Nästa artikel
Kia förlorade i Marknadsdomstolen
Nyheter

Kia förlorade i Marknadsdomstolen

Publicerad 4 december 2012 (uppdaterad 5 december 2012)
Marknadsdomstolen sätter stopp för Kias garantikrav. Därmed kan bilägare serva sina bilar på fria verkstäder och behålla garantin.

Kia Motors förlorade målet mot Sveriges Bildelsgrossisters förening i Marknadsdomstolen. Det innebär att Kia-kunderna i fortsättning kan serva sina bilar hos andra verkstäder som utför ett fackmannamässigt arbete enligt rekommendationerna utan att sjuårsgarantin förfaller.

Sveriges Bildelsgrossisters förening (SBF) hade stämt Kia Motors Sverige för misstänkt brott mot EU:s gruppundantag om fri konkurrens. Formellt handlar det om EUF-fördraget, och missbruk av dominerande ställning.

Marknadsdomstolen gick på SBF:s linje och i domen står att läsa att Kia vid vite av fem miljoner kronor ska upphöra att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti. Kia ska vidare betala drygt sex miljoner kronor i rättegångskostnader.

– Vi respekterar naturligtvis domen, men vi hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder, säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden.

Hos den fristående verkstadskedjan Mekonomen som indirekt var part i målet jublas det efter beskedet.

– Nu har vi i Sverige fått en utomordentligt starkt avgörande i frågan, vilket är till godo för den enskilda bilkonsumenten – som själva även i fortsättningen fritt har möjlighet att välja verkstad, säger vd Håkan Lundstedt.

Domen kommer att få uppmärksamhet i hela Europa, eftersom bilindustrin länge tvekat hur långt de kan gå angående villkorade garantier. Flera biltillverkare har liksom Kia infört längre garantier, men har inte gått så långt som Kia Sverige att de krävt att all service ska utföras på respektive märkesverkstad.

Diskutera: Vad tycker du om domen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:31
Sture H (ej verifierad)

Underbart besked!

#2 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:34
mcregor (ej verifierad)

...och då återstår att se om Kia fortsätter med sin 7-åriga garanti. Är produkten bra så borde man kunna göra det kan man tycka...

#3 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:36
Sture H (ej verifierad)

Och de som servat den hos Kia borde få pengarna tillbaka..

#4 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:38
Hackenbush

Härligt att konsumenterna någon gång kan få rätt men jag tror som mcgregor att Kia kommer att ändra längden på sina garantier inom kort.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:39
hultarn

Det är nog många som säger som Gert Fylking:
ÄNTLIGEN!!

Nu gäller det bara att Kia kan motivera kunderna att betala löjligt dyr service om de vill behålla kunderna i huset.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:42
Mistro

Yessss,...äntligen ett klart besked!
Bilarna lär ju inte bli bättre för det och "Goodwill" lär man ju som kund inte heller kunna kräva om bilen inte har servats på "rätt" ställe men det ger ju ändå kunden lite mer valfrihet och märkesverkstäderna kan inte längre ta betalt bortom gränserna för vad rimligt innebär.

Dock anser jag att t.e.x Mekonomen också har blevit väl dyra då det ibland bara skiljer några hundralappar om ens det mot märkesverkstaden och det är inte heller ok.

Undrar hur lagen ter sig mot t.e.x Bmw och Subaru där service ingår ett visst antal mil? ...nästa fabrikat till rakning eller är det ok så länge ingen stämmer dom?

#7 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:47
Hackenbush

Att ha fri service till ett visst antal mil är det i alla fall ingen kund som kommer att klaga på, många kanske till och med byter bil när den fria servicen är till ända och behöver därmed aldrig betala någon service.
Bmw har ju fri service 3 år eller 8000 mil.

Däremot skulle kanske en del bilfirmor ha en del att invända mot detta.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-04 13:56
Mistro

Nä vem klagar på fri service? ...dock är det ju så att denna fria service inte är valfri och man kan ju inte utesluta att en del kunder hellre velat ha en billigare bil om de kunde ha valt själv.
Hade Kia tagit rimligt betalt så hade inte så många kunder klagat heller.
De har ju inte köpt bilen i tron om att det går bra att serva på annat håll då Kia varit tydlig med vad som gäller.
Vilket t.e.x inte Peugeot var då jag köpte bil nu senast.

Samma krav som verkstäderna har haft på Kia borde ju rimligtvis därför också gälla för nämnda lyxmärke eller det kanske är ett märke som ändå oftast servas hos märkesverkstaden och inte innebär ett lika stort "hot" mot den fria konkurrensen?

#9 • Uppdaterat: 2012-12-04 14:07
Raphael

Peugeot hade tidigare en konstruktion där år 1 och 2 var fria gällande hos vem man servade, men där år 3 - 5 var beroende av märkesverkstad. Idag har Peugeot en konstruktion där år 1 - 3 år fria. Den tidigare konstruktionen är tillåten då det mer handlar om en frivillig försäkring kan man säga efter den vanliga garantiperiodens slut, jämför mot Kias där år 1 - 7 var kopplad till märkesverkstad.

#a • Uppdaterat: 2012-12-04 14:27
Leom

Att generellt beskylla KIA för att vara dyra på service är fel. Där jag bor så skiljer det lätt tusenlappar på om man servar den hos den stora bilfirman eller den lilla verkstaden. Båda är auktoriserade av KIA. Den lilla verkstaden har mindre omkostnader och inga flådiga lokaler och välklädda säljare som ska betalas varje månad. Den lilla verkstaden är också mera rädda om sina kunder medans man lätt försvinner i det stora havet hos den stora bilfirman. Ring runt och jämför pris - det lönar sig

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.