Bild
Nästa artikel

Varma hälsningar från Termogaraget

Biltestarbloggen

Ett litet lunchrum har spontanuppstått på vår nya redaktion i Norrtull, Stockholm. Det befinner sig händelsevis alldeles utanför dörren till mitt arbetsrum.

Många kanske skulle tycka att det vore störande men mig gör det ingenting alls, tvärtom. Intill lunchbordet har nämligen tidningens alla inbundna årgångar hamnat i prydliga hyllor och jag dras till dem som av en magnet.

Vi Bilägare startade ju redan 1930, när dåvarande OKQ8, IC (Inköpscentralen) som det hette, beslöt sig för att starta en tidning. Den hette Bilekonomi.

I lunchrummets hyllor finns alla Bilekonomi bevarade. När jag smackat i mig lunchsushin i torsdags var det dags att på måfå plocka fram en årgång och det blev 1955.

Det första jag fick syn på var vidstående annons, den för Termogaraget. En fiffig konstruktion.

”Bilen varm på motorvärmen” löd lockropet. Bilens motorvärme efter körning räckte för uppvärmning, även vid sträng kyla, eftersom Termogaraget var så välisolerat. Riktigt hur länge värmen höll i sig framgick inte av annonsen, men garaget monterades ”på ett par timmar” och det krävdes inget byggnadstillstånd, endast byggnadslov. Jag är inte riktigt säker på skillnaden.

Termogaraget tillverkades av Termoindustrier AB, ett företag i Eskilstuna som tidigare hette Molinverken och som bland annat byggt busskarosser. IC hade köpt Molinverken året före annonsens införande i Bilekonomi, alltså 1954.

Garagets form var lätt att känna igen, med korrugerad ytterpanel och en lätt taksluttning mot den ände bilens front skulle vändas. Mitt på ena sidan fanns en dörr där det bara var för föraren att kliva ut efter fullbordad parkering. Garaget var så kompakt att man inte kunde gå runt bilen där inne.

I annonsen syns en Austinliknande skapelse inkörd i Termogaraget och på teckningen under anas en profil av en Volvo PV. Ett garage i mindre storlek kostade 1 850 kronor och i större 2 600 kronor.

Under 1960-talet startade Termoplast tillverkning av husvagnar av glasfiberarmerad plast, framtidsmaterialet. De fanns från 5 500 kronor och levererades kompletta med gasolkök och matbord som vid behov ”förvandlades till en brits”, enligt samtida annonser.

Det låter som fullgod semesterstandard att koppla på dragbilen som stått och gonat sig i Termogaragets falnande värme.

Trevlig helg alla läsare!

Kommentarer

#1
2018-10-05 10:18

Är tillräckligt gammal för att komma ihåg typen av bilgarage. Aluminium eller masonite, samma problem.
Snöskottning av taket måste göras med största försiktighet, och snöskottning vid sidodörren INNAN bilen körs in var nödvändig.
Dåligt batteri var inte heller lämpligt, jag var med gång när en startovillig PV skulle bogseras ut ur sin kokong. Det var så trångt utanför att vi tog ett långt rep och drog med en häst!

#2
2018-10-05 10:38

Jag minns de som hade haft de här garagen att de berättade om obehagliga problem.
På den tiden de här fanns rostade ju bilar snabbt, men de som blev placerade i dessa garage blev som att laga mat i mikron, de rostade extremt snabbt!

#3
2018-10-05 10:40

Funderar lite på det här med storlek på garage. Promenerade genom ett radhusområde i somras som var byggt på slutet av 50-talet. Garage var så små att dessa tjänstgjorde som förråd, dagens bilar får helt enkelt inte plats!

#4
2018-10-05 10:53

Den saken gäller ju också många av dagens P-rutor, de verkar vara anpassade till 50-talsbilar.
Jag undrar om någon av dagens bilar skulle få plats i ett Termogarage?

#5
2018-10-05 11:30

Man undviker noga att specificera "den perfekta isoleringen" - troligen enbart korrugerad plåt, som höll inne fukten, men inte värmen?

#6
2018-10-05 12:50

I ett bostadsområde där jag bodde för några år sedan tog man bort någon P-ruta per rad och gjorde övriga större. Det började helt enkelt bli för trångt med de gamla storlekarna. Området är från början av 60-talet.

#7
2018-10-05 18:19

Tjalve, det var isolerat och det ansågs att isoleringen var så effektiv att en varm bil som ställdes in på kvällen fortfarande höll plusgrader på morgonen även då det var åtskilliga minusgrader ute!
Det skulle vara intressant att veta vad isoleringen bestod av. Träull kanske? Täckt med asbestskivor? Just asbest var väldigt populärt på den här tiden.

#8
2018-10-06 00:29

Undrar hur mycket snö taket tålde på garaget och vad som hände med det vid en ordentlig storm.

#9
2018-10-06 07:26

http://beskrivningar.capitex.se/data/CBild/4PVJG49A/FRF9A9Q5_q100_h640_w...
En länk till Booli med bild härlig bild på ett litet garage på en tillsalufastighet!
En äldre granne som också läst denna artikel berättade en påstått sann berättelse om en händelse med ett hembyggt garage.
Han visste inte om den var sanna eller en skröna:
En snickare hade byggt ett exakt måttanpassat garage till sin VW, där garagedörren passade precis till bildörren. en gång glömde han skotta och kunde inte öppna bildörren tillräckligt mycket för att komma ur. Lätt irriterad la han i backen men glömde stänga den halvöppna bildörren som krokade fast i öppningen för garagesidodörren så att både bil och garage blev mer eller mindre demolerade!

#10
2018-10-06 08:15

Inte tror jag att snölasten var det största problemet och dessutom var det ju såpass lågt att om det ev blev nödvändigt så borde det vara relativt lätt att skotta av taket.

#11
2018-10-06 17:05

Pi det är riktigt. Jag har talat med en person som hade ett Termogarage och det var helt riktigt isolerat och några snöproblem hade han inte upplevt. Hur isoleringen var utförd hade han ingen aning om, men det var dålig ventilation och efter några timmar var det fuktigt som i ett växthus där.
Ryktet om att bilarna rostade kopiöst var nog inte helt fel.

#12
2018-10-07 19:41

Vår granne när jag växte upp hade ett sådant garage och en Austin A45. Han jobbade visst på den fabriken i Eskilstuna.
Skillnaden mellan byggnadslov och byggnadstillstånd var att byggnadslov betyder att man får bygga huset medan byggnadstillstånd var tillstånd att få sätta igång. Långt in på sjuttiotalet var det arbetarbrist, varför länsstyrelsen styrde vilka projekt som skulle prioriteras dvs miljonprogrammet och nya moderna varuhus mm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.