Nästa artikel
Polisen jagar däckfara
Nyheter

Polisen jagar däckfara

Publicerad 31 augusti 2017 (uppdaterad 1 september 2017)
Polisen gör just nu extra kontroller av däcken i södra Sverige.
Just nu pågår en så kallad däckrazzia i vissa delar av landet för att få en överblick över hur många som kör med fel däck för årstiden.
Initiativet är ett samarbete mellan Polisen, Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschens informationsråd, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Bilprovningen. Det genomförs varje år och 2017 görs poliskontroller i Skåne, Västra Götaland och på Gotland. Att fokus ligger på södra Sverige beror på att tidigare däckrazzior visat att problemet med vinterdäck på sommarhalvåret är mer utbrett där.
– I norra Sverige kör de flesta på dubbdäck på vintern och dessa är olagliga att använda på sommaren. Därför är inte problemet med vinterdäck på sommaren alls lika stort i norr, som i de delar av landet där fler kör dubbfritt på vintern, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

Förra året körde i snitt 4,7 procent av de kontrollerade bilisterna runt på dubbfria vinterdäck. I södra Sverige satt det vinterdäck på så mycket som var tionde bil.

Däckrazzian genomförs vid en ordinarie trafikkontroll där förare vinkas in från vägen och får visa körkort och göra nykterhetskontroll. Sedan erbjuds de en frivillig undersökning av däcken.

Att köra med däck som inte är anpassade för årstiden kan vara livsfarligt. Vinterdäckens mönster och gummiblandning är anpassade för snö, kyla och is och de presterar inte alls lika bra på sommaren.
– Våra testresultat visar att dubbfria vinterdäck av nordisk typ har mellan 15 och 20 procent längre bromssträcka jämfört med nya sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller både på våt och torr asfalt, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
 
Diskutera: Ser du många som kör på vinterdäck just nu?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-31 13:19
mso 1000

Det är i alla fall bra att dom är ute och visar sig oavsett vad dom gör.
Antar att folk också samtidigt får blåsa.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-31 13:21
hultarn

Tyvärr är det ju numera inte ovanligt att folk kör på dubbdäck året runt. När pengar läggs på fler kameror istället för poliser längs vägarna är det riskfritt att köra olagligt. Men inte riskfritt säkerhetsmässigt.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-31 13:27
pinjong

Det kan ju vara så att någon enstaka har valt ett mud-däck beroende på hur vägen till jaktstugan ser ut eller om hen ofta ska dra en tung (hus)vagn på gräsunderlag. Bara säger. Ett mjukt friktionsdäck torde dock vara helt fel just nu. Sedan tror jag att däckkollen faktiskt är helt frivillig så man kan tacka nej om man vet vad man gör.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-31 14:05
Styggavargen

Min grannes XC60 har säkert "året om däck". Har inte sett dem byta däck eller fälg. Skåningar överlag verkar dåliga på att ha rätt däck på bilen. Många kör också väldans dåligt, inga blinkers och inga avstånd i trafiken. Kö-kollisioner är vardagsmat.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-31 14:05
adzam

jaga dom och straffa dom dyrt, och bort med dom från vägarna

#6 • Uppdaterat: 2017-08-31 14:27
Roy J

Mud & snow är en konsekvent däckstyp – inte bra på något.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-31 15:04
systembolaget

Bra polisen att ni kollar både däck o nykterhet, men det räcker inte med en gång om året.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-31 15:57
snabb95

Nu är det nog så att det är 70+ som oftast kör på vinterdäck året runt, dels för att hen inte orkar byta och dels därför att hen inte kör så många mil per år, vilket innebär att det tar 10 år att slita ut en omgång däck.
Samtidigt är det 70+ som förorsakar färre olyckor än övriga, även med hänsyn till antal körda mil.
Så det är nog inte så väldigt livsfarligt att köra på vinterdäck året runt som några av er tror.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-31 16:24
hultarn

snabb95: håller inte alls med. Åretruntdäck ser man på alla sorters bilar, med förare i alla åldrar. Jag såg nyligen BMW Alpina och Cayenne med friktionsdäck, i helgen en XC90 med dubbdäck. Varför köper och kör man dyra prestandabilar med olämpliga däck? Tog försäkringen hela handkassan? Friktionsdäck och s.k. åretruntdäck är en sak, illa nog, men dubbdäck?! Stå en stund vid en vältrafikerad väg i Stockholm så kommer ni alla gånger få höra bil efter bil med dubbdäck. Ingen polis bryr sig.

#a • Uppdaterat: 2017-08-31 18:50
Tvärnit

Det är två kategorier som kör över sommaren med vinterdäck. Och inte helt otippat söderöver...dem som är kvar i förr att det gick så bra på 50-60 talet och så dem som är av den meningen att vi gör så hemma hos oss och det är vad som gäller världen över.
Simpla individer som behöver bokas o skolas till att polletten trillar ned.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.