i kurvtagning.

Om man däremot har en stor fälgdimention med större däck så du fortfarande får samma höjd på däcksidan så blir det mindre påverkan.

L. Mäkinen wrote:
Utanför några matbutiker i nordvästra Stockholms kommun har jag sett att folk ibland handlar mat utan kassar så de kör ut kundvagnen till bilen och lastar i maten löst. Då kan det vara praktiskt att den inte rullar ut igen.

Det får mig att fundera på hur de gör när de kommer hem..
Låter de maten bara rulla ut på garageuppfarten?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter knappt 40 års bilägande äger jag nu bland annat en Mazda CX-5 suv
Har ännu inte upplevt något negativt med bilen. Förutom att den naturligtvis kunde vara lite tystare invändigt, men det är självvalt då fåfängan valde 19tums hjul.
Kort och kompakt bil som ändå är rymlig. Den är lättare att last, och golfbaggen får plats på tvären utan att ta ut en endaste klubba, än min förra stora nästan 5m långa BMW kombibil. Tar samma mängd diesel som BMW:n gjorde.
Blir inte lortig på några byxor. Den är illa kul att köra på kurviga vägar med väldigt bra väghållning. Lätt att stiga i och ut med bra säten. Tar inte i med underredet på den dåliga vägen till stugan. 4-hjulsdriften ger god framkomlighet på snöiga backiga vägar som jag ofta färdas på vintertid. Frugan hävdar bestämt att det är den bästa bil vi haft. Enda nackdelen är väl att flera par nästan två meter långa slalomskidor är lite bökigare att få in i bilen, men det går.

hultarn wrote:
L. Mäkinen wrote:Utanför några matbutiker i nordvästra Stockholms kommun har jag sett att folk ibland handlar mat utan kassar så de kör ut kundvagnen till bilen och lastar i maten löst. Då kan det vara praktiskt att den inte rullar ut igen.
.
Det får mig att fundera på hur de gör när de kommer hem..
Låter de maten bara rulla ut på garageuppfarten?

Dom trycket på dosan och garagedörren öppnas och dom kör in i stora garaget vägg i vägg med köket :)
Nja det är ju inte utan att man undrar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Dom trycket på dosan och garagedörren öppnas och dom kör in i stora garaget vägg i vägg med köket :)
Nja det är ju inte utan att man undrar.
Jag har inte vågat följa efter och studera det.

Däck och fälgar ska givetvis anpassas för användningsområdet. För lite däckssida är aldrig bra. Det ska trots allt ta hand om lite ojämnheter och slag innan fjädringen jobbar.

Det första jag gör när jag provsitter en bil i bilhallen är att kolla hur lågt jag kan justera stolen. På något sätt känner jag att jag har bättre kontroll över bilen när jag sitter så nära marken som möjligt. Så vid provkörningar av diverse SUV:ar genom åren har jag snudd på fått svindelkänsla. :-( Annars skulle jag absolut kunna tänka mig en SUV med alla de fördelar en hög sittposition ger. Måste bara komma över min självförvållade obehagskänsla.

NASA: Asteroid 249516 Aretha, named after the singer to commemorate the #QueenOfSoul, will keep orbiting beyond Mars.

Jag gör tvärtom som pinjong - jag kollar hur högt jag kan sitta, om det är en bekväm sittposition samt om det är enkelt att ta sig i och ur. Skräckexemplet för mig personligen (under medellängd) var senaste generationen av Volvo XC90 där man verkligen fick hasa sig ur bilen. Så det finns nog inte heller i detta avseende nån "one size fits all"...:)

När jag provat vanliga kombi i samma klass förvånas man över enorma skillnaden mellan två bilar i samma std klass.
Att en del har lutande A stolpe gör allt negativt och en dörr karm som lutar 4grader mer kan också göra allt negativt.
Vill minnas en Renault där huvudet stöttes i på Astolpe när man klev in där jag aldrig märkt det tidigare och på samma bil var det snudd på övre dörr karm tog i näsan när dörren öppnades.
Det kan verkkligen vara som natt och dag på en vanlig kombi också.
Att jag med 174cm och guran med 195 bedömer suv olika är ju inte så konstigt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

L. Mäkinen wrote:
Utanför några matbutiker i nordvästra Stockholms kommun har jag sett att folk ibland handlar mat utan kassar så de kör ut kundvagnen till bilen och lastar i maten löst. Då kan det vara praktiskt att den inte rullar ut igen.
De försöker miljökompensera bilfärden och sina inköp genom att inte köpa några påsar i butiken och inte ens ha några som går att använda många gånger. = )

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Bara så ni vet, jag förstår inte hur man kan köpa en röd bil. Hade en röd bil en gång och det var ju hopplöst, blekt i solen blev den, hustrun avskydde färgen, och tillråga på allt så rostade den. Så nån röd bil blir det aldrig igen, been there done that!

Samma sak med bilar där man envisas med att ha siffrorna skrivna runt mätarna. Tror dom att man är nån form av apa som kan vrida huvudet 145 grader åt sidan för att kunna läsa siffrorna eller?

Detta var mitt bidrag till denna otroligt underhållande tråd med världsliga problem kring...jag har redan glömt vad tråden gällde. Nån baklucka?

Det jag tycker är intressant är snarare fälgvalet. Har aldrig varit ett fan av stora dimensioner med låg profil.

Hade jag haft (tagit mig) råd så hade vi köpt en XC90. Hade vi varit lite mindre snåla så hade vi köpt en Tiguan (och gärna Allspace).

Nu är jag dock väldigt snål så det blev en Octavia. Fruktansvärt mycket bil för pengarna men mest leende på läpparna hade jag när vi körde XC90 och Tiguanen.

Nu ler jag i stället när jag ser saldot på kontot i stället. Inser att jag är
en udda fågel och att andra tänker olika.

När garaget är tömt och renoverat köper jag mig kanske en XC90
av första generationen med picnick-bord och med låga mil att ha som nöjesbil. Föredrar faktiskt den första före den nya utseendemässigt.

fredl, då kan du ju få den med V8:a... mest bara för att det finns!!

*Robban

jag har hund, är jägare, har familj, bor i Norrland. Kör ibland på dåliga skogsvägar och ibland långresor på asfalt. Jag kör min fjärde SUV, just nu en Touareg. Jag behöver utrymmet, 4WD, bra markfrigång och vill ha komfort. SUV är det enda tänkbara.

Wer später bremst fährt länger schnell

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.