Nästa artikel
Bilfrågan: Varför svart olja efter sex mil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför svart olja efter sex mil?

Publicerad 1 februari 2013 (uppdaterad 1 februari 2013)
"Gjorde första service på min Touran hos VW-firman. Kollade sen oljan då jag kom hem – den var kolsvart. Varför?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
På min två år gamla, 2 700 mil, Touran gjorde jag första service (longlife-olja) hos VW-firman för det facila priset av 2 700 kr. När jag kom hem efter en sexmilstur kollade jag oljan och den var kolsvart.

Jag hade väntat mig en guldgul genomskinlig olja så kort efter service. Jag ringde till firman men de försäkrade mig att allt var okej och att de hade bytt olja genom att ta ur pluggen i botten inte använt en oljesug. Det var helt normalt att oljan blev svart så snabbt. Är detta verkligen riktigt?

Peter Baernert

SVAR:
På dieselmotorer är detta vanligt på grund av den högre sotförekomsten. Att oljan skulle vara svart efter oljebyte på en bensinmotor låter anmärkningsvärt.

Visserligen har du använt den gamla oljan väldigt länge och rester kan finnas kvar som färgar den nya oljan men det låter ändå inte normalt. Om detta är ditt första oljebyte kan man tänka sig att motorn lämnat inkörningsrester i den gamla oljan som inte försvunnit helt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-01 08:22
VW Polo 2012

Dom kanske glömde att byta olja på din bil. En bil jag hade för länge sedan glömde dom att fylla på oljan efter det "dom" tömt ut den gamla. Jag märkte att oljelampan lyste redan efter ett tiotal meter som tur var. Jag har dock aldrig varit med om att dom glömt att ta betalt.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-01 09:51
Peugo

Longlife är en enligt mej, och många andra, medveten risk VW tar här i Norden. Borde inte köras med än 1 500 mil för oljan håller inte måttet och kom nu inte med kommentarer som att, "Nya oljor är mycket bättre än dom var förr", för det stämmer men inte tillräckligt mycket bättre för att klara av förhållandena här i Norden.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-01 10:21
Kalle2

Det kan hända att verkstaden har glömt byta olja, för det har hänt att en auktoriserad verkstad har tömt den gamla oljan men glömt att fylla på ny men upptäckte saken när bilen kördes ut eftersom oljetryckslampan lyste. Men det är mindre troligt, förmodligen har motorn blivit skitig invändigt pga för lång oljebytesintervall. Visst är "långlife" oljorna och filter gjorda för långa bytesintervller men intervallerna är ändå ofta alldeles för långa. Strunta i låga bytesintervaller utan byt med 1000 mils mellanrum. Att betala 2700 för oljeservice är ren ocker, verkstaden betalar själva ca 200 kr för 4 liter olja och ett filter samt lön för ca 20 minuters arbete, resten är ren vinst till verkstadens ägare. Byt olja själv t.ex i OKQ8 gör det själv hall. Har du möjlighet så köp olja i ett varuhus i Finland, Mobil 1 helsyntet kostar under 300 för 4 liter, har även köpt Shell,s olja i Finland för 300, för samma dunk som kostar 700 här i Sverige. I USA kostar de bästa helsyntetoljorna ca 50 kr litern, och 200 kr litern i Sverige

#4 • Uppdaterat: 2013-02-01 10:44
KaptenOberkommando

Visst kan verkstaden ha glömt att byta olja, men risken är minst lika stor att de helt enkelt gav fan i att byta. Sedan är frågan om de tömmer ur den gamla oljan via pluggen eller om de suger upp den - suger de upp den blir det massor kvar. Och bytte de sedan inte heller filtret fanns där ett par deciliter gammal olja kvar. Åk tillbaka till verkstaden och börja med att höra vad de säger och kräv sedan ett nytt oljebyte när du är med! Annars byter du själv hemma! Och så byt till en annan verkstad till nästa gång.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-01 11:50
Björn Sala

Svart olja
Oljan har flera uppgifter. En är att smörja genom att en tunn film ligger mellan slitytorna. En andra är att ta upp sot. En tredje är att kyla vissa detaljer.
Om bilen inte drar lite olja har den inte klarat att smörja som den ska. Lite måste nämligen förbrännas om inte ringarna ska slitas i onödan.
Om oljan inte blir svart har den inte klarat att ta upp sot.
Slutsats: Oljan ska minska något i volym och bli svart annars är något fel. Dessutom ska den normalt bytas med jämna intervall även om oljorna idag är avsevärt bättre än förr. Sommar max 1500 mil och vid kallgrader max 1000 mil oavsett vad tillverkarna tävlas om. Speciellt om du ska ha motorn länge och vill vara rädd om den. Vissa MC-motorer ännu oftare.
Kolsvart efter 6 mil. Då är den inte bytt eller så har motorn tagit så mycket stryk att den var igensotad eftersom inte oljan bytts i tid. De långa intervallerna gäller inte vid kallgrader.
Manualen i min bil (en 2007 års modell) säger helsyntet och får gå 1000 mil i varmgrader eller 500 mil om temperaturen någon gång under intervallet sjunker under noll) Det är en V8 på 345 Hk med MDS (går ned på 4 cylindrar vid låg belastning)
På min V2 (en 2003 års MC) står mineral eller syntet och byte var 800e mil.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-01 14:59
Uff.

Grannen lämnade in sin Skoda hos en vw verkstad i Blekinge. Då han ställde bilen utanför så snedställda han hjulen då det var en viss lutning på gatan.Han lämnade in bilen och fick beskedet att den skulle vara klar om ett par timmar.När han kom tillbaka gick han in och frågade om bilen bar klar. Ja det var den så han betalade och gick ut till sin bil. Då hjulen stod exakt som den var när han ställde den blev han fundersam. Öppnade motorhuven och kontrollerade hur oljan såg. Den var alldeles svart. Han blev då verkligen förbaskad och gick in igen. Det visade att bilen aldrig varit inne på verkstaden. Men de hade tagit betalt för något som de aldrig utfört.. Så fungerar tydligen en del verkstäder. Inte konstigt att VW verkstäderna har fått et så dåligt rykte.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-01 15:39
Peugo

Kom för all del ihåg att det (som tur är) människor som jobbar med våra bilar så misstag händer emellanåt. :)

#8 • Uppdaterat: 2013-02-01 16:11
VW Polo 2012

Hej Björn Sala. Vissa MC-motorer ännu oftare skriver du. Inte så konstigt all den stund både lameller och motoroljan badar i samma sump, och därför bör bytas oftare.Lamellpartiklar är ju egentligen inte så bra för vevlager och dylikt.
mvh VW Polo 2012.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-01 16:44
S-E S

Oljan ska inte vara svart efter 6 mil! På min Golf TSI 1,4 DSG som alltid gick 3000 mil (1,5 år) mellan servicetillfällena var oljan ganska klar efter att ha körts 300- 500 mil efter oljebytet. (Första kollen). Byt oljan och filtret för säkerhets skuld och byt samtidigt verkstad.. Oljan finns med VW specifikation på Biltema för ca 100 kr per liter om du accepterar Statoils oljor.

#a • Uppdaterat: 2013-02-01 17:31
strol

På min Golf TDI 105 hkr räcker det inte att bara tappa ur motorn på olja utan även filterhuset. Märktes då jag hällde i rätt mängd olja enligt boken och motorn blev överfull. Därför svart olja trots "byte" av olja och filter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.