Nästa artikel
Bilfrågan: Räcker en blinkning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Räcker en blinkning?

Publicerad 3 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det verkligen räcker med att blinka och sedan kasta sig ut i omkörningsfilen, utan hänsyn till andra trafikanter bakom. Illustration: Johan Isaksson.
”Måste bilen även invänta en lucka så att filbytet kan ske utan störning?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Förutsättningen: en tvåfilig motorväg (110 km/tim) med tät trafik, i innerfilen hinner en bil upp ett husvagnsekipage.
Räcker det med att blinka för att byta till den yttre filen inför omkörning? Eller måste bilen även invänta en lucka så att filbytet kan ske utan störning (så att de i yttre filen inte behöver bromsa)?
Dan Ruth
 
Svar:
Det är ytterst olämpligt att låta blinkersen ersätta hänsyn till medtrafikanterna. Om trafiken i ytterfilen är tät får du vackert bromsa in bakom husvagnen och vänta på en lucka innan du kör om. Att bara blinka, svänga ut och tvinga de bakomvarande att bromsa kan skapa riskabla situationer och i värsta fall sluta i en krock. Beteendet är ett brott mot bestämmelserna i Trafikförordningen, 2 kap 1 § som säger: ”En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.”
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du varit med om en liknande situatione som frågeställaren beskriver?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2017-10-03 16:39
iallhast

Citat trafikförordningen, angående körfältsbyte:

"En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."

Som jag tolkar det, bör ingen gira höger utan att blinka av tusen olika skäl, men de i körfältet ska väl ändå, enligt paragraf 43, underlätta körfältsbyte, i.e ömsesidig hänsyn. Hur annars ska jag tolka skrivelsen?

#m • Uppdaterat: 2017-10-03 17:33
Optimus

I många moderna bilar finns många olika utrustningspaket att välja bland, med både det ena och det andra i utrustningsväg. Men det verkar faktiskt som om många bilar inte utrustas med blinkers som standard. Flera BMW, Audi, Volvo ute i trafiken har inga blinkers, i alla fall verkar det inte så i vardagen. Senast idag på vägen hem, låg en sprillans ny BMW av senaste modell efter mig genom flera korsningar och rondell. Den bilen hade inga blinkers, eller så hade inte lirarn bakom ratten (40-åring som tydligen visste bättre) lärt sig hur den funkar.

#n • Uppdaterat: 2017-10-03 18:21
S-E S

Men värst är de som kör in i påfartsfilen och kör om på högra sidan, Har de full blöja mån tro?

#o • Uppdaterat: 2017-10-03 18:29
pinjong

Men Hackenbush, lämnar jag lucka så fyller en eller flera bilar den direkt. Med den strategin i tät trafik kommer man ingen vart. I Göteborg är det mycket tät trafik men det flyter. Ingen som panikbromsar för då smäller det direkt som du skriver.

#p • Uppdaterat: 2017-10-03 20:06
Terriern

Finns även backspeglar på frågeställaren bil?
Man håller nämligen koll i dessa, långt innan man närmar sig 'ett husvagnsekipage' etc.

#q • Uppdaterat: 2017-10-03 20:40
Hn

En ironi kan väl bemötas med en annan: Varför ens blinka om man har lite vrid? Det är väl bara att svänga ut och gasa. Händer varje dag på Essingeleden. Och alla har inte ens vrid.

#r • Uppdaterat: 2017-10-03 20:41
Axa

Iallhast
Men du kan ju inte utelämna första stycket i samma paragraf
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled ENDAST OM DET KAN SKE UTAN FARA ELLER ONÖDIGT HINDER FÖR ANDRA VÄGTRAFIKANTER. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

#s • Uppdaterat: 2017-10-03 22:05
iallhast

Att lätta på gasen för att öka avståndet till framvarande med några få meter är väl inte förenat med varken större fara eller kan ses som ett onödigt hinder. Och om det misstolkades menade jag inte att bromsa, utan om det behövs signalera med bromsljusen - bara för att jag rör min bromspedal marginellt bromsar inte min bil. Den signalerar.

Den som blinkar ska givetvis visa hänsyn, och ta i beaktning trafiken, men om man har hyfsad styr på sin körning är det varken komplicerat att underlätta för filbyten eller att själv byta fil.

Men det krävs ett visst samspel.

#t • Uppdaterat: 2017-10-03 22:25
iallhast

Om jag varit otydlig, så menar jag att man måste invänta en lucka.

Kommer någon i hög fart bakom väntar jag. Även om det tar lite tid. Använder backspegeln etc.

Men sen finns det vissa som ligger nära och gärna kör ikapp utan att köra om, varje gång man försöker göra ett rimligt filbyte genom att använda blinkers. Då väntar jag generellt irriterat.

Vad jag dock menar är att någon som kör i ungefär samma hastighet borde kunna visa hänsyn och sakta ner, oavsett om jag hade tagit bara en del ur paragrafen och utelämnat annat.

Min mening var aldrig att varken dupera någon eller påstå att frågeställaren hade rätt.

#u • Uppdaterat: 2017-10-03 23:00
Axa

Iallhast
Jag tror jag förstår vad du menar. På mer lagom trafikerade motorvägar så naturligtvis lättar man på gasen när någon byter till vänster körfält. För att ha lämpligt avstånd.
Vid mer normal trafik får den som vill göra körfältsbyte åt vänster helt enkelt vänta en stund till det är en lucka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.