Nästa artikel
Bilfrågan: Trasig 4-Motion?
Bilfrågan

Bilfrågan: Trasig 4-Motion?

Publicerad 10 juli 2014
Åker många omkring med trasig 4-motion? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har ni någon erfarenhet om VAG 4-Motion? Den sitter i Seat, Skoda, VW och Audi. Jag hävdar att många åker omkring med trasig 4-Motion utan veta om det. På en ny bil kostar det 6 900 kr extra med 4-Motion och reparation av oljepumpen i 4-Motion 7 500 för pumpen och 3 000 för arbetet totalt 10 500 kronor.

Mats Norrfors, Falun

SVAR:
4-Motion refererar inte till någon särskild teknik utan är Volkswagens varumärke för fyrhjulsdrivning. Motsvarande benämningar är Seat 4, Skoda 4x4 och Audi quattro. I de flesta av Volkswagens 4-Motion är det en Haldex-koppling som sköter inkopplingen av fyrhjulsdriften. Detta system har visat sig både effektivt och driftsäkert men börjar det krångla får man räkna med höga kostnader. Fyrhjulsdrift är ett utmärkt hjälpmedel om man har behov av det men också en källa till högre driftskostnader.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-10 07:32
Reverend Benny

Borde inte sånt upptäckas på service alternativt info till föraren på instrumentpanelen?

#2 • Uppdaterat: 2014-07-10 09:09
Swemba

Vad är egentligen hans fråga?

#3 • Uppdaterat: 2014-07-10 09:16
Hackenbush

Precis vad jag alltid sagt, det blir dyrare driftskostnader med 4wd. Inte värt merkostnaden tycker jag.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-10 09:24
Boxer

Om Haldexpumpen lägger av ges ingen information till föraren om felet, åtminstone inte på VW Caravelle/Transporter. Den blir dessutom väldigt dåligt tvåhjulsdriven eftersom det är mycket där bak som bromsar. Och felet är väldigt dyrt att reparera eftersom pumpen sitter väldigt trångt och är besvärlig att byta.
Subaru som har permanent mekanisk fyrhjulsdrift kan i princip inte drabbas av ett sådant fel i drivsystemet. Antingen har man fyrhjulsdrift eller inget alls.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-10 09:31
quattron

Om det är värt merkostnaden är ju upp till var och en, beroende på hur man kör och använder bilen. Jag kör nu tjänstebil med Haldexkoppling men föredrar Torsen i t.ex. Audi A4 Quattro efter många problemfria mil. Skulle jag däremot köpt bilen begagnad privat och inte kört så mycket hade jag nog inte köpt en fyrhjulsdriven av Haldextyp, just med tanke på dessa reparationskostnader som kanske dyker upp senare.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-10 13:03
snabb95

Just nu är det är häftigt med fyrhjulsdrift liksom med breda däck på stora fälgar.
Det kan vara anledningen till att många betalar för något man inte vet nyttan av eller har behov av.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-10 14:56
Christian1

Råkade ut för att "förpumpen" på Haldexen slutade fungera på VW Tiguan -12 efter 6.000 mil, det gick dock på garantin denna gång, samma sak/fel med en kollegas VW Passat, fast han hade inte märkt det, det gjorde jag.... Körde Audi Quattro med Torsendiff innan utan problem i 14.000 mil.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-11 08:08
Styrbjörn

John2008, känns det inte jobbigt att vara instängd i en bubbla och tro alla använder bilen på liknande sätt som dig? Fyrhjulsdrift är ovärderlig om du drar t.ex. hästtransporter vintertid eller parkerar på leriga åkrar. Den är också bra om du som skogsägare ska ta dig fram på leriga eller snöiga skogsbilvägar. Men du kanske tror att alla bor i Stockholm?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-11 16:01
John2008

Fyrhjulsdrift - bland det mest överskattade och dyraste som finns i förhållande till nyttan? Tänker att det är få bilar med fyrhjulsdrift som används på så sätt att det är nödvändigt. Att ha t. ex. bokstäverna AWD bak på bilen verkar ofta vara det viktigaste.

#a • Uppdaterat: 2014-07-12 20:23
Boxer

#John2008
Jag är fullständigt kallsinnig över autobroms, körfältsbytesvarnare och andra automobil-PK-attribut men AWD uppskattar jag som taxiförare under vintern i Norrlands urskogar.
Däremot kan jag hålla med om att de allra flesta aldrig behöver en bil med AWD.
Nu var ju frågan mest om Haldexsystemet och där är jag mer tveksam. I jobbet kör jag VW med Haldex, privat med Subaru.och jag kan inte förstå finessen med Haldexsystemet. Snälla någon, förklara!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.