Nästa artikel
Dubbat eller inte, det är frågan
Krönika

Dubbat eller inte, det är frågan

Publicerad 17 november 2010 (uppdaterad 17 november 2010)
"Då dubbarna sprider hälsovådliga partiklar vill de som värnar om miljön att kommuner nu ska kunna införa dubbförbud. I dagsläget står miljöaspekterna mot trafiksäkerheten."

Bilfrågan har som målsättning att ge sina läsare den senaste informationen om allt som rör bilägandet. Ibland kan vi dock ligga lite före besluten och så har vi tydligen gjort när det gäller frågan om lokala förbud mot dubbdäck.

Hittills finns tre sådana, ett i Stockholm, ett i Göteborg och ett i Uppsala. De gäller alla hårt trafikerade gator i stadsmiljö. Då dubbarna sprider hälsovådliga partiklar vill de som värnar om miljön att kommuner nu ska kunna införa dubbförbud, inte bara för gator utan för hela områden, så kallade miljözoner.

Alla är inte övertygade om nyttan av detta och Transportstyrelsen har därför sänt en utredning till Näringsdepartementet som i sin tur sänt frågan på remiss till olika myndigheter och intresseorganisationer.

I dagsläget står miljöaspekterna mot trafiksäkerheten. Var dubbtillverkarna står i denna debatt är självklart. Den tunga trafiken, som i allmänhet kör odubbat, är beroende av att en del av personbilarna kör dubbat för att körbanan inte ska poleras och försvåra framkomligheten. Diskussionens vågor går höga och Bilfrågan följer utvecklingen.

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om förbud mot dubbdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-17 09:01
Raymond K (ej verifierad)

Har inte sett något konstaterat fall där någon har avlidit p.g.a. vägpartiklar, dessutom dör det troligen väldigt många p.g.a ishalka. Jag kör alltid dubbat på vintern.
Jag har under många år kört ca 10-15/dag och har provat friktionsdäck. Dessa friktionsdäck har vid ett flertal tillfällen fått mig att köra en liten bit och vända om hem igen för att de inte står emot den ishalka som vi under vintertid ofta har i skåne. Däremot känner jag mig alltid trygg med dubbdäck. Hade jag bott i norrland med mest snö hade jag nog valt friktionsdäck.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-17 09:10
789 (ej verifierad)

Jag tycker tvärt om!
Förbjud vägsalt och inför krav på dubbdäck. Slutar vi salta vägarna bildas en isskorpa på vägbanan som dubben river i samtidigt som vägen ej skadas. Resultatet? Bättre luftmiljö, mindre vägslitage, säkrare trafik pga att alla kör med dubbdäck och färre lastbilar som kör och saltar vägarna i tid och otid. I Upplands Väsby kommun, utanför Stockholm, har man totalt saltförbud på de kommunala vägnätet sedan ett par år tillbaka med goda trafik och miljömässiga resultat!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-17 09:53
sweeny (ej verifierad)

någon som kommer ihåg att vi alla skulle dö om vi åt chips pga akrylamid? andas är ju farligt överlag...

#4 • Uppdaterat: 2010-11-17 11:56
j a r l (ej verifierad)

Förbjud dubbdäck nu! Riktiga män kör dubbfritt.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-17 12:06
EmilHammarlund (ej verifierad)

Förbjud dubbfritt för allas säkerhet. Bättre att köra lungt med dubbdäck än lungt med dubbfritt. Oavsett var man kör.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-17 12:07
hasche (ej verifierad)

j a r l: Riktiga män vågar att visa omtankeför medtrafikanter utan att bli risker bli kallade bögiga.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-17 12:18
1storstark

789! Du har helt rätt!

#8 • Uppdaterat: 2010-11-17 17:33
lubos (ej verifierad)

Så länge som kommunerna sköter väghållningen så uselt som nu t ex i Västerås med omnejd så lär inte någon som är beroende av sin bil kunna avstå från dubbade däck! Vinterväghållning tycks ha blivit ett av SKL:s favoritsparobjekt vilket i längden kostar skattebetalarna mycket mer än tidigare när professionella aktörer skötte vägunderhållet!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-17 18:48
Sven S (ej verifierad)

Håller med dig 1storstark!

#a • Uppdaterat: 2010-11-17 22:54
hasche (ej verifierad)

Förutom bättre säkerhet är det lättare att börna med dubbdäck gissar jag.
Som sagt, man får tänka på sina medtrafikanter och välja bra däck.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.