Nästa artikel
Premium – ett begrepp svårt att greppa
Krönika

Premium – ett begrepp svårt att greppa

Publicerad 3 november 2010 (uppdaterad 5 november 2010)
"Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!"

Vad är premium? Frågan ställs gång på gång i Bilfrågan. Uttrycket som förekommer allt oftare i reklam och pressreleaser, men vad betyder det egentligen?

Ordet finns inte med i Svenska Akademiens Ordlista, inte heller i den modernare Wikipedia på internet.

Ändå tycks många ha klart för sig vilka bilar som räknas hit. Det handlar inte om klassiska lyxbilar som ofta var stora och kromtyngda. Nej, det kan vara bilar i mindre mellanklassen som ändå betraktas som premiumbilar. Samtidigt är många så kallade lyxbilar inte ens med i ”gänget”.

I skolan delades det ut premium vid terminens slut om man varit duktig. Innan den blyfria bensinen gjorde sitt intåg på marknaden var premiumbensin en kvalitet med högre oktantal för exklusivare motorer.

Premium är en slags Business Class och handlar mycket om status. Extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalitet är basen medan resten handlar om ”branding”.

Kan en biltillverkare kvala in går det att höja priset med 25 procent och kunden betalar ändå villigt för att köra premium. Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"? Vilka bilmärken hör dit?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-03 09:39
simon_d (ej verifierad)

Om vi undantar de riktigt exklusiva märkena som RR, Ferrari, Aston Martin etc så utmanar man väl inte den allmänna opinionen om följande märken utpekas som premium:
MB, BMW, Audi, , Porsche, Lexus, Jaguar

#2 • Uppdaterat: 2010-11-03 09:46
Marc (ej verifierad)

En kinesisk 50-kronors axelbag säljer bäst för 300 kr (inkl. rätt varumärke), till dagens skolungar.
De av gårdagens skolungar, som aldrig växte ur sån statusängslan, köper idag "Premium-bilar". Därmed har jag inte påstått att Dacia/Skoda är likvärdiga med MB/BMW/Audi. Men även de med ganska liten hjärna inser att "Premium-bilarnas" priser är ordentligt uppblåsta. Om man betalat 50.000 kr bara för märket, kan man visserligen trösta sej med att man får tillbaka en stor del av dessa luftpengar vid sälj. Och man ska inte förakta värdet i man inbillar sej vara beundrad. Ja, inbillning påstår jag, eftersom "Premium-bilar" bara väcker image av att vara statusnödig, men inte ha råd med t.ex. en Ferrari (eller nån av de mer exklusiva Porscharna.)

#3 • Uppdaterat: 2010-11-03 10:46
simon_d (ej verifierad)

Det finns egentligen inga logiska grunder att köpa premium, det handlar helt om upplevd känsla och status. Man skall dock inte underskatta värdet av premiumkänslan. Starta V8an i Mercan, känna doften av lädret och höra det dova mullret av motorn, cabba ner och glida iväg utan minsta knirr eller klonk är som att sjunka ner i ett varmt bad. Den känslan har jag varje gång jag använder bilen, och det är inte fy skam efter en lång dag på jobbet!

#4 • Uppdaterat: 2010-11-03 10:56
Erik C (ej verifierad)

Mycket handlar om reklam och marknadsföring. I jämförelse bilar och elektronik kan ju sägas att att märken som samsung och LG ( Lucky Goldstar) från asien ansågs vara B märken för 20 år sen köpare fnös lite åt dom och tittade på andra etablerade märken istället. Efter massiv reklam på evenemangsarenorna och tv och viss designjustering är numera LG och samsung platt Tv bästsäljande och har blivit mer status än andra märken. Precis samma med märkeskläder och bilar.
Men det är en hel del premium skillnad på en Skoda octavia och BMW 5 serie. En BMW är inte bara finare att köra många andra detaljer skiljer med.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-03 11:02
Jägaren (ej verifierad)

simon_d: Din beskrivning om känslan i Mercan med V8 är en mycket bra beskrivning av vad vi som uppskattar det extra i en bil är ute efter. Och för att uppskatta och förstå "premiumet" i en bil krävs det också att betraktaren är "funtad" på ett visst sätt: kräsen, medveten etc. Många anser felaktigt att premium bara är ett mått på hur sällan något sönder. Men premium är så mycket mer än bara att inget går sönder. Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc. Det är faktiskt så att många biltillverkare fortfarande jämför sig med Mercedes. När Audi för första gången råkade sälja fler bilar än Mercedes globalt var detta något som rönte stort intresse i bilvärlden. Audi hade gått om självaste Mercedes... Snacka om vem som är måttstocken i branschen! Tyskkryssarna levererar. Sammantaget ÄR de premium.
--
Jag minns när min morbror gick från åratal av Volvo till BMW 5-serien för några år sedan. Efter ett tag smög det fram: "Ja, det här skulle jag ha gjort för många år sedan. Någon mer Volvo blir det aldrig."

#6 • Uppdaterat: 2010-11-03 11:26
Marc (ej verifierad)

Det ligger mycken klokhet i vad du skriver, Jägaren:
"Många anser felaktigt att premium bara är ett mått på hur sällan nåt går sönder". Dock borde du utelämnat ordet "bara". Eftersom många "Premium-ägares" bittra erfarenhet är att deras bil går sönder oftare än andras. Inte för att den är av sämre kvalité. Utan för att den är fullproppad med en massa sköra finesser. Som ofta kostar 5-siffriga belopp att reparera.
När det gäller MB:s upplevda "extra-premium-status", så frodas den mest bland nysvenskar, icke bil-kunniga och typ ryssar. Brackigt märke, blir omdömet hos mer uppdaterade och kunniga bil-människor.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-03 11:55
simon_d (ej verifierad)

Marc, du utropar dig sjäv till talesman för många människor, ett uppträdante som ofta är vanligt hos till exempel fanatiker. Fokusera på dina egna erfarenheter i stället för att försöka gissa vad andra människor tycker och tänker.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-03 12:22
Marc (ej verifierad)

simon_d, så du utropar dej inte som talesman för andra, när nu bluddrar upp ett antal "premium-märken"? Du menar dej ha en alldeles privat premium-lista? Om jag listar Dacia, Skoda och Axiam som premium, så är den listan lika giltig som din? "För vi ska inte gissa vad andra tänker och tycker?"
Om du själv är stolt över din merca, så är det väl ganska bra. Och när du är inom hörhåll, får du säkert ofta beröm. Dock får du leva med, och försöka förlika dej med, att många antagligen ser dej som en något dumdryg bilkonsument. Förutsatt du råkat köpa på dej en av de mer smaklösa modellerna. Som istället skulle se väldans lyckade ut i Georgien.

#9 • Uppdaterat: 2010-11-03 12:28
Marc (ej verifierad)

Tillbaka till själva frågan: Som jag ser det, så är det inte längre glasklart, att gränsen premium och icke, går mellan olika märken. Jag ser t.ex. en välutrustad XC60 som fullpremium, medan en naken B-klass mer är en standardvagn. Finns ett otal liknande exempel.

#a • Uppdaterat: 2010-11-03 12:41
Jägaren (ej verifierad)

Marc: Du tjatar driven av någon slags tvångstanke. Du gör generalfelet att göra skilland mellan olika modeller. Men nu är det tillverkarna som helhet som bedöms som premium eller inte. Jag citerar mig själv: "Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc."
Det är tyngden i en tillverkares totala appeal (lockelse, attraktion, dragningskraft) som fäller avgörandet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.