Bild
Nästa artikel

Drömgaraget

Biltestarbloggen

 

Förra veckan berättade jag något om Termogaraget som skulle hålla sig varmt enbart på den falnande motorvärmen från den inkörda bilen.

Det blir garagebesök även denna helg. Min reservdels-Triumph ska fraktas in i en avlägsen lada efter att ha stått i mitt villagarage alldeles för länge.

Hemmagaraget är så funtat att jag får in två bilar på bredden, förutsatt att de är smala och helst korta – det är ju en massa annan bråte som ska in också ... 

Ibland önskar jag mig ett garage med plats för fem bilar. Jag såg ett sådant hemma hos en herre för ett par veckor sedan och det vilade liksom ett inre lugn över honom. Han hade uppnått nirvana. Den eviga jakten, det ständiga Blocketspanandet efter nya fynd hade upphört.

Ponera att du och jag verkligen kan skaffa oss ett sådant garage – vad skulle vi fylla det med? Och, ett värre val, vad skulle vi fylla det med om det bara fick vara bilar av ett enda märke?

Här är mitt enmärkesgarage, med högst subjektiva kommentarer. Låt oss veta ditt! 
Trevlig helg, alla läsare!

1. Opel Diplomat A, 1964-68 
Märkets snyggaste modell genom alla tider, det räcker ju med att titta på bilderna här intill. Pressbilden visar en Opel dressed for success, ett stramt 1960-tal med grund i USA. Ett överlägset självförtroende parat med diskret europeisk finess. Den varma, vinröda karossfärgen på broschyrbilden kan vara det optimala valet. Förarmiljön ses på bild tre och är den bästa som förekommit på en europeisk bil. Bilden från designstudion 1962 visar en ännu icke färdig fullskalemodell med vissa detaljer och drag som inte spikats. På nästföljande bild är bilen klar och utrullad i ljuset. Blev den bra, tycks designherrarna undra? Klart att den blev! 

Opel Admiral 1937
Ett udda val? Visst, men nog är det en imponerande uppenbarelse?! Opels första giv för att konkurrera med Mercedes-Benz och andra tyska statusmärken byggdes bara i drygt 6 400 exemplar under två år, sedan övergick fabriken till krigsproduktion. Sedanversionens formella kostym med motstående dörrar och estetik som ett expresslokomotiv är min absoluta favorit, men det fanns även tvådörrarskaross och öppna versioner.  
 

Opel Commodore GS/E 1972-77
Oavsett karosstyp är denna generations Opelformer en absolut fullträff, signerad Chuck Jordan. Man lyckades göra en stor och rymlig bil nätt i anslaget, väsensskild från de i och för sig läckra men samtidigt lite svulstiga huvudkonkurrenterna Ford Consul/Granada. Vindrutestolparna kan vara de smalaste på någon produktionsbil någonsin. Toppversionen GS/E med rak sexa och insprutning blev en instant classic och fanns både som sedan och coupé. Jag är mest förtjust i de tidiga årgångarna, innan den breda sidolisten tillkom och helst med de fälgar som bilen på vidstående bild är försedd med.

Opel Rekord 1972-77
Det blir en Jordan-design igen – en alldeles vanlig Opel Rekord av samma generation som Commodore GS/E. Förutom sagda designtema på själva bilen har jag alltid fascinerats över Opels samtida reklam, varav ett broschyrexempel visas här. Miljöerna var en drömvärld, med tecknade, lyckliga människor i lätt sorlande cocktailmiljö, avspänt och business, förväntan i luften, ofta med känsla av exotiska länder. Inledningsvis kallade Opel sin nya Rekord för Rekord II, men strax efter debuten som 1972 års modell blev det bara Rekord igen. Gott så.

Opel Kadett Coupé 1974
Opels rad av så kallade prestandamodeller räcker runt hela kvarteret och många skulle förstås välja en Kadett Rallye eller GT/E av denna generation. Inte jag. De enkla basversionerna räcker gott för mig, det är inte så mycket farten som karossformen jag vill åt med coupémodellen. Den lilla symaskinsmässiga 1,2-litersmotorn är synonym med Opels 1970-tal, de sirliga snobbringarna av aluminium också. Kanske, kanske skulle jag ändå lägga en slant på en uppsättning av de klassiska kryssekerfälgarna att variera med, sådana som syns på den svartvita bilden. 

Kommentarer

#1
2018-10-12 13:31

Om pengar inte spelar någon roll så skulle jag ta Rolls-Royce. Inte för att de är dyra utan för att det finns oerhört vackra modeller som egentligen aldrig åldras och det lär vara en god investering för framtiden på alla sätt och vis :)

.

#2
2018-10-12 13:34

Mitt stora problem med bilar är att jag gillar att köpa dem, köra en stund och sen byta ut dem.
Det som skulle kunna få vara kvar i mitt garage:
911 RS -73
993 GT2
997 GT3RS
914/6
550
Det blir dock orimligt dyrt att fylla ett sånt garage så jag behöver bara en skokartong att samla drömmar i.

#3
2018-10-12 14:00

Admiralen-37 i sen art decostil är rätt skön.
Klarar inte av fem bilar av samma märke, så det blir, för variationens skull:
Ford modell T
Citroen B11
Citroen 2Cv
Citroen Ds 19
Vauxhall Velox årsmodell 1950(nostalgi)

#4
2018-10-12 14:47

Toyota 2000GT, Toyota Century, Toyota Crown olika generationer. Toyota Corolla Levin/AE 86 Hachi Roku.Toyota Supra olika generationer. Lexus LS första generation(Toyota Celsior). Lexus LFA, Honda NSX, Mazda Luce. Om det bara får vara ett märke ta bort de tre sista, Lexus LS första generation såldes även som Toyota Celsior.

#5
.
2018-10-12 15:49

Min Toyota och en bärgningsbil.

#6
2018-10-12 16:37

I mitt garage vill jag gärna ha en cardinalröd Saab 99 turbo av årsmodell 1978.

#7
2018-10-12 17:13

BMW 3.0 CSI.
M3 E30
M3 E36
M3 E46
M3 E90 (kanske heter nått annat)
Sedankaross på de 3 senare.

#8
2018-10-12 17:14

@.

:) Jag tycker ditt förslag var bäst och du borde få en fönsterskrapa i vinst.

.

#9
2018-10-12 18:28

I mitt nuvarande stall finns en Morris Minor, Wolseley 15/50, Mazda Miata, Jaguar XK8 samt en Alfa Romeo Giulia på ingång. Om man ska hålla sig till ett märke (hemska tanke!) så måste man hitta ett märke som tillhandahåller en bra och lite udda bruksbil, en sportbil samt intressanta veteraner.

Det märke jag i första hand tänker på är nog Alfa Romeo. Dels Giulian som bruks, en 4C som sportbil. Vi tar väl en 8C när vi ändå håller på. Veteranaren får pliktskyldigt bli en Bertone-coupé.

Jaguar tycker jag har trevligare veteranare, men jag tänder inte riktigt på de nyare modellerna, men det skulle funka med en I-Pace som bruks, F-Type för sport. Sedan skulle jag nog ta en XJ6 series 1 och kanske en mk2 som veteranbilar.

#10
2018-10-12 18:47

Jag har sammanlagt sju garageplatser, varav en med smörjgrop och den värderar jag särskilt högt. De flesta platserna upptas av äldre bakhjulsdriva Volvobilar. Inga märkvärdiga modeller alls, utan mest såna som Svensson körde förr.

#11
2018-10-12 19:13

Carlqvist har mycket god smak, håller med till 100 %

#12
2018-10-12 20:05

Själv skulle jag inte välja någon av exakt precis dessa Opelmodeller eller utförandet, även om Admiral och Commodore är nära, men 4-d Cabb Admiral är pampigare och Commodore 77 är att föredra.

Admiral var inte Opels första giv för att konkurrera med Mercedes-Benz och andra lyxbilar utan den femte...

Först var 40/100 från 1912 med en mycket unik karosstyp som med lätthet sopade mattan med motsvarande ålderdomliga Mercedes som hade kedjedrift vid tidpunkten.

Andra en praktiskt taget okänd från 1919-1920.

Tredje 21/55-50 från 1919-23

Och fjärde REGENT 1928, den inte bara konkurrerade med utan utplånade alla samtida lyxbilar, att den sedan inte fick visa vad den dög till för att GM sedan gjorde som man gjorde med elbilen EV-1 är en annan historia.

#13
2018-10-12 20:22

Om det gällde en enda bil för resten av livet så skulle det bli en RR Phantom SWB, ganska så dress down i mörkgrön färg kanske till och med solid lack, trä och brunt läder så klart. Där skulle jag leva i min lilla bubbla med god musik isolerad från omgivningen, eller som Doug DeMuro sa: Det kanske finns fattiga människor därute, men jag hör dom inte. :-)

#14
2018-10-12 22:52

En tjeckisk V8, en amerikansk rak 6:a, en fransk 4, en östtysk 3:a och en fransk 2:a.

#15
2018-10-13 11:17

.

#16
2018-10-12 23:45

Lillstefan nr2.

Visst katten Miata! Hur katten kunde jag glömma den klart det ska vara en Miata i garaget om man gillar bilkörglädje, allt handlar inte om hk här....

#17
2018-10-13 19:18

Jodå, Diplomat har man fina minnen från. Skön bil! Chevas 283 och Powerglide, passar utmärkt. Ännu roligare blev det med 350 och TH350. :-) Jag tycker att modellen efter också är trevlig, visst fick den DeDionaxel bak?

Men, att plocka ihop bilar från samma märke - nej, det blir svårt.
Och bara 5 bilar när det finns så mycket kul? Omöjligt!

Det blir ett större garage, med lite blandad konfekt.
Dodge Challenger -70 RT/SE med 426 Hemi
Corvette -69 med 427 och 4-vxl
Jaguar E-type series II
Aston Martin V8
Lamborghini Miura
DeTomaso Pantera
Citroen DS23 aut
Citroen Xantia Activa V6
Saab Sport -64
Volvo 164 -73

Så där ja! :-)

#18
2018-10-13 19:30

DeDionaxel och ventilerade skivbromsar runt om.
Och uppblåsbart reservhjul med medföljande tryckflaska, detaljer som Porsche sedan tog efter.
Samma GM växellåda som i Rolls Royce och Jaguar.

#19
2018-10-13 19:36

Mercedes W120, R107, W116, W126, W201.

#20
2018-10-13 19:44

Skulle jag blanda 5 märken. Porsche 928 S, Mercedes 600 Pullman, Volvo 760 GLE 82:a, Saab 900 turbo 2d 79:a och Citroën DS 56:a.

#21
2018-10-13 20:42

Naturligtvis skulle jag blanda fem märken, men bara fem, det är svårt.
Men givetvis finns en luftkyld tjeckisk V8 med, en Bugatti 57S med Cotal, en Alfa-Romeo 6C1750, en Kaiser Manhattan 1954 och naturligtvis en Saab Monte Carlo 850!
Men det finns så många att ett önskegarage skulle bli oerhört stort!

#22
2018-10-14 08:47

Trots att jag redan har två ganska svulstiga(om än väldigt olika) V8-försedda drömbilar i garaget, så skulle jag utan tvekan kunna leva med fem stycken söta japanska Kei-cars, som små praliner i en chokladask, man väljer den som för tillfället passar dagens humör.

Commodoren och Admiralen är riktigt snygga också.

#23
2018-10-14 08:48

Och sen en Tucker 48, och en Hudson -51, och en GTO -66, och en TVR Chimaera, och en.... får bygga ut önskegaraget! :-)

#24
2018-10-14 10:31

Ett enda märke gör det ju lite svårare men okey då så här väldigt spontant:

2600 Touring Spider
155 GTA Stradale (en enda tillverkad men ändå...)
75 3.0
8C
Giulia Quadrifoglio

#25
2018-10-14 13:06

Mitt drömgarage:
DS5 Hybrid, årsmodell 2013 eller nyare. Diesel, hybrid och en fantastisk design exteriört och interiört. Blev kär i utseendet första gången jag såg den.

DS3 Crossback - design, lyx, och jag väljer batteriversionen E-Tense. Troligen mörkgrå med vinrött tak och en sober inredning i Alcantra.

Fiat 500C - en cab eller egentligen en cabriocoach. För varma sommarkvällar och stadsbesök.

Citroën C4 Picasso - familjebilen och med dragkrok. Praktisk!

Och femte fordonet blir en husvagn till Picasson: En Eriba Puck GT eller 320 Touring. Passar in designmässigt tycker jag.

#26
2018-10-14 20:22

hultarn, hur kunde jag glömma Tucker 48? Jag har ju krupit under den för att se hjulupphängningen som påstods ha rasat ihop på podiet!
En skröna!

#27
2018-10-15 08:38

Jag tror inte att jag skulle kunna välja så många bilar av samma märke. När jag Calle Carlquists artikel så kan jag inte att undgå att minnas min Opel Commodore GSE/E Coupé -77 som jag ägde en gång i tiden. Den hade dock den breda gummilist som Carlquist inte gillar. Jag köpte bilen när den var 6 månader gammal och hade rullat drygt tusen mil. Jag köpte den innan andra oljekrisen och tyckte att jag hade råd med den höga bränsleförbrukningen. För min del drog den cirka 1,3 l/mil vid blandad körning. Men ett par år senare hade vi drabbats av den andra oljeprischocken och då gjorde jag av med bilen. Det var många andra som samtidigt sålde sina bilar med bensinslukande sexor så jag fick slumpa bort kärran.

#28
2018-10-15 10:43

Ett drömgarage......
1) Citroen Mehari från 68/69
2) Citroen GS med wankelmotor från 74/75
3) Citroen ID19 från 58
4) Citroen 2200 Pallas från 77
5) Citroen SM från tidigt 70-tal

#29
2018-10-15 12:09

Om vi utesluter drömbilar utan håller oss till sådant som även en s.k. "fattig man" fortfarande har råd att hitta och köpa köpa i bra skick, och som behåller värdet framöver, så skulle listan kunna se ut så här:
Volvo Amazon 4-dörrars -65
Rover 2000 -68
VW bubbla -66
Saab 96 2-takt -65
MGB GT -65

#30
2018-10-15 16:48

Även jag är Opel-fanatiker och håller på årgångarna -86 och tidigare. De senare tycker jag har blivit riktigt tråkiga och opersonliga även om Omega 3000 24-V 1990-1993 hade en sagolikt underbar motor.
Jag delar dina modellval till viss del. Mina val:
Diplomat A, samma som ditt val men helst den mycket sällsynta 2-d Coupé, Tidlöst elegant in i minsta detalj.
Commodore A Coupé 1967-1971, helst GS/E eller GS. Gillar coca-cola-designen helhjärtat.
Kapitän P2 1959-1964, Snygg flat-top design.

#31
2018-10-27 07:38

Vårt garage har plats för två bilar, vi har en MX-5 och en Skoda Yeti. Det duger åt oss.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.