Bild
Nästa artikel
Opels vd Karl-Thomas Neumann firar segern i Årets Bil.

Opel Astra Årets Bil 2016

Genève 2016

På bilsalongen i Genève har Opel Astra utsetts till Årets Bil.

58 motorjournalister från 22 europeiska länder gav Astra högst poäng och modellen kammade därmed hem titeln Årets Bil 2016.

– Nya Astra representerar början på en ny era hos Opel och segern i årets Årets Bil-tävling visar att vi är på rätt spår, sa Opels vd Karl-Thomas Neumann.

På andra plats hamnade svenska Volvo XC90, 15 poäng bakom vinnaren.

Diskutera: Vad tycker du om vinnaren?
Årets Bil 2016 resultat

1. Opel Astra, 309 poäng.
2. Volvo XC90, 294 poäng.
3. Mazda MX-5, 202 poäng.
4. Audi A4, 189 poäng.
5. Jaguar XE, 163 poäng.
6. Skoda Superb, 147 poäng.
7. BMW 7-serie, 143 poäng.

Kommentarer

#1
2016-02-29 15:36

Grattis Opel ! Det var ni värda med Astra.

#2
2016-02-29 15:42

Det man kan notera är att den bara slog Volvon med 14 poäng. Det måste man säga är en imponerande bedrift av Volvo med tanke på att XC90 ligger över en halvmiljon i instegspris.

Men Opel är säkerligen förtjänt till denna titel. Jag har aldrig provat Astra men den tycks ju få fina betyg i testerna.

MVH AL

#3
2016-02-29 15:48

Då får man väl fortsätta sin tradition att testa "årets bil" - Opel Astra denna gången alltså!

#4
2016-02-29 15:49

Grattis Opel! Väntar på leverans av min vita Astra 150hk/Dynamik vilken dag som helst nu.
Testvinnare mot Golf/Focus. Massor med lovord i pressen och nu årets bil visar att man valde rätt!

#5
2016-02-29 16:00

Ja Volvo är fin men som en annan sa priset är inte direkt för allmänheten. Astra är fin och tillgängliggör många nya tekniska lösningar som tidigare bara fanns i premium eller specialmodeller

Go Astra!

#6
2016-02-29 16:06

Rätt val. Astran är mer en bil för gemene man än vad Volvon är.

#7
2016-02-29 16:15

Astra har funnit i så många år, aldrig varit någon storsäljare... kanske det vänder nu? Kanske vänder det för Opel generellt?

#8
2016-02-29 16:29

glamoureus - frånsett det adaptiva LED-ljuset, vad menar du med "tillgängliggör många nya tekniska lösningar som tidigare bara fanns i premium eller specialmodeller" ?

#9
2016-02-29 17:03

Opel kanske får byta tillbaka till modellnamnet Kadett för att få ordentlig fart på försäljningen...:) För på den tiden som deras bil i denna klass hette just Kadett så var det ju en storsäljare.

#10
2016-02-29 17:45

Att Astran skulle sopa hem det här är ingen större överraskning, bara ljuset är värt priset faktiskt och det är en flott skapelse och det är få tillverkare som klår Opel i tävlingen design!!!

#11
2016-02-29 17:58

Kul! Grattis Opel. Av de tester jag läst verkar det vara en trevlig bil.

#12
2016-02-29 18:00

Jag trodde hela tiden på Astra, men det förvånar mig att XC90 kom så nära, dels för att den är så ful och dyr och dels för att den biltypen inte brukar attrahera blijournalisterna i sydliga länder.
Men visst är det kul att Volvo lyckas, S/V90 kanske gått ännu bättre?

Pi, Kadett skulle vär närmast motsvaras av Corsa, Olympia/Rekord av Astra och Kapitän/Diplomat av Insignia om man ska titta lite på storleksklasser.

#13
2016-02-29 18:03

PI

Menar du att du är för lat för att läsa utrustningslistan själv på opels hemsida?

Massagefunktion i en bil under 200 kkr
Autodynamisk strålkastarkontroll (bländfri) Standard för Opel Eye med autobroms
Avståndsindikator - Indikerar avståndet till fordonet framför (inte parkeringssensor) Standard för Opel Eye med autobroms
Emergency Braking - autobroms vid risk för kollision (aktivt mellan 8 - 60 km/h) Standard för Opel Eye med autobroms
Identifierar trafikskyltar Standard för Opel Eye med autobroms
Lane Keep Assist (varnar och assisterar vid oavsiktlig filavvikelse) Standard för Opel Eye med autobroms
Quick Heater elektriskt förstärkt värmesystem
Identifierar trafikskyltar
Massage i förarsätet
Sätesventilation

Försök att få in det där under 200 kkr på din Audi ..

#14
2016-02-29 18:04

Pi:
Här är en artikel som iofs M3 skrivit om Astran ang tekniken.
http://m3.idg.se/2.1022/1.651253/opel-astra-2016

#15
2016-02-29 18:04

saabnisse - nja, Corsa och Kadett fanns väl samtidigt och Kadett var ju klasskonkurrent med bl a Golf så nog tycker jag att Kadett är det gamla namnet på Opels bil i Golfklassen. Och på den tiden var ju bilen väldigt populär. Och namnet Kadett ersattes ju av Astra på sin tid.

#16
2016-02-29 18:04

Hur är det med Opel och rost nuförtiden? För mig är Opel synonymt med rost, men detta är något jag har med mig sedan tonåren, typ. Har aldrig ens tittat åt en Opel när det varit inköpsdax, av den anledningen.

Men det är på tok för mycket elektroniskt bling-bling i Astran, vilket borgar för dyra reparationer och dåligt andrahandsvärde. Avskalat är modellen som gäller för ekonomiskt och tryggt ägande i det långa loppet. För mig alltså, det behöver inte vara det för alla. Jag är ingen landsvägsslukare utan kör kortare sträckor och behöver då bara ett verktyg för denna förflyttning. Driftsäkerhet.

#17
2016-02-29 18:05

Axa:

jag är rädd att det kommer inte hjälpa PI att förstå

#18
2016-02-29 18:13

glamoureus - det mesta av det du räknar upp finns på olika klasskonkurrenter och du får inte ALLT i din Opel för 200.000 kr. Som jag redan nämnt - det är väl främst det adaptiva LED-ljuset som är nytt i klassen - i alla fall bland Astras normala konkurrenter. Så nytt i klassen är det inte mycket som är även om det kanske är nytt att det finns att få på samma modell men knappast för 200.000 kr. Men konkurrensen är hård och snart får vi se den faceliftade Golfen och då spetsas den till ännu mera.
Och glamoureus - tycker det är rätt onödigt av dig att vara så spydig mot mig. Har faktiskt rätt bra koll på bilarna i den klassen och inte bara på Opel....

#19
2016-02-29 18:15

PI

Som sagt räknade inte med att du skulle förstå.

Och Jodå, den specen är från DYNAMIC som går under 200 kkr och ALLT I SAMMA BIL - lite skillnad på bananer och en fruktbuffe

Ditt resonemang gör att vi ska utse McLaren eller Koeningsegg till Årets bil.. och golfen? Seriöst? De har precis släppt sin golf, vi får vänta till 2018 innan nästa ens presenteras

#20
2016-02-29 18:18

Pi du har rätt när det gäller Kadett, den gick ju helt riktigt i Golfklassen, jag höll på att köpa en ,men det blev en Golf!

#21
2016-02-29 18:25

glamoureus - dags för DIG att läsa på. Golfen släpptes i slutet av 2012 (som 2013) och är mitt i sin livscykel så en facelift är i antågande. Bara för att nämna en konkurrent... Och fortfarande kan inte Astra erbjudas med adaptiv farthållare - nåt som är betydligt mycket mera användbart än t ex en "avståndsindikator". Och det är standard i nuvarande Golf i sitt enklaste utförande. Men smaken är som baken och det är helt OK att gilla Astra men den är trots allt inte "Guds gåva till mänskligheten" som man emellanåt kan förledas att tro. Och jag har provkört 2 modellvarianter av den så jag är inte helt utan egna erfarenheter.

#22
2016-02-29 18:34

Hehe dra inte in mig i debatten. Jag refererade till en artikel bara.

Apropå gamla Kadetten. Min första bil var en Opel Kadett kombi. Tror det var årsmodell 76. Trevligt med kombi men volymen var väl sisådär 200 liter. :-)
Och det var ingen tillstymmelse till ljudisolerat, jag minns att jag försökte få dit egna isoleringsmattor. Men den drog inte mycket, vilket var trevligt för en på gymnasiet, och den var lättmekad. Inte mycket rost men som jag minns det hade tidigare ägaren roståtgärdat en hel del. Den enda av alla bilar jag saknar.

#23
2016-02-29 19:15

Apropå gamla bakhjulsdrivna Kadetter så hade jag också en sån - en -74 års modell (hmmm - möjligen -75) som bara var typ 1 år när jag köpte den. Körde rätt långt med den och frånsett planing av topplock och lite annat så fungerade den rätt OK. Bytte stötdämpare på den minns jag till Bilstein gastryckstötdämpare och det var en mycket bra förändring för därmed höll sig bakaxeln bättre på plats på gropig grusväg. Gjorde tyvärr en extra rostskyddsbehandling på den bilen också på en välrenommerad verkstad men tyvärr blev inte resultatet det jag önskade utan rostangreppen snarare påskyndades än att dom skulle komma senare. Vår senaste Opel (Corsa -02) klarade dock rostangreppen mycket bättre under vår tid som ägare (fram till 2013).
Nåja - nu är vi långt ifrån nya Astra.

#24
2016-02-29 19:16

Ja det var väntat, det gick inte att förneka Opel Astra för det finns ingen bil med så mycket premiumkänsla o vettig utrustning i Golfklassen och under 200 000kr.
Golf är inte premium utan snarare Bror Duktig.

#25
2016-02-29 19:45

Bra jobbat Opel. Att de gör bra och tillförlitliga bilar visste jag redan, efter att ha ägt 5st olika modeller. Sedan kan man bli lite konfunderad över hur vissa i tråden drar upp saker som hänt för 20-30 år sedan och försöker belasta märket för detta idag. Märkligt faktiskt. ungefär som om man skulle belasta dagens Volvo för att vara en traktor. Så kom igen, detta är faktiskt en modern bilsajt ni är inne på.

#26
2016-02-29 20:02

Optimus - avser du ett av min inlägg om gamla Kadetten så missförstod du nog det. Det var tänkt som lite kuriosa och ingen kritik mot Opel.

#27
2016-02-29 20:07

Hade Astran som en av mina förhandsval(ganska enkelt) vad gäller titeln.

Ska man vara lite motvalls så kan man ställa sig frågan: Om de kan skicka med så mycket utrustning i en bil för 200000 kan man ju fråga sig vad de sparat in på som inte syns...... om de nu har som mål gå med vinst... ;-)

#28
2016-02-29 20:29

Vad de sparat in på som inte syns?

Nej till skillnad mot VW som är mästare på att dölja insparningar så det tar en månad att hitta dem, så syns det bara allt för väl vad man sparat in på omedelbart vid första påsyn.
Mekanisk utrustning i inredningen, vad som också kan kallas "finesser", typ belysning i mittkonsolen, dörrfickor, armstöd, handskfack, mugghållare, förvaringsfack, armstöd i baksätet finns endast i kombimodellen, nya stolar med färre komponenter, färre finesser i bagageutrymmet och liknande som allt fanns i gamla Astra.

Opel sprängfyllde förr sina bilar med sådana finesser i oändlighet, men nu tittade man på försäljningen och drog slutsatsen att det inte hjälper, hur många fina saker man än stoppade in i bilarna så sålde de inte bättre för det, så nu tog man bort rubbet.

Att bilen är mindre och lättare innebär den största besparingen i att det behövs mindre material för att tillverka den.

Dessa pengar tycks man ha lagt på dyr elektronik och många elektriska finesser - som man dock måste läsa instruktionsboken för att få vet att de finns.

#29
2016-02-29 20:30

Det är nog inget mål med vinst. Det är ju ingen tradition i företaget direkt;-). Och går det åt pepparn så finns ju alltid tyska staten som garant. Så vinst eller inte spelar mindre roll;-).

MVH AL

#31
2016-02-29 21:19

skulle välja den alla dar i veckan av de som varit med i den här omröstningen. Finns väl bara några svenskar som vill ha Volvo eller VAG modell som vinnare, men kvalité mässigt håller ingen av de märkena måttet.

#32
2016-02-29 21:25

Kvalitetsmässigt ligger Volvon ljusår före. Men det är inte konstigt, eftersom det är en betydligt dyrare bil. Det gäller alltså att förstå skillnaden mellan kvalitet och driftsäkerhet.

MVH AL

#33
2016-02-29 21:29

Ordet "kvalitet" är fel i sammanhanget, säg dyrbara komponenter och dyrbara material, så kommer man sanningen närmare.

#34
2016-02-29 21:50

Rätt bil vann helt klart!

#35
2016-02-29 22:19

Wikipedia har sammanfattat det ganska bra.

Där anges några kvalitetsdimensioner;

Pålitlighet

Driftsäkerhet; hur många fel det blir vid användningen, och hur allvarliga felen är

Prestanda; exempelvis: hastighet, effekt och livslängd

Säkerhet; Att varan inte skadar användaren, andra eller andra saker

Lämplighet för användningsområdet.

Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel

Uppfyllelse av avtal (Leverans i tid, snabb reparation etc).

Miljöpåverkan; Inverkan på miljön både vid hela livscykeln, tillverkning, användning och avveckling -från vaggan till graven.

Skillnader (för- och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter.

Kostnad (både inköp, drift och avveckling).

Utseende.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

MVH AL

#36
2016-02-29 22:33

AL
På vissa punkter av de nämnda kvalitetsdimensioner slår Volvo Opel på fingrarna. Det har du själv visat med exempel från SBP.
Dock som du ser i beskrivningen den Wikipedia att andra kvalitetsdimensioner är subjektiva och öppna för tolkning.

#37
2016-02-29 22:43

Bilarna skall inte jämföras med avsikt på kvalitet. De är på tok för olika för det, inte minst prismässigt.

Men om man istället tänker på hur Opel Astra presterar kvalitetsmässigt i jämförelse med konkurrenterna så blir det mer intressant. Då förefaller denna nya Astra ha förbättrat sig i jämförelse med tidigare modeller. Något N-iklas säkert kan berätta mera om.

MVH AL

#38
2016-02-29 22:48

Frågan är om och på vilka punkter Opel slår Volvo?
Om det inte står att läsa i sbp hur får man då veta det?

Det är alltid så att det handlar om på vilka punkter vem som helst slår Opel, men har någonsin någon vänt på frågan och undrat på vilka punkter Opel slår dem?

Visst vore det kul att se vad man kan lägga fram i så fall, eller blir det då bara kompakt tystnad?
Och vad är i så fall orsaken till en sådan tystnad?

#39
2016-02-29 22:56

Ja, att jämföra kvalitet mellan modeller är svårt, om man inte tittar på vissa aspekter eller dimensioner.

Och visst är det svårare att jämföra Astra med XC90, helt olika härad. Men i jämförelse med jämbördiga så blir iallafall Astran intressant.

Jag tycker det är roligt att Astran rör om i getingboet. VW med andra kanske får det lite svettigare nu, och särskilt i ljuset av skandalen. Och kanske kan konkurrensen bli bra för oss mellanmjölkskonsumenter.

#40
2016-02-29 23:00

När man tittar på besiktningsstatistiken så är det enkelt att se en klar förbättring på Opel i jämförelse med tidigare modeller. Man tillhör nu de bästa ( i relation till körda mil) och har ofta färre fel än Volvo med ( även om jag inte kontrollerat fullt ut så finner jag det troligt eftersom Opel ligger i topp).

I fallet långsiktig slitstyrka är dock förhållandet det omvända. Där är Volvo den tillverkare som håller ihop bäst. Men även Opel ligger väldigt bra till, bara slagen av Mercedes och i nivå med Mazda.

Så Opel har gjort sin läxa ordentligt, i alla fall vad jag kan se.

MVH AL

#41
2016-02-29 23:59

Tja, eftersom jag faktiskt inte vill säga annat än det jag säkert vet är sant, oavsett om jag kan övertyga andra om det eller inte...
Så är jag lite avvaktande till slutsatser om kvalitetsförbättringar därför att jag har väldigt höga tankar om den gamla bilen i version 2 efter uppdateringen.

Den nya ser ut att vara lika bra, men en sak är kanske att notera och det är att den första årsmodellen av nya Astra ger intryck av att vara betydligt mer välgjord och upplevs betydligt mer påkostad i material och intryck än första årsmodellen av den gamla.

Sedan har Opel en målsättning att var ledande i kvalitet (och då menar man självklart inte "dyrbart intryck", eftersom det skulle kräva att t.ex. en Astra skulle var lyxigare än en Rolls för 3 miljoner...) eller lika bra som den som är bäst 2020, och det kräver att man fortsätter att förbättra sig, så baserat på detta mål är det rimligt att förvänta sig att det bör bara bli bättre, om ett år borde svaret finnas.

Min gissning är att så som nya Astra är utformad tekniskt med enkel teknik, i jämförelse med konkurrenter som använder invecklad teknik så finns det förutsättning för mindre krångel.

T.ex sköter en enda intelligent dator och en avancerad kamera autobroms, skyltavläsning, filhållning och strålkastrastyrning, vilket eliminerar att olika system måste hålla på att utbyta information fram och tillbaka.
Effektivare, enklare, billigare och teoretiskt sett bättre tillförlitlighet.

Anledningen till ingen adaptiv farthållare är att man inte ville spräcka denna kompakta effektiva tekniska enhet som klarar allt, en adaptiv hade krävt en radar och då krockar det med visionen om en dator och en kamera som till lågt pris kan klara allt utan kringsystem.
Avsaknaden av en radar i stötfångaren och fronten som packas in med snö, is och smutts och lägger av är ju positivt om man ser det ur den synvinkeln.

Teoretiskt sett är t.ex. Golfens radar placerad på ett ställe under stötfångaren som inbjuder till att den ska få en smäll och bli en dyr reparation, en sak som det är bra att slippa oroa sig för.

Ekonomin har man tänkt på genom att sänka kostnaderna på komponenter och ha ett program för utbytesdelar av alla dyra komponenter i bilen, typ startmotorer, tändning, ABS enheter och liknande.

Och EuroNcap visade i krocktesten att byggkvaliten, specifikt hur bra saker sitter fast och inte lossnar, var felfri och perfekt, A4 och båda nya Jaguar presterade häpnadsväckande dåligt på den punkten.

När jag granskat karossen och teknikens montering och placering så är det mycket imponerande.
Rent utseendemässigt är karossen mycket finare hantverksmässigt gjord är Vovlo V90 som må vara krocksäker, men förfiningen och finessen i arbetets utförande är mycket fulare än Astra.

Majoriteten av de som provkört och testat har varit positiva till kvalitetsintrycket uppskattningsvis... 70 %.

Jag tror det är vad jag kan säga om kvalitet så långt.

#42
2016-03-01 07:32

Astra som kombi är alltid snygg..

#43
2016-03-01 08:43

Trevligt! Om man kikar på ett företags "läge" i sin vinstmaximeringscykel så ligger Opel i sin absoluta botten just nu och VW på toppen (läs omvänt här, för bilköparen är det som bäst att bilfirman ligger i botten av vinstmaximeringen, saker i bilen är inte alltför sönderprutade)

Med vinstmaximeringscykel menar jag att företag fungerar i det här hänseendet i vågor, och det handlar mest om företagskulturen än själva produkten, även om resultatet landar i produkten.

Är lite äldre, har varit med några år och både upplevt och sett de här cyklerna. T ex kan man bortse från vinstmaximering och spendera resurser för att ta sig in på en marknad (bilen är då bättre än "normalen"), sedan upptäcks (helt plötsligt) att vinsten är för svag och då börjar vinstmaximeringen. Oftast är vinstmaximeringen en överdriven reaktion (har sett flertalet exempel) och man prutar lite väl hårt till höger och vänster.

Överdriven vinstmaximering är inget som är så lätt att upptäcka, kan handla om allt från att man spar in på resurser till kundtjänsten till att man prutar sönder kvalitet och pris för hjulmuttrarna (=sönderdragna efter 10 byten istället för att de håller bilen ut).

En sådan här vinstmaximering vore onaturlig och farlig för Opel i det läge de befinner sig (en avgasskandal eller "vinstmaximerade" motorer och växellådor skulle förstöra så väldigt mycket för dem), medan VW inte hade några större spärrar utan drevet kring vinstmaximeringen fick fritt spelrum.

Kikar man på det här viset så borde Opel vara en väldigt fördelaktig bil att köpa, nu precis innan de upptäcker att de måste börja vinstmaximera. VW däremot måste konsolidera och reparera sitt företag då vinstmaximeringen förgiftat deras företagskultur och organisation -en VW är av den här orsaken inte bästa val just nu.

#44
2016-03-01 11:05

Hur kan man som MVH AL säga att Volvon har bättre kvalité än Opel? Enligt opartiska (Icke Svenska) testare så tror jag inte Volvo ligger i topp någonstans..

#45
2016-03-01 11:27

Hullsjön: Om du läser på vad som ingår i definitionen kvalitet så ser du att det inte bara handlar om driftsäkerhet. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Vi har alltså egentligen använt termen kvalitet fel här i trådarna, och jag är medskyldig. Kvalitet är en sak, problemfrihet en annan. En dyr bil har vanligtvis en högre kvalitet än en billig, men den dyrare bilen behöver för den sakens skull inte ha en bättre driftsäkerhet.

MVH AL

#46
2016-03-01 12:57

Av den orsaken använder jag uttrycket "dyrbart intryck" eftersom det säger klart och tydligt just vad det är.
Att säga att det finns olika kvalitet försvårar kommunikation och förståelse eftersom man i så fall precis varje gång måste stoppa in en förklaring till vad man menar med ordet just precis den här gången.
Sedan visar t.ex. Jaguar vars "dyrbara" inredning ramlade sönder i krocktestet att bara för att något är läder och dyrt att se på, så måste inte samma dyra material sitta speciellt väl monterat...

Åter bättre att säga "intryck" för om träpanelen ramlar av, hjälper det inte hur dyrt själva materialet är.

#47
2016-03-01 13:26

Javisst N-iklas, det är nog bättre. Eller så kallar man det för problemfrihet, driftsäkerhet.

Mitt intryck är att Opel fått bättre driftsäkerhet, med färre fel än tidigare. Kvalitet, nja, kanske. De verkar vara välisolerade (tvärtemot den Insignia jag provkörde i Spanien för några år sedan) och säkerheten har förbättrats likaså (med bättre whiplash-lösning). Dessutom motsvarar de förväntningarna med avsikt på effekt och prestanda. De långsiktiga hållbarheten förefaller också bra (svårare att sia om, går på historiska data där). Så totalt sett verkar även kvaliteten ha blivit bättre (mitt intryck).

Men hur man upplever kvaliteten varierar förstås också från person till person, och givetvis i relation till förväntningarna. .

MVH AL

#48
2016-03-01 16:00

whiplash funktionen i nya Astra påminner om Volvos om man ska döma av filmen fast utan mekanismen, en form av "fjädrande" stomme istället, oväntat att det skulle fungera så bra.
Hade stora tvivel på denna ändring.
Tack vare det ökade benutrymmet i baksätet fungerar det och baksätet fick lika bra betyg.

Bättre än A4, Superb, BMW X1 och flera större bilar, en av de viktigaste detaljerna för nackskador är något som direkt skrämmer.

#49
2016-03-01 19:04

Rost var tidigare synonymt med Opel, men på modellerna efter 2000 har jag inte sett några rostiga Opelbilar vad jag kommer på. Har för mig att Opel förbättrade rostskyddet rejält för att få bort roststämpeln. Mercedes har haft flera modeller på 2000-talet med rost och Audi A3 är ofta rostiga. För övrigt tycker jag inte att Opel har mer slätstruket utseende än de flesta modeller numera. Den är mycket snyggare än Golfen enligt mitt tycke. Att man får mer utrustning dessutom för pengarna är endast positivt. De som klagar på mycket utrustning kan ju köpa en gammal Golf, vilka ofta är dåligt utrustade, men har bra rostskydd.

#50
2016-03-01 19:55

De va värst va alla är lena i munnen när de snackas Opel här nudå, de brukar vara mest snack om rost och gubbe med hatt bil, men jag håller med er positivitet för jag vet också att driftsäkersäkerheten höjts de senare åren. Men kvar lever den tunga statusångesten över att äga en Opel hellre då att äga någon ( nämner inget bilmärke ) med sämre driftsäkerhet men med i ögonen högre status att parkera på garageuppfarten. Håller inte med farbror blå riktigt jo att gamla golfar va dåligt utrustade ja men dom rostade friskt också.

#51
2016-03-01 22:14

Ford och Opel är väl de tyskproducerade bilar med ungefär lika låg status att parkera på uppfarten eller gatan.
Var lite otydlig angående de golfar jag syftar på. Jag syftar på golfarna från ca 2000 och framåt. Det finns ett test från denna tidning, vill jag minnas, där Golf och S/V70 låg i topp på rostmotståndskraft. Går säkert att hitta diverse undantag från den listan.

#52
2016-03-02 04:01

Det är nog inte märket som är problemet i Opels fall utan modellen.
Tråkiga standardmodeller som man vet vad det är väcker knappast större reaktion.
Opel har 10-15 modeller sedan slutet av 70-talet som 85 % av befolkningen inte vet existerar, ställer man en sådan utanför dörren väcker det mer nyfikenhet än att se t.ex. dagens 364:de BMW...
Det är min personliga erfarenhet, att överraska och förvåna är oöverträffat om man vill imponera.
Bilar från prestigemärkena kan inte överraska eller förvåna för alla vet rubbet om dem...
Och numera har de blivit dussinbilar man lätt kan se 200 av varje dag, så hur speciell blir du av att vara en av 200?

Verkar vara väldigt mycket feltänk där.

#53
2016-03-03 17:52

För mig är i alla fall kvalité nåt som ingår i bilen som helhet, där ingår driftkvalité som den största delen. Sen kan det kanske finnas de som köper bil som inte håller i hop men är jäkligt dyr för märket var bra en gång i tiden. Jag har jobbat som chaufför i många år och kört många olika märken, det märket som gett mig minst bekymmer är utan tvekan Opel. Det största problemet här är att de svenska motorjournalisterna är oerhört enformiga i sina omdömen, Spelar ingen roll hur bra en Opel är i testerna (om de får vara med förstås) så vinner alla Vag märken eller Volvo..

#54
2016-03-04 16:24

MVH AHL. Du verkar vara en mästare på att vända kappan efter vinden för att i alla situationer försvara "dina märken". Om du står en svinkall vinternatt utmed en landsbygdsväg mitt i skogen efter att din XC90 ( eller vad det nu var) bara lagt av, är då din första tanke: " Det är i alla fall en högkvalitativ bil jag har köpt ". Jag tror inte det.

#55
2016-03-05 20:21

Tack och lov så fick förnuftet råda i omröstningen. XC90 och BMW´s 7-serie som vinnare vore helt fel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.