Nästa artikel
Så mycket kostar Lexus ES i Sverige
Nyheter

Så mycket kostar Lexus ES i Sverige

Publicerad 19 september 2018 (uppdaterad 20 september 2018)
Lyxsedanen gör sitt intåg i slutet av januari. Här är svenska prislappen.
För första gången lanserar Lexus sin premiumbil ES i Sverige och Europa. Drivlinan är av hybridtyp där en 2,5-liters bensinmotor arbetar tillsammans med elmotor och ett batteri som laddas under färd. Totalt levererar framhjulsdrivna ES 218 hästkrafter.

Bilen kan fås i flera utrustningsnivåer. Billigast är Comfort som kostar 417.800 kronor. Då ingår bland annat bi-LED-strålkastare, eljusterbara framstolar och eljusterbar ratt, nyckellöst lås- och startsystem, taklucka i glas, aktiv ljudreducering och krockskyddssystemet Lexus Safety System+ med autobroms, adaptiv farthållare, filhållningssystem, vägskyltsigenkänning och automatiskt avbländande helljus.

Nästa steg heter Executive för 487.900 kronor och då tillkommer elbaklucka, 18-tumshjul och elektrisk solgardin i bakrutan. Sedan följer Luxury med trippel LED-strålkastare 360-graderskamera och trådlös laddare för mobiltelefonen. Luxury kostar 585.700 kronor. Toppversionen F Sport kostar 498.000 kronor och inkluderar adaptiv fjädring. 

Lexus ES rullar in hos svenska bilhandlare i slutet av januari, men kan beställas redan nu.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus ES?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-19 14:12
Apex

Innebör framhjulsdrift att Lexus struntar i att utveckla egna bilar helt och hållet? En Toyota Camry med lite finare kaross och inredning för drygt 500k. Tråkigt.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-19 16:40
Peter E

I alla utrustningsnivåer ingår rost från fabrik. Utan tillägg.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-19 17:19
saabnisse

Ja utvändigt är den ful, fram som bak, men invändigt tycker jag man har lyckats bra.
Den har ju t.ex. som alla lite bättre bilar en rund ratt!
Hur den är IRL får väl visa sig, men någon storsäljare blir det knappast.

#4 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Vulgär framifrån, japanskt/koreanskt anonym baktill, plottrig instrumentering. 100 000 kr extra för trådlös mobilladdare?

#5 • Uppdaterat: 2018-09-19 19:10
ML

En riktigt läcker skapelse. Snygg både interiört som exteriört och med toppen kvalitet in i minsta detalj. En ljudanläggning från Mark Levinson på 1800 watt är inte dumt bara för att nämna något ur den digra utrustningen!

#6 • Uppdaterat: 2018-09-19 19:46
Vorwärts

SiggeNn: de är en gammal kvarleva från nedlagda modellen LFA, de var inte snygga 2012 och är verkligen inte snygga idag. Lexus har mycket att lära innan de kan rita en snygg och funktionell interiör.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-19 20:03
jørgenn

mærkelige kommentarer. PETER. E.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-19 20:59
adzam

grotesk grill/nos

#9 • Uppdaterat: 2018-09-19 21:48
Skodaägare

Som vanligt är det bönräknarna som bestämmer hos Toyota/Lexus. Den lär ju vara avsevärt billigare att tillverka än GS, men man kan ta lika mycket betalt. Finns det några skäl att välja denna istället för en Volvo S90, BMW 5-serie eller MB E-klass?

#a • Uppdaterat: 2018-09-20 08:12
VW Polo 2012

förmodlingen en bra bil, men utseendet avskräcker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.