Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Låst ratt vid elbortfall?

Bilfrågan

”Det innebär ju livsfara för då går ju bilen inte att styra?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
På alla moderna bilar har man tagit bort det mekaniska rattlåset med nyckel. Om jag förstår rätt så går allting elektriskt. Min fråga är: om man får totalt elbortfall och allting blir spänningslöst i bilen, låser rattlåset då? Om det gör det innebär det livsfara för då går ju bilen inte att styra. Har för mig att frågan var uppe hos ”Bosse Bildoktorn” då en person hade råkat ut för detta. Har frågat på en del Volvoverkstäder men de säger att det inte kan hända.
Bengt Ivarsson


Svar:
Vi valde att fråga Volvos presschef Annika Bjerstaf eftersom du antagligen har en Volvo. Svaret är att ”Nej, det kan inte hända. Låskolven måste få ett elektriskt kommando för att låsa. Om bilen under körning helt plötsligt, vilket i och för sig låter osannolikt, tappar spänningen så aktiverar inte elmotorn rörelsen hos låskolven.” 
Här en teknisk beskrivning av låssystemet: Styrenhet rattlås, SCL, låser och låser upp rattstången, vilket skyddar fordonet från obehörig användning Styrenhet rattlås består av en elektriskt motor, en låskolv och en styrenhet och tar emot kommandon från central elektronikstyrenhet (CEM).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2018-11-07 08:55

Risken för låsning av styret vid strömbortfall är nog minimal, men däremot kommer bilen att bli tungstyrd eftersom nästan alla bilar har elektrisk styrservo.
Nu är väl risken att något allvarligt ska hända inte så stor för bilen stannar ju ganska snabbt.
Men det är ju nu som det blir allvarligt. Bilen står där, kanske inte ens undankörd på vägrenen (som inte finns överallt) och helt utan varningsblinkers.
Hur många har varit förutseende och skaffat en batteridriven varningslampa som kan sättas på taket?
Och hur många får ut varningstriangeln och på rätt avstånd?

#2
2018-11-07 09:50

Men hur ofta inträffar det att bilen helt plötsligt utan någon som helst förvarning skulle bli totalt strömlös?
Är man orolig för detta borde man ha med en följebil utrustad med varningsutrustning, helst en lastbil med TMS skydd, då är man väl rustad om bilen skulle bli strömlös och stående mitt i vägen.

#3
2018-11-07 10:34

Vad händer om systemet får "som kan hända med datastyrda delar" fel och sänder en signal till styrlås kolven "LÅS" och klick -HaHa. Då svarar någon att det skall INTE kunna hända, men UNDER har inträffat förut. Se till att genom ett separat system skilt från det andra med separat batteribackup att hjulen måste stå stilla för att ratten skall kunna låsas. Som flyghistorien om den automatiska piloten som efter start säger... detta plan har ingen mänsklig pilot men ingenting kan KLICKA-KLICKA-KLICKA-KLICKA

#4
2018-11-07 10:37

Det är alltid bra att vara kritisk mot modeflugor i teknik som inte är tekniskt motiverade utan som existerar av helt andra orsaker.
Människors "lättja" och ogenomtänkta kortsiktighet straffar sig vanligtvis allt för ofta.
Varför ifrågasättande av sådana ting alltid är en hälsosam princip.

#5
2018-11-07 11:30

N-iklas, modeflugor i teknik behöver inte vara tekniskt motiverade utan är nästan uteslutande ekonomiskt motiverade!
Dessutom tillkommer motivationen att marknadsföra detaljer och egenskaper som anses ha ett högt saluvärde även om de i praktiken är omotiverade och alltså helt onödiga.!

#6
2018-11-07 15:23

Precis detta hände en bekant för ett par år sedan. Tjänstebilen, en Volvo XC70, blev helt plötsligt omöjlig att styra då rattlåset aktiverades under körning. Tur i oturen var att han inte körde fort just då och på en relativt rak vägsträcka. Han kunde snabbt bromsa in och stanna bilen. Vad jag vet blev bilen inte strömlös, utan aktiveringen av rattlåset måste skett på annat sätt.

#7
2018-11-08 08:17

Jag kan däremot säga att i vissa fall när man kommer mot ett rödljus eller kör väldigt sakta och bilens start/stopp stänger av motorn trots att man inte står helt stilla så låser sig ratten, en gång har det faktiskt varit riktigt farligt.

#8
2018-11-08 16:55

Allt har med sannolikhet att göra. Det finns alltid en rimlig gräns på de risker vi tar med teknik. Rattlåstillslag under pågående körning är otroligt osannolik. Totalt strömbortfall likaså. Många Volvos har dessutom dubbla batterier för att garantera spänning vid startstoppkörningar. Nån slags kabelskada som leder in spänning till kolven på okynne möjligtvis om andra kablar ligger emot.

#9
2018-11-08 16:57

Jag har varit med om att rattlåset slog till på 80-talet. Jag hade en kapsylöppnare på nyckelknippan vilken jag använde under körning. Råkade i samband med användandet vrida från nyckeln varvid ratten låstes och motorn stannade på E4. Men det var dumhet och inte dålig konstruktion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.