Varför kör folk SUV?

314 inlägg 0 nya

För man vill vara som alla andra, man vill inte sticka ut från massan. Jag menar, varför river man ut alla väggar i huset och målar allt vitt ?? Jo man vill ha det som alla andra, tänk vad farligt att sticka ut med en färgklick, eller för den delen åka runt i en sedanbil, vad ska grannarna tro ??

Refererar till före detta svärmor när hon och svärfar diskuterade ny bil "Vad ska vi ha för färg Bengt, jag tror vi tar silver, den verkar populär"

Jo, eller så handlar det om att vi människor är flockdjur och vill passa in. En annan anledning kan ju vara att man vill sälja bilen vidare, och då bil är en dyr kostnad så vill man inte riskera att stå där med sin limegröna bil.

Eller så är vi svenskar genetiskt löjligt praktiska, grått = man ser inte smutsen (som vissa tycker är bra) ;-)

I love .....lamp.

Jag kan förstå att man faller för det praktiska i en oöm bil om man har barn eller jagar. Att det är bekvämt att studsa omkring i kupén eller sitta som på en vattensäng är svårare för mig att greppa.

Eftersom många SUV:ar, i alla fall de aningen större, är nån form av företagsbilar så vill man väl inte skilja sig ifrån arbetskamraternas val och eftersom SUV:ar är "inne" så är det nog enklast att välja en sån. Så Rikards teori är nog inte så felaktig eller som Benny uttrycker det - vi är flockdjur...:)

christer_1 wrote:
Ska det vara så svårt att fatta. Skillnaden mellan att sätta sig i en t.ex. V60 Volvo och en XC60 Volvo. Det behöver man väl inte vara Einstein för att begripa precis?

Men är det enda skälet till att folk väljer suv? Var faktiskt det trådskaparen undrade. Om det endast är insteget som räknas, vad var det då för fel på mpv? En mpv är ju dessutom betydligt rymligare (i regel) än suv:ar.

Swemba wrote:
L. Mäkinen wrote: ... varför folk väljer att köra SUV när de egentligen inte har någon praktisk fördel gentemot andra bilar.
Vad har en coupé för praktiska fördelar gentemot andra bilar? Eller en Cab? Eller en sedan? Eller en Ferrari?
Varför har så många så svårt att förstå just valet SUV, när de tydligen kan svälja alla andra bilval där ytterst få är baserade på bilens praktiska fördelar? För vore det bara praktiska fördelar som styrde så skulle det inte finnas speciellt många bilar.

En cab har man för att man gillar känslan av taklöshet, och den är underbar.

En coupe (om man menar sportbil) har fördelar jämtemot snabbare sedaner att de är lättare och har lägre tyngdpunkt, vilket uppskattas om man älskar bilkörning.

Förmodar att det är någon känsla med suv som styr. För oss som inte förstår, förklara gärna den. Dömer inte heller någon, men har också undrat varför suv är så poppis.

Jag har inget svar. Gissar på smak, ungefär som varför välja en viss bil öht, alla kunde väl köra i likadana lagombilar, köpa likadana kostymer och bo i likadana radhus med 0,43 katt.

Precis "." - det är ju vad som sker när "alla" köper en SUV...:) Kanske utan att egentligen reflektera så mycket över valet - vad vet jag... Precis som man köpte en Volvo 240 tidigare.

Men det är väl inte "alla" som väljer SUV?

"." - nä, men det är idag en väldigt populär biltyp och snart de enda nya modeller som tillverkarna presenterar. Se bara på XC60 som ett exempel - Volvos viktigaste modell sägs det. Inte länge sen V70 var det och tidigare 850 resp 940 m fl...

Pi wrote:
"." - nä, men det är idag en väldigt populär biltyp och snart de enda nya modeller som tillverkarna presenterar. Se bara på XC60 som ett exempel - Volvos viktigaste modell sägs det. Inte länge sen V70 var det och tidigare 850 resp 940 m fl...

Intressant det du säger. SUVar har blivit den viktigaste modellen för många tillverkare och på bilsalongerna presenteras den ena efter den andra av dessa fordon. Samtidigt så nås man av rubriker som dessa (nöjer mig med två exempel): http://www.vibilagare.se/nyheter/nu-presenteras-branslebytet http://teknikensvarld.se/centerns-forslag-100-000-i-miljobilsbonus-435301/ Hur rimmar detta egentligen? Hur länge till kommer dessa SUVar att vara olika tillverkares bästsäljare? Satsar tillverkarna sig rakt in i fördärvet, eller...? Samtidigt kanske man skulle satsa på en SUV själv, för det kanske är sista chansen att äga en. ;)
Kanske så många tänker? Att snart sitter vi där allihopa i en strömlinjeformad elbil...

Det kan inte vara miljöhänsyn som gör att man väljer en Suv. Mer feldesignad biltyp vad gäller bränsleförbrukning får man leta efter!

Frågan är ju också: vad är en SUV? Är det en något högre standardbil som XC70? Eller en något högre småbil som Captur?
För mig är en SUV något riktigt stort, typ XC90 eller varför inte de där jättebilarna som är så poppis i USA.

En Captur eller 3008 är ju inte påtagligt högre än en Golf Plus. Men, de är alla bekvämare att kliva i/ur.

Alla gillar ju inte att sitta på golvet, och dessutom kan det finnas medicinska skäl till att välja en bil med bekvämare insteg.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

I denna tråden ser man hur olika vi tänker i våra bilköp och det är ju ganska naturligt.
Själv skulle jag aldrig någonsin lägga en enda krona på en Suv, jag gillar de inte alls för fem öre. Sedan eller halvkombi är bilarna för mig. En del gnäller på utrymmet i en sedan som egentligen inte alls är mindre i en suv annat än på höjden men det är inte många som kör med hatten på nuförtiden.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

SUV är stort, har kommit från "fotbollsmorsorna" i USA, till att bli stort och trendigt i Europa och nu väldigt starkt i Sverige, fast här är fortfarande en kombi större (tror jag, utan att ha kollat statistik...)
Hänga med strömmen, ligger nog en del i det, vi vill inte sticka ut, Jante-Svenne osv... och om grannen nu har köpt en så kan vi, men inte före honom, nä nä...
Jag är en kombo mellan hänga med strömmen och gå emot, genom att välja Volvo som är största märket i Sverige, men välja S60cc som troligen är den minst säljande modellen... se där, man kan välja själv, köra sedan OCH förhöjd bil, som ändå inte är en SUV ;-)

*Robban

Jag tror inte att detta med högbyggdhet i sig är ett argument för SUV, för en minibuss är faktiskt högre byggd och med stolen i höjt läge så ger den ett högt insteg och man har god överblick över trafiken. Men många väljer en SUV istället för en minibuss och jag tror det handlar om att en minibuss mer förknippas med familjebil, mer "rullande barnvagn". Konsumenter vill inte ha en bil som signalerar "familj" för det verkar ju så tråkigt, utan de vill ha en bil som signalerar "oberoende" och "dynamik" och "äventyr". Det är ju intressant att det inte är mer än 7 - 8 procent av SUV:arna som köps som är fyrhjulsdrivna, konsumenterna köper de framhjulsdrivna versionerna även för de SUV:ar som även har fyrhjulsdrift. Och högre markfrigång är inget argument heller då majoriteten av SUV:arna finns i städerna. Men jag tror att det är just det med att SUV signalerar "onyttighet" som gör de så attraktiva för en del. Den högsta skrytfaktorn och status handlar ju om lyxen att ha en bil man inte behöver, och det är vad SUV signalerar, lyxen och statusen i att vara "onyttig". Men denna status är ju bara tillfällig eftersom när de flesta kör SUV så försvinner statusen och lyxen också, det är inte status eller lyx att ha samma som andra... Så SUV-trenden ser jag som tillfällig, den kanske håller i sig 2 - 3 år till och sedan börjar dala. Vi får se.

När det gäller miljöaspekten så finns många SUV:ar med snåla dieselmotorer, även fler hybridversioner kommer.

Rutger Jönåker wrote:
Intressant det du säger. SUVar har blivit den viktigaste modellen för många tillverkare och på bilsalongerna presenteras den ena efter den andra av dessa fordon. Samtidigt så nås man av rubriker som dessa (nöjer mig med två exempel): http://www.vibilagare.se/nyheter/nu-presenteras-branslebytet http://teknikensvarld.se/centerns-forslag-100-000-i-miljobilsbonus-435301/ Hur rimmar detta egentligen?

Jag kom att tänka på denna bild.

Utrymme på höjden har jag sällan nytta av när jag kör bil eftersom jag bara är 1,86 och hundar funkar inte att stapla på varandra.
Vi avviker väl en smula i grannskapet. Närmsta grannen åker Tiguan och Transporter, nästa XC70 och Caddy skåp. Hos oss är det Alfa, Dacia och Porsche för stunden.

Utrymme på höjden är bra! Jag är 1,85 men poängen är inte att jag inte skulle få plats i lägre byggda bilar för det gör jag ju, utan poängen är körställningen. Jag kan sitta högre upp, rakare, ha mer avstånd till golvet och därmed en bättre ställning för benen. Och om alla i bilen sitter så, så blir det mer utrymme på kortare längd eftersom det inte behövs samma benutrymme i längd. Men detta gäller alltså minibussar. Det är inte samma sak i en SUV eftersom de inte är lika höga mellan golv och tak.

Håller med i det mesta som Raphael nämnt i de föregående inläggen. Får väl räkna in min Golf SV i begreppet "minibuss" och den är som sagt lika hög eller högre än många mindre s k SUV:ar och ger ett insteg och en sittställning som är minst lika bekväm som motsvarande SUV:ar. Men en s k SUV (numera kanske man borde säga CUV istället) på garageuppfarten anses nog betydligt mera statusmässig men för mig saknar det betydelse eftersom det är jag som använder min bil och inte grannarna.

Lägg till ny kommentar