Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför det finns en snålare version av 308 på Peugeots franska hemsida, men inte på den svenska.

Bilfrågan: Varför ökar förbrukningen?

Bilfrågan

”Är det olika konfigurationer och varför väljer man i så fall en sämre konfiguration i Sverige?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vår nya (2015) Peugeot 308 SW med minsta motorn, Puretech 1,2 har 110 hk.
På Peugeots svenska webbplats (www.peugeot.se) uppges bilen dra 4,8 liter och ha CO2-utsläpp på 111 g/km.
Men på Peugeots franska webbplats (www.peugeot.fr) uppges exakt samma bil med exakt samma motor dra 4,2 liter och ha CO2-utsläpp på 99 g/km.
Hur kan det komma sig? Är det olika konfigurationer och varför väljer man i så fall en sämre konfiguration i Sverige?
Tor Simonsson
 
Svar:
Vi har ännu så länge valt att enbart erbjuda den version som Tor har köpt i Sverige eftersom den har många fler möjliga tillval. 99-grammaren är en ”strippad” basversion som inte har luftkonditionering och som har en mindre hjuldimension. Den går dessutom inte att få i specifikationen ”cold climate” som är standard i Sverige.
Maria Lantz, Peugeot Sverige

Kommentarer

#1
2016-03-18 16:46

Peugeot Sveriges svar verkar inte stämma.
Här är exakt en sådan "99-grammare" hon talar om, i Tyskland, 110 hk kombi med dekl. förbr. 4,1 liter.
MED både klimatanläggning, panoramatak, 16 tums alufälgar och sätesvärme.
Med andra ord allt annat än "strippad"...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/peugeot-308-sw-active-pure-tech-110...?

#2
2016-03-19 11:36

som JorgenE säger.

Peugeot Sverige LJUGER rakt upp och ner.

I norge får du Allure med AC + LED + massa lull lull 1.2 Puretech 0,43l / mil och 100g utsläpp. Vädret i Norge är knappast bättre än i Sverige, Sverige får helt enkelt en kass motor!

http://www.peugeot.no/bygg-din-bil/nye-308/stasjonsvogn-5-dorer/

Edit: Nu är 110 motorn borta från Peugeots sida

#3
2016-03-19 21:39

Biltillverkarna (och idioterna i EU) mäter ju enl NEDC-standard. Dvs allt avstängt och bortkopplat... -bilen kan alltså vara både med och utan AC och ändå dra 0.44 samt 99g utsläpp. Det spelar ju ingen roll då AC'n, värmen, allt som drar ström etc ändå är helt urkopplat vid NEDC-testet, vilket Peugeot Sverige verkar ha dålig koll på.

#4
2016-03-20 08:31

Märkligt med kommentarer om att Sverige får en kass motor. Det finns bara en version av PureTech 1.2 på 110 hk. Det är samma 1.2 110 som säljs i Sverige som säljs i Tyskland.

#5
2016-03-20 08:35

Leif, du misstolkar Peugeots Sveriges svar. En version utan A/C väger mindre än en bil med. Ju mindre utrustning desto lägre vikt. Och vikten påverkar bränsleförbrukningen.

#6
2016-03-20 15:31

Peugeot Sveriges svar om att de inte valt att ta hit 99-grammaren just för att den skulle vara en strippad version från fabrik var bevisligen fel. Men motorn som erbjuds i Sverige är inte kass, och skiljer sig ingenting mot "99-grammaren", förutom hur den är utsläppsklassad.

#7
2016-04-05 12:20

99 grammaren finns inte anpassad för vinterklimat. Norge säljer den inte. Och den är strippad. Den är inte fulladdad som 99 grammare i Tyskland heller. Den mimdta utrustningsnivån är 99 gram sen ökar det beroende på utrustningsnivå. Angivelsen 99 gram gäller alltså "från 99 gram". Det är samma när de i bilannonser skrivet från 149 900 kr för en bil för att få kunden till handlaren och sedan finns inte dem versionen annat än på papperet för versionen som kostar 20 000 kr mer är den som lagerhålls..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.