Nästa artikel
"Hej då till Sveriges kanske mest anonyma bilmodell"
Krönika

"Hej då till Sveriges kanske mest anonyma bilmodell"

Publicerad 28 april 2020
Avslappnad och osportig – Erik Söderholm kommer sakna Lexus lyxhybrid.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En av bilvärldens mest anonyma bilmodeller är på väg att gå ur tiden. Efter nästan 30 års produktion är det tydligen slutkört för Lexus GS. Sista exemplaret ska byggas i augusti 2020.

30 år, säger du – det kan väl inte stämma? Jo, faktiskt. Lexus GS började byggas redan 1991, strax efter att märket grundades, som en något mindre modell än lyxlimousinen LS. Andra och tredje generationen syntes ibland på vägarna i Sverige men den fjärde och senaste känns ovanligare.

Det är ju knappast någon bil som uppfyller svenska bilköpares kravspecifikation. Den finns inte som kombi. Den finns inte med dieselmotor. Den är stor och lyxig när de flesta andra bilmärken försöker sälja på sportighet. 

En av de mest nischade modellerna från en av de mest nischade biltillverkarna – inget framgångsrecept precis.

Men det är just det jag gillar: den avslappnade stilen, den mjuka hybriddrivlinan som passar perfekt med tanke på bilens lugna själ som inte låter sig stressas. En anti-BMW. Det konstiga infotainmentsystemet som styrs med en sorts ”datormus” och den knepiga designen kan jag leva med.

Jag blev faktiskt GS-frälst av en ren slump. För några år sedan skulle jag göra ett test av GPS-enheter – ja, det var på den tiden de fortfarande sålde ganska bra – och just den dagen råkade det stå en Lexus GS300h på parkeringen, ”snikhybriden” ett snäpp under GS450h.

På ungefär samma sätt som i Citroëns modeller med gashydraulisk fjädring och Mercedes snikmodeller utan AMG-emblem kändes resan alldeles för kort, och jag kom fram pigg och utvilad trots intensiv trafikrytm.

Nu är det kanske inte riktigt så illa som det låter med GS dödsdom. Modellen har redan ersatts av Lexus ES i Sverige, en liknande modell på samma tema, och hos koncernsyskonet Toyota finns även sedanmodellen Camry med en lika avslappnade aura.

Uppfriskande, i denna suv- och sporttokiga tid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-28 22:12
L. Mäkinen

ES känns lite väl lågbudget med framhjulsdrift.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-29 06:50
thulo

många bilister skulle må bra av att slappna av lite.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-29 08:42
1

Ola. "Fulpremium" var ett snyggt ord. Jag tänker då på alla de bilar som svenskar lägger på tok för mycket pengar på, med fin yta men som helt utan framtidsambitioner döljer en otäck diesel.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-29 09:05
40-talisten

Den modell av Lexus GS på bilden, var den sista med normal och snygg grill. Nutidens Lexus med sin monstruösa spindelgrill, gör det svårt att tänka sig köpa detta bilmärke. Tråkigt...

#5 • Uppdaterat: 2020-04-29 12:19
Jarl Karlsson

Självladdande hybrid kommer alltid vara överlägset bäst.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-29 14:26
hultarn

Ja, när kommer självladdande hybrider? Mig veterligt finns det inga såna än, de idag är beroende av en bensinmotor.
Håller med om designen, var diskret och elegant, inte plump och vulgär som idag.

#7 • Uppdaterat: 2020-04-29 14:36
Panopticon

Hade Lexus behållit den här grillstilen så hade nog Lexus varit ett alternativ nästa gång jag byter. Nu för tiden, knappast.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-29 21:35
Carl Trefalt

Modeller byter namn hela tiden.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-30 11:38
Vorwärts

Saknad av ingen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.