Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Normalt att lacken släpper på Golf?

Bilfrågan

Är det normalt slitage när lacken släpper på min Golf? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad kan man förvänta sig av moderna lacker? Vi har en cirka 18 månader gammal Golf, med vit solid lack, som vi köpt ny. Precis som alla andra bilar träffas den av stenskott ibland men två saker händer på den som vi aldrig varit med om på övriga omkring 20 bilar vi ägt genom åren: det lossnar en cirka 5x5 mm stor flaga av lacken, både grundfärg, vita lacken och klarlacken, vid vissa stenskott. Det blir alltså ”plåtrent”, eller om det är galvaniseringen som syns. Vi har fyllt i hålen med original bättringsfärg.

Vid tre stenskott har vi även fått lacksläpp av klarlacken i ett relativt stort område, upp till 3x5 cm. Klarlacksläppet växer med tiden, trots flera försök att laga med bättringsfärgen. Beskedet från verkstaden nu är att två dörrar samt huv måste lackas om helt och att orsaken är den vattenbaserade lacken som när den blir utsatt för väta gör så att klarlacken släpper. De påstår sig se det här på flera bilar och att det inte är onormalt. I min värld är det onormalt, vad säger ni? Det är för övrigt vår tredje nya Golf i rad där alla har drabbats av rost eller lackproblem. Även om tyskarna bygger bra bilar kan de uppenbarligen inte måla dem korrekt.

Björn Walther

Svar:
Skadebilden låter onormal och borde undersökas av våra tekniker. Klarlacksläpp och andra lackdefekter täcks av lackgarantin upp till och med tre år. Vi skulle vilja be bilägaren kontakta auktoriserad Volkswagen-verkstad för fotografering av skadorna samt att verkstaden konsulterar oss i detta fall.

Marcus Thomasfolk,
Volkswagen Group Sverige

Att Volkswagen har problem med sina lacker är känt. Speciellt svåra har lacksläppen varit på Passat, men även Golf drabbas. På Vi Bilägares egen Golf från 2013 har lacken ramlat bort på en liten plastlucka i fronten. Det ser fult ut men VW vägrar ta på sig reparationskostnaden och hävdar att skadan uppstått av ”yttre påverkan” – det vill säga av stenskott. Har du tur, kan du kanske få bilen omlackad på garantin.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Läs mer om: Volkswagen Golf

Kommentarer

#1
2014-12-16 07:12

Snälla Björn Walther, om du haft två Golf som drabbats av rost och lackproblem. Varför köper du då en till?

#2
2014-12-16 07:30

Enligt vad Björn Walther säger så är beskedet från verkstaden" orsaken är den vattenbaserade lacken som när den blir utsatt för väta gör så att klarlacken släpper". Med andra ord tål inte bilen vatten?! Förutom att man inte kan ha bilen ute om det regnar, så undrar jag om man får tvätta den?!

#3
2014-12-16 08:00

Har en vit Golf -12 som nyligen fyllt 3 år men har lyckligtvis inte upplevt nåt av det frågeställaren tydligen drabbats av. Sen måste jag absolut hålla med 1storstark - har man råkat ut för dessa problem tidigare så var nog det sista jag skulle köpa en likadan bil... Men jag är ju å andra sidan ingen märkesfanatiker som alltid måste köpa samma märke utan jag tycker tvärtom att det är spännande att byta märken vid bilbytena.

#4
2014-12-16 08:23

När min passat var ny 2012 hände det att stenskott plockade större flisor i lacken än vad som är rimligt. Att lack fortfarande kan vara mjuk från fabrik är känt men vws lack verkar vara värre än genomsnittet. Jag tror att problemet uppkommer när lacken är ny och får ett stenskott och något kryper under innan den härdat helt 100%

#5
2014-12-16 09:02

ALLA lacker (på bilar) är sedan ett antal år vattenbaserade.
VW har, uppenbarligen, problem. Är det i Wolfsburg (måleri från Bubblan?) eller någon annan produktionsort? Björn kan se på chassinumret var bilen är tillverkad.

Under en period av SAAB 99/900, hade de bilar som tillverkades av Valmet bättre lack än de från THN. Valmet hade "omvänd process". De insatta köpte beg. SAAB:ar som tillverkats av Valmet.

#6
2014-12-16 09:42

Naturligtvis är det normalt, det är ju en VAG produkt!

#7
2014-12-16 10:51

Otroligt konstigt att VIB känner till dessa problem men att man inte har hört detta innan, stackars VW ägare som råkar ut för detta, VW är ju inte direkt kända för bra goodwill

#9
2014-12-16 14:01

Nä, jag förstår inte heller varför frågeställaren efter två bilar med dessa problem köper en till?

Finns gott om motsvarande modeller från andra tillverkare som inte har lack- eller rostproblem och som bonus dessutom har motorer och växellådor som håller, (även om de används i taxi-trafik). Men med såna kunder förstår jag varför VAG fortfarande säljer som smör ; )

#10
2014-12-16 14:42

Kan ju komplettera med att bl a Varianten (och Jetta) är tillverkade i Mexico så det kan ju möjligen vara en förklaring till att det hittills inte uppkommit nåt lackproblem på min bil...

#12
2014-12-16 17:35

Som jag fått det förklarat för mig när det gäller Passat, så är det ett fel i galvningen som gör att lacken inte fäster ordentligt. Trodde dock att Golfen var försonad. Men så var det tydligen icke.

#13
2014-12-16 17:42

Varför vi köpt fler när de första krånglat är en bra fråga, svaren är flera. Dels är det bra bilar, säkra, prisvärda och funktionella. Dels har vi fått bra support från säljaren som hjälpt oss till bra byten. Dels hoppas man ju att de ska lära sig... Ska tillägga att varje Golf varit en ny generation. Om det blir ännu en till är dock mer osäkert.

Vi har visat upp den två gånger och fått avslag båda. Skadorna fortsätter dock att öka till omfattning och antal så i morgon ska den in på en "garantianalys". Får se vad det leder till.

Tack för att ni tar upp det ViB!

#14
2014-12-16 22:02

Jag vore intresserad av mer fakta om VWs lackproblem: främst Passat men också Golf - är problemet känt också på fler modeller, eller handlar det om vissa fabriker/modeller bara, eller gäller det hela VW-koncernen, alltså även t ex Skoda och Audi?

#15
2014-12-16 22:21

Tjalle, det här är inte jämförbart med när Saab och Volvo gick över till vattenburna lacker, på den tiden var inte plåten förzinkad.
Det krävs speciella åtgärder att måla på ett zinkskikt, det vet givetvis VW, men någonstans har det brustit i kontrollen, det märkliga är dock när det gäller fler årsmodeller.
Men här gäller ju lackgarantin, men även om man lackar om hela bilen finns ju ingen garanti om tre år att lacken sitter kvar, tyvärr.

Saab som byggdes av Valmet hade nog bättre lack, men plåten! Jag hade en 99 som rostade enormt, vänster bakdörr, två kvadratdecimeters hål mitt på dörren bl.a.!
En av våra 99 från Thn och en 240 av samma årsmodell behövde hellackas efter 4 år!

#16
2014-12-16 22:29

Bilar som var så mycket bättre förr ;) De hade ju stänklappar! ;)

Vore intressant att, som PHME sa, få en samlad bild över hur det ser ut. Har Seat, Skoda etc samma problem? Vad är det egentliga grundproblemet?

#17
2014-12-17 09:53

@PHME: Det finns många "experter" som uttalar sig om VW:s lackproblem och av kommentarerna att döma har väldigt få ägt en VW med lackproblem.
Jag har sedan 2002 till idag haft 4st Passater av 2002, 2005, 2011 och 2014 års modell. Ingen av dessa har haft lackproblem trots totalt över 30.000mil med dem. Dock har alla dessa utom senaste haft pärleffektlack som kanske är bättre (?). Den Opel Corsa vi haft som andra bil under tiden, en silvermetallic 00:a, var ganska rostig efter 6 år och fick skrotas i somras pga rost.
För övrigt, för att mata trollen, så tycker jag inte att man ser fler rostiga VW än Toyota.

#18
2014-12-17 10:58

@Mr.Wheeler: Just som Du skriver är trollen flitigt ute, och de VW-hatande trollen är nog de flesta. Därför vore fakta intressant - en länk till någon seriös undersökning eller annan vettig statistik. Kanske vore detta något att bita i för redaktionen? Tack för Dina erfarenheter.

#19
2014-12-17 15:08

Tanklocket som är på bilden, är inte det av plast?
När det gäller rost så lär det nog inte hjälpa att tillverkarna idag använder av stål som inte galvaniseras och vi saltar våra vägar mer än vanligt.
Har dock sett i vissa icke svenska forum att det även drabbar folk i t.ex. UK, och då kan ju inte allt skyllas på tex salt.
Är ingen expert på plåt, men all plåt som är "ren" rostar väl?
Däremot låter det ju inte normalt att så stora sjok av lack och klarlack flyger av vid ett stenskott.

Nedan är en länk till en kille som fortsatt älskar sin bil, men ändå fått utstå en del problem med rost på en nyare Golf.
http://www.oxon.se/tag/galvanisering/

#20
2014-12-17 18:49

Idag har återförsäljaren tittat närmare på bilen och kommit fram till att det inte var några tvivel, det är ett garantijobb. Vi fick inte ens hämta bilen utan de skickar den direkt på omlack och vi fick en lånebil. Ambitionen är att få den klar före jul.
Imponerande bra service och bemötande den här gången alltså! Vi är tacksamma för den snabba hjälpen. Vet inte om det här reportaget påverkat men jag har iaf inte nämnt det.

#21
2014-12-18 13:21

Kul att ÅF var så schysta Björn! Just kundbemötande och goodwill är ju ett område där VAG bevisligen inte har det bästa ryktet. Min lokala VAG-handlare är exempelvis en av dom...

Och visst kan man tolerera fel om man i övrigt är nöjd med bilen men nog är jag imponerad av din tålmodighet att köpa en tredje efter att de två första visat sig ha nämnda problem.

Men den stora frågan blir ju då: Blir det en fjärde Golf?

#23
2015-01-29 14:13

Svar ja!

#24
2015-07-02 14:10

Vår Golf 7:a upplever jag ha känsligare lack än andra bilar vi har och har haft. Lacksläpp vid stenskott ner till plåt och lättare att skit fastnar. Vit solid lack på vår bil. Jfr MB C som gått betydligt längre och på samma vägar med mycket mer tålig lack.

#25
2015-07-10 11:29

Ytterligare en fråga om problem med VAG bil, dessa frågor förekommer mer frekvent än de gör om andra märken har jag noterat.....

#26
2016-04-27 17:03

Min VW GOLF7a 2016 har nu gått hela 800 mil utan lacksläpp, det är grejor det :)

#27
2017-02-05 17:37

Kan det vara så att bilar med icke metalliclack är känsligare än bilar med metalliclack?
Känns ju som att det borde vara en viss skillnad då pristillägget är mellan 5-10tkr för metalliclack