Japanska bilar, och svag motor

151 inlägg 0 nya

Stämmer bra vad Shogun säger. Jag var och tittade på en Mazda när jag bytte bil förra gången tror det var typ 2006 eller 2007 och den hade rost i alla hjulhuset trots att den för övrigt såg ganska fin ut och det förvånade mig när bilen jag köpte istället blev en 2005 Skoda Octavia och det fanns inte en rostfläck på den.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

saabnisse wrote:
Rille, du skulle kunna ta in en Camry.
Jag körde den sista årsmodeller som kom i Sverige och det var en väldigt trevlig bil sånär som på motorn, där stämmer dina åsikter helt, den var trött!
Men en kompis körde över 20'' mil med en Camry V6 och den motorn räckte till.
Ok, ganska törstig, men absolut inte trött.
Nog måste det väl gå att ta in en Camry ganska enkelt.
Det gör det säkert, den finns som hybrid också. Men tyvärr finns den inte som kombi. När barnvagn och packning ska in, då vill jag inte ha en sedan. Senaste Camryn jag själv körde, var en -01a ca 2004. Det var dock inte V6an, utan en 2,2 Automat. Men vad jag minns, så tyckte jag att den var en härlig glidare. Nu har det ju passerat några generationer sedan dess såklart.

GF wrote:
Min bil Opel Astra 1.0 Turbo manuell på 105 hk och tjänstevikt 1335 är 12.7 kilo.
Har haft lånebil vid service är Toyota Avensis 1.8 VVTi manuell på 147 hk och tjänstevikt 1475 är 10.0 kilo.
Det betyder starkare Avensis än Astra. Jag förstår inte för Avensis är slö när man släpper upp koppling utan rör gasspedal från stillastående kom motor vibrerar kraftigt då stannar motor därför måste gasa först innan släpper upp koppling går bra men det känns jobbigt. Min Astra drar iväg när man släpper upp koppling utan rör gasspedal från stillastående kom motor jämn varvtal 800 r/min gör mig lyckligt :-)
Du har ju turbo. Vad blir Vridmomentet i Nm/Kg mellan bilarna?

Axa wrote:
Rille
Jo, precis. det är familjebilar jag avser.
Du kanske får kompromissa bort snål motor. Förbrukningen kan man ju åtminstone påverka en hel del själv men det kan man inte med de övriga delarna, stark och pigg.
Tog en titt på vad jag trodde var en stark och pigg bil, Levorg. Hm, förvisso 170hk men bara 250 i vrid. Med tanke på bilstorleken kändes det lite snålt.
Nu har jag inte tittat på Levorg alls, jag har varit helt insnöad på Legacy/Outback. Jag har tänkt att den varit ett nummer för liten för oss. Både storleks, och viktmässigt. Men jag ska ta en titt ändå. Dock som du skriver, så verkar det ju kanske inte vara någon större motormässig vinst där.

Shogun wrote:
Rille_L wrote:Shogun wrote:Rille_L wrote:junkers wrote:Mazda finns ju!Det gör dom absolut. Men dom behöver nog något år till med gott renomé, innan jag litar på kvaliteten där.
Det var detta jag bara undrade över vad du menar specifikt att lita på kvaliten. Men ska man ha bra kvalitet i längden så håller jag helt med dig att man ska hålla sig till japanska märken, min erfarenhet, obs MIN! Håll till godo med länkarna ;o)Det var kvaliteten på rostskyddet jag tänkte på. Åren går så fort, och det var länge sedan nu. Men det känns som det var igår som skärmarna rostade upp fortare än verkstäderna hann ta in bilarna. På första generationen av Mazda 6. Men det kanske inte är ett problem längre.
Tja, ca 10-15 år sedan. Första generation 2002-2007 av Mazda 6 fick ju rost väldigt fort i skärmkanter osv. Men sedan generationen efter den är betydligt bättre. Och den senaste generationen är nog ännu bättre. Men vi får väl se hur det går vi har facit om 10-15år hur det gick.......jag håller med om att rosten har varit Mazdas akilleshäl. Men de gör jäkligt snygga bilar idag, kanske rent av de snyggaste i rimlig prisklass. Lycka till med DITT val!
Designen är det verkligen inget fel på, det håller jag med om.

Rille_L wrote:
GF wrote:Min bil Opel Astra 1.0 Turbo manuell på 105 hk och tjänstevikt 1335 är 12.7 kilo.
Har haft lånebil vid service är Toyota Avensis 1.8 VVTi manuell på 147 hk och tjänstevikt 1475 är 10.0 kilo.
Det betyder starkare Avensis än Astra. Jag förstår inte för Avensis är slö när man släpper upp koppling utan rör gasspedal från stillastående kom motor vibrerar kraftigt då stannar motor därför måste gasa först innan släpper upp koppling går bra men det känns jobbigt. Min Astra drar iväg när man släpper upp koppling utan rör gasspedal från stillastående kom motor jämn varvtal 800 r/min gör mig lyckligt :-)Du har ju turbo. Vad blir Vridmomentet i Nm/Kg mellan bilarna?

Max 17 kg på en meter = 170 Nm. Max vid varv/min 1800 - 4300.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hackenbush wrote:
Stämmer bra vad Shogun säger. Jag var och tittade på en Mazda när jag bytte bil förra gången tror det var typ 2006 eller 2007 och den hade rost i alla hjulhuset trots att den för övrigt såg ganska fin ut och det förvånade mig när bilen jag köpte istället blev en 2005 Skoda Octavia och det fanns inte en rostfläck på den.
Även om det generellt sett, har blivit väldigt mycket bättre med åren. Så rätt var det är, så kommer en modell som rostar. Även från någon tillverkare som inte har varit känd för rost tidigare. Så helt kan man ju aldrig gardera sig. Men dåliga rykten om bilar, både när det gäller allmän kvalitet och rost. Det tar åtminstånde för mig, lång tid innan jag köper att det inte är lika dåligt som det var tidigare. Men i Mazdas fall, inser jag ju nu. Att det faktiskt var väldigt länge sedan. Jag själv har inte hört om några stora rostproblem sedan dess.

Är det förövrigt någon här, som vet om VAG har fått ordning på DSG lådorna? Det var väl den 7 växlade med torrsumps smörjning som hade stora problem tidigare, om jag minns rätt?

Rille_L wrote:
Är det förövrigt någon här, som vet om VAG har fått ordning på DSG lådorna? Det var väl den 7 växlade med torrsumps smörjning som hade stora problem tidigare, om jag minns rätt?

Ojdå! Var det verkligen tillåtet att tänka utanför boxen? Har du fått problem med svag självbild eller är svagt självförtroende?

Det är diesel som får världen att snurra!

christer_1 wrote:
Rille_L wrote:Är det förövrigt någon här, som vet om VAG har fått ordning på DSG lådorna? Det var väl den 7 växlade med torrsumps smörjning som hade stora problem tidigare, om jag minns rätt?
Ojdå! Var det verkligen tillåtet att tänka utanför boxen? Har du fått problem med svag självbild eller är svagt självförtroende?
Jag vet inte om jag vill knäppa dig på näsan, när du helt uppenbart inte mår så bra. Men svag självbild, och dåligt självförtroende är samma sak. Du verkar vara extremt lättkränkt, vilket jag anser är en väldigt dålig egenskap. När jag läser dom inlägg du har producerat, så handlar det mest om personangrepp.

Jag skrev redan i #56, att jag skulle titta ett varv till på Skoda Superb. Därför undrar jag, hur friska DSG lådorna är idag?

Har du något förutom personangrepp att skriva, gör det. Annars kan du väl skriva någon annanstans, då du ändå inte verkar uppskatta den här tråden.

Rille om du kollar på en VAG-bil undvik den sjuväxlade DSG7 lådan (DQ200) med torrkoppling, denna låda brukar sitta i VAG:s motorsvagare drivlinor. Den sjuväxlade DSG7 lådan DQ500, sexväxlade DSG6 lådan (DQ250), Audis DL501 S-tronic och Audis DL382 S-tronic funkar betydligt bättre än (DQ200-lådan). Om du kollar på en begagnad VAG-bil med DSG-låda se till att en oljeservice har gjorts på DSG-lådan vid 6000 mil om bilen har gått längre än så.

Diesel wrote:
Rille om du kollar på en VAG-bil undvik den sjuväxlade DSG7 lådan (DQ200) med torrkoppling, denna låda brukar sitta i VAG:s motorsvagare drivlinor. Den sjuväxlade DSG7 lådan DQ500, sexväxlade DSG6 lådan (DQ250), Audis DL501 S-tronic och Audis DL382 S-tronic funkar betydligt bättre än (DQ200-lådan). Om du kollar på en begagnad VAG-bil med DSG-låda se till att en oljeservice har gjorts på DSG-lådan vid 6000 mil om bilen har gått längre än så.
Tack så jätte mycket, det ska jag spara. Så jag inte glömmer det :)

Rille_L wrote:
christer_1 wrote:Rille_L wrote:Är det förövrigt någon här, som vet om VAG har fått ordning på DSG lådorna? Det var väl den 7 växlade med torrsumps smörjning som hade stora problem tidigare, om jag minns rätt?
Ojdå! Var det verkligen tillåtet att tänka utanför boxen? Har du fått problem med svag självbild eller är svagt självförtroende?Jag vet inte om jag vill knäppa dig på näsan, när du helt uppenbart inte mår så bra. Men svag självbild, och dåligt självförtroende är samma sak. Du verkar vara extremt lättkränkt, vilket jag anser är en väldigt dålig egenskap. När jag läser dom inlägg du har producerat, så handlar det mest om personangrepp.
Jag skrev redan i #56, att jag skulle titta ett varv till på Skoda Superb. Därför undrar jag, hur friska DSG lådorna är idag?
Har du något förutom personangrepp att skriva, gör det. Annars kan du väl skriva någon annanstans, då du ändå inte verkar uppskatta den här tråden.

Nä du behöver inte knäppa mig på näsan Rille. Du behöver bara kliva av dina höga hästar och svara mig som en medmänniska till en annan medmänniska. Med andra ord vara som folk är mest utan att spela Allan.
Det är du som angett tonen ifrån början, eller hur?
Du skrev:
christer_1 wrote:Men måste man köpa japanskt då?
Håll dig till topic, eller håll dig borta!

Det är diesel som får världen att snurra!

christer_1 wrote:
Rille_L wrote:christer_1 wrote:Rille_L wrote:Är det förövrigt någon här, som vet om VAG har fått ordning på DSG lådorna? Det var väl den 7 växlade med torrsumps smörjning som hade stora problem tidigare, om jag minns rätt?
Ojdå! Var det verkligen tillåtet att tänka utanför boxen? Har du fått problem med svag självbild eller är svagt självförtroende?Jag vet inte om jag vill knäppa dig på näsan, när du helt uppenbart inte mår så bra. Men svag självbild, och dåligt självförtroende är samma sak. Du verkar vara extremt lättkränkt, vilket jag anser är en väldigt dålig egenskap. När jag läser dom inlägg du har producerat, så handlar det mest om personangrepp.
Jag skrev redan i #56, att jag skulle titta ett varv till på Skoda Superb. Därför undrar jag, hur friska DSG lådorna är idag?
Har du något förutom personangrepp att skriva, gör det. Annars kan du väl skriva någon annanstans, då du ändå inte verkar uppskatta den här tråden.
Nä du behöver inte knäppa mig på näsan Rille. Du behöver bara kliva av dina höga hästar och svara mig som en medmänniska till en annan medmänniska. Med andra ord vara som folk är mest utan att spela Allan.
Det är du som angett tonen ifrån början, eller hur?
Du skrev:
christer_1 wrote:Men måste man köpa japanskt då?
Håll dig till topic, eller håll dig borta!
Det var ju efter det, som du enbart satte igång med personangrepp. Därav att jag nu skrev att du verkar vara extremt lättkränkt! Men om det är ok för dig, så drar vi ett streck över allt. Börjar om från början, och både du och jag beter oss som vuxna hädanefter.

Jag läser mycket här, även om jag inte skriver mycket. Så jag var så inne i, att den här tråden inte skulle bli det vanliga bråket om Toyota mot Tyskland/Volvo, eller Renault mot alla andra osv osv. Så jag kanske helt felaktigt läste in att du försökte starta något. Om det var fel, så ber jag om ursäkt. Men det var åtminstånde inget personangrepp.

Ursäkten godtagen och jag skall själv skärpa mig och försöka undvika personangrepp Rille_L

Det är diesel som får världen att snurra!

Som moderator tycker jag att det är trevligt att ni har ordnat upp det här.
Jag har följt diskussionen och varit på väg att ingripa ett par gånger, men som väl var så behövde jag inte.
Det är alltid trevligare med en sansad debatt även då man har olika uppfattning, det kan också vara bra, men det får aldrig gå till personangrepp.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rille, var det inte Toyotas ide´ att hybridsystemet ska ersätta funktionen hos en lågtrycksturbo?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rille, lite undrande till din punkt om att LED-ljus fram istället för Xenon var ett krav på din lista, undrar bara varför?
Väldigt många biltillverkare sätter dit LED istället för Xenon, inte för att det blir bättre totalljus utanför att "det skall vara LED"
Livslängden är troligen bättre, men jag har ännu aldrig bytt en Xenonlampa på de 6 bilar jag har haft med Xenon, med ca 12-14000 mil på varje så. Bara nyfiken.

*Robban

...och den dagen man ändå måste byta lampa i huvudstrålkastarna så skulle jag vara klart tacksam att/om det sitter Xenon där istället för LED. Så småningom lär väl även LED-strålkastarna sjunka i pris men än så länge är dom svindyra efter vad jag hört ifrån bl a en Opel-handlare - och den oändliga livslängden är jag klart skeptisk till. Så det Robban skriver att "det skall vara LED" är nog sant - kanske inte i alla fall för att dessa ger bättre ljus. Det tycker jag har framkommit bl a i ViBs ljustester.

Allt jag har provat med LED så har det haft ett ljus som är outstanding. Det slår även det näst bästa som är Xenon med hästlängder. Det gäller lampor i hemmet, eller lysrör, eller ficklampor, eller extraljus (LED-ramper). Så varför skall inte LED bli bäst som ljus till huvudstrålkastare på bilar om bara biltillverkarna lär sig göra strålkastarna så bra som möjligt?
Dom som oroar sig för priset kan nog lugna sig för jag säger som Robban att ännu har jag inte bytt någon Xenonlampa på mina bilar. Jag ger mig fan på att de håller bilens hela livslängd. Varför skulle LED vara sämre i det långa loppet?

Det är diesel som får världen att snurra!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.