Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ingen bot mot ryckig Renault?

Bilfrågan

”Motorn rycker och hackar vid 40 km/tim samt vid 90 km/tim. Renault anser inte att detta är en garantifråga.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en ny Renault Megane Sport Tourer 1.2 TCe 130, årsmodell 2018. Motorn rycker och hackar vid 40 km/tim samt vid 90 km/tim. Om jag har AC aktiverad eller inte, har ingen betydelse. Det har heller ingen betydelse om jag har Eco-knappen aktiverad eller inte. Enligt Renault-verkstaden där jag köpte bilen, så är det en egenskap som denna motor har och ingen åtgärd finns för att lösa detta problem. Men de menar samtidigt att just denna motor är snålställd från fabrik och därav problemet med att motorn hackar och rycker. Renault anser inte att detta är en garantifråga. Jag kan inte se att den är så snålställd att problemen ska bero på det – cirka 0,7 l/mil per kallar jag inte precis snålt.
Jörgen Vikman

Svar:
Vi vidarebefordrade frågan till Renault Sverige och fick i stort sett samma svar som frågeställaren. PR-chef Karin Lyreborn svarade:
”Det är inget produktfel utan i detta fall en upplevd produktegenskap. Allt handlar om vad man har för krav och förväntningar. Vi beklagar att kunden inte är nöjd och det är möjligt att en känslig förare upplever detta negativt.”
På vår följdfråga om Renaultpersonal provkört kundens bil fick vi svaret att: ”…de har provkört bilen och förklarat läget”. 
Vi Bilägare testkörde den här versionen av just denna modell med samma motor i nr 05/2018. Testföraren minns testet och att denne noterat vissa invändningar som just gällde ryckig gång, men att detta berodde på dubbelkopplingslådan. Jörgen Vikmans Megane har en sexväxlad manuell låda och har enligt ägaren inte provkörts av Renault, däremot av en annan verkstad som skriftligt noterat ryckig gång. 
Allmänna Reklamationsnämnden avvisade tvisten med motiveringen att ärendet är alltför omfattande för att kunna avgöras av nämnden. 
Renault har enligt ägaren inte provkört bilen, vilket måste vara ett minimikrav vid en reklamation och vi anser därför att det bör göras för att klargöra om bilen uppfyller tillverkarens specifikation.
Erik Rönnblom, VI Bilägare 

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-04-02 08:33

ARN har på senare tid börjat begränsa tillämpningen av Konsumentköplagen på ett sätt som sätter lagen delvis ur spel.
Exempel på skäl för att inte skydda konsumenten:
1. Alltför omfattande problembild
2. Felet visar sig inte hela tiden
3. Lång utredningstid och många misslyckade reparationsförsök accepteras
4. Bilen sätter inga felkoder!
Dessa skrivningar från ARN observeras noga och tas tacksamt emot av hela bilbranschen, som bilkonsument har vi numera inte ringa stöd kvar jämfört med den ursprungliga tanken med Konsumentköplagen.

#2
2019-04-02 09:06

ARN ÄR ETT STORT SKÄMT!
Jag hade en anmälan hos ARN.
I min anmälan så har jag utskrift från bilens självdiagnos (minnet OBH)
Där felorsaken är tydligt angivet.
Men ARN påstår att det inte är ett bevis att det är fel på bilen.
Men BILPROVNINGEN i Europa får underkänna bilar,
när det visar sig att det är registrerat ett fel gällande miljöbiten.
De visar hur låg kompetens nämndemännen har på ARN
Brevet ovan punkt 4. *Sätter inga felkoder*
Ena minuten så påstår ARN detta (punkt 4), den andra minuten gäller inte felkoderna som bevis!

#3
2019-04-02 12:27

Franskt köper man bara en gång...

#4
2019-04-02 16:17

Men va f-n är det fortfarande problem med Renaults ryckighet. Minns med fasa svärfars Megane från cirka 2008......Usch det fick mig att rata Renault....

#5
2019-04-02 16:22

Man får vad man betalar för.
Billiga men inte värd pengarna.
Om folk testade lite olika bilar innan köp skulle många välja annan bil.
Fransk bullerburk skulle jag säga om dom Renaulten jag kört.

Måste man välja franskt tror jag man skall välja en peugot.

#6
2019-04-02 16:31

Det är underligt att sånt här skrot fortfarande släpps ut från fabrikerna och att de tillverkarna inte försvinner från marknaden.

#7
2019-04-02 18:49

Tragiskt, före EU-inträdet var intresset att ta strid för sina `medlemmar´ mycket större hos exempelvis Motor och Vi Bilägare.
Och varför använder sig `alla´ företag av kvinnliga talespersoner när det kommer till att krångla sig ur problem-garantisituationer?
Måste vara någon sorts strategi!

#8
2019-04-02 19:24

Det vore väl ärligt och korrekt om Renault meddelade sina bilköpare innan köp att denna bil har denna
" Upplevda produktegenskap "

#9
2019-04-02 19:37

Hmm, kommer inte ihåg detta från mina provkörningar men dom kan ju ändra på programmet när som helst. Det är ju några år(?) sedan jag körde den. Vågar inte säga hur pass det skulle störa mej utan att ha provkört, därför skulle jag vara väldigt försiktig att hacka på dom? Gå och provkör och berätta hur ni andra känner? Vissa är väldigt känsliga (jag anser mej vara) och andra mindre.

#10
2019-04-02 21:09

Att inte folk lär sig att låna hem nybilen innan köp och kör riktigt länge och känn dig för och prova många fabrikat.

#11
2019-04-03 08:22

Renault i ett nötskal!

MVH AL

#12
2019-04-03 08:29

Till er alla!
Audi är inget att hurra för,
jag hade samma problem
De ryckte som bara den trots att den kostade strax över 500,000 kr
Skillnaden var att felet var registrerat i bilens minne men auktoriserad bil verkstad ville inte åtgärda felet.

#13
2019-04-03 08:35

mso 1000 + Stefan... plus några till
Strunt brat!
Se på världens största bedrägeri företag VAG
De finns ju folk som köper dessa skit bilar med enorma kvalitets brister och konstruktions fel
Så ni va konsekvent med ert skrivande.

#14
2019-04-03 11:07

Ja du Aldrig jag har kört tdi från Skoda i 12 år och i princip bara bytt bromsar.
Dom 27 tidigare åren varvades med alla länders bilar med alla möjliga fel.
Har man otur eller inte tur då kostar det pengar och elende.
Ja fortsätter nog med vag så länge det är bra för mig.

Och är man så korkad att man väljer Audi får man skyla sig skälv :)

#15
2019-04-03 13:27

Jag har haft provkört både bensin och diesel, 1.2 TCe och 1.5 dCi sist 2013.
Känner 1.2 TCe är rycker men nästa 1.5 dCi är ryckfri.
Jag köpte 2013 med Megane 1.5 dCi och ett problem när jag släpp upp kopplingspedal utan rör på gaspedal då stannar motor en gång och tryck en gång till ned kopplingspedal startar motor automatisk och sedan släpp upp kopplingspedal utan rör på gaspedal då motor är vridstark efteråt. Det är bara en gång tjuvstannar är ju inte kallt ute som är plus 15 grader.
Jag kommer aldrig tillbaka Renault igen när jag upptäckte problem med kränglig med svängt väg som saknar multiaxel bak och sen lånebil Clio var så skakig fjädring hela landsväg än Megane.
För mig själv aldrigt tillbaka igen i framtiden Fransk kvalitetsproblem som tillverkar för Renault och alla PSA.
Nuvarande Fabia är god silkeslen drivlina. Underbar väldämpad lite fast fjädring som inte känner skakig, gupp och stötigt. Kränger inte alls och har multiaxel bak. Komfortabelt är jag lyckligt.
Olika personlig smak om olika märken för bilköp med både positiv och negativ.

#16
2019-04-03 18:09

@ kommentar nr 15...
Google translate fungerar sällan...

#17
2019-04-03 18:39

Jag vet inte vad det är för fel på många av er som skriver här, jag skulle inte få för mig att skriva illa om ett helt folkslag bara för att en bilmotor beter sig märkligt vid olika hastigheter. Världen har sett många olika bilfabrikat som haft sina problem utan att räkna upp en massa. Utan att ha provkört är det omöjligt att veta om detta fel, det kan vara så att vi är lite olika känsliga för denna typ av fel, vissa letar fel. För mig finns det mycket värre fel och det är de som medför stora kostnader. Till er som måste sätta etiketter på ett helt folkslag, tänk efter nästa gång istället för ha förutfattade meningar.

#18
2019-04-03 18:48

Aldrig några ryck i min Megane 2009 bensin. Och min Clio 2013 diesel drar urstarkt direkt på tomgång, inga konstigheter. Den har t o m lärt sig att jag inte vill använda stop/start, så den går inte på vid start. Den vet vad husse vill!

#19
2019-04-04 09:11

mso 1000
Ja fortsätt du å stödja världs största bedrägeri företag
Du är väl konsekvent hoppas jag, så du stöder även dom
som har dopat sig inom idrotten med.

#20
2019-04-04 09:39

Oavsett om detta är en garantifråga eller inte så kan det vara ett fel enligt Konsumentköplagens 16 §. Under förutsättning att man som kund har köpt bilen av en bilhandlare (näringsidkare) så är lagen tillämplig på köpet. Det innebär att säljaren (bilhandlaren) är skyldig att informera kunden innan köpet om, så kallade egenskaper. Missar man som säljare att göra det så är "egenskapen" enligt 16 § att betrakta som ett fel i lagens mening. Kunden har då att välja på följande påföljder, avhjälpande, omleverans av likvärdig vara, prisavdrag eller hävning av köpet. Att avhjälpande av felet inte kommer i fråga verkar klart då tillverkaren anser att det är en egenskap och inte ett fel. Alternativet till avhjälpande är omleverans av en likvärdig vara men utan fel (egenskap). Om säljaren inte går med på det kan kunden yrka på hävning av köpet alternativt prisavdrag. För att få häva köpet krävs dock att felet är väsentligt. Om felet är att betrakta som väsentligt är svårt att avgöra, på rak arm. Kvar finns då prisavdrag. Prisavdraget beräknas på objektiva grunder. Det handlar om prisskillnaden mellan en vara i felfritt skick och den felaktiga varan. Om ARN inte tar upp ärendet kvarstår att stämma säljföretaget i Tingsrätten.

#21
2019-04-04 09:50

Aldrig
Din logik är enastående...

#22
2019-04-04 20:18

Borgenstrand
De är rätt de du skriver
Men tyvärr så behöver ingen följa det.
Det har visat sig att det är helt laglöst
Och vända sig till Tingsrätten är enormt stora kostnader.
ARN, det är inget man kan lita sig på!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.