Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur ska däcken monteras?

Bilfrågan

"Jag är tveksam till Toyotas rekommendation vid däckbyte. Har Toyota eller jag rätt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag är en lycklig ägare till en Toyota Avensis version 3. Däremot är jag tveksam till Toyotas rekommendation vid däckskifte.

De anser, och även jag, att framdäcken flyttas bak och bakdäcken fram.

Vid nästa skifte ska däremot höger bakdäck flyttas fram till vänster sida och således vänster bakdäck till höger fram.

Jag har fått lära mig att vid skifte av däck inte byta rotationsriktning. Mina däck brukar hålla i cirka 10 000 mil innan det återstår några millimeter.

Har Toyota eller jag rätt?

Gunnar

SVAR:
Originaldäcken saknar bestämd rotationsriktning.

Dessa däck kan med fördel skiftas så att de byter rotationsriktning.

Har däcken en tendens till oregelbundet slitage (mycket vanligt om man kör lugnt) så gör bytet av rotationsriktning att däcken slits jämnare och rullar fler mil.

Torsten Johansson, STRO

Kommentarer

#1
mctar
2010-03-04 11:00

Hur ter det sig om nu om framdäcken flyttas bak? Är inte de mer slitna och skall även i fortsättningen sitta fram??? Bilen är ju framhjulsriven och borde slita mer däck där än bak. Nu tycker jag VIB ger dubbla budskap.

#1
Jägaren
2010-03-04 11:09

Däck som håller 10 000 mil? Ursäkta att jag skrattar...

#1
Erik
2010-03-04 11:57

JÄGAREN:
Mina däck höll 8000mil, så 10000mil är ingen omöjlighet. Hur har du det med hjulinställningen? :-)

#1
Micke
2010-03-04 16:41

Jag har fortfarande inte bytt mina (vinter)däck och bilen har gått över 10 000 mil.
Sommardäcken har jag bytt efter tre år / 6 000 mil.
Rotationsriktning finns på mina vinterdäck. Där finns det väl oxså en risk att man tappar dubb om man byter rotationsriktning på rotationsoberoende däck?
Då min bil är bakhjulsdriven har jag dock inte "roterat" några däck alls.
Kommer ni ihåg när man skulle inkludera reservhjulet i rotationen?

#1
arvid
2010-03-04 18:51

skulle vara intressant att få veta hur ni bär er åt för att få så mycket mil på era däck, Har själv absolut ingen racerbil, kör lugnt och bromsar likaså lugnt, men det har varit omöjligt att köra mer än ca: 3000-3500 mil. På min senaste bil sitter det Michelin energy, får se om de går längre.ps, jag byter när mönstret är ca 3mm.

#1
Onehp
2010-03-04 19:04

Det är STRO som svarar, ej vibilägare i sig.
Det är OK med skifta så länge skillnaden i mönsterdjup inte är stor (inte större än en dryg mm, typ) och däcken har samma kvalité (av samma märke/modell/år). En förutsättning för det är just att man skiftar regelbundet...
Är däcken ej av samma märke/modell/år så ska alltid bästa däcken sitta bak. Hur man avgör vilka som är bäst (mösterdjup eller modell) är en annan femma...

#1
Lars A
2010-03-04 22:17

Hej!
Det skulle ALDRIG falla mig in a skifta däck (fram-bak). ALLTID bästa däcken bak - under alla omständigheter.

#1
maltdryck
2010-03-05 08:40

@Micke
Vinterdäck som är 5 år och rullat 10 000 mil låter inget vidare tycker jag. Kan hända att det funkar att köra med sådana "puckar" i Skåne, men inte här i Jämtland iaf.

#1
bo
2010-03-05 19:29

10.000mil? (Är dom gjorda av diamant?)
Vad har du för stoppsträcka från 100-0m? 4kilometer????

#2
2014-10-16 11:20

Nä några sådana sträckor på sommardäcken tror inte jag på heller men mycket möjligt kan det ju vara så att sommardäcken byts ut då BILEN har rullat 10.000 mil men då måste man ju tänka på att vinterdäcken kan ha fått hälften utav de milen. Mina erfarenheter baserade på de tre senaste bilarna är att sommardäcken har ett däckmönster runt eller under 3 mm då bilen har rullat 6000 mil. Detta kan bli ett problem om/då man byter in bilen då flera handlare vill ha att däcken håller minst 4 mm. ( 16 tums )
( lagom kul att köpa däck till handlaren )
Det är hur som helst uselt inte minst med tanke på att vinterdäcken vid samma miltal då ser obetydligt använda ut. Sommardäcken på mina senaste bilar har varit Michelin Energy och de är skitdyra men håller trots detta inget vidare. Det är förstås möjligt att det finns däck som håller längre även idag men när ett däck inte håller längre än ca 3000 mil med lugn körning så tycker jag det är dåligt. Själv kör jag därför så länge som jag kan med vinterdäcken eftersom att de är billigare,drar inte mer bränsle samt har inte sämre komfort. ( sommardäcken håller då också godkänt mönster vid inbyte)

#3
2014-11-04 09:43

Förr, när jag körde på franska Michelindäck höll dessa i ca. 8000 mil!
Numera kör jag på Michelindäck Energy som knappt håller i 3000 mil!
Så de däck som hänger med i 10000 mil skulle jag inte vilja köra på!

#4
2015-05-11 21:38

Hej Hunter ! ja det var då det när dom var hårda som järnringar, "och din bil vägde under ett ton samt hade kanske 40 hk och hade knapp några bromsar" ;)

#5
2015-10-16 17:43

Märkligt att någon vågar rekommendera bästa däcken! Vad är logiken i det?
Bilar har överlägset störst säkert vid kollision med fronten först, det förstår vemsomhelst som vet hur en bil ser ut.
Oavsett hur effektivt ett antisladdsystem är så kan det aldrig garantera att det klarar motverka att bilen sladdar vid fex vattenplaning eller "blixthalka" och medför kollision med annat än fronten först!

Det finns heller ingen god orsak till att rotera däck så länge man ej kör gammal awd bil med drivlina som ej tål skillnad i däckdiameter. Eller kör bakhjulsdriven bil med körstil som för till att däck slits snabbare bak.

Roterar man däcken så blir det svårare att upptäcka däck som slits snett eller onormalt fort på grund av glapp och / eller felaktiga vinklar i styrstag, kuggstång, leder, bussningar.

Vid skifte av 2 däck om gången så försämras och förändras dessutom det totala greppet bara hälften så mycket om man ersätter dom utslitna framdäcken med bakdäcken som på fwd bilar då vanligtvis har runt halv livslängd kvar.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!