Bild
Nästa artikel

Bekvämt biltest

Biltestarbloggen
Ibland är biltestandet mer lustfyllt än vanligt. Inte minst när man får ta plats i baksätet på en lyxutrustad Mercedes S-klass. Här finns allt man kan begära – och lite till…

 

Ofta är det mest stök och bök - men ibland kan det också vara riktigt behagligt att testa bilar. Särskilt när man får sträcka ut i baksätet på en förlängd Mercedes-Benz S-klass med lyxigaste utrustningen. 

Då är har man tillgång till det mesta som kan förhöja livskvaliteten, åtminstone när det handlar om bilåkande. Massage, avancerade mediefunktioner, TV, ljudanläggning av discoklass, utfällbara bord, en stol med halvliggande ottoman-läge, en vilsam fotpall och ett nackskydd som är behagligare än den skönaste dunkudde. 

Det är bara några av alla de finesser som fanns i de bakre regionerna på den Mercedes-Benz S 400 d – prislapp 1,7 miljoner kronor – som var dyrast i vårt lyxbilstest. Som utmanare till den mäktiga Mercan ställde vi den nya teknikstinna Audi A8 och Toyotas senaste flaggskepp, Lexus LS 500h. Även i de fallen bjuds på finesser som man bara kan drömma om i vanliga vardagsbilar.

Vilken av de tre lyxkryssarna som vann matchen avslöjas dock inte här. Det får du istället läsa om i nummer 10 av tidningen. Den är just nu på väg ut, såväl till prenumeranter som tidningskiosker. 

Viktigt att veta är också att vi självklart inte bara åkte i baksätena utan satte huvudfokus på en rad andra kvaliteter, inte minst hur bilarna är att köra. Klarar de en tuff etapp på vår elakt krokiga och utmanande chassitestarsträcka. Hur bra är bromkapaciteten? Håller de måttet i älgtestet? 

En annan fråga vi ville ha svar på är om rostskyddet är lika bra som priset är högt – de tre testbilarna kostade tillsammans nästan fem miljoner kronor…      

Och kromet blänkte i dess nos… Audi A8 och Lexus LS 500h har rejält tilltagna grillar, nästan som på dollargrinens tid. Nospartiet på Mercedes S-klass är något mer återhållsamt.

Kommentarer

#1
2018-06-26 11:13

Trevligt! Ska bli mycket intressant att se om Mercan vinner bl a ljudnivåmatchen. Sist spöade den 7-serien och Teslan. (kanske inte säger så mycket) 59 dB i 90 knyck (eller var det 100) är klass! Gamla Lexus var ju extremt tyst! /Anders

#2
2018-06-26 15:49

S-klass är närmast en budgetmodell i sammanhanget, varför ingår inte Mercedes-Maybach i testet?

#3
2018-06-26 18:07

Borde inte en it-kurs ingå i priset? Med tanke på alla de datamenyer som numera styr bilen. Kanske att föraren borde avkrävas ett bil-datorkörkort innan köpet? Är det alldeles säkert att Jeeves är insatt i den senaste mobilspeglingen eller alla tusentals undermenyer i bilens datorer? Var det inte enklare med lyxbilar förr? De som bara behövde köras. Precis som en vanlig...bil?

#4
2018-06-26 18:10

Skönt att någon gör skitjobbet så vi andra kan ligga i hängmattan och läsa om strapatserna.

#5
2018-06-26 18:45

Det bästa sättet att förverkliga drömmen om lyxsedanen för en vanlig inkomsttagare torde vara att satsa på en 7-10 år (eller kanske äldre än så) begagnad bil. Det gäller att hitta en välvårdad så klart. De går att få för en åttondel av nybilspriset. Jaguar XJ till exempel. Till och med Bentleys går att finna till fyndpris. Det gäller dock att ha råd med ägarkostnaderna...

#6
2018-06-26 22:50

Istället för Bentley kan man leta upp en VW Phaeton, som ju faktiskt är en Bentley i allt utom exteriören, som mest liknar en lite storvuxen Passat. Men som Audi 60 L konstaterar, är omkostnaderna ohemult höga.

#7
2018-06-27 21:52

Skulle jag köpa en av dessa om 7år så blev det Lexusen.
Historiskt sett överlägset bästa driftsäkerheten vartfall.

#8
2018-06-28 17:13

Mercan sopade hem testet och Lexusen sist i fältet. Som förväntat!

#9
2018-06-28 18:08

Har tidningen kommit ut till prenumeranter redan?
Den 3 kan man köpa i affären

#10
2018-06-28 19:26

Yes, den kom idag; nr 10!

#11
2018-06-28 20:04

Ok.
Nice ska handla den.
Mätte de ljudnivån och vilka var tystaste

#12
2018-06-28 20:43

Ska jag avslöja? :)

#13
2018-06-28 20:45

Mercedes tog givetvis hem segern, das Beste oder nichts!

#14
2018-06-29 16:52

Fin asfalt 90km/h: A: 60, L: 63, M: 58! Det är 1 db lägre än senaste testet med S-klass pre-facelift. Då mot BMW 7-serie och Teslan. Minns ej vad de hade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.