Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Plus och minus med diesel?

Bilfrågan

"Vi funderar på att byta till en dieselbil. Vilka är bra respektive dåligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vi är ägare till en Saab 9-3 sportsedan som har gått cirka 11 000 mil. Nu funderar vi på att byta till en 9-5 kombi 2009 års modell (eftersom de bilarna säljs med stor rabatt).

Vi har aldrig haft en dieselbil. Fördelar? Nackdelar?

Lars Lindgren


SVAR:
Det har skrivit många artiklar i detta ämne.

Allt handlar om hur lagstiftningen utformas. Körmässigt är de bägge motorerna likvärdiga även om det finns utrymme för personligt tyckande här.

Dieslarna har i allmänhet mer vridmoment men inom ett mer begränsat varvtalsregister.

Saabs dieslar bullrar mer medan bensinmotorerna går tystare och är mer varvvilliga. Dieslarna har i allmänhet större räckvidd tack vare lägre förbrukning.

Vägskatten för dieslar gynnar dem som kör mycket medan inköpspriset är högre.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Kommentarer

#1
Anders
2010-03-01 12:56

Dieselbilar släpper ut stora mängder kväveoxider (NOx) som skadar våra andningsorgan (bildar syra vid kontakt med saltet i slemhinnorna).
Släng dit en så populär trimbox också så blir det ännu värre.
Är det så vi vill ha det?

#1
Raphael
2010-03-01 13:33

Bensin och etanolbilar släpper ut många cancerogena avgaser, där etanolbilar även ökar halterna av marknära ozon vilket ökar förekomsten av luftrörscancer/strupcancer hos människor plus att det förhindrar växters pollinering så det blir färre växter.
Är det så vi vill ha det?
Det är bara att inse att bilar innebär en hälsofara för människor, djur och natur på många olika sätt.
Minst skadliga bränsle idag är biogas.
Allra bäst är att avstå från bil.

#1
Kenneth
2010-03-01 13:34

Anders:
Med tanke på att det är CO2 utsläppen som ska minskas, koldioxiden är vårt största hot, ska man absolut köpa främst etanolbilar därefter dieselfordon och helst undvika hybridbilar, farliga och dyra batterier och definitivt bojkotta bensinbilen. Är man i den situationen att man kör men än 2500 mil per år köper man en SAAB 9-5 med dieselmotorn som fö. är en oerhört trevlig bil. Kör man under 2500 mil köper man en etanolbil tex en SAAB 9-5 Biopower och får 30 extra hästkrafter då man kör på etanol samtidigt som CO2 utsläppen minskar mellan 70% - 80%!

#1
Kenneth
2010-03-01 13:37

Glömde att skriva att hybridbilen bara kan försvaras i storstadsmiljö men å andra sidan ska man åka kollektivt i staden varför hybriden som den ser ut idag näppeligen har ngt som helst existensberättigande alls, eftersom den inte är ngt annat än som en miljöbluff!

#1
Daniel
2010-03-01 15:51

Pendlingsmässigt så är diesel skönt på landsväg och motorväg - bra vrid och låg förbrukning. Kortpendling och "vardagskörning" fungerar väl bensin/etanol. Vi har bytt från en liten dieselbil till en 4x4 bensinsuv då vi åker tåg till och från våra jobb och endast använder bilen som dragbil och laståsna. På så sätt kan man ju även få in ett miljöargument om man vill även om biltypen och motorn inte är "het" just nu. Allt beror på sammanhang och helst skulle jag också helst slippa bil och köpa en häst istället.

#1
Saabnisse
2010-03-01 16:08

Kenneth, som Saabfreak håller jag med dig, men som bilfreak håller jag hellre med Raphael.
Det finns bara ett fordonsbränsle idag och framöver som är CO2neutralt och det är biogas.
Metangasen skapas kontinuerligt vilket vi vill eller inte och efterson den är mer än tjugo gånger skadligare än CO2 är det bättre att vi tar hand om så mycket som möjligt av den och omvandlar den till energi.
Jag hoppas att även Saab tar sitt miljöansvar och snart kommer med gasdrivna bilar.

#1
Linde
2010-03-02 11:03

Att det alltid ska bli en massa polemik och tyckande om miljö här. Om det gäller miljön så är ju passat ecofuel eller Volvos efterkonverterade Bi-fuel (båda biogas) eller gamla karossen V70 Bi-fuel (helst manuell) det givna valet. Men nu frågades om Diesel och inte primärt om miljön!
Bengt Dieden kan du inte då ta upp vilka skatterna är för närvarande på en dieselbil. Vilka skatter gäller nu med partikelfilter och vad är den (troliga) utvecklingen från beslutsfattare? Detta är ju nämligen en stor fråga (den största) när det gäller bensin kontra diesel.

#1
Saabnisse
2010-03-02 12:33

Linde, att miljöfrågorna kommer upp är ju inte så underligt, man måste trots allt ta hänsyn till dem när det gäller val av fordonsbränsle.
Det spelar faktiskt ingen roll om man personligen är miljömedveten eller inte,den personliga ekonomin påverkas ändå.
Dieseldrivna nya bilar har idag ungefär lika stor marknadsandel som de som drivs av andra bränslen, men de har alltid straffbeskattas och jag tror inte att det blir någon ändring på detta.
Jag var med på den tiden man fick redovisa körda km genom att skicka in en deklaration och betala skatt efter den.
Det var mycket besvärligt, speciellt vid utlandskörning och det var väl att det krångliga systemet försvann.
Det är på grund av dessa skattepålägg som jag förordar gasdrift.

#1
NId
2010-03-02 13:05

Dieselbränsle fäller ut vid ca - 25C, vilket kan ge motorstörningar - driftstopp.

#1
Tyck och tryck
2010-03-02 15:49

Rädda miljön?
Skall man tänka på miljön då skall man absolut undvika ETANOL.
Som det är i dag!
I Sverige så är det endast politisk propaganda detta med etanol.
Brasilien en av världens största etanoltillverkare.. Där skövlas regnskog,
Här redan har vi miljöförstöring som översvämningar m,m av all avverkning
av skogen. Sedan har vi alla gifter som besprutas över sockerrörs fälten, där grundvattnet är förgiftat. Och sedan all förbränning av all sockerrörsrester m,m.
Tillslut har vi barnarbeten på fälten. Om ca 3-5 år så är marken död för att odla sockerrör. Så de måste avverka ännu mer regnskog.
Minst farliga drivmedel i DAG är Biogas. Resten är stort miljö hot. Bensin eller diesel ? Inget är bättre eller sämre för miljön!

#1
Linde
2010-03-02 17:22

Saabnisse. Det är ju just det jag också gör, förordar Biogas! Men frågeställaren hade frågat om för och nackdelar bensin kontra diesel. Miljömässigt är det inte milsvidd skillnad dem emellan, de har båda för och nackdelar gentemot varandra till skillnad från biogasen som är mycket bra. Därför bör svaret rimligtvis innehålla den största skillnaden dem emellan och det är ju ekonomin. Där fanns en del övrigt att önska i svaret och jag tror det är bättre att vi Bilägare besvarar frågan än att en säljare i bilhallen gör det.

#1
mythbuster
2010-03-02 17:31

Tyck o tryck. Då var vi där igen. Där den mesta sockerrören odlas är det över 100 mil till regnskogen. Det är en annat växtklimat. Men vist kan man odla sockerrör i regnskog. Men det växer inget bra där. Du kan odla oliver i Sverige med. Men av samma anledning växer det inte bra här. DU har tyvärr gått på en av de mest vanliga och inpräntade myterna. De andra påstående stämmer inte heller tyvärr.

#1
Tyck och tryck
2010-03-03 18:21

mythbuster
Där ser man! Du tycks ha huvudet under armen. Som ej hänger med hur det är i verkliga livet.
Punkt slut.
PS: Det tjatas mycket om miljön och fordon som påverkar miljön. Men när det gäller jippot OS då existerar ej att vara skonsam mot miljön.

#1
bruno
2010-03-03 22:24

Det är bara påhitt o trams ni håller på med kolla bara försälningstatistiken.Dieslarna tar marknadsandelar över 47% diesel nybilar registrerade i feb010 I vårt avlånga land så finns för närvarande inget bättre än en svensktillverkad vridstark DIESEL Det är vad svensken vill ha Å alla har insett det även regeringen som gynnar dieslbilar mer o mer men vi får se hur Länge. KÖrglad Diesel!

#2
2015-02-24 06:58

Vilket körmönster har du?
Årlig körsträcka.
Långa eller korta körningar?
Diesel passar bäst till många och långa körsträckor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.