Bild
Nästa artikel

Knattar med mindre komfort

Biltestarbloggen
Högra bilden: Att fläka ut sig i baksätet i lyxutrustad Mercedes S-klass för nästan två miljoner hör till det mest bekväma man kan göra i en bil. Vänstra bilden: Toyota Aygos aktersoffa är betydligt trängre och mer spartansk och dessutom är det knöligt att komma in genom bakdörren.

Det är skillnad på baksäten och baksäten. I somras testade vi lyxlimousiner i miljonklassen med akterfåtöljer som är behagligare än den skönaste länstol. Och inte nog med det. Salongerna därbak var dessutom laddade med allt av vad man kan önska sig – och lite till – av mer eller mindre nödvändiga bekvämligheter. 

I vårt senaste test var det inte riktigt lika mysigt att knöla sig in genom de trånga bakdörrarna. Förklaring: den här gången var det tre minibilar som stod på startlinjen. Närmare bestämt Kia Picanto, Toyota Aygo och Volkswagen Up. Raka motsatsen till lyxvagnarna, med andra ord. 

Men knattebilarna har förstås andra förtjänster än baksäteskomfort, inte minst på det ekonomiska planet. Man får nästan 14 (!) Toyota Aygo för ett enda exemplar av den Mercedes Benz S-klass vi hade med i lyxbilstestet. Det räcker för att förse hela släkten med bilar, även om denna är mångtalig.

Fast det var givetvis inte för att jämföra Aygo och S- klass vi gjorde minibilstestet. Det vi ville ha svar på är vilken av de tre småttingarna som ger mest för pengarna och vilken som fungerar bäst i ett lite bredare perspektiv. Kort sagt, vilken av dem är mest ”riktig bil” – Picanto, Aygo eller Up?

Svaret ges dock inte här utan i nummer 14 av tidningen, som kommer ut nästa vecka (prenumeranter får den redan denna vecka). Så håll till godo, alla småbilsälskare!

Test av tre små knattar i Vi Bilägare nummer 14/2018, i butik den 2 oktober.

Kommentarer

#1
2018-09-24 13:27

Hur många gånger använder man baksätet i en Aygo under bilens livslängd? Man kanske skulle börja ställa sig den frågan först!? Så vad är det värt kontra fördel med en mer ekonomisk bil. Man måste ge lite perspektiv på saker och ting. Jag säger därmed inte att det är roligt att knö sig in i en Aygo, men ställs man inför att hoppa in och sätta sig eller stanna kvar och ordna annat färdsätt så tror jag de flesta motvilligt sätter sig i bilen.

#2
2018-09-24 13:43

Jag har faktiskt åkt i baksätet på en Aygo, (OK: C1). Väl på plats sitter man förvånansvärt bra. OK, inte i 40 mil, men man får plats.
I många andra större bilar sitter man obekvämt lågt och slår ändå huvudet i taket.
Nu köper man sjävklart inte en småtting för det enorma baksätet, men det finns där och det funkar. Gott så.

#3
2018-09-24 14:31

Ja, de som inte provsuttit baksätet i många småbilar är nog inte medvetna om att de flesta faktiskt får plats där även om man som sagt kanske helst undviker att åka typ 40 mil. Och går man dessutom upp till B-segmentet (Polo m fl) så sitter man riktigt OK i många av dessa bilar.

#4
2018-09-24 15:38

En mer mänskligt prissatt bil med fantastiskt utrymme bak är annars Superb.

#5
2018-09-24 16:54

För min del är lastutrymmet viktigare än baksätet. Därför går dessa småttingar bort. Dessutom kostar de för mycket jämfört med en storlek större.

#6
2018-09-24 17:22

Högsta mode är antingen en platt bil med lång nos (Framrutan flyttad mot föraren så att solskyddet slår i mösskärmen) eller en hög suv. Tex nya V60 och nya XC40, vanliga i Sverige. Jag tror att mindre suvar kommer att vinna marknad, särskilt när det ska knös in massa batterier. Dom riktigt små bilarna ska helst hålla sig inom städer. Åt de flesta andra duger suvar i B-C segmentet. Sen får den som vill köpa hur platt bil hen vill för nöjets skull.

#7
2018-09-24 21:48

Jag äger en Golf 2016 och jag är 190cm lång. Jag har kanske väl mycket överdriven lutning på ryggstödet, så bakom mig kan inte ens ett barn sitta.

#8
2018-09-27 20:08

För att gå upp till mellanklasstorlek, så måste jag säga att man sitter riktigt bra i baksätet i Ford Focus. Lagom fast och framförallt hög sittposition så att man slipper sitta med uppdragna knän och all belastning på en enda punkt i ändan. Dessutom bra takhöjd. En trevlig bil att köra men ohemult vägbullrig och en flåsande AC. Rostskyddet är väl också lite tvivelaktigt.
Faktum är att man sitter alldeles för lågt i Saab 9-5 eller vilken BMW som helst. Däremot kan ju bredden vara behövlig ibland, vilket jag märkte när vi skulle försöka få in tre omfångsrika personer i baksätet i Renault Captur. Det var snudd på panik.

#9
2018-09-28 17:15

Skoda Superb !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.