Senaste aktivitet

"Peugeote-Pär" har svarat på foruminlägget "Franska bilar."

Bilfrågan: Skadligt att bara tanka etanol?

Bilfrågan

"Verkstaden rekommenderar mig att tanka bensin för att få en renande effekt på bilens olika system. Ska jag följa rådet eller fortsätta att köra på etanol?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag kör sedan ett knappt år en Skoda Octavia, etanol.

Eftersom det är en miljövinst med etanol, har jag konsekvent tankat detta, även när det varit billigare med bensin.

I samband med 1 500 mils service rekommenderade verkstaden mig att tanka bensin en gång på cirka 500 mil.

Man menade att bensin har en renande effekt på bilens olika system, en effekt som etanolen saknar.

Om jag fortsätter att enbart tanka etanol kommer jag efter hand att få bekymmer med beläggning och annat, sade man.

Detta var en nyhet för mig. Ligger det något i det verkstaden rekommenderade, eller kan jag lugnt fortsätta att köra enbart på etanol?

Martin Lindh, Kungälv

SVAR:
Jo, det står till och med angivet i instruktionsboken att bensin bör tankas med ett intervall på cirka 1 500 mil.

Anledningen är att det finns tillsatser i etanolen (enligt SEKAB som är den enda leverantören av etanol i Sverige) som vid vissa temperaturer, då pratar vi om alla samverkande temperaturer (luft-, insugningsluft- och motortemp), fälls ur på de kallare föremålen som de kommer i kontakt med.

De bildar först en seg avlagring som stelnar och orsakar diverse driftstörningar.

Det enklaste sättet att bli av med detta är att tanka bensin och köra fem till tio mil.

Henrik Svensson, Skoda Sverige

SVAR:
Här finns uppenbarligen olika uppfattningar. Många som kör flexifuelbilar tankar aldrig annat än E85 och har inte upplevt några driftstörningar.

Volvo hävdar att deras flexifuelmotorer är konstruerade för att kunna köras hela sin livslängd på E85.

Materialen som används i motorn är utvalda för att vara extra slitstarka och motståndskraftiga enligt Volvo.

Saab, å andra sidan, rekommenderar att flexifuelmotorer ska köras på en tank bensin varje 10 000 km.

Från SEKAB:s sida finns ingen generell rekommendation om att motorer som körs på E85 med jämna mellanrum ska köras på bensin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
Bilmecken
2010-04-01 16:24

I princip ALLA bensinmotorer går att konvertera till etanoldrift, vätgasdrift tycker jag vore det optimala och nej vätgas är inte farligare än bensin att hantera.

#1
göinge
2010-02-19 17:02

Någonting säger mig att samma fråga har förekommit i Vi Bilägare förr från en annan Skoda-ägare. Konstigt nog vittnar aldrig några etanolbilsägare som alltid tankar etanol om några problem. Jag har själv kört vår Ford Focus i 3 1/2 år och 5000 mil på bara E85 utan problem. Kanske detta bara är ett Skodaproblem?!

#1
NilsGöran Nordin
2010-02-17 12:24

Det är märkligt att Skoda rekomenderar bensin var 500:de mil i sina etanolbils versioner.
Jag har kört min Ford Focus Flexifuel sedan december 2001 med E85 och aldrig blivit uppmanad av Fordverkstan att tanka bensin med jämna mellanrum. Min Ford har förbrukat ca 0,8l E85/mil.
Jag vill uppmana biltillverkare att ta fram mindre motorer som drar mindre bränsle, för SAAB:s motorer som drar mellan 1,2 och 1,4l E85/mil är ju väl mycket.
Över 100 års användning av fossila bränslen förstör våran Jord och skall avvecklas så snart som möjligt.

#1
Bosse L
2010-02-17 12:11

Bl.a. varnar stora miljöorganisationer för bilbränslen från grödor:
http://www.transportenvironment.org/News/2009/11/EU-biofuel-rules-likely-to-cause-more-harm-than-good/
EU undanhåller nu information om etanolens skadeverkningar:
http://www.transportenvironment.org/News/2010/2/Commission-withholding-key-research-on-environmental-impacts-of-biofuels/
I Sverige har prof. Sören Wibe gjort en utredning som visar att etanoldrift t.o.m. kan höja CO2-utsläppen.
Etanolen i E85 importeras till största delen från Brasilien, där de enorma monokulturella odlingarna av sockerrör gör att den biologiska mångfalden förstörs. Därtill kommer konstgödsling, konstbevattning och landgrabbing som försvårar landreformer för den fattiga befolkningen. Oljebolagen börjar nu också gå in i denna verksamhet i Brasilien.
Man frågar sig om den lilla - om någon - reducering av utsläppen som satsningen på E85 (f.n. E75) innebär är värt alla subventioner och skattebefrielser med tanke på ovanstående samt att bränsleförbrukningen och dito transporter ökar med 40 % vid E85-drift.
En storsatsning på inhemsk biogas, el-hybrider och el-bussar vore betydligt bättre.
I Stockholms innerstad håller SL nu på att byta ut de bullrande osande etanolbussarna mot en renare och något tystare variant som går på lokalt producerad biogas. Det är det näst bästa alternativet - bäst för närmiljön är eldrivna stadsbussar som finns i 350 städer.

#1
Jarl
2010-02-15 21:22

Lasse-liten:
Olja och bensin kommer aldrig att ta slut. Thats a fact.

#1
Lasse
2010-02-15 20:54

Är det ingen som har tänkt på att det spelar ingen roll vad man tycker om etanol och bensin etc för att snart tar bensin och oljan slut. Vad ska vi då köra på? Etanol är ett av flera bra alternativ. Andra bra bränslen är rapsdiesel, Ecopar men det bästa vi har i dag är gas, tyvärr dåligt utbud på mackarna, och framförallt etanol.

#1
kenneth
2010-02-15 20:44

Henrik: Det fina med etanolen som är CO neutral är att de fattigas svält minskar eftersom de numera får en inkomst från jordbruket och därmed får in värdefull västvaluta som de kan köpa de varor som de önskar. Tankar vi istället bensin eller diesel förpestar vi inte bara vår miljö utan hela världens befolkning kvävs långsamt under växthuseffekten som tar död på oss allihopa.

#1
Mats
2010-02-15 20:13

Härligt med killar som HENRIK och S-E S som ger debatten en ny dimension.
Undrar om Pellefant kommer med ett inlägg snart

#1
S-E S
2010-02-15 19:49

Visst är det skadligt att tanka etanol. Då förpästar man naturen med restprodukterna från 1.4 liter E85 per mil i stället för restprodukter från 0.6 l diesel.

#1
Henrik
2010-02-15 19:33

KENNETH:
Många barn i u länderna som fått svälta ihjäl när din fru tankat etanol 19000mil. 1,2 liter per mil!!! Låter ju helt sjukt

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: