Nästa artikel
Polisen jagar däckfara
Nyheter

Polisen jagar däckfara

Publicerad 31 augusti 2017 (uppdaterad 1 september 2017)
Polisen gör just nu extra kontroller av däcken i södra Sverige.
Just nu pågår en så kallad däckrazzia i vissa delar av landet för att få en överblick över hur många som kör med fel däck för årstiden.
Initiativet är ett samarbete mellan Polisen, Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschens informationsråd, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Bilprovningen. Det genomförs varje år och 2017 görs poliskontroller i Skåne, Västra Götaland och på Gotland. Att fokus ligger på södra Sverige beror på att tidigare däckrazzior visat att problemet med vinterdäck på sommarhalvåret är mer utbrett där.
– I norra Sverige kör de flesta på dubbdäck på vintern och dessa är olagliga att använda på sommaren. Därför är inte problemet med vinterdäck på sommaren alls lika stort i norr, som i de delar av landet där fler kör dubbfritt på vintern, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

Förra året körde i snitt 4,7 procent av de kontrollerade bilisterna runt på dubbfria vinterdäck. I södra Sverige satt det vinterdäck på så mycket som var tionde bil.

Däckrazzian genomförs vid en ordinarie trafikkontroll där förare vinkas in från vägen och får visa körkort och göra nykterhetskontroll. Sedan erbjuds de en frivillig undersökning av däcken.

Att köra med däck som inte är anpassade för årstiden kan vara livsfarligt. Vinterdäckens mönster och gummiblandning är anpassade för snö, kyla och is och de presterar inte alls lika bra på sommaren.
– Våra testresultat visar att dubbfria vinterdäck av nordisk typ har mellan 15 och 20 procent längre bromssträcka jämfört med nya sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller både på våt och torr asfalt, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
 
Diskutera: Ser du många som kör på vinterdäck just nu?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-08-31 18:50
Bond

Detta är knappast en polissak .. Här jagar man alltså laglydiga!!

#c • Uppdaterat: 2017-08-31 20:53
Bilräven

Styggavargen - löjlig kommentar från dej tycker jag. Skåningar kör minst lika bra som andra svenska förare. Att smygkolla grannens däckbyten verkar oxå ganska sjukt, tycker jag.
Du kanske bör rannsaka dig själv först...?
Som svar på ViB frågan; Jag kollar inte mina grannars bilars däck - varför skulle jag? Polisen gör ju det - antagligen mest för att få ihop sin budget, ihopsatt av överordnade "streckgubbar".. i tredje hand för trafiksäkerheten.
Kan vi diskutera något vettigt istället, ViBilägare?

#d • Uppdaterat: 2017-08-31 21:50
pierre1

Med min nya Volvo V60 Cross Country, årsmodell 2017, fick jag sommardäck av typ "M+S". Det står, så klart, ingenstans på däcken om det är nordiska eller inte.

#e • Uppdaterat: 2017-08-31 22:16
Patrik Lundström

Det är ju inte helt enkelt att förbjuda användning av dubbfria vinterdäck på sommaren, det är ju inte helt enkelt att sätta ett fast datum för när ett dubbfritt vinterdäck inte får användas.
Temperaturen kan ju variera stort i landet mellan april och oktober.

#f • Uppdaterat: 2017-08-31 22:26
Patrik Lundström

Pierre1... Om dina M+S däck är märkta med något som liknar en snöflinga och en alptopp, (googla "snöflinga alptopp" så ser du hur symbolen ska se ut).
Om den symbolen finns på däcket tillsammans med M och S så är det ett vinterdäck. (Mud and Snow).

Finns inte symbolen på däcket så står M och S för Mud and Sand, och däcket är därmed INTE ett vinterdäck.

#g • Uppdaterat: 2017-09-21 16:59
Eric Downing

Har man släp kör man mera defensivt. Har man en gammal bil med sämre däck kör man efter det. Är det risk för vinterväglag och is kör man efter det. Har man friktionsdäck på sommaren så kör man efter det. Den som inte begriper hur han skall köra sitt fordon med avseende på fordonets och väglagets beskaffenhet har inte på vägen att göra.
Faktum är att en förare som kör defensivt med friktionsdäck på sommaren klarar sig mycket bättre de gånger oväntat hal vägbana uppträder, vare sig det gäller våt fet trafikfilm, oljespill, eller plötslig höstfrost på vägen, han är ju van att ta det lugnare...Dessutom har ju Sverige så låga hastighetsgränser att det är närmast patetiskt, och inte ens på sommaren blir vägbanan särskilt het här jämfört med längre söderut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.