Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Konservera lacken?

Bilfrågan

"Jag har just köpt en ny BMW 318d Touring och funderar på vad jag ska göra med lacken. Varför och när ska man lackkonservera?" Vi Bilägare söker svaret.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Varför och när ska man lackkonservera? Jag har just köpt en ny BMW 318d Touring och funderar på vad jag ska göra med lacken. Ett råd från vänkretsen är att inte göra något alls första året tills lacken "satt sig". Ska jag redan nu skydda lacken eller vänta?

En annan fråga är nyttan av lackkonservering. Hur många år håller en lackkonservering?

Jag hittade på webben följande uttalande från BMW Group Sverige:

"Vi rekommenderar våra kunder att inte genomföra någon lackkonservering. Bland annat eftersom man använder silikonbaserade medel vid konserveringen som ofta kan medföra att gummilisterna runt dörrarna börjar gnissla."

Hans Magnusson


SVAR:
Vi varken rekommenderar eller avråder från lackkonservering. Bilägaren måste själv avgöra om det är värt pengarna.

Rekommendationen att inte lackkonservera bilen som hänvisas till, kan ha missförståtts eller inte varit tillräckligt utförlig.

Vad som måste säkerställas är att inte silikonhaltiga medel hamnar på gummilisterna eftersom silikonet kan orsaka gnissel eller knakande ljud. Har detta hänt måste silikonet avlägsnas.

Michael De Geer, BMW Groupe Sverige

SVAR:

Frågan kommer ofta upp i Vi Bilägare. En lackkonservering kan sägas vara en professionellt utförd polering och vaxning.

Den görs med högvärdiga produkter och lämpliga maskiner och blir därför hållbarare. Resultatet ser också bättre ut än om man gör det själv.

Kostar dock en hel del och var och en måste därför avgöra om det är värt pengarna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
ROFFE
2010-02-08 19:15

Jag har en Citroën Xsara Picasso 2005. Lät "MrCap" göra lackkonservering för ca. 3000:- våren 2006 då bilen var ca tio månader enl. reg.skylten och första reg. i Sverige.
Därefter har bilen "ruskat av sig vägsmutsen själv" men jag har tvättat med högtryck ett par ggr hemma och s.k. diamanttvätt på macken två ggr. Visst kan man se att bilen är smutsig nertill men en regnskur eller två skäljer bort smutsen. Nu kör jag inte SÅ många mil per år men jag kan bara rekommendera en omgång av proffsen som rengör lacken och täpper till ev. porer med bra polermedel. OBS; Jag har INTE låtit göra de årliga poleringarna som de rekommenderar ... Så deras garanti kan jag glömma! Senaste "diamanttvätt" för ca. en vecka sedan, (nr 2 i serien) gjorde att bilen såg ut som ny igen ...

#1
Karl E
2010-02-08 21:17

Jag har gjort en Ditec-behandling av min drygt två år gamla Peugeot 307 kombi, sommaren 2009. Jag kör cirka 2 500 mil per år och har samma erfarenhet som Roffe. Vägsmutsen fastnar inte på samma sätt. Nu i vinter t.ex. spolade jag av bilen i självtvättsanläggning med rengöringsmedel och högtryck. Den blev i stort sett helt ren och blank, trots att den såg för dj-g ut innan. Smuts sätter sig inte på samma sätt, alltså. Hur länge effekten sitter i vet jag så klart inte ännu.

#1
Olle
2010-02-08 22:06

Skillnaden mellan en manuell vaxning och en konservering är att vaxningen inte håller så länge; den måste göras om 2-3 ggr/år. Jag anser inte att man skall använda högtryckstvätt till bilen då det höga trycket kan skada lack och underrede. Vaxa manuellt och tvätta varsamt. Det är visserligen lite mer arbete men kostar avsevärt mindre och ger en lika fin bil som den konserverade.

#1
jojo
2010-02-09 01:20

Svaret "var och en måste själva avgöra detta" är ett speciellt svar. Är det ett svar överhuvudtaget?
Nej, det är det inte. Mer ett typ God dag yxskaftavvisande av frågan.
Ett svar innebär att man utvecklar ett problem, kanske genom att ge olika svar. För att den som frågar har mer grund för att just själv avgöra vad den skall göra.

#1
Ronny
2010-02-09 01:23

Jag stod också i valet o kvalet om lackkonservering till min nya Opel Insignia, men gjorde det när bilen var 2 mån hos Ditec. De lovade att det hade ingen betydelse om lacken var ny eller inte. Min vita bil har varit otroligt lättskött sedan dess. Visst fastnar det smuts nedtill på sidorna och baktill (kombi) men på med lite reng.medel och högtryck, och lacken är i nyskick. Väldigt reptålig verkar den också vara. Bara positivt alltså.

#1
leifer
2010-02-09 18:55

Ditec säger i princip att ju förr desto bättre. Väntar man ett år eller mer så finns risk att man inte får på ett extra skydd i tid, att den inte sitter kvar lika bra sen etc. Deras 6-årsgaranti gäller också bara om bilen behandlats inom ett år. Från deras hemsida;
"Behandlar du din bil innan den är ett år gammal lämnar vi en 6-års systemgaranti där vi garanterar lackens glans."

#1
Volvo RWD
2010-02-09 22:18

Olle: Fel, varför "vaxet" inte håller när du vaxar själv är för att det är just vax. Proffsen använder lackskydd som är mycket bättre och hållbarare än vaxet. Numera kör jag också med lackskydd. Vax är skräp i jämförelse de vill jag lova.
--------------
Att rulla in på en borsttvätt (typ diamanttvätt) är riktigt dåligt för din lack. Sliter väldigt hårt på lackskyddet och är där något vax som satt på innan du körde in så är det garanterat borta efter.

#1
leifer
2010-02-10 00:35

VAX får vattnet att ligga kvar i pölar på lacken. Om solen sen är stark så kan vattnet agera förstoringsglas och solen fräter då extra mycket på lacken. Det är också risk att man inte klarar att upprätthålla ett vaxskydd på vintern när det är som viktigast.
Har man en nyare bil med stort marknadsvärde så ska man givet satsa på 2-komponents lackförsegling. Lacken är det viktigaste på bilen och dålig lack går aldrig att återställa helt. Lacken måste skötas om väl från början. En kostnad för en lackförsegling måste givetvis sättas i relation till en bils marknadsvärde. Dessutom måste en sån här försegling som sagt ske på en fräsch lack, sen är det för sent.

#1
leifer
2010-02-10 00:41

Kan var värt att nämna att sammanhanget att t.ex. Ditec är helt silikonfritt.

#1
Volvo RWD
2010-02-10 01:10

Leifer: Det du säger stämmer inte riktigt. Du kan visst det försegla en mer "använd" lack men då får du polera före, men det behöver du göra i vilket fall. En ny lack är inte helt jämn den heller.

#1
Kenneth
2010-02-10 10:10

Ett minst lika bra resultat till betydligt lägre pris för lackskyddet får man om man köper proffessionellt 2 komponentkit och gör jobbet själv. Jag lägger på en behandling per år. Jag köper på nedanstående sida. Se länk:http://shop.bollnasbilvard.se/

#1
Bilintresserad
2010-02-10 10:27

Jag har provat många olika och AutoGlym DeLuxe är helt otroligt bra. Håller många år och ger en fin glans/yta. Som delad tvåa Ditec/MrCap och sedan en massa skräp som Silverseal och diverse hårdvax på jumboplatser. De håller inte ens ett år.

#1
leifer
2010-02-10 13:21

VolvoRWD, det jag säger gäller vad Jörgen Sandell på Stockholms bilvård sa till mig, och han vet vad han pratar om. Polering visst, men handlar inte bara om jämnhet. Så ju förr man lägger på skydd desto bättre. Frågan om lacken behöver torka? Idag tror jag inte biltillverkarna har det problemet, men man kan säkert med fördel vänta några månader innan man lägger på nåt skydd. Dvs låta bilens lack "torka" under varma sommarmånaderna. Å andra sidan är stark sol en av lackens värsta fiender. Så helst då parkera under tak.

#1
Richard
2010-02-10 14:54

Det allra viktigaste är att förarbetet. Utan förarbetet kan man inte få ett bra resultat. Tvättning: ALL smuts måste bort, lacken måste avfettas i olika steg för att få bort all olja och fett från lacken. Schmponera bort smutsen och lera av all nedfall som fastnar i lacken som bromsdamm,
Järnfilspån. och sedan schamponera lacken igen.
Polera lacken i olika steg så man koregera lacken från defekter som repor och hologram. När lacken är perfekt ska man behandla med ett skydd.
Det finns en hel uppsjö av medel på marknaden.
Personligen använder jag handgjorda vaxer från Tyskland som innerhåller ren Canubavax. Det finns både gul och vit canuba vax. Canubavax är det mest vattenresistenta medlet som finns. Kommer från Caubapalmen i Brasilien. Ju högre konsentration canubavax det finns i vaxet destå hållbarare är det. Och man får ett resultat som är fantastisk och som håller riktigt länge. Man kan inte fuska sig till ett bra resultat, s en riktigt fin behandling tar 10-30 timmar med maskiner.
Har polerat bilar 13 år.

#1
leifer
2010-02-10 15:11

Richard, en ny bil behöver man väl inte polera? Låter konstigt.

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 16:47

Hämtade ut våran nya Toyota Auris vid lackförseglingsfirman när jag hämtade ut bilen faktiskt och sedan till Toyota och slutförde affären.
______________________________________________
Gjorde då denna behandlingen i December 2007. Gjorde en återbehandling sommaren 2009. Men det kostade 3000kr ! Alltså kostade det ca 6000kr hittills totalt. Jag tycker det är dyrt. För återbehandla verkar man vara tvungen att göra med jämna mellanrum. Då blir det dyrt. Finns det något koncept som bara behöver en behandling?Någon som vet? Och vad kostar det som jämförelse. Gjorde våran behandling på Top Car i Karlstad. Våran bil är svart metallic. Någon som har ett tips på prisvärd behandling?

#1
Rickard
2010-02-10 16:57

En fabriksny bil har ett jätte fint skydd från start.
Men när man använder en bil börjar det att slitas på lacken. Vägdamm från bromsar, sten, grus och sand kombination av det härliga saltet och vatten sliter. En behandlig av lacken är att rekomendera en ggr om året så håller lacken väldigt länge.
Det gäller att hålla rent i lackens porer. Det är där koretionen börjar och sedan äterer sig in till plåten. Undgefär som att gå till tandläkaren!Sedan är det upp till varje bilägare att bedömma när man på året ska behandla sin bil.

#1
Volvo RWD
2010-02-10 19:52

Leifer: Man ska polera innan man lägger på skydd. Det är ren basic. Ny lack som gammal lack. Tvättar man den en gång så ska du helst polera den innan du lägger på skydd tex. Så ja en ny bil/nylackerad ska du polera. Richard har helt rätt. 1k lackskydd (tex Fireglaze som är ett oehört populärt lackskydd) har jag inte märkt har fungerat sämre än 2k. En behandling om året i båda fallen. Ljus lack är mindre känslig än mörk lack också. Känn tex på en svart lack vs vit lack när båda bilarna står i solen :).
----------------------
Conny: Du kan göra det själv, annars kostar det ungefär så mkt tyvär.

#1
CRISTER
2010-02-10 20:24

Lackkonservering och vaxning verkar vara ett ämne som religion ungefär.Det finns många åsikter vad man skall göra och hur man skall göra.Har alltid varit intresserad av ämnet och det ända jag förstått är att proffsen gör ett bättre jobb än vi vanliga dödliga.Dom gör ju inget annat.Men det verkar också vara en hemlig bransch där man vill tjäna pengar på andras okunskap.Fakta verkar vara göra rent,jävligt rent,polera,vaxa.Försegla ?!? med vad?Bra,dåligt?Bakom alla vackra namn på olika vaxer och metoder(100-tals) döljer sig Carnuabavax från Carnuabapalmen i Brasilien.Det är tydligen det enda medlet och det bästa.Men frågan återstår fortfarande,skall man satsa 3000,6000 eller 9000 hos någon proffsfirma eller gnugga själv med medlen från Macken som Sonax och Turtlevax? och spara pengar?med gratis arbete?
Det verkar som det behövs ordentlig konsumentupplysning från t.ex Vi Bilägare eller Råd och Rön.
MVH Crister

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 21:46

Crister bra inlägg! Något för Vibilägare att gräva i. Men som vanligt kanske även VIB blir förda bakom ljuset av just den person/firma som man frågar.
______________________________________________
Vart kan man köpa liknande "proffsprodukter" som proffsen använder? Kan man komma åt dom produkterna? Eller är de bara för "proffsen"?

#1
Volvo RWD
2010-02-10 22:57

Conny: www.prorecond.se . Gå in på webshopen. Dom säljer proffsprodukter. Dom har även ett forum om du har några frågor.

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 23:31

Volvo RWD. Tack för tipset!

#1
Lägerleffe
2010-02-11 02:21

Så här är det. Bara Du har lämnat en krängare börjar nästa göra sig påmind. Och nästa och nästa i all evighet.
Det slutar aldrig, var så säker. Så länge du ha några pengar kvar kommer du att ha en lång svans av nasare efter dig. Och dina pengar är slut tillkommer dom som vill låna ut mera till dig...

#2
2014-07-30 17:14

Satsa hellre på en rostskyddsbehandling. Det ångrar man aldrig!

#3
2016-01-10 20:04

conny det finns en behandling som heter Ceramic Pro och där behöver ingen återbehandling.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.