Nästa artikel
Bilfrågan: Snålt att rulla i friläge?
Bilfrågan

Bilfrågan: Snålt att rulla i friläge?

Publicerad 22 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det kan vara skadligt för motorn i en Skoda Fabia från 2017 om man rullar i friläge i nedförsbackar.
”Spar man bränsle om man lägger ur växeln och rullar i nedförsbackar? Kan det försämra något i bilen om man gör det?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det rätt att man spar bränsle om man lägger ur växeln och rullar i nedförsbackar med en ny Skoda Fabia årsmodell 2017? Kan det försämra något i bilen om man gör det?
Inger Nilsson
 
Svar:
Med växeln i friläge går motorn på tomgång och då förbrukar den cirka en halv liter bränsle per timme. Om föraren istället bara släpper gasen och motorbromsar med växeln kvar i läge stryps bränsletillförseln och förbrukningen är noll så länge motorns varvtal inte sjunker under 1 500 varv per minut. Vilken teknik som är mest bränslebesparande beror också på vägens utformning och förarens skicklighet i eco-körning i övrigt. Dock kan varken tomgångrullning med växel i friläge eller motorbroms försämra motorn.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-08-22 19:24
Roy J

Precis som saabnisse saknade jag frihjulet när det försvann. På dåtidens bilar sparade det definitivt soppa.
Ska man spara bränsle på dagens bilar, vill det till rejäla, norrländska utförslöpor.

#c • Uppdaterat: 2017-08-22 20:54
Axa

Jag brukar lägga i friläge, stänga av AC, fälla upp solskydd och lägga ner ryggstödet på förarstolen...jäklar va man spar bränsle...;-)

#d • Uppdaterat: 2017-08-22 21:27
hultarn

saabnisse: nu glömde du V4:an som gjordes till 1980. Bortsett från det kan ju motorbromsning spara bränsle, men å andra sidan är det ju inte alltid läge att motorbromsa, om man inte har för avsikt att minska farten längre fram. Som sagt: situationen avgör, Men, man ser många som bromsar inför t.ex. 50-gräns från 70, istället för att bara släppa gasen några sekunder tidigare och spara bränsle. Sterner säger att gränsen går vid 1500 rpm, jag vill minnas att det är 1200?

#e • Uppdaterat: 2017-08-22 21:42
saabnisse

Riktigt hultarn, jag hade ju en sådan tillsammans med sönerna, men den hade jag glömt trots att det var en väldigt rolig bil.
Skulle faktiskt vilja ha en nu!

#f • Uppdaterat: 2017-08-22 22:05
Birger Johnsen

Beror på hur snål man är då säkerheten är den första och viktigaste punkt man övergett för att spara några kronor,sen arbetar inte motorn riktigt då viss "motstånd" är bra.
Man kan også få en carbonuppbyggnad o.s.v. copling og urtrampningslager på manuell.(inte att rekommandera alls på automatic)om man hela tiden "snålkjör".i slutet kostar det mer.

#g • Uppdaterat: 2017-08-23 04:36
John2008

Ja, både motorbroms och frirullning kan beroende på situationen användas för sänkt förbrukning. Jag har frihjul på min bil med automat och det är riktigt bra. Konstigt att inte fler bilar har det.

#h • Uppdaterat: 2017-08-23 09:07
Hackenbush

Det man sparar mest bränsle på är att inte ha så tung högerfot. Att lägga växel i friläge i backar är troligen en försumbar besparing med tanke på att många bilar redan är ganska snåla idag.
Har testat med färdatorn de två olika sätten och vid växel i friläge och frirullning stod det i färddatorn att bilen sörplade i sig ca. 0.47L/mil och med växel i, släppt gas och motorbroms var förbrukningen 0.
Jag frirullar aldrig av den orsaken.

#i • Uppdaterat: 2017-08-23 09:29
HSDpulseANDglide

Det beror på vilken hastighet man har. Motorn på tomgång drar lika mycket bränsle per tidsenhet oavsett hastighet men ju fortare man rullar desto längre kommer man på samma tid. Motorbromsar man så drar det noll men som skrivits tidigare förlorar man dyrbart moment.
Det är troligen en god idé att frirulla i 80km/h men inte i 20km/h för bränsleekonomin.

#j • Uppdaterat: 2017-08-23 09:51
mso 1000

John2008. Får du inte det knäppa fenomenet fast riktigt men när du kör 90 och din bil fri rullar i en längre backe med farthållaren på så bromsar bilen automatiskt när du kommit upp i typ 93. Det gör min och den hade gärna fått rulla upp i 100 om det var en sån backe. Man kan ju iofs dutta bort farthållaren temporärt men ändå.
Mao gör frihjulet ingen verkan med farthållaren på som jag använder till 95%

#k • Uppdaterat: 2017-08-23 19:03
Roy J

Minns Gran Canaria i mitten på 80-talet.
Vi var uppe bland de högsta bergstopparna, Pozo de Las Nieves, om jag minns rätt. Det var vi med våra Suzuki tvåtaktsjeepar och bergsgetterna. Vi hittade en väg, eller snarare stig, som ledde nästan rakt ner. Med avslagen motor blev det flera kilometer frirullning.
Men det var då, det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.