Nästa artikel
Så ska nya Leaf bli framgångsrik
Nyheter

Så ska nya Leaf bli framgångsrik

Publicerad 3 oktober 2017
Nissan ska sätta upp 1.000 snabbladdare till runtom i Europa under de kommande 18 månaderna.
Fler snabbladdare, effektivare hemmaladdare och energilagringssystem som kan sälja tillbaka överskott till elnätet.
För en tid sedan premiärvisade Nissan andra versionen av elbilen Leaf. Nu berättar biltillverkaren om vilka strategiska steg som ska tas för att den ska bli en försäljningsframgång.

För det första ska det sättas upp 1.000 nya snabbladdare i Nissans europeiska nätverk av redan existerande 4.600 snabbladdare av CHAdeMO-typ. Detta ska bli färdigt de kommande 18 månaderna. Med nya Leaf lanserar Nissan dessutom en dubbelt så snabb hemmaladdare på 7 kW som laddar bilen till 100 procent på 6 timmar, vilket ska vara en 70-procentig förkortning av laddningstiden med den gamla tekniken. Dessutom kan företagskunder ladda fullt via en 22 kW-laddare på två timmar. Privatkunder har också möjlighet att köpa laddaren.

Med energilagringssystemet xStorage kan kunderna ladda sin elbil och även lagra energi, till exempel från egna solpaneler. Hemmabatteriet kan också användas till att sälja tillbaka el till elnätet. Nissan beräknar ha sålt 5.000 xStorage i Europa lagom till mars 2018.
 
Diskutera: Tror du att nya Leaf blir en försäljningsframgång för Nissan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-10-03 23:37
Tvärnit

Nissan stressar fram en teknikväxling till sin och Renaults fördel med sikte på eldrift.
Frankrike världens största kärnkrafts land? 58 reaktorer och som Europas största elproducent, backar ivrigt upp.
Vi kommer troligen som vanligt se en mängd olika ladd utföranden vilket styr och krånglar till det hela helt i Europeisk anda oavsett ett EU eller ej.
Vi ser här trots all miljöhets och attacker på bilindustrin hur förbannat oordnad som "landet" står, det finns vad jag förstår ingen enhetlig standard utan bara en massa pladder ifrån befattningshavarna, jag kan ju undra om dem har hållit en monolog eller dialog med biltillverkarna? Den här teknikväxlingen borde inte ha kommit som en överraskning.
Snygg bil annars Nya Leaf helt ok förutom luckan då.

#c • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

En liten kommentar. Världens största producent av vindel heter......, Storbrittanien. Tätt följd av Tyskland och Kina. Sverige hamnar långt ned på listan. Finns för övrigt en standard för ladduttag.

#d • Uppdaterat: 2017-10-04 09:14
liebhaber

Angående placeringen av laddluckan så är det en fördel av att ha den fram, på sidan eller bak är opraktiskt, mycket enklare att köra in mot laddaren. När det gäller Nissan Leaf så är det två uttag som ryms under luckan. Här har man nu anpassat sig även till europeisk standard då den nya bilen har både ett Chademo-uttag för snabbladdning och ett Mode 3 typ 2 för AC-laddning mot ett typ 1 tidigare. Laddstandarder finns redan i elbilsvärlden. Chademo för asiatiska bilar (främst) och CCS för europeiska samt ovanstående för AC-laddning. Sverige har i stort sett en fossilfri tillverkning av elektricitet.

#e • Uppdaterat: 2017-10-04 09:46
saabnisse

Jag tycker också att det är en fördel med laddluckan fram, däremot är inte konstruktionen optimerad för svenska väderförhållanden. Står bilen under tak gör det väl inget, men det sker ju inte alltid.
Men det kanske går att sluta luckan något sedan laddonet är anslutet?

Fossilfri el ökar över hela världen, i Indien har man satsat på solel och lagt ner kolkraft som ger dyrare el.
Solel är det som kommer, kanske inte så mycket i vårt solfattiga land, men i länder söderut är det idealiskt.
Och med den utveckling som pågår får vi kanske bättre lönsamhetäven i Sverige.
Det är absolut bättre än fula vindsnurror.

#f • Uppdaterat: 2017-10-04 10:53
Peter i Sydney

Den är väldigt lik vår Renault Captur. I princip en elektrisk Captur.

#g • Uppdaterat: 2017-10-04 11:08
1

Tänk på distribution från producent till bil, att köra ut diesel/bensin med dieseldrivna fordon är ju riktigt eländigt. Elen susar fram så elegant i ledningarna.

#h • Uppdaterat: 2017-10-04 11:23
Raywave

Så Raphael, du tror att oljearbetarna i Afrika har mycket bättre arbetsförhållanden? Att oljeutvinningen inte skapar miljöproblem? Alla dessa oljekatastrofer med enorma oljeutsläpp som skett och sker i haven räknas inte?! Jag tror att problemen med mineralutvinningen faktiskt är rätt små i jämförelse. Och även med fossil elproduktion är elbilar mer miljövänliga, dessutom går världen mot mindre o mindre fossil elproduktion, inklusive u-länderna. Inte minst för att det börjar bli billigare att producera solel än fossil el. Titta t ex på Indien. Hur man än räknar är eldrift enda möjligheten till en hållbar framtid.

#i • Uppdaterat: 2017-10-04 11:23
PREVIA

Re:Lasse J.
Storbritannien är störst i världen på havsbaserade vindkraftverk men Kina är ca: 10 ggr större sett till elproduktion från alla sina vindkraftverk. Världens 341000 vindkraftverk producerade 841 TWh år 2015.

https://www.evwind.es/2016/06/23/8-countries-that-produce-the-most-wind-energy-in-the-world/56665

#j • Uppdaterat: 2017-10-04 11:53
PREVIA

Det kommer nog dröja ett tag innan eldriften av fordon blir en hållbar framtid ser man här.
http://www.tsp-data-portal.org/Historical-Electricity-Generation-Statistics#tspQvChart
Elproduktion med hjälp av kol är den i särklass största ser man .
Men eldrift av fordon behöver inte betyda att man måste åka omkring med 300-500 kg batterier i våra personbilar eller ett antal ton batterier i våra långtradare med problematisk framställning och återvinning av batterierna som följd utan kan självklart klaras med vätgas på några få kg i personbilar och ett par hundra kg för långtradare.

#k • Uppdaterat: 2017-10-06 18:31
Thommys

Svårt för Nissan att erkänna anledningen till att denna kommer att sälja bättre än den gamla. För den här kommer sälja bättre än den andra oavsett fler och snabbare laddstolpar. Den gamla var ruskigt ful och denna rätt tuff. Men det kan man ju inte gå ut med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.