Bild
Nästa artikel

Opelrost en säkerhetsrisk

Biltestarbloggen
Rost på gastankar i en Opel.
Merkostnader är tacken för aktiva miljöval. Opelägare med äldre biogasbilar rasar när tillverkaren så här långt inte tagit fullt ansvar för rostande gastankar. 

För några år sedan avslöjade Vi Bilägare att Volkswagen hade stora rostproblem med sina ecofuelbilar, Passat, Touran och Caddy. Efter ett antal allvarliga tillbud med explosioner som följd tid tog VW beslut att återkalla aktuella bilar för byten av tryckkärlen.

Nu får jag uppgifter om att det är lika illa ställt med Opels gasbilar, om inte värre. Opel har inte lika många gasbilar ute på marknaden, men ändå närmare ett tusental, och här är det främst Zafira, Combo och i viss mån Astra från 2006 och senare som drabbas. Precis som i Volkswagens fall handlar det om plåttankar, illa placerade bakom bakaxeln med påverkan av smuts och vägsalt, och dessutom dolda av plastkåpor.

Tack vare de nya direktiven från Transportstyrelsen, som infördes förra året, upptäcks nu det ena rostfallet efter det andra. Tankarna ska vara frilagda när ägarna kommer till besiktning. Annars är det mest vanligt att ägarna redan har ett intyg från auktoriserad märkesverkstad eller godkänd firma för biogaskonvertering om funktion och roststatus för att inte få anmärkning/körförbud.
 
Flera ägare har tvingats ställa av sina bilar på grund av rostangrepp. Så här långt har Opel efter påstötning meddelat att de ska byta ut tankarna på bilar som är upp till tio år gamla. Men de ägare som har äldre bilar, där säkerhetsrisken är som störst, ”erbjuds” enligt min källa två alternativ, att byta ut tankarna till en kostnad av 32 000 kr (enbart materialkostnaden) eller att koppla ur gasdriften/dränera gasen och fortsättningsvis enbart köra på bensin. 


Det är hög tid att Opel tar sitt produktansvar. Från 2002 gäller en livslängd på gastankarna på 20 år. Se till att snabbt åtgärda alla högriskbilar innan det smäller. 

Opels svenska generalagentur har nyligen tagits över av danska K.W Bruun. Men det hindrar inte att Opel Tyskland ska ta sitt ansvar – som de enligt uppgifter gjort i flera rostfall på sin egen hemmamarknad.

Kommentarer

#1
2019-02-12 13:26

Vänta bara tills problemen börjar hopa sig för blodsbatteribilarna, med kostnader upp till (och ibland mer än) 100 000 SEK som följd. Det blir roligt det.

.

#2
2019-02-12 14:37

Klarsynt behöver glasögon

#3
2019-02-12 15:32

Tyskar och gas...

[Såna kommentarer betackar vi oss för!

Roy J i egenskap av moderator]

#4
2019-02-12 15:51

Ja visst, elbilarna och batterierna är nästa problemområde och milljöskandal. Det är redan skrivet i sten.

#5
2019-02-12 16:03

För bensin och diesel är redan en miljöskandal, eller hur?

#6
2019-02-12 16:27

Blods-diesel menar du väl, Grosser....

#7
2019-02-12 17:47

Nu var det ju gasflaskorna det handlar om och många anser det naturligtvis synonymt med Opel, men nu vet man ju att plåtflaskor rostar oavsett fabrikat.
Men givetvis bör Opel ta sitt ansvar och ersätta dem, det är ju ingen omöjlighet att ge en flaska i stålplåt en rostbeständig beläggning.
Här handlar det som så ofta om dumsnålhet!

#8
2019-02-12 17:51

Hmmm, rost och Opel! Inget nytt under solen. Alls.

Köp Opel bli belåten,
se naturen genom plåten.

#9
2019-02-12 19:32

Kanske = insnöad opåläst lägg ner skitsnacket och försök vara saklig.

#10
2019-02-12 19:49

godt det kommer frem, tyske biler er ikke hvad de var engang. DET ER RIGTIG SKIDT... jeg har i familien selv erfarret store problemer med tyske biler især ww men også Audi.. kører derfor Toyota..dejlig let og uden problemer.

#11
2019-02-12 20:46

Crylen, oj. oj oj! Jag har bra kunskaper om Opels historia. Kapitän, Record, Kadett var alla bilar som rostade otroligt mycket och fort. Är du månne återförsäljare av Opel? Är det därför du blir upprörd? Om du vill så kan jag upprepa mig.

Köp Opel bli belåten,
se naturen genom plåten.

Crylen, blev du på bättre humör nu?

#12
2019-02-12 22:36

Utvändig montering av ståltankar under en bil, speciellt i ett klimat som Sveriges är ett bra recept för att få en säkerhetsrisk. Hur kan det ens ha varit tillåtet, när det finns betydligt bättre lösningar?

#13
2019-02-13 08:35

Här har nog vi bilägare inte uppdaterad kunskap för Opel Tyskland existerar inte längre, man har de senaste veckorna blivit av med sina chefer och representanter som arbetat i flera årtionden i företaget och ersatts med nya utifrån från VW och PSA.

Opel är just nu inne i en total konflikt där företaget är i upplösningstillstånd med stora förändringar, praktiskt taget varje dag begär ansvariga personer avsked för att börja arbeta hos andra företag, den kompetenta arbetskraften lämnar som ett lämmeltåg.

Den här typen av svenska bekymmer är en droppe i en fransk tsunami där röster allt högljuddare argumenterar för att storma Bastiljen, "de gula västarna" har börjat dyka upp utanför fabriken...
Så lycka till vi bilägare...

"- Kanske - oj. oj oj! Jag har bra kunskaper om Opels historia. Kapitän, Record, Kadett var alla bilar som rostade otroligt mycket och fort. Är du månne återförsäljare av Opel? Är det därför du blir upprörd? Om du vill så kan jag upprepa mig.
Köp Opel bli belåten,
se naturen genom plåten.
Crylen, blev du på bättre humör nu?"

OCH ska du inte räkna upp alla modeller som bortsett från specifikt denna utrustning inte rostat sedan 2002 respektive 2004?
Varför är du inte pigg på att räkna upp dem?

Kanske för att en sådan uppräkning inte skulle göra dig på bättre humör utan strö förarglig smolk i glädje-deliriumet.

#15
2019-02-13 08:36

Jag är rädd att jag inte kan förtydliga eftersom jag inte kan se hur man kan missförstå och därmed vet jag inte vad som behöver förtydligas eller hur det ska ändras?
Jag har gjort några ändringar men om det blev bättre vet jag inte??

#16
2019-02-13 10:33

Ok tack, jag tar bort mitt tidigare inlägg.

#21
2019-02-13 13:19

Kanske !! De va värst vilka kunskaper du sitter inne med, uttrycket fanns redan på 60 talet, kommer du ihåg de eller har någon berättat de för dig. I och med detta så avslutar jag konversationen med dig din lustigkurre.
Ps du får uppgradera dina opel kunskaper, Rekord stavas inte med c

#22
2019-02-13 13:33

Det är inte en slump att Opel har fått ett rykte som rostburk. Numer kanske de är bättre tack vare franska ingenjörer, men det vet vi först om några år. När jag var barn hade alla bilar liknande uttydningar av namnet eller fraser.
Fru Olssons Rullande Dass
Alla bilar rostar, men Opel har Rekord
Renault, en bil för två, en sitter i och en skjuter på.
Sälj Aset Annars Byt
Fix It Again Tomorrow
Blir man upprörd över sånt kanske man har ett ganska bra liv, egentligen.

#23
2019-02-13 14:46

N-iklas, när en rostig gasbehållare i en Opel exploderar kommer den döda både de som sitter i bilen och i värsta fall de som befinner sig i närheten.

Bevisligen så har Opels bilar en större risk att gastanken skall explodera då dessa rostat illa. Vari ligger gränsen för vad forumet skall tolerera? Jag uppmuntrar verkligen inte reklam för IS eller nazism. Jag påvisar att Opel har haft ett genuint dåligt rykte avseende rost. Nu visar ViBilägare på att det finns all anledning att oroa sig i närheten av en Opel med gasdrift.

Dåtidens Oplar rostade sönder. Moderna Oplar rostar och kan också explodera. Dubbelbonus eller?

N-iklas, din beskrivning av Opel idag var intressant och läsvärd. Stärker min övertygelse att man skall hålla sig så långt som möjligt från en Opel.

#24
2019-02-13 19:32

Explosionsrisken är nog inte så stor även om den finns, men skulle det rosta hål läcker säkert gasen ut och har man otur kan den ju antändas och det är ju inte trevligt.
Nu kommer det väl att ta ganska lång tid från det rosten upptäcks till det blir ett hål, det är ju det vi har BP till.

#25
2019-02-13 20:49

Saabnisse: Nu är ju risken som störst för explosion när bilen tankas. Alltså precis innan full tank.
Det var ju så Touranen exploderade för några år sedan. På den så skulle ju tankarna redan vara utbytta.

#26
2019-02-14 08:36

Nu vet jag inte riktigt vad "fransk tsunami" har att göra med de bevisligen rostiga tankar som Opel monterat långt inna PSA var inblandade.
N-iklas tycks inte inse att man inte kan belasta PSA för allt dåligt inom Opel.
Historiken och ansvaret upphör ju knappast.

#27
2019-02-14 10:17

saabnisse: Om läckande gas antänds så brinner den så fort den lämnat tanken. Tanken är tom på syre och därför kan inte gasen inuti tanken brinna och därför exploderar inte en antänd tank, Jämför med en rörmokare om kollar läckande gasledningar med tändare.

#28
2019-02-14 10:33

Att bortförklara sina egna fel med att andra också gjort fel är helt enkelt inte en acceptabel metod, var och en får allt stå för det man gör utan att skylla ifrån sig och ursäkta sig med kreativa undanflykter.

Dessutom är det en avgörande skillnad mellan enstaka missar och en systematisk storsatsning på dåliga saker med argumentet att de dåliga sakerna är utomordentliga och helt fantastiska och ett verkligt föredöme för hela världen som resten av världen bör ta efter eftersom de inte begriper sig lika bra på "produktiv" biltillverkning som PSA.

Vilket är vad PSA chefen aldrig missar ett tillfälle att hävda.

#29
2019-02-14 11:38

Ganska många pensionärer här, för att det är de som kommer ihåg att Opel rostar, liksom vissa andra märken, de yngre kommer ihåg att Mercedes rostade friskt i årsmodeller 2000 och lite framåt

#30
2019-02-14 12:36

Mr.Wheeler, nu var det ju faktiskt inte jag som påstod att gasflaskan exploderar!

#31
2019-02-14 13:24

N-iklas : "var och en får allt stå för det man gör utan att skylla ifrån sig och ursäkta sig med kreativa undanflykter."

Exakt. Det var därför jag påpekade att detta inte något med PSA att göra, det är enbart Opel, men han vill inte ens följa sina egna uttalanden. PSA har helt enkelt inget med detta att göra.

#32
2019-02-14 16:05

Jag tror inte jag kommer tillåtas gå i pension under de närmsta 20 åren om jag håller mig frisk, men jag minns ändå att Opel haft rostproblem över större delen av sortimentet. De MB E-klass en kamrat hade från slutet av förra årtusendet och precis på andra sidan skiftet var inte direkt kvalitetskonstruktioner i rosthänseende. Även Ford har haft sin beskärda del av dörr- och luckbyten precis som BMW.
Apropå det äger jag en Mazda från 90-talet.

#33
2019-02-15 11:18

Jag är i snara pensionsåldern så jag kommer ihåg 60- och 70-talets Oplar. Jag kommer ihåg hur de rostade bort framför ögonen på ägarna. Min far hade under en period en Kadett. Han var chockad över hur mycket den rostade. Innan dess hade han haft en VW-bubbla. Den höll sig hur fin som helst. Han ångrade att han bytte in bubblan.

Funderade för ett par år sedan på att köpa en ny MB-kombi. Avstod då jag kom ihåg hur mycket problem MB-ägare haft med rost och hur Mercedes struntade i det. Att MB-bilar idag säkert är mycket bra och pålitliga ändrar inte min attityd. Mercedes behandlade sina kunder som skit. Det kommer jag ihåg och jag vill inte handla produkter där företaget inte tar ansvar. Så MB och Opel står på listan över företag som jag inte vill ha att göra med. VW är även ett sådant företag då deras 90-tals Passater var under all kritik. Visst det gör det svårare för mig att köpa en bil. Men hellre det.

Jag gör samma val vid köp av andra produkter med. Miele har jag t.ex. slutat köpa. De hade en gång i tiden bra produkter som "höll" i en evighet. Men när diskmaskinen gav upp efter 2,5 år och reparationen kostade 6000 kronor så bestämde jag mig för att det blir inget mer Miele. Det lustiga var att Miele samtidigt gjorde reklam på radion att "deras produkter är byggda för att hålla 20 år"...

#34
2019-02-15 12:39

"N-iklas : "var och en får allt stå för det man gör utan att skylla ifrån sig och ursäkta sig med kreativa undanflykter."

Exakt. Det var därför jag påpekade att detta inte något med PSA att göra, det är enbart Opel, men han vill inte ens följa sina egna uttalanden. PSA har helt enkelt inget med detta att göra."
Vad som menades var att PSA får stå för sina urdåliga lösningar utan att försöka skylla ifrån sig med att andra också har problem.
Men det var väl bekvämt att inte vilja begripa det.

Fakta är fakta och verklighet är verklighet.
Men det vimlar av obehagliga figurer som gillar att blunda för det som talar emot det man själv hävdar och endast vill blåsa upp de noga uppsökta och utvalda exempel som talar för den egna agenda.

Bedrägeri kallas det.

#35
2019-02-15 17:00

Undrar om detta med rostiga gastankar hinner komma med i den allomfattande kommande Opel-boken?

#36
2019-02-15 18:35

Lite fånigt och väldigt långsökt att gå på som Kanske gör. Sen millennieskiftet tillhör Opel de bilar som rostar minst.
Behöver jag påminna om VW som tidigare fått kritik för sina rostande gastankar?

En nästan tom bensintank är e betydligt större explosionsrisk än en gastank.

#37
2019-02-15 21:36

Kanske, det kunde ju vara nyanserande att berätta sanningen bakom istället för att döma av ytan, som lynchmobbar har en tendens att göra.
Det är ju faktiskt inte Opel som tillverkat tankarna, man har bara varit slarviga med att kvalitetskontrollera den eftermonterade utrustning man köpt in från tillverkaren, som förmodligen är precis samma tillverkare som den VW köpte sina från.

#38
2019-02-17 12:50

Opel som rostburkar var länge sedan och nu har vw tagit över tronen som gevalia mörkrost

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.