Nästa artikel
Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp
Nyheter

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

Publicerad 29 september 2017 (uppdaterad 29 september 2017)
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.
IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2017-09-29 16:01
Boxer

Klimatpåverkan är långt ifrån bara utsläpp vid körning. Bilindustrin, uppbackad av omdömeslösa politiker, försöker få oss att köpa nya "miljövänliga" bilar och skrota våra gamla. Då har man glömt att tillverkningen av en bil belastar miljön mer än bilens utsläpp i trafiken. Och värst är elbilarna. En ny Tesla påverkar miljön innan den har rullat en meter än en gammal Volvo 740 under hela sin livscykel. För att inte tala om vad som sker när elbilarna "en masse" börjar rulla på vägarna och man måste starta upp alla gamla kolkraftverk igen.
Vad än människan hittar på inser hon efter en tid att det var ett helt felaktigt beslut.

#w • Uppdaterat: 2017-09-29 16:27
Karl Johansson

Testa vid minus 15 grader, en temperatur som är relevant för om vi får problem med utsläppen.

#x • Uppdaterat: 2017-09-29 17:17
rnilson

Styggavargen vill att alla ska köra Trabant.
Styggavargen vill ha planekonomi.
Jag kan inte se någon annan rimlig förklaring till Styggavargens Volvohat. Jo, det kan ju vara avundsjuka också med tanke på att Styggavargen har en sunkig Skoda.

Vi har trots allt demokrati, det fria valet och marknadsekonomi. Marknadsekonomi och det fria valet gör att vi själva får välja vad vi köper och biltillverkarna tillverkar det kunderna vill köpa.

Sedan har vi den tekniska aspekten också. Volvo och övriga premiummärken har lagt stora resurser på att utveckla teknik som får ner förbrukningen. Detta höjer priset på bilarna väsentligt. Just därför har en 5 meter lång och 1600kg tung Volvo V90 D3 samma förbrukning som 3,5 meter lång och 865kg tung Fiat 500 med minsta bensinmotorn.

Det är många saker som påverkar förbrukningen. Vikt och storlek är bara två av väldigt många.

Premiumsegmentet utgör 10-15% av totala marknaden. Att de övriga 85% små billiga bilar har en förbrukning som ligger 30-50% högre än vad som är tekniskt möjligt är ett miljömässigt mycket större problem än de 10-15% stora tunga bilar som har mycket teknik som får ner förbrukningen på dem. Men, men, Styggavargen silar mygg och sväljer kameler, och hatar Volvo och fortsätter sin okunniga klagovisa som en raspig utsliten grammofonskiva.

Som både jag och andra påpekat så är det myndigheterna som bestämmer certifieringskörcykeln, så är du missnöjd med att den inte visar "verklig" förbrukning så klaga då på myndigheterna och inte på biltillverkarna.

Att Dieslar nu dominerar marknaden beror främst på att regeringen har styrt marknaden dit med skattereglerna och miljöbilspremierna som varit CO2 baserade. Bilköparna har anpassat sig till det och det har bilindustrin också.

#y • Uppdaterat: 2017-09-29 17:35
Peugo

Varför forska i något som vi alla vetat i tiotals år! Försöker säkert få Miljöinstitutet mera synligt!?
Dom är antingen populister eller idioter, vet inte vilket är värre i detta fall? ;)

#z • Uppdaterat: 2017-09-29 17:35
mso 1000

Milson. Håller med det om myndigheterna och att dom enligt mig vaknat 8-10 år för sent tyvärr.
Dom skatterabatterade bilarna från 2010(miljöbilarna) var det största chämtet sedan länsman......
Är inte helt inne på din linje som Volvo mfl har vad det gäller tunga bilar.
Jag väntar med spänning på Volvos nya trea och hybrid linan på den.
Det kan bli en hit om folk nu inte är så konservativa och dumma att dom ratar den för att det är en trea.
Hoppas på Volvo framöver och att dom lyckas göra en mer folklig bil i en vettig prisklass.

#110 • Uppdaterat: 2017-09-29 21:43
CJ77

Jodu Vargen skall förklara varför vissa väljer en 3008 istället för en 308. Vissa människor är trötta på att ducka/åla in ur bilen som Skalman. Kollade på nya bilar då jag vill pensionera min EU5 bil. Testade en 3008 helt ok för mig men min son kunde inte sitta bakom så den föll bort. Tittade samma dag på Peugeot 508 men märkte tyvärr att den är som octavia,V70,passat etc helt uruselt benutrymme bak. Plus att om man är 2 m lång så suger dessa bilar fett. Blev en Ford Kuga istället Diesel självklart.

Tills dom hittar nåt som är billigare kraftfullare med mer vrid och bränslesnålare så kör jag på det. Miljön skiter jag i för att OM det verkligen var viktigt för Sverige och Sveriges regering skulle man erbjudit säg 60-100 i skrotpremie för å bli av med gamla bilar om man köper ny. Men dom kör straffvarianten för den stora folkmängden för det blir billigare för regeringen.

#111 • Uppdaterat: 2017-09-29 22:13
mso 1000

Fjollor och 1,0 tsi. Hahaha.
Vad är det för fel att åka billig bensin bil och dessutom snål.
Ingen ser vad man har under huven när man ligger och matar om i 180 på motorvägen vid Uppsala utan det kan vara en 190 hk tdi dom inbillar sig kör om.
Men kör man en Yaris eller prius ser man vad det är för fjolla.
Vad styggt sagt.
Hehe.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#112 • Uppdaterat: 2017-09-30 03:28
Styggavargen

Har en octavia, där är otroligt bra benutrymme i baksätet. Så jag tror dig inte att en kuga skulle vara bättre på just den punkten. På längden (höjden) i baksätet får jag enkelt rum, är rätt stor ca 182 cm. Många säger att utrymmen skulle vara bättre i en SUV men jag upplever det precis tvärtom. Bilarna är korta, men höga. Men höjden brukar ta stryk av att bilen är högre utvändigt så invändigt blir det oftast ingen fördel.

#113 • Uppdaterat: 2017-09-30 09:20
Anders_O

Alltså, folk och medier har ju en märkligt tolkning av saker och ting.
- Om det är så att dieselbilar (eller bensinbilar) inte uppfyller utsläppskraven under de förhållanden som de testades vid godkännandet så ska biltillverkarna självklart tvingas att ordna till det.
- Om bilarna däremot faktiskt uppfyller kraven i testet, men släpper ut mer föroreningar under verklig körning, så är det i första hand myndigheterna som konstruerat testet som skall hållas ansvariga.
Konkurrensen på bilmarknaden är ju stenhård och går det att spara pengar på att förenkla avgasreningen och den fortfarande klarar testerna så kommer biltillverkarna mer eller mindre tvingas att göra det. Dom som "slösar" pengar på en "onödigt bra" och dyrbar avgasrening går under i längden.
Alltså, tekniken finns ju och har funnits sedan länge, men myndigheterna måste konstruera testvillkoren så att dom motsvarar verkligheten så som görs för lastbilar.

#114 • Uppdaterat: 2017-09-30 19:53
2TT2

@Stoor
Problemet är att sådan rening kostar, det kan man sätta på dyrare bilar med större marginal men dessa kostnads ökningar blir de inte lönsamt att ha dieslar i mindre bilar med små marginaler.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.