Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Tystare Duster nu eller då?

Bilfrågan

"Enligt era ljudmätningar är den bilen från 2014 tystare i alla hastigheter än den ni testat nu 2018. Hur kan det komma sig?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste ert test av Dacia Duster i nr 4/2018 där ni skriver att den nya Duster är tystare än de äldre modellerna. Jag är själv ägare till en Diesel 4X4 från 2014 och håller med. Den nya upplevs tystare. Jag råkar ha kvar Vi Bilägare nr 3/2014 där just Duster testades. Enligt era ljudmätningar är den bilen från 2014 tystare i alla hastigheter än den ni testat nu 2018. Hur kan det komma sig? Läser att däckutrustningen varit liknande med dubbfria vinterdäck. Har ni möjligen ändrat mätmetod?
Kent Isaksson

Svar:
Nej, vi har samma ljudmätare och samma mätmetod. Men tyvärr varierar förhållandena kraftigt, särskilt vintertid. Det skiljer i både väglag, temperatur, luftfuktighet, däckdimension och kanske även däckfabrikat. Därför är det tyvärr bara tester gjorda vid samma tillfälle som är möjliga att jämföra exakt. Buller är en parameter som är mycket känslig för yttre förhållanden. Vid testet 2014 hade vi minus 10 °C och vägarna hade också en dämpande snöhinna. I år var det varmare vid våra mätningar. Så det går bara, dessvärre, att jämföra de tre testbilarna mot varandra vid respektive testtillfälle.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Är ljudnivån avgörande för dig när du väljer bil?
 

Kommentarer

#1
2018-05-14 09:38

Ljudnivån och typen av ljud är nog den viktigaste egenskapen för mig. Det är en av anledningarna till att jag konstant väljer bort dieselbilar.

#2
2018-05-14 09:52

Ljudkomforten är viktigt för mig. Min dieselbil (68 db) är tystare än många bensinbilar som kanske är dåligt isolerade.

#3
2018-05-14 09:59

Kan inte påstå att jag ljudmässigt i volym tycker dieslar är högljudda, däremot har de ett annat ”knackigare” ljud än en bensinmotor. Annan karaktär på ljudet, men inte högre.

#4
2018-05-14 10:02

pinjong -.vet inte vilken bil du har men det kan ju vara så att man måste upp bra högt i prisklass för att få en dieselbil som ljudkomfort-mässigt matchar bensinarna. Så jag håller med Mäkinen i detta avseende. Med diesel så var det t ex en välgärning när start-stopp-systemet slog av motorn när man stannade vid ljussignaler.

#5
2018-05-14 10:26

Ja Pi, det skiljer i ljud när bilen står stilla och på rull. En dieselbil låter absolut mer på tomgång. Det är dock inte meningen att man ska stå och köra någon bil på tomgång någon längre tid så man får vara otroligt känslig om man tycker att det är något problem. Jag har börjat använda start/stoppfunktionen först nu, efter fem år, på min diesel eftersom jag provar ecodriving.

#6
2018-05-14 10:32

Diesel brummar så. Speciellt i motorvägsfart.

#7
2018-05-14 10:45

pinjong - men kör man i stadstrafik och i lägre farter så är ju känslan ungefär likadan som att stå still på tomgång så i mina öron är bensinaren helt klart att föredra ur ljudkomfort-synpunkt. Sen är ju bensinaren dessutom flexiblare eftersom dieseln har ett relativt litet användbart varvtalsområde - i alla fall när man jämför motorer i Golf-klassen. Större dieslar kanske är "tåligare" och flexiblare i det avseendet. Jag som kör manuellt växlat fick helt klart växla avsevärt mycket mera med min 1,6 l TDI jämfört med min lilla 1,2 l TSI.

#8
2018-05-14 10:49

Jag förstår inte att någon frivilligt vill lyssna på obehagliga rasslanden och skrammel när de kör bil. De senaste 25 åren har jag haft en snittfart på strax över 50 km/h med de bilar jag använt till vardags. Det innebär väldigt många timmar i farter lägre än så och då är kulhammare mot kopparplåt inget jag vill få i sinnet.

#9
2018-05-14 10:56

Pi, det räcker att köra några meter så ändras ljudbilden på en diesel. En diesel har ett smalare varvtalsområde och växellådan är anpassad till det. Jag använder väldigt lite av det tillgängliga varvtalsområdet och är glad över styrkan på lägre varv. Att behöva varva motorn för att få kraft ser jag som en nackdel.

#10
2018-05-14 11:05

Precis pinjong - min bensinare kan jag köra med låg belastning ifrån ca: 700 rpm utan problem men det kunde jag inte med dieseln. Visst har dieseln ett högre maximalt vridmoment men tyvärr så fungerar dessa lite mindre dieslar inte alls bra med manuell växellåda - där fungerar bensinaren väldigt mycket bättre med ett större användbart varvtalsområde - och då inte minst neråt. Själv varvar jag sällan över 3000 rpm med den lilla bensinaren - det är bara vid kraftigare accelerationer. Oftast ligger jag mellan 700--2000 rpm. Men smaken är som baken och efter en omgång med diesel är jag tillbaka med bensindrivet.

#11
2018-05-14 11:10

Pi, jag kan köra min diesel på tomgång (800 rpm) åtminstone på de tre första växlarna. Kanske inget att rekommendera men ibland sker det ofrivilligt när jag "glömmer" att ge gas. ;-) Jag håller motorfrågan helt öppen inför nästa bilinköp men ljudet är inget som motiverar mig att byta från diesel till något annat.

#12
2018-05-14 12:31

Detta har munhuggits om tidigare men det finns ingen diesel bil under 400 tusen som inte dieselmotorn hörs inne i cupen i stads trafik.
Om det stör eller inte det är en annan fråga och radion är väl oftast på så det är inga problem med det men dom hörs det kan ingen förneka.
I landsvägs fart hörs inga motorer då däcksljudet tar över.

På min bensin trea 1,0tsi hörs motorn i startögonblicket sedan får man titta på varvräknaren om man skall veta om den är på.
Och jag kör också på tomgång utan att röra gasen.
Och den drar inte heller mer än en diesel.

#13
2018-05-14 13:08

Jag tycker motorljudet är väl bortdämpat i de flesta nya bilar. Varken i min förra bil V50 diesel eller min nuvarande Auris HSD hörs eller stör motorn i normal landsvägsfart. Det som störde/stör och det man nästan bara hör i dessa bilar är (de egentligen onödiga) lågprofildäcken.

#14
2018-05-14 14:02

Man måste komma ihåg att det är en högst personlig upplevelse vad som är jobbigt buller.
Omöjligt att mäta med instrument.
Och mycket riktigt kommenteras detta ibland i biltester, den upplev tystare/bullrigare än vad mätaren säger.

#15
2018-05-14 14:50

Det står ju två db-tal i Transportstyrelsens fordonsuppgifter och på min diesel är det vid stillastående 72 db och körning 68 db . Slår jag upp en Skoda Kombi 1.0 så är motsvarande siffror 71 och 72 db (Blocket BRM306). Det kan väl gå på ett ut. Enda ljudet som stör lite på min bil är ett vinande "hissljud" ibland. Tror att det är växellådan.

#16
2018-05-14 17:49

Det är större skillnad på ljudnivån i budgetbilar, mellan olika vöderlekar, än dyra bilar

#17
2018-05-14 19:01

Fast det som står i fordonsuppgifterna är ju bullret utanför bilen och det har ju inte alltför stor koppling till bullret inne i bilen.

#18
2018-05-14 20:54

Pi, jag upplever jag växlar mindre med diesel än bensin - vilket beror på att dieseln har bättre lågvarvsegenskaper så den klarar högre växel och lägre varv.

#19
2018-05-14 20:59

Håller med hultarn och Raphael.

#20
2018-05-14 22:06

Raphael och pinjong - och jag inte bara upplever det tvärtom utan så är det på min nuvarande bil jämfört med diesel-Golfen jag hade tidigare. Den lilla turbo-bensinaren klarar helt klart lägre varv än dieseln.

#21
2018-05-14 22:17

Pi
Vad gäller 1,2 Tsi- motorn stödjer jag helt din uppfattning. Man kör den med ett leende på läpparna.

#22
2018-05-15 00:33

Den aktuella Duster dieseln 110 hk ger 260 Nm vid 1750 varv.
Min Seat bensin 150 hk ger 250 Nm i området 1500-3500 varv.
Man behöver inte diesel för att få vrid på låga varv. Dessutom får man ett bredare register med bensinare.

#23
2018-05-15 00:51

Usch, diesel.. knatter och tråkig motor karaktär. Är man lastbilschaffis tycker man nog det är lite roligt (Scania R680 med fantastisk ljud osv). Men inte diesel i en bil (big no-no).

#24
2018-05-15 08:29

Jag tror att diesel förespråkarna antagligen kört diesel i 25 år och därför har förutfattade meningar då dom inte kört en ny modern bensin bil i någon nämnvärd utsträckning.
Jag kommer aldrig mer att köra diesel och jag småler varje gång jag läser dessa kommentarer om diesel.
Väljer man rätt bensinbil med rätt bensin motor så har den bättre ekonomi och rymd än dom flesta andra dieslar.

#25
2018-05-15 09:09

Samma här, motorn är pigg med drag ifrån låga varv. Man lider lite när grannen kommer med sin diesel "traktor" (XC60). Man undrar hur de står ut...

#26
2018-05-15 13:44

Störs ärligt talat inte så mycket av motorljud. Tycker lågfrekvent däcksmalande är betydligt mer irriterande. Och dieselljud går absolut att dämpa bort. Både i MB S-klass och Audi Q7 så hörs motorn knappt även om det är en diesel. I min egen X3:a så hörs motorn definitivt men inte så högt att jag stör mig på det.

#27
2018-05-16 09:39

Jag störs väldigt av oljud i bilar, vare sig det kommer från motor, hjul, eller någon otäck poplåt på radion och det är ju det enda som går att göra något åt.
Moderna dieslar tycker jag inte väsnas speciellt mycket inuti bilen, men visst knackar det otäckt utan för.
Det finns en rolig figur på jobbet som drar igång sin gamla Passatdiesel (+50000mil!) på morgonen och stänger av den på kvällen.
Den står och knackar utanför kontoret och hela tiden när han åker på ett jobb står den på den platsen och väsnas!
"En diesel mår bäst av att stängas av så sällan som möjligt!" påstår han.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.