Bild
Nästa artikel

Premium – ett begrepp svårt att greppa

Krönika

"Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!"

Vad är premium? Frågan ställs gång på gång i Bilfrågan. Uttrycket som förekommer allt oftare i reklam och pressreleaser, men vad betyder det egentligen?

Ordet finns inte med i Svenska Akademiens Ordlista, inte heller i den modernare Wikipedia på internet.

Ändå tycks många ha klart för sig vilka bilar som räknas hit. Det handlar inte om klassiska lyxbilar som ofta var stora och kromtyngda. Nej, det kan vara bilar i mindre mellanklassen som ändå betraktas som premiumbilar. Samtidigt är många så kallade lyxbilar inte ens med i ”gänget”.

I skolan delades det ut premium vid terminens slut om man varit duktig. Innan den blyfria bensinen gjorde sitt intåg på marknaden var premiumbensin en kvalitet med högre oktantal för exklusivare motorer.

Premium är en slags Business Class och handlar mycket om status. Extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalitet är basen medan resten handlar om ”branding”.

Kan en biltillverkare kvala in går det att höja priset med 25 procent och kunden betalar ändå villigt för att köra premium. Bensinen fanns bara i två kvaliteter, regular och premium. Så även bilarna. De smarta tillverkarna ser till att täcka in bägge segmenten. Valet är ditt!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"? Vilka bilmärken hör dit?

Kommentarer

#1
simon_d
2010-11-03 09:39

Om vi undantar de riktigt exklusiva märkena som RR, Ferrari, Aston Martin etc så utmanar man väl inte den allmänna opinionen om följande märken utpekas som premium:
MB, BMW, Audi, , Porsche, Lexus, Jaguar

#2
Marc
2010-11-03 09:46

En kinesisk 50-kronors axelbag säljer bäst för 300 kr (inkl. rätt varumärke), till dagens skolungar.
De av gårdagens skolungar, som aldrig växte ur sån statusängslan, köper idag "Premium-bilar". Därmed har jag inte påstått att Dacia/Skoda är likvärdiga med MB/BMW/Audi. Men även de med ganska liten hjärna inser att "Premium-bilarnas" priser är ordentligt uppblåsta. Om man betalat 50.000 kr bara för märket, kan man visserligen trösta sej med att man får tillbaka en stor del av dessa luftpengar vid sälj. Och man ska inte förakta värdet i man inbillar sej vara beundrad. Ja, inbillning påstår jag, eftersom "Premium-bilar" bara väcker image av att vara statusnödig, men inte ha råd med t.ex. en Ferrari (eller nån av de mer exklusiva Porscharna.)

#3
simon_d
2010-11-03 10:46

Det finns egentligen inga logiska grunder att köpa premium, det handlar helt om upplevd känsla och status. Man skall dock inte underskatta värdet av premiumkänslan. Starta V8an i Mercan, känna doften av lädret och höra det dova mullret av motorn, cabba ner och glida iväg utan minsta knirr eller klonk är som att sjunka ner i ett varmt bad. Den känslan har jag varje gång jag använder bilen, och det är inte fy skam efter en lång dag på jobbet!

#4
Erik C
2010-11-03 10:56

Mycket handlar om reklam och marknadsföring. I jämförelse bilar och elektronik kan ju sägas att att märken som samsung och LG ( Lucky Goldstar) från asien ansågs vara B märken för 20 år sen köpare fnös lite åt dom och tittade på andra etablerade märken istället. Efter massiv reklam på evenemangsarenorna och tv och viss designjustering är numera LG och samsung platt Tv bästsäljande och har blivit mer status än andra märken. Precis samma med märkeskläder och bilar.
Men det är en hel del premium skillnad på en Skoda octavia och BMW 5 serie. En BMW är inte bara finare att köra många andra detaljer skiljer med.

#5
Jägaren
2010-11-03 11:02

simon_d: Din beskrivning om känslan i Mercan med V8 är en mycket bra beskrivning av vad vi som uppskattar det extra i en bil är ute efter. Och för att uppskatta och förstå "premiumet" i en bil krävs det också att betraktaren är "funtad" på ett visst sätt: kräsen, medveten etc. Många anser felaktigt att premium bara är ett mått på hur sällan något sönder. Men premium är så mycket mer än bara att inget går sönder. Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc. Det är faktiskt så att många biltillverkare fortfarande jämför sig med Mercedes. När Audi för första gången råkade sälja fler bilar än Mercedes globalt var detta något som rönte stort intresse i bilvärlden. Audi hade gått om självaste Mercedes... Snacka om vem som är måttstocken i branschen! Tyskkryssarna levererar. Sammantaget ÄR de premium.
--
Jag minns när min morbror gick från åratal av Volvo till BMW 5-serien för några år sedan. Efter ett tag smög det fram: "Ja, det här skulle jag ha gjort för många år sedan. Någon mer Volvo blir det aldrig."

#6
Marc
2010-11-03 11:26

Det ligger mycken klokhet i vad du skriver, Jägaren:
"Många anser felaktigt att premium bara är ett mått på hur sällan nåt går sönder". Dock borde du utelämnat ordet "bara". Eftersom många "Premium-ägares" bittra erfarenhet är att deras bil går sönder oftare än andras. Inte för att den är av sämre kvalité. Utan för att den är fullproppad med en massa sköra finesser. Som ofta kostar 5-siffriga belopp att reparera.
När det gäller MB:s upplevda "extra-premium-status", så frodas den mest bland nysvenskar, icke bil-kunniga och typ ryssar. Brackigt märke, blir omdömet hos mer uppdaterade och kunniga bil-människor.

#7
simon_d
2010-11-03 11:55

Marc, du utropar dig sjäv till talesman för många människor, ett uppträdante som ofta är vanligt hos till exempel fanatiker. Fokusera på dina egna erfarenheter i stället för att försöka gissa vad andra människor tycker och tänker.

#8
Marc
2010-11-03 12:22

simon_d, så du utropar dej inte som talesman för andra, när nu bluddrar upp ett antal "premium-märken"? Du menar dej ha en alldeles privat premium-lista? Om jag listar Dacia, Skoda och Axiam som premium, så är den listan lika giltig som din? "För vi ska inte gissa vad andra tänker och tycker?"
Om du själv är stolt över din merca, så är det väl ganska bra. Och när du är inom hörhåll, får du säkert ofta beröm. Dock får du leva med, och försöka förlika dej med, att många antagligen ser dej som en något dumdryg bilkonsument. Förutsatt du råkat köpa på dej en av de mer smaklösa modellerna. Som istället skulle se väldans lyckade ut i Georgien.

#9
Marc
2010-11-03 12:28

Tillbaka till själva frågan: Som jag ser det, så är det inte längre glasklart, att gränsen premium och icke, går mellan olika märken. Jag ser t.ex. en välutrustad XC60 som fullpremium, medan en naken B-klass mer är en standardvagn. Finns ett otal liknande exempel.

#10
Jägaren
2010-11-03 12:41

Marc: Du tjatar driven av någon slags tvångstanke. Du gör generalfelet att göra skilland mellan olika modeller. Men nu är det tillverkarna som helhet som bedöms som premium eller inte. Jag citerar mig själv: "Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov etc."
Det är tyngden i en tillverkares totala appeal (lockelse, attraktion, dragningskraft) som fäller avgörandet.

#11
Marc
2010-11-03 12:52

Nej du Jägaren, att jag råkar tycka att en fullutrustad XC60 är mycket mer "premium" än en enkel B-klass, handlar varken om tjat eller tvångstanke. Det är bara en åsikt. Som jag antagligen delar med många utanför de fanatiska "MB/BMW/Audi-sekterna". (OBS ironin. Jag anser inte MB-frälsta varande fanatiska. Möjligen lite lättlurade.)

#12
simon_d
2010-11-03 13:01

Marc, jag tycker du verkar vara den som är mest upptagen av hur olika märken uppfattas.
För övrigt har jag inga modellbeteckningar på mina bilar, dvs Mercan t ex kunde lika gärna tas för enklaste modellen med minsta motorn. Att jag betalar drygt dubbla priset för en toppmodell som ser i stor sett identisk ut som instegsmodellen gör jag bara för min egen njutnings skull.

#13
Peter Rydebert
2010-11-03 13:08

I Vi Bilägare för ett par år sedan testades Saab 9-3 2,8 V6 Aero XWD mot Audi A4 3,2 Quattro. Audin tilldelades segern mycket beroende på att den kändes och upplevdes mer premium. Saaben fick högre betyg för lägre ljudnivå, bättre stolar, bättre bromsprestanda, bättre strålkastare och bättre fyrhjulsdrift. Dessa enligt mig väldigt viktiga egenskaper väger konstigt nog inte lika tungt som att den allmänna känslan kändes bättre i Audin...Jag vet vilken jag skulle välja!!

#14
simon_d
2010-11-03 13:44

Appropå tidningstester av SAAB 9-3 XWD, läs Automobil 6.08

#15
Jägaren
2010-11-03 13:51

Peter Rydebert: Jag har ingen aning vad som stod i det där testet som du refererar till men ett par saker bör tilläggas:
1) Olika motortidningar kommer allt som oftast fram till olika resultat.
2) Jag betvivlar starkt att Audin vann enbart på grund av någon subjektivt uppfattad premiumkänsla. Jag får känslan av att du - som många andra - enbart läser den kortfattade sammanfattningen. Och den kan man lika gärna hoppa över.
Men du har rätt: Jag hade också valt Audin.
3) Betygsättningarna i biltesterna kan ibland verka motsägelsefulla och kan många gånger stå i bjärt kontrast mot vad som står i texten.
--
Marc: Återigen låter du enstaka modeller avgöra. Och än värre är att du helt utan insikt om vad du skriver väljer att hitta en vinnare genom att ställa en fullutrustad modell från en tillverkare mot en enkel (som du uttryckte det) modell från en annan tillverkare - det krävs ingen Einstein för att begripa att en fullutrustad Volvo XC60 (med skinn och hela klabbet) upplevs som lyxigare än en "enkel" B-Klass. Jämförelsen är rent ut sagt oförskämd. Försök att se vidden i stället. Ta bara en sådan sak som att där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller. Och vilka modeller sedan! Det är där blomstren slår ut i full prakt.

#16
Marc
2010-11-03 14:59

Men snälla Jägare. I fallet XC60/B-klass var jag inte ute efter att skapa en premiumtävling. Utan det var bara ett försök att exemplifiera att det numera inte är så enkelt att man kan dela in olika bilmärken i premium/icke-premium. Detta skrev jag ganska tydligt.

#17
Jägaren
2010-11-03 15:20

Marc: Jo, vissa är premium sett till helheten, andra inte. Det om något har framgått väldigt tydligt i samtliga mina inlägg under den här artikeln. Kanske ska vi jämföra premiumupplägget i en fullsmetad S500 med en Vol... - hmmmm, vänta nu... Just det, det finns ingen Volvo i den klassen överhuvudtaget kommer jag på nu. Volvo har ju stannat halvvägs med en medioker S80.

#18
Marc
2010-11-03 16:26

Visst, Volvo som märke kan inte klassas som Premium. Även om jag tycker att XC60 är ett av undantagen. Men om man går tillbaka till det typiska premium-märket MB: Numera anser väl de flesta att snåla motorer ingår i "helheten". Och det gör mej konfunderad att dom fortfarande är så efterblivna att dom inte har någon 119-grammare. (Finns inte på deras hemsida iaf). När t.o.m Saab med noll-resurser snabbt fick fram en dylik. (Dessutom med 180 hk). C-klass är ju en ganska liten mellanklassare. OBS det är flera marknader som "premierar" under 120 gram.

#19
Namnet du använde hör till en registrerad användare
2010-11-03 16:36

Vilka idioter ni är

#20
Jägaren
2010-11-03 17:08

Namnet du använde hör till en registrerad användare: Eftersom adressaterna inte finns skickas meddelandet tillbaka med vändande post.

#23
Jägaren
2010-11-03 18:03

Och lerifer fortsätter att tjata om enskilda detaljer som skulle stipulera premium. Inte heller han förmår se helheten. leifer är fast i de konkreta tingens värld. Ett hopplöst fall.

#24
2010-11-03 18:21

Vad vi än tycker om begreppet "premium" .. så finns det och används.
MB, BMW, Audi och Lexus är etablerade premiumfabrikat i nästan hela världen ... så icke varken Volvo eller Toyota.
Emellertid betyder det inte att Volvo och Toyota är sämre bilar än "premium", för det är de säkerligen inte
.
Att MB får behålla sin premiumstatus är nog mera tur än skicklighet :o)

#25
Crister A
2010-11-03 19:18

Jag skiter väl i "premiumkänsla" eller inte bara min bil är bra och utrustad som jag vill ha den sedan kan väl andra få åka i sina "premiumbilar" som har kostat skjortan och vara dryga till ingen nytta.För övrigt håller jag med Marc och Leifer i deras kritik av Jägarns flummiga beskrivning av "premiumbilar".Jägarn tjatar om sina premiumfloskler.Han borde istället säga att han tycker Mercedes är bäst och resten skit.För det är det han tycker.Ursäkta språkbruket men jag blir så jävla trött på "premiumkänsla" snacket

#29
2010-11-03 20:06

Du ska nog skilja på specifika bilar och varumärket.
Nej, Volvo, Toyota och absolut inte Honda eller Mazda anses vanligtvis vara vad som kallas premium. Volvo står högt i många länder men når inte riktigt "upp" överallt.
.
Premium är svårdefinerbart. Exempelvis borde VW Phaeton klassas som premium men det är inte den enskilda modellen som avgör, det är varumärket. VW är ju inte premium.

#31
Marc
2010-11-03 20:17

I mina ögon är du en konstig prick Jägaren. Till skillnad från oss andra kan du se helheten, och därmed bedöma premiumbegreppet bättre. Men i nästa andetag rabblar du upp en massa abstrakta detaljfloskler. Jag föreslår att du bestämmer dej:
1. Jag tycker MB är finare än andra märken, för att jag tycker den är finare.
2. Jag tycker MB är finare pga en del finare egenskaper.
Väljer du alternativ 2, bör du sluta hacka på andra som tar upp konkreta egenskaper.
För egen del tycker jag MB gör attraktiva bilar. Men att dom mest köps av dumskallar i Sverige. Dom är dubbelt överprisade. Först betalar du extra för premium. Sen betalar du också ett lika stort tillägg, för att det finns tillräckligt många svenskar som fortfarande tror att en Mercedes är en extra bra premiumbil. (Jfr med de mer sansade tyskarna. Om du tar en Audi och en MB som kostar lika i Tyskland, så betalar 10% extra i Sverige för den senare.)

#33
2010-11-03 20:30

Re; Marc
.
Sedan tycker jag det bör nämnas att Lexus gör betydligt bättre Mercor än Mercedes :o)
.
Nu är det så att ... en del bilägare är synnerligen fanatiska i sitt bilval, en fanatism som omöjliggör objektiviteten och undergräver sakligheten.

#34
Jägaren
2010-11-03 23:23

leifer: Jag har under flera artiklar detaljerat redogjort för hur jag definierar begreppet premium - eller snarare vad jag anser utgör grunden för en biltillverkare att kallas premium. Men föga överraskande tycks du ha missat de utläggningarna.
--
Ja, spring till redaktionen och gnäll.
--
Jes har skrivit något som trots allt faller in mycket väl i mina egna åsikter om premium. Så här skriver Jes: "Du ska nog skilja på specifika bilar och varumärket. Nej, Volvo, Toyota och absolut inte Honda eller Mazda anses vanligtvis vara vad som kallas premium. Volvo står högt i många länder men når inte riktigt "upp" överallt.
.
Premium är svårdefinerbart. Exempelvis borde VW Phaeton klassas som premium men det är inte den enskilda modellen som avgör, det är varumärket. VW är ju inte premium."
Det här borde ju få t.ex. Marc att begripa att det inte går att ta någon enstaka modell och höja till skyarna som premium. Det är märket som helhet som bedöms som premium - något som jag har sagt länge nu.

#35
Jägaren
2010-11-03 23:26

Christer A: Nej, jag tycker inte att Mercedes är bäst i alla lägen eller att resten är "skit". Det enda jag säger är att Mercedes är galjonsfiguren för vad som stipulerar en premiumtillverkare.

#36
Henrik från HH
2010-11-04 04:23

Jag kör själv en "premium" bil, Mercedes E 200 CDI årsmodell 2010. För min del handlar det om känslan av att det inte finns några kompromisser - allt är perfekt under körningen: ljudnivå, fjädringskomfort, högfartsstabililitet, förarergonomi osv....
En annan sak är utrustning, det är viktigt att en premiumtillverkare kan erbjuda en hel del extrautrustning - i min E klass har jag tex: röststyrd navigation/telefon/cd-vxl, kördynamiska luftstyrda komfortstolar med massagefunktion, trötthetsvarnare, körfältsövervakning, dödvinkel assistent, aut farthållare med radar som följer framförvarande bil -gasar/bromsar automatiskt, Pre Safe - aut nödbroms som blixtsnabbt bla drar åt bältena -justerar stolarna i upprätt optimalt läge och klämmer åt kroppen med luftkuddar vid ett kritiskt läge, osv...
Service/bemötande - även detta är viktigt för dom "krävande" premiumägarna, - jag fick en mindre krockskada för ett tag sedan, körde direkt till MB verkstaden för att visa bilen, "meister" tittade på skadan, ringde försäkringsbolaget direkt och dom faxade tillbaka, jag skrev på och sen lämnade jag över mina bilnycklar, fick gratis lånebil och fria mil, bilen kunde jag hämta efter en vecka, då i perfekt skick - tvättad och städad.
Alltid får man ett kompetent och perfekt bemötande av personalen hos Mercedes-Benz.

#37
Marc
2010-11-04 09:18

Henrik från HH, jag tycker du valt en av marknadens snyggare bilar. Och jag tror säkert den har många av de fina egenskaper du räknar upp. Men är den verkligen tyst? En arbetskamrat till mej köpte i våras en några månader gammal E-klass diesel kombi CDI. 200:an tror jag det var. Och det förvånade mej vad billigt bullrig den var på grov asfalt. (OBS ej lågprofil). Blev nyfiken, och ville se vad motortidningar ansåg: AMS gav den sämst bullerbetyg när dom testade ett gäng premiumbilar. Jag vill även minnas att ViB klagade på vägbuller i E-klass. (Minns jag fel?) Dessutom läste jag nu (i ViB) att motorn knattrade mer i E-klass, än i Superb. Sammantaget låter det lite halvpremium. Tycker jag.

#38
simon_d
2010-11-04 10:08

Det verkar som om de verkliga premiumbilarna väcker antingen åtrå eller avundsjuka i hög usträckning

#39
simon_d
2010-11-04 10:26

Beträffande upplevelsen av att äga och köra en premiumbil får jag intrycket av att de som verkligen äger en är mycket nöjda, och de som inte äger en är mycket missnöjda med premiumbilarnas egenskaper.

#40
Marc
2010-11-04 10:45

simon_d, du träffade åter huvet på spiken:
"de som inte äger en är mycket missnöjda med premiumbilarnas egenskaper". Kan det vara just därför många rika nöjer sej med en standardbil? Provat, eller tidigare ägt, nåt dyrt, men insåg att det handlade om dålig valuta för pengarna. Dock har jag stor förståelse för alla de halvfattiga som köper en dyr bil. (Man ser dom ofta sitta med en halv special utanför korvmojen.) Jfr alkisar, som när det fått månadens soc. lyxar till det med taxi till bolaget.

#43
simon_d
2010-11-04 11:06

Letar man efter valuta för pengarna skall man inte köpa premium. Det ligger i sakens natur att man betalar mycket extra för "det lilla extra". Ungefär som med viner, en fin grand cru årgång kan kosta en förmögenhet, man kan nog få något som kommer nära i upplevelse för en betydligt mindre summa, och så finns de de som inte alls känner skillnad i smak och doft, eller till och med tycker att de dyra vinerna smakar sämre!

#45
Jägaren
2010-11-04 13:13

Jag infogar intressant information om premiumsnacket, hämtat från tv-programmet ”Sverker rakt på” från den 2 november (inslaget kan ses på SVT Play). Sverker intervjuar Saabs vd Jan-Åke Jonsson och Jan-Åke själv tar upp premiumsegmentet. Intressant är alltså att biltillverkarna själva har drivit på indelningen i premium och ickepremium. Följande sker i programmet:

Först nämner Jan-Åke Jonsson själv "premiumsegmentet" och därefter fyller Sverker på med frågan om Saab och premium utifrån resonemanget om stora bilar etc. Sverker frågar Jan-Åke Jonsson hur Saab tänker när företaget vill bygga t.ex. en stor SUV (Sverker syftar alltså på premiumsegmentet). Då svarar Jan-Åke Jonsson med följande (observera att det är ett exakt citat, varför också svenskan blir som den blir):

”För det första är det ju så att om du vill tävla i premiumsegmentet (observera alltså att det är Jan-Åke Jonsson som bekräftar indelningen i premium och ickepremium samt talar om en tillverkare som helhet) så måste du ha bilar som har en viss storlek, en viss motorstyrka, vissa egenskaper, komfortdetaljer och så vidare, och så vidare och det är ju fördelen med att vara i premiumsegmentet det är att du inte drivs av volym utan du drivs av att ha en vettig marginal till en rimlig volym. Vi kan aldrig bli den alltså lägsta kostnad biltillverkare där kan vi inte slåss med kineser eller Öst- eller Centraleuropa, utan vi måste alltså vara dom som bygger in värde, säkerhet, miljövänlighet, komfort eller liknande och då måste man ha bilar som konkurrerar på lika villkor med BMW, Audi, Mercedes.”

Sverker fyller i lite med prat om stora, tunga bilar med stora däck etc., etc.

På slutet förklarar Jan-Åke Jonsson partnerskapet med Spyker att en av fördelarna är att Spyker bygger dyra, exklusiva bilar ”och det klart har en viss känsla för det här med premium och är det kunder som är beredda att betala dom pengarna man vill ha".

Var och en måste ju förstå att det inte går att bara sätta en hög prislapp så är man premium. För detta krävs dels en flera decennier lång och målmedveten satsning, dels det som Jan-Åke pratar om, nämligen att bilarna måste vara av en viss typ med de rätta ”värdena” inbyggda (Mercedes började på klassiskt tyskt sätt med att bygga in allt detta från början och blev därför äkta premium redan från starten). För den som gillar bilar går lämpligen in på nätet och tittar på Mercedesmodeller från t.ex. 20- och 30-talen. Fantastiska bilar som nästan skulle kunna byggas även idag: Ta en Mercedes-Benz Nürburg 460 (W08) från 20-talets slut, en Mercedes-Benz 770 (W07) från 30-talet (200 hk med kompressor!), en Mercedes-Benz 290 från 30-talet. Eller varför inte en klassiker: Mercedes-Benz 500K (W29). Behöver jag säga mer? Premiumet fortsatte (naturligtvis) efter kriget. Man blir matt av att se en W111 Cabriolet i USA-utförande från 60-talet. Och inte mår jag dåligt av att se en 300Sc Cabriolet eller 300S Roadster (W188) från andra hälften av 1950-talet. Alla de här exemplen visar på de kärnvärden en tillverkare måste kunna erbjuda kunderna för att kunna kallas premium som Jan-Åke Jonsson pratar om. Och allt detta var självklart för Mercedes redan från början. Övriga tillverkare: Se och lär!

#47
Jägaren
2010-11-04 14:21

Men leifer, återigen hakar du upp dig på enstaka, lösrycka exempel. Det finns en HELHET och det är den Jan-Åke Jonsson också inser!
Jag bifogar återigen följande: Premium handlar om så mycket: Det är elegans i bilens exteriöra (och interiöra) utformning, perfektion i passform samt påkostade materialval, bilens sammansättning, pondus (alltså värdighet, eftertryck, tyngd [hämtat från SAOL]), modellplattformens vidd (där Volvos modellprogram slutar fortsätter t.ex. Mercedes program med lika många till modeller!), resurser, företagets närvaro och representation ute i världen (allt handlar INTE om Sverige...), exponering i viktiga sammanhang, företagets möjligheter att lägga i nya växlar vid behov, möjligheten för kunden att kunna skräddarsy sin bil, individualism, historiskt arv etc. You name it!
--
Du gör precis allt för att slippa erkänna att det finns en tysk trio som alla mäter sig emot. Men om du ids titta på de Mercedesexempel jag gav nedan måste väl även du kunna fatta vad som (bl.a.) ligger till grund för Mercedes position?

#49
2010-11-04 15:55

Jag säger bara Lexus, och Mercedes blir knäsvag. Det är riktig kvalitet som verkligen kan kallas premium. Från allt till första mötet i försäljningshallen till mötet vid service etc det är det som är premium. Sedan bilens kvalitet i det långa loppet i jämförelse med MB, detta har både Leifer och JES varit inne på. Jag har provat både Mercedes och Lexus och Lexus är enligt mig överlägsen MB. Varför betala mer för premium när man inte behöver?

Audi har ju arbetat sig upp till premium nivå, var var man tidigt under 1980talet? Man var knappast premium utan det är något man arbetat sig upp till.
Lexus också fast på betydligt kortare tid. Då japanerna hade kartlagt noga hur premiumköparna lever sitt liv och utgått från det. Sedan ett bemötande i försäljningshallarna som saknar motstycke. Och en service som MB bara kan drömma om. Allt var noga planerat från början av japanerna för en lancering av ett premium/lyxmärke som Lexus. Finns mycket att läsa om detta också för den som är intresserad och inte blundar för verkligheten hur den ser ut.

Sedan ett premiummärke rostar inte bort på några få år. Det var en otrolig fadäs av Mercedes som gjorde att de förlorade kunder bla mig och flera jag känner just pga deras kund fientliga bemötande när det visade sig att bilarna rostade bort. Då började förnekelse processen av MB till en början innan allt avslöjades och man fick krypa till korset och stå till viss del av kostnaderna. Premium......?

#51
Henrik från HH
2010-11-04 18:49

Någon undrade om ljudnivån - vägbuller?
Var det verkligen nya S212 eller gamla S211?
Min W212 rullar iaf mycket tyst, och motorn likaså, endast vid kraftig acceleration hörs den som en diesel brukar göra men det är absolut ingenting som stör.
Jag har provkört många olika bilar men ingen av dom har haft så många goda egenskaper som denna nya E klassen, tyst, rymlig, otroligt sköna komfortsäten och helt opåverkad i hastigheter över 200 km/h.
Angående motorn - ja, min 200 CDI är ingen raket men den räcker gott och väl, naturligtvis har jag därtill automatlåda, 136 hk och 2,2 liter volym låter inte mycket på en så pass tung bil (1,8 ton) men som sagt den övertygar, 0-100 på 10,2 och toppfart knappt 220 km/h. Förbrukning/eu norm - 5,6 liter.
Fordonsskatt co2 baserad 258 euro per år.
Det är helheten och omsorgen i detaljerna som gör en premiumbil, tex har jag i min interiör äkta valnötsrot ( elegance version) det tar 3 veckor att färdigställa panelerna och de ligger i 7 lager tunna skivor, sedan översta högglanspolerat, varje lager valnötsrot kontrolleras noga, bla genom att säkerställa att inga vassa flisor etc uppträder om de skulle gå sönder vid tex en olycka.

#53
Henrik från HH
2010-11-04 19:25

136 hk räcker för mig och prestandasiffrorna är riktiga.
Motorn är nyutvecklad, sk Blue Efficiency - mindre förbrukning och mer kraft.
Att komma upp i 200 km/h eller mer är inga problem, bra skjuts upp till 180-190 därefter lite segare, men inte så att det är störande.
Jag drar ofta upp han i 200 + om trafiken är gles och väglaget bra, en kort stund, sen brukar jag sänka till en lagom snitthastighet på 140-160 km/h.
Den har nu rullat 3.700 mil och jag har aldrig upplevt att den skulle vara undermotoriserad, -visst en 350 CDI med V6 diesel hade inte varit helt fel men jag anser inte att jag har det behovet - dyrare att äga, dyrare att köpa, sevice/underhåll osv.....
Jag valde hellre att lägga mina pengar på att i stort sett fullutrusta min bil med en massa säkerhets och komfort höjande extrautrustning som jag har glädje av varje dag.
Bilens grundpris standardutrustad var 351.000:-
Beställd extrautrustning: 137.000:-
Bilens totala pris: 488.000:-

#54
Crister A
2010-11-04 19:33

Henrik från HH:"Fordonsskatt co2 baserad 258 euro per år"Jag trodde vi betalade fordonsskatt i kronor.Vilket co2 utsläpp har du på denna bil?Jag har 139 co2 och 3041 kr/år.160 hk och 1730 kg skattevikt.0-100 km/t på 9,9 sek.Förbrukning 0,53 l/mil-Fast min bil är ju inte lika premium som din bil.Men det skiter jag i!

#55
Jägaren
2010-11-04 19:35

leifer fortsätter tjata om enskilda detaljer. Nu är det motorstyrkan igen. Finns det något som vi andra skriver som passar in i din bild av premium? Ska det vara så svårt att förstå vad självaste Jan-Åke Jonsson säger, nämligen att en rad parametrar sammantaget krävs för att en biltillverkare ska anses vara premium? Men det verkar som att hellre dör än att du tillskriver t.ex. Mercedes premiumstatus med följden att "ditt" Volvo inte blir premium. Men nu ska vi reda ut en sak. 2010-11-03, 16:17 skriver du att "i premiumbegreppet ingår stark motor. Jag skulle säga att man nog måste upp i 180 hästar eller mer för att få den rätta känslan...". För att 2010-11-04, 12:56 skriva: "Vad som dock är tydligt är att de s.k. premiummärkena har enorma problem nu när co2 och miljökraven ökar på dessa bilar. Dvs då kan t.ex. en V8 kanske inte längre kallas premium, eftersom den är alldeles för törstig och bilen blir för tung." Ena stunden är en motor för LITEN för att en bil ska vara premium (men fortfarande pratar om helheten, alltså hela företaget och dess produkter), andra stunden är en motor för STOR (!) för att det ska kallas premium med någon akutuppfunnen hänvisning till miljöaspekten. Detta är ett självmål utan like! Du är oseriös, leifer. Du kastar dig planlöst mellan olika argument för att hävda din sak - som dessutom av branschen själv är felaktig. Helheten räknas. Jag har flera gånger under den här artikeln slängt in flera långa utlägg i frågan, men du tycks bara nonschalera dem. Men det är allvarligt att du byter fot som i exmplen ovan när det passar. Jag tänker från och med nu inte nedlåta mig till någon mer diskussion med dig någonsin.

#56
Henrik från HH
2010-11-04 19:45

co2 145g, euro 5.
HH är en förkortning på Hansestadt Hamburg - därav betalar jag bilskatten i Euro.

#57
Crister A
2010-11-04 20:04

Henrik från HH:Tack då fattar jag.Jag blev lite "avis" på din billiga co2 skatt.

#58
Crister A
2010-11-04 20:10

Jägarn:"Du säger inte att Mercedes är bäst i alla lägen och resten är skit"Men ditt inlägg på denna tråd 2010-11-04 12:13 är en enda hyllning till Mercedes.Du är en "Merca fanatiker".Väl bekomme.Ha det bra i din Mercedes!

#59
2010-11-04 20:24

Det är fortfarande inte modellen som är premium, det är fabrikatet.
En A klass är allt annat än premium utom just stjärnan i nosen.
En V70 är premiumklass men inte av premiumfabrikat.
Vad detta beror på vet jag inte. Man kan kanske spekulera i fabrikatens historia ... Volvo var en folkbil från början, en familjebil. Inget skryt och ingen flärd.
Mercedes är väl närmast född att vara direktörsvagn!?
BMW och Audi har på olika sätt lyckats uppnå den uppskattning som jämställt dem med MB.
Toyota var smarta. De byggde en Mercedes med Toyota-kvalité, kallade den för Lexus (eget fabrikat) och la sej direkt i toppen av klassen. Hade Lexusen hetat Toyota (som den tydligen gör i Japan) hade den nog inte räknats som premium i västvärlden, då hade den nog "bara" varit en lyxig Toyota.

#60
Jägaren
2010-11-04 20:25

En eloge till "simon_d" och "Henrik från HH" för väl avvägda beskrivningar om vad som gör en bil och dess tillverkare till premium.
--
Crister A: Ja, den bilden blir resultatet i mina försök att beskriva vad som stipulerar en premiumtillverkare. Njut av bilderna på de exemplifierade Mercorna. Premium långt innan andra tillverkare ens hade sett dagens ljus - eller sett dagens ljus men ännu inte hade börjat tillverka bilar (som t.ex. BMW, som grundades 1916 men inte startade biltillverkning förrän mot slutet av 1920-talet). Mercedes är den yttersta förebilden för vad som är premium. Sedan får tysk- och Mercedes/BMW/Audihatande svenskar säga vad de vill.

#61
Jägaren
2010-11-04 20:28

En eloge också till "Jes" som även han inser att det är fabrikatet och INTE en enskild modell som stipulerar premium. Precis som Saab:s vd Jan-Åke Jonsson sa i tv. Men det tycks finnas de här som anser sig veta bättre än en vd för en biltillverkarna...

#64
Marc
2010-11-04 21:25

Jägaren, det du i din begränsade bilfundamentalista värld kallar Audi/BMW/MB-hatande svenskar, är bara vi som har åsikten att premiumbilar har uppblåsta priser. Jag tror de flesta bilintresserade tycker att de nämnda märkena bygger ypperliga bilar. Som i många avseenden är bättre än "standardbilar". Känns som du blivit lite fartblind i din ilska. För egen del smygfunderar jag på den miljöbilsklassade A4:an. 136 hk kan se futtigt ut på papper. Men sjutton vad den går. Och måttligt överprisad. Tyvärr, eller tack och lov, är jag inte längre enväldig i bilval. Frun tycker ekonomisk småbil duger för oss, som egentligen inte behöver bil alls.

#65
Henrik från HH
2010-11-04 21:30

Till "jes" - jag håller inte riktigt med om att Mercedes absolut måste betecknas som en direktörsvagn, undantaget är den dyra och lyxiga S klassen.
Här i tyskland är både C klass och E klass sedan/kombi mycket populära familjebilar, det vimlar av nya C och E klass på vägarna här och det är ingen direktörsstämpel på dom.
Däremot framförs många S klass snabbt på Autobahn med välklädda herrar bakom ratten!
Försäljningsstatistiken i tyskland i oktober månad.
Nyregistreringar: 257.000 bilar.
Plats 1. VW golf
2. VW polo
3. VW passat
4. Mercedes E klass
5. BMW 3-serie
6. Mercedes C klass

#67
Henrik från HH
2010-11-04 22:14

"leifer" Eftersom 215-220 km/h och 0-100 på 10,2 s räcker för mig kan jag spara c:a 120.000:- jämfört med tex en E 350 CDI.
Är man bara ute efter en stark motor kan man köpa billigare bilar, det vet jag också.
MEN enligt mig är den nya E klassen den bästa bilen på marknaden idag som du kan köpa för under 500.000:- om du räknar in alla aspekter: komfort för förare och passagerare, utrymme. komfortutrustning, säkerhetsutrustning, köregenskaper/högfartsstabilitet, krocksäkerhet mm.
Sedan kan man fortsätta med alla dom fantastiska detaljer som skiljer den från andra bilar, perfektionen i lädersömmarna, valnötsroten eller instrumentpanelens ergonomi, parkeringsassitenten som visar om bilen får plats i parkeringsrutan eller inte, Linguatronic - föra en verklig konversation med bilens kvinnliga röst, fråga och få svar! eller varför inte njuta av en 30 minuters massage i komfortstolarna på långturen samtidigt som Distronic Plus håller avståndet till bilen framför och gasar/bromsar när det behövs samtidigt som 87 sensorer kontrollerar dig och eventuellt föreslår en kaffepaus om visar tecken på trötthet.
Detta och mycket mer får du i en Mercedes E klass!

#68
simon_d
2010-11-04 22:18

Låter som en riktig premiumupplevelse, Henrik!

#69
Jägaren
2010-11-04 23:33

Henrik från HH: Snygg beskrivning av premium. Tyvärr förstår inte alla vad du/vi pratar om. En del bryr sig inte alls och det är ju helt ok. Jag har åkt Mercedes i 20 av mina 26 år med körkort. Varje gång jag har provat något annat inser jag var jag ytterst hör hemma. När nästa E-Klass (eller möjligen BMW 5-serien [men den är egentligen för trång och saknar Mercedesens oslagbara komfort]) rullar in i garaget till våren blir det aldrig mer några "utbrytningar" från det sanna premiumsegmentet. Mercedes är och förblir det definitiva premiumåket. Mercedes tappar inte bort 130 år av traditioner. Inte kommer heller framtidens utmaningar att slå undan märkets fötter.
Du har rätt Henrik: Perfektion är ordet. Och pondus. Och elegans. Bättre blir det inte.

#71
Henrik från HH
2010-11-05 20:33

"leifer" Jag har nu kollat Mercedes-Benz tekniska data för E 200 CDI Automat årsm. 2010: Toppfart 207 km/h och 0-100 på 10,3 sek, då stämmer det ganska väl med vad jag tidigare skrev, nämligen att mätaren går upp till knappt 220 km/h som mest på Autobahn. Hastighetsmätarna har ju en inbyggd felmarginal.
Sen räcker 136 hk för att jag ska trivas, jag kör nästan dagligen på Autobahn, beroende på trafik, väglag och på vilket humör jag är på, varierar min hastighet mellan 120-200+ km/h. Det är en otroligt skön bil för långa resor på motorväg, 50 mil på Autobahn i varierande hastigheter - 160-180-200 km/h är precis vad denna bilen är byggd för.
Alla bilköpares behov är olika, själv har jag valt E klass eftersom den är så kompetent på alla områden och erbjuder en oöverträffad kör och åkkomfort framförallt på riktigt långa resor.

#75
2010-11-06 17:03

Ja, man kan verkligen bli funderat över att MB har fått behålla sin "premiumstatus", men det har de.
Senast igår såg jag en 8 år gammal merca (på "min" verkstad) .. dens historia har bl.a nya framskärmar som nuvarande kund själv fått bekosta. BMW'ar och Audi'ar från samma årgång är i regel helt rostfria .. liksom både VW och Volvo för att nämna några ..
Läste i förra numret av Vib om vindbruset i E-klass som tydligen kommer från backspeglarna. MB kan tydligen inte designa backspeglar som passar sina karosser.
Själv skulle jag nog känna mej, minst sagt lurad med tanke på pris och utlovad kvalité ...
MB förtjänar inte riktigt sin premiumstatus enligt mitt tycke. Är underbara bilar att köra men lätt en stor besvikelse att äga ...
.
Premium är ett synnerligen svårgreppat begrepp.

#77
2010-11-06 17:42

Leifer mfl.

Jo tack jag vet för jag har själv blivit drabbad och flera med mig. Det var då jag kontaktade Vibilägare och Boo Wennerberg så det blev ett repotage om eländet.

Men nu är jag fri för jag kör Lexus.......! Det är premium enligt mig.

#78
2010-11-06 18:57

Jag uppfattar "premium" som något bestämt av "motorvärlden" ... dels motorjournalistiken och dels bilköparna.
För den enskilda kan upplevelsen naturligtvis vara annorlunda.
Jag har uppfattat att .. den allmänna uppfattningen är att MB, BMW, Audi och Lexus är premiumfabrikat. Sedan både hör och läser jag om andra fabrikats modeller (som ex V70) att de befinner sej i premiumsegmentet ...
Jag tror nog att jag själv förstår vad som menas men att sätta en glasklar regel för premium är nog svårt.
Av de nyare bilar som jag provat vill jag nog sätta Lexus som Premium no1 ... MB spelar i nedflyttningsklass och Audi som någorlunda prisvärd i sammanhanget, nog det fabrikatet jag skulle ställt på uppfarten om det mest var för statusfaktorn.
Det var länge sedan jag provkörde, ens åkte i en BMW men tror nog på en hög kvalité i det fallet.

#80
2010-11-06 20:30

Jag tror inte att "premium" syndromet fungerar riktigt så Leifer. Det vore för enkelt :o)
Premium är något som upplevs gemensamt av tillräckligt många motorjounalister och bilköpare vid rätt tillfälle. MB och BMW har haft detta sedan före min tid, Audi uppnådde det genom att introducera en del förbättringar/nyheter och förfinade interiören vid ett tursamt tillfälle, alltså vid rätt tid, när marknaden var öppen för ännu ett premiumfabrikat ... Lexus gjorde allt rätt .. och introducerade sej enbart för att hamna där.
Lyx och premium är inte samma sak, inte som jag upplever det iaf.
Skulle dina kriterier för premium Leifer, vara marknadens borde Subaru och Toyota vara mesta premium, och det är de ju inte
.
Besynnerligt är att ... vad gäller premium fabrikat har jag väl ofta åkt Taxi i två av dem, mest MB ... men aldrig BMW eller Lexus!

#81
2010-11-06 20:34

Audi uppnådde premiumstatus innan A8'an fanns .. Man hade 100 och 200 ..

#83
2010-11-07 10:54

Jag förstår hur du resonerar Leifer men det är nog inte den allmänna uppfattningen av Premium du beskriver.
Din Audi 100 1.8 var av premiumfabrikat men ingen toppmodell. För 6-7 år sedan hade jag en Audi 100 2,6 manuell (fwd) av 93 års modell. Premium? Absolut! Bytte till en VW Passat tdi av 98 årsmodell, kände igen mej i interiören till nästan 100% och exteriört mycket lik A6 (mest bara snäppet mindre). Premium? Absolut inte, nästan tvärtom, nästan anti premium eller kanske anti-status.
Jag tror inte att Volvo räknas allmänt som premium, även om den faktiskt borde ... en välutrustad V70 skulle kunna få bli registrerad i mitt namn, om en sådan dyker upp till rätt pris. Jag är dock inte premium eller stausfixerad men gillar att köra bil och vill helst ha något hyfsat bra och pålitligt men ska inte förneka att även designen spelar roll.
I Danmark är både Saab och Volvo i varje fall "Status" om det nu är ett bra ord. Även min nuvarande Passat tdi med utrustningspaket väcker stort intresse i Danska bilögon. Jag har väl aldrig diskuterat frågan (Volvo/premium) med mina danska vänner men kunde kanske vara kul att höra deras uppfattning.

Att det finns bilar av mycket hög kvalité .. såsom de flesta Toyotamodeller och Subaru som inte räknas som premium är en annan femma.
Bränsleekonomi har nog inget med premium att göra .. inte riktigt ännu i varje fall.

#85
Marc
2010-11-10 19:34

Att prata E-klass med Henrik från HH, är lite som att diskutera vikten av bra bilvärme med en Gambian.
1. I Tyskland är E-klass 200 CDI rimligt prissatt. Kostar ungefär som en motsvarande Audi.
2. På tysk (oftast) slätare asfalt rullar den säkert tyst.
3. MB:s (tidigare?) rostproblem var små i länder söder om saltsnöslasket.
Min åsikt: E-klass är ett rätt dåligt köp i Sverige. Om man köper och kör bilen i Tyskland, så kanske den är lika köpvärd som sina närmaste konkurrenter.
Sen instämmer jag i att 136 hk diesel på 1,8 ton låter mer än lagom. Synd bara att den ännu inte är miljöbilsklassad. Kommer kanske.

#87
Marc
2010-11-10 20:21

Nja, inte för att jag kört E-klass med nån motor av någon sort. Men jag hade en gång en nästan lika tung diesel med 110 hk, och det räckte bra. Den lättare A4 med 136 hk känns klart övermotoriserad. Det är inte nödvändigt att en "premiumbil" ger total tillfredställelse för acc.-glada (=dumskallar)
Apropå priser, så kollade jag precis nu. MB ligger nu med mindre överpris i Sverige mot Audi/BMW, än dom gjorde för nåt år sedan.

#88
2010-11-11 19:28

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#89
Sharpo Senior
2010-11-12 15:57

Premium: viss storlek, t.ex. att aldrig slå armbågen i passagerarens (armbåge), lätt att komma in i baksätet, som skall vara bekvämt och med nackskydd som inte sitter mellan skulderbladen (där försvann 75 % av alla bilar).
Dessutom en motor som är så tyst att du fortfarande häpnar varje morgon efter flera år, bra och logiska rattreglage (hej då Volvo), en klimatanläggning man aldrig behöver röra, utan kalldrag på ben eller fötter, strälkastarljus med en helt jämn styrka i hela synfältet, gäller även helljus.
Torkare som inte lämnar en stor otorkad yta uppe till höger på vindrutan. Backspegel som inte skymmer sikten framåt.
Tyst vid körning, inget däckbuller på grov asfalt.
En skön fjädring med god dämpning (jo det går att få).
Mycket sköna stolar UTAN sidostöd på sittdynan.
Radio kvittar, det finns inget att lyssna på längre.
Men en tillräckligt stark motor, högt 10 kg tjänstevikt per hk, eller 7 kg per Nm, men mycket hellre 5 kg eller ännu lägre ''momentlast''.
Och framförallt: snygg!
Ingen diffbroms, den sliter ut bakdäcken på asfalt i förtid.
Kvittot på om man har en premiumbil är att man kan köra 2 x 60 mil en dag utan att få ont någonstans eller att bli tung i huvudet.

#90
Marc
2010-11-12 18:51

Jag tycker iofs att Sharpo snickrade till ett bra premium-innehåll. Men att inkludera "överstyrka", får mej att misstänka 17-årig bonnläpp, eller likasinnad. (Jag känner många 40+, som stannade i utveckling runt 17.) Viktigare än många hästar, är att bilen är bränslesnål sedd till sin storlek. Det är premium. Bränsletörst är allt annat än premium. (Är man bredgumpad är det ett gissel med sidostöd. Annars är det behagligt.)

#92
Marc
2010-11-12 20:01

Visst Leifer, fast jag skulle väl mer säga Sharpo fixade nån slags blandning lyx/premium, plus lite egen smak (snygg, hurdå?. ) Men apropå premium, tycker jag Audis prissättning är lite småkul: A4, 136hk listas 281.000. A6 med samma motor 293.900. Här ligger en rutten hund begraven. (Eller en vimsig och dåligt uppdaterad web-konstruktör. Skicka honom till Dacia. Han är inte premium) OBS att dessa siffror är "färskvara". Kan vara nåt annat på måndag.

#93
Niklas
2010-11-13 19:48

Premium
Är ett omöjligt ord att använda eftersom betydelsen är vad var och en själv lägger in i det.

En sådan diskussion blir meningslös eftersom den endast resulterar i en samling hoprörda personliga åsikter och tyckanden, kryddat med skarpa debatter mellan vissa åsiktsmotståndare, knappas något nytt eller konstruktivt.

För att komma någon meningsfull väg i dessa urgamla frågor måste man helt bortse från åsikter och även åsikten att det är just åsikter allt handlar om, den åsikten är också meningslös.

Istället måste man finna en helt neutral, objektiv, vetenskaplig bedömning som faktiskt fastställer verkligheten, utan någon hänsyn till stora grupper stojande människor som protesterar mot att deras åsikter inte står i centrum.

En närstående fråga är ”världens bästa bil”, vad menas med det?
Menar man den BÄSTA bilen eller den bästa utifrån vissa personliga önskemål?
Det är dramatisk skillnad mellan dessa två kriterier.

Exempelvis har INGEN av de som kallats för världens bästa bil varit det sedan Rolls Royce Silver Ghosts 1906, DEN var bäst DÅ.
Alla andra som kallats det sedan dess har bara varit det i enskilda människors ögon, objektivt har de varit allt annat än BÄSTA bilen.

Premium, då måste man först säga vad som inte är premium.
Är det premium att tillverka bilar som inte är BÄST i verkligheten utan endast i människors sinnen?
Nej det är det naturligtvis inte, premium måste självfallet baseras på en faktisk prestation och inte på en ren sagoboksfantasi.

Ett bilmärkes historia och bakgrund har stor betydelse i dessa frågor som rör känslor och upplevelser, det är svårt att känna premium för ett bilmärke med en ynklig och vanärande historia.
Två av dagens framgångsrika ”premiummärken” som kom starkt på 1970 och början av 1980-talet har en sådan ynklig och vanärande historia som man helt lyckats sopa under mattan genom en oerhört aggressiv propaganda som lurat skjortan av de flesta.

Samtidig har ett annat djupt föraktat bilmärke, som aldrig seriöst förekommit i premiumdiskussioner, en explosiv historia som lägger sig på andra platts efter Mercedes, men denna historia är fullständigt okänd och nonchalerad.
Det är människornas ”åsikter” som spökar igen.
Åsikter baserade på total okunskap och sagor uppe bland molnen.

Premium är inte det enkla, simpla, osofistikerade, plumpta, oinspirerade, standardmässiga.
Som exempelvis VW Golf, det råkar vara ett praktexempel.

Premium är när man äger en imponerande historia, (även om den nu råkar vara okänd)
lägger ner ett oerhört arbete på utstuderade detaljer, komplicerade samspel, sofistikerade linjer och material och på att få helheten att hänga ihop med varje enskild detalj.
Lyckas man därtill göra detta med hög kvallitet och intelligens, dvs. man inför teknik för funktionens skull och inte för att imponera på 14-åringar eller för att få häftiga rubriker i reklamen…
Och man vågar vara en förnyare som vågar leda utvecklingen (den seriösa utvecklingen, inte leksaksfabriken…) och inte bara följer den, ja då har man en vinnare.

Det är premium och världens bästa bil.

#94
Sarl J
2010-11-13 20:06

Varför skriver du inte i klartext Niklas.
Bilen heter Infiniti

#95
Henrik från HH
2010-11-13 20:53

Historia, utveckling och framgång.
Mercedes- Benz är världens äldsta bilmärke.

#96
Henrik från HH
2010-11-13 20:54

Det går visst inte att länka här?

#99
Niklas
2010-11-15 14:29

La just märke till sista raden ”Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"? Vilka bilmärken hör dit?”
Missade den.

Jag ville inte i nedanstående inlägg nämna några namn eftersom det tar uppmärksamheten från den faktiska frågan.

Så fort man nämner namn uppstår diskussion mellan olika bilmärkens motståndare och anhängare och det leder ingenstans.
Sedan 1906 har detta diskuterats och var står vi i dag?
Samma diskussion pågår oförändrad.

Det är nödvändigt att finna en objektiv, universell beskrivning som slår lika mot alla och ställer samma krav på alla.
Uppfyller man det är saken klar och uppfyller man det inte så är det bara att gå sin väg – även om man råkar heta Mercedes 600.

Det går inte att ha ett in blanco fripass att alltid automatiskt vara kvalificerad bara genom sitt namn eller på gamla meriter.
I samma ögonblick som man tolererar en sådan ordning faller systemet samman eftersom det innebär att prestation och resultat inte längre har någon betydelse och ett sådant samhälle är dömt att gå under.

A-klass som la sig på taket är ett exempel på hur det går när man inbillar sig att namnet är allt som räknas, Mercedes var då så upplåsta av högfärd och självgodhet att man trodde att man kunde göra vad som helst eftersom ingen skulle komma på tanken att kritisera eller ifrågasätta en Mercedes.
Så när man fick kritik för att bilen la sig på taket så satt all höga chefer och bara gapade i chock och kunde inte fatta någonting, inte att bilen la sig på taket, det var ju en struntsak, men att någon kunde kritisera Mercedes, DET var det ofattbara.

Det är faktiskt farligt när ett bilmärke har det för lätt och bara överöses med beröm och aldrig ifrågasätts, det leder till att man blir avtrubbade och anstränger sig inte längre och börjar slarva och kvalitén och konstruktionen blir sämre och sämre, detta drabbade också Mercedes.

VW och Audi befinner sig i samma situation bara beröm och beundran och det har ju resulterat i åtskilliga dåliga konstruktioner, slarv och dålig kvalitet sedan slutet av 1980-talet.
Exempelvis upptäckten journalisterna gjorde för en del år sedan att Audi visserligen UPPLEVDES ha hög kvalitet men att den FAKTISKA kvalitén inte var lika bra.
Så går det när en biltillverkare upptäcker att det viktiga inte är vad man gör utan vad man kan få folk att TRO att man gör.

Man ska se upp med bilmärken som har det för lätt på marknaden, där finns alltid risken att slarv och nonchalans kan smyga sig in.

Toyota är senaste exemplet, det slår aldrig fel, för lite motstånd leder till slarv och slöhet, se noga upp med de märkena!
De kan vara mycket lömska eftersom allt förefaller vara så bra, så bra… men under ytan är golvet ruttet och vipps så vaknar man upp i källaren och undrar vad som hände???

En bil att lita på kommer mer troligt från en biltillverkare som hela tiden lever under piskan och som genast blir påhoppad så fort minsta lilla skruv eller kabel inte är perfekt, det är någon som inte har möjlighet att sitta och slöa till.

En sådan bil hittar man inte i botten och inte i den glittriga toppen, utan precis under de ”stora” som får allt serverat på silverfat utan ansträngning, den verkliga stjärnan står inte på scenen utan i kulissen.

Den som kan något om bilar har inte svårt att se vilken bil detta pekar på.

#100
Henrik från HH
2010-11-15 20:01

Vissa lever i sin egen lilla värld......

#101
2010-11-16 22:04

Vill man ha en bil som fortfarande idag går väldigt tyst jämfört med nyare bilar kan jag föreslå Lexus LS 400 från början på nittiotalet med luftfjädring och med samma typ av framvagn som BMW 7 serie fick först år 2009.

#102
Anders van Leverpolsen
2010-11-19 14:04

Premiumbilar är premiumbilar. BMW, Mercedes, Lexus och märken som i snitt är dyrare och finare.
Halvpremium är Audi men även exempelvis Volvo borde räknas in där, åtminstone på gränsen till halvpremium.
Vanliga bilar är t ex Volkswagen, Peugeot. Ja de flesta bilar.
Lågpris är fortfarande Skoda och även Dacia räknas självklart in där.
Så enkelt är det! Sedan är det upp till var och en och tycka skumma saker...

#103
Crister A
2010-11-21 16:29

Det är inte fråga om att tycka skumma saker.Utan frågan är varför vissa bilar är premium och andra inte .Det verkar mera vara frågan om att försvara sitt DYRA bilval som inte var så bra kvalitetsmässigt i förhållande till priset.Men det kan man ju inte erkänna för bilen är ju premium.Jo tjena!

#104
Uno Lööv
2010-11-22 20:11

Lätt ju! Visst är vissa bilar i alla kategorier olika dyra men.
Premium = Mercedes, BMW...
Normal = Toyota, Audi, Volvo, Renault...
Lågpris = Lada, Skoda, Dacia...

#105
Uno Lööv
2010-11-22 20:12

Audi är väl nästan premium men inte riktig Mercedesklass så vanlig bil blir rätt om den. Ingen tvekan.

#106
Crister A
2010-11-22 20:40

Uno Lööw:Jag slår vad om att du äger en Mercedes eller en BMW.Du måste ju försvara vad du köpt och vill inte framstå som en IDIOT!

#107
Uno Lööv
2010-11-23 16:08

Jag kör en gammal Volvo 740 (ägd sedan ny) men har beställt en ny Skoda Octavia (har även kvar Volvon om dottern inte vill ta över.) Alltså inga lyxbilar. Man har väl lite koll på andra bilar ändå och vet vad som är premium eller ej. Jobbar på Peugeotverkstad, alltså långt ifrån en lyxgubbe.

#108
Marc
2010-11-23 23:27

För egen del la jag ner Peugeot, inte alls pga dåliga erfarenheter av bilarna, utan pga av en och annan som jobbar där. Men att nån av mina Peugeot-kontakter skulle placera Renault och Audi i samma "normalklass", nej riktigt så illa var det inte.

#109
Crister A
2010-11-24 20:10

Oj Uno Lööv:Ja se dessa fördomar man har.Trodde du var en av alla fanatiker.Jag ber om URSÄKT.Att jag aldrig lär mig att inte "döma hunden efter håren".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.