Nästa artikel
Skoda Octavia Combi – rapport från provkörningen
Provkörning

Skoda Octavia Combi – rapport från provkörningen

Publicerad 10 februari 2017
Vi Bilägares Calle Carlquist är just nu i ett väldigt blåsigt Porto i Portugal och provkör ansiktslyfta Skoda Octavia som kombi.
Hej Calle, vad är nytt på bilen?
– På utsidan märks förstås den nya fronten med de uppdelade strålkastarna på varje sida. Även baklamporna har nytt utseende. Skoda har vässat informationssystemet med nya multimediefunktioner och en helt ny skärm som har läcker grafik och enkel skötsel. Förarassistans- och säkerhetssystemen har också blivit fler och mer avancerade. Dessutom finns en ny modellversion som säkert blir vanlig hos oss, en TDI-kombi med fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda av ny konstruktion med våtlamellkoppling och 150 hk maxeffekt. Pris från 260 900 kronor. Jag har kört den versionen en hel del i dag och tycker att den känns väldigt harmonisk. Ställbara chassiegenskaper som tillval är en annan viktig nyhet, med tre grundlägen och ett läge där man kan bestämma karaktären på fjädring, styrning etc. själv.
 
Vad är första intrycken?
– Att Octavia håller ställningarna som en av de vettigaste vardagsbilarna just nu. Utrymmena är oförändrade och på topp som tidigare. Nu är utrustningsnivån i paritet med de allra modernaste konkurrenterna trots att modellen ju har några år på nacken.
 
När kommer Octavia till Sverige?
– I vecka tio sker lanseringen hos handlarna, alltså i början av mars.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 7 mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2017-02-12 20:08
Vidstige

Stefan Eriksson, jo jag vet att man nämnde att det fanns bullerproblem men att man vann testerna ändå, det var poängen. Så det är för oss läsare obegripligt hur man viktar buller i testerna. När det är VAG så tycks det vara rätt ok även med buller, när det är japanskt en katastrof etc. Nära andra märken än VAG bättrar sig så spelar det ändå mindre roll.

#11q • Uppdaterat: 2017-02-12 21:04
Stefan Eriksson

Odedicerad, ?????? ska biltidningarna ansvara för bilmodeller som de testar????? VAG tillverkar många bilmodeller och motorer och växellådor. De har haft ett konstruktionsfel på kamkedjedrivningen på en generation av 1.2 TSI och 1.4TSI motorer. De har också haft ett konstruktionsfel på en modell. av deras olika DSG automatlådor. Konstruktionsfel har och förekommer även på andra bilmärken och är inget unikt för VW. T ex SAAB med oilsludge och problem med tändkasetter. Volvo nu senast med ett förmodat programvarufel som gör att en eller flera av deras dieselmotorer plötsligt stannar-har 2 olika bekanta som råkat ut för det-läskigt framförallt om det händer i hög hastighet.

#11r • Uppdaterat: 2017-02-13 08:06
Hackenbush

Odedicerad, om du rekommenderar en vän att köpa något, tar du ansvar för det då och står för kostnader om något skulle gå sönder?
Dessutom testar bara Vib bilen, de säger inte vad jag kan se att de tycker att folk skall köpa den. Valet av att köpa bil och vilket bilmärke är helt upp till bilspekulanten.

#11s • Uppdaterat: 2017-02-13 07:57
Pi

Verklighetsfrämmande inlägg av Odedicerad. Människor får väl själva ta ansvar för sina handlingar - i detta fall sina bilköp. Och vi talar väl om nybilstester och inte testar av gamla bilar så hur skall man kunna bedöma hur bilarna fungerar om några år ?

#11t • Uppdaterat: 2017-02-13 09:37
mw73

@Stefan Eriksson
Oilsludge var inget unikt SAAB problem, det drabbade alla tillverkare.. även VW och Volvo.

#11u • Uppdaterat: 2023-06-14 22:31
Gäst (ej verifierad)

Jag äger en Octavia Combi 1.4TSI 150hk 2016 års modell som vi nu kört 1500 mil med och jag upplever den inte som bullrig eller att någonting knarrar. Kanske kommer det senare det återstår att se. Jag är inte märkesfanatiker på något sätt utan ägt flera BMW, flera AUDI, flera Volvo, flera Toyota och även en Mitsubishi. Jag tycker att de europeiska bilarna har dragits med kvalitetsbrister av olika slag och att en begagnad Toyota helt klart är den bilen som är bäst när det kommer till totalekonomin. Ändå föll valet på Octavian då den helt enkelt bäst när man väger fördelar och nackdelar mot varandra. Skoda har närmat sig AUDI och BMW när det kommer till kvalitetskänsla även fast de såklart är en bra bit kvar. Toyota må vara billigare att äga begagnad pga problemfriheten men när vi nu för första gången köper en ny bil så känner jag mig trygg i att garantin på Skodan kommer rädda oss ifall oturen är framme. Bilen kostade oss 225000:- efter 14% rabatt(bilen hade stått i hallen men gått 0 mil) och jag räknar med att få minst 140 000:- för bilen på begagnatmarknaden när den är 3 år / 5000 mil. Därmed kommer vi landa under 30:- i milkostnad för bilen. 0.58 i (verklig) förbrukning och 600:- i skatt. De 4-7 år gamla Volvo, AUDI, BMW som jag ägt tidigare har inte kommit i närheten av den milkostnaden pga återkommande verkstadsräkningar och nu kör jag en ny bil som når upp till samma prestanda, utrustningsnivå och har bättre utrymmen. Klart man är nöjd!!

#11v • Uppdaterat: 2017-02-13 10:25
Vidstige

tobeee, ja du tar upp en central sak där, det blir ofta helt olika bilder om man ska köpa en sprillans ny kontra en begagnad bil. Två helt olika saker och där man önskar det fanns större tydlighet när Vi bilägare ger sina omdömen. Själv upplever jag exempelvis Toyota ofta mer intressant/prisvärd som begagnad och t.ex. Skoda ofta mer intressant/prisvärd som helt ny.

#11w • Uppdaterat: 2017-02-13 10:28
mw73

Skoda kommer inte närma sig Audi mer än vad dom har gjort i kvalitétskänsla, då faller liksom VAG:s affärsidé..

#11x • Uppdaterat: 2017-02-13 10:51
riolux

Skoda tillsammans med Seat ger fortfarande överlägset mest för pengarna i VAG-familjen (men Skoda har lite mer praktisk utrustning medan Seat satsar mer på gimmicks och stil). Golf är ca 25% dyrare att utrusta, Passat spelar i en helt annan liga prismässigt.

#11y • Uppdaterat: 2017-02-13 11:15
40-talisten

Hur är det med värmen i VAG:s TSI-modeller? Har läst om ägare som klagat på nästan obefintlig värme vintertid i Golf med 1.2 och 1.4 TSI-motorer. De är helt enkelt för energieffektiva, och ger ifrån sig för lite överskottsvärme för att kunna värma kupén. Någon som har egna erfarenheter?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.