Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Har jag torrkoppling?

Bilfrågan

"Har läst om problem med torrkopplad sjustegad DSG-låda, undrar hur jag vet om jag har torrkoppling?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Efter att i ViB 8/13 ha läst om problem med sjustegad DSG-låda med torrkoppling, så undrar jag nu hur jag vet om jag har torrkoppling eller ej på min bil? Jag har en Skoda Octavia TDI som är tillverkad i juli 2012. Då jag har husvagn undrar jag också om denna bil är lämplig som dragbil?

Mats Karlsson

SVAR:
Den sjustegade växellådan är utrustad med torrlamellkoppling. Bilen är godkänd för att dra ett släp på 1 400 kg och så länge husvagnen håller sig under det måste vi utgå från att den klarar detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-10-01 11:54

Till Mats Karlsson och andra: Se bara till att inte sitta och slira på kopplingen så håller den lika länge som bilen i övrigt. Slirar man onormalt mycket på kopplingen, vare sig det är en våt, en torr eller en vanlig för manuellt växlad bil så får man byta kopplingen under bilens livslängd. Det vet var och en, i varje fall visste man det förr i tiden.

Jag har aldrig kört en bil med dubbelkopplingslåda men vet ändå att de drar framåt utan att man gasar. Om man står stilla i en kö eller uppförsbacke måste man därför lägga ur växeln.

Om detta är nödvändigt eller inte kan man lätt se på bränsleförbrukningsmätaren (i liter per timma) som VW och dess kusiner är utrustade med.

Om bränsleförbrukningen ökar när man lägger in växeln så lägg ur växeln omedelbart. Om inte går det givetvis åt skogen, det behöver man inte ha någon akademisk examen för att förstå.

När bromsen är påverkad frikopplar lådan säger en del. Ja, i så fall ökar inte bränsleförbrukningen och då kan man stå kvar med växeln inlagd utan risk för att överhetta och slita ut kopplingen som sannolikt är betydligt kraftigare dimensionerad än en vanlig koppling till en manuellt växlad bil.

#2
2013-10-01 13:12

Om jag inte har helt fel för mig så fanns både 1.6TDI och 2.0TDI till Octavia modellår 2012. 1.6TDI har torr DSG7 medans 2.0TDI har våt DSG6.

@snabb95, de flesta bilar med DSG har 'autohold' - med denna funktion så kan bilen stå till utan att man håller ner bromsen och DSGn ska då inte heller slira.

#3
2013-10-01 13:47

@snabb95, dubbelkopplingslådan drar inte framåt när rman står stilla vid rödljuset utan frikopplar själv. Därför kan en del uppfatta lådan som ryckig om man är för snabb på gasen efter att man lyft foten på bromsen.

@raks Helt rätt. DQ200 sitter i lilla 1.6 TDI och DQ250 på 2.0 TDI på Skodas modeller.

#4
2013-10-01 13:48

Det finns 2 olika DSG7, DQ200 som har torrlamellkoppling och DQ500 som har våtlamellkoppling.

Jag som har en bil med dubbelkopplingslåda vet att den inte driver när bromsen är nedtryckt, det tar någon tiondels sekund efter att man släppt bromsen innan det börjar driva.

#5
2013-10-01 17:01

Dock så finns det ingen Skoda med DQ500, så det onödigt att röra till svaret.

#6
2013-10-01 18:02

Mr. Wheeler, raks med flera: Har Ni tittat på bränslemätaren? Om nu inte kopplingen slirar mer än på en bil med manuell låda, varför blir då kopplingen överhettad och utsliten? Är det någon som vet orsaken?

#7
2013-10-01 18:26

snabb95; om man inte trampar ner bromsen tillräckligt, så kommer bilen att balansera mellan dragläget och bromsen. Detta bli tydligt hos vissa förare av taxibilar. Där har jag frekvent sett hur man i lätt uppförsbacke håller bilen stilla med dragläget (som är ännu värre för lådan).

Även jag har sett hur bränsleförbrukningen stiger något (i liter/timme) med växeln i D-läge vid stillastående jämfört med växeln i N-läge. Detta sker då motorn belastas med att hydrauliken för växellådan/kopplingen hålls i förspänt läge (enligt uppgift). Så någon slirning förekommer inte.

#8
2013-10-01 21:09

Sluta sprid FUD.

DSG6/7 slirar inte när du står på bromsen. Kolla själv med VAG-COM.

Redigerat: Skitinlägget som jag svarade på togs tydligen bort.

#9
2013-10-01 21:35

snabb95;
För att fortsätta på Audi A5 SB:s kommentar så tror jag att ett stort problem ligger i att alltför många tänker automatlåda som automatlåda.

Om man har en traditionell automatlåda med momentomvandlare kan man (åtminstone inom rimliga gränser) tillåta sig att vid krypkörning hålla mot grunddraget med bromsen (om man vill krypköra långsammare än vad grunddraget ger.)

En dubbelkopplingslåda är däremot av samma grundprincip som en manuell låda. Den skall köras med helt inkopplad eller helt urkopplad koppling. Även om man inte styr kopplingen kan man ju köra bilen så att datorn får en chans att åstadkomma helt inkopplad/urkopplad koppling.

Här är jag vad tror många taxiförare gör (vilket effektivt bränner kopplingen). Om man kör sakta framåt läggs rätt växel i (oftast tvåan). Om man vill köra ännu saktare och bromsar försiktigt kommer varvtalet att sjunka men strax innan tjuvstopp börjar växellådan slira istället. Man måste sjunka ganska mycket i fart för att växling till ettans växel sker. Om man sedan kör i en kö som står nästan stilla så finns tomgångsdraget på ettans växel (vilket är för snabbt i nästan stillastående kö). Om man då bromsar lite så kommer växellådan slira för att man inte skall på tjuvstopp.

Hade man haft en manuell låda hade man kunnat rulla med kopplingen helt urkopplad och dutta till med lite drag då och då för att få lagom fart framåt. Elektroniken i dubbelkopplingslådan verkar inte vara programmerad att frikoppla helt och dutta på detta sätt utan slirar istället. (Det skulle nog vara svårt att programmera så att duttandet kom i rätt tid och rätt tidsutsträckning eftersom datorn bara kan känna vad du som förare gör och inte vad du som förare skulle vilja göra).

Man kan märka hur elektroniken ibland kämpar för att det skall bli rätt. Vid krypkörning i svagt nedförslut kan man nästan hamna i självsvängning när växellådan kopplar i och ur om man ligger precis på gränsen till tjuvstopp på tvåans växel.

Om man kör fram dit man skall och sedan stannar helt så kopplar lådan ur helt och hållet och man kan släppa bromsen utan att bilen börjar köra (oavsett om man har autohold aktiv eller ej). När man trycker på gasen börjar kopplingen gå i ingrepp och slirar lite precis om när man startar med en manuell låda.

Själv kör jag Seat Alhambra med 6-växlad DSG och är mycket nöjd med hur lådan fungerar.

#10
2013-10-02 00:22

MickeAn @ Tack för en utförlig beskrivning av dubbelkopplingslådans funktion! Största felet som konstruktörerna gjort, är att man har lagt krut på att efterlikna dragfunktionen hos en automatlåda.

Att det inte finns någon kopplingspedal kunde och skulle givetvis ersättas av gaspedalen, som då alltid måste aktiveras för att kopplingen skall börja dra/slira. Jämför en motorsåg eller grästrimmer som rätt justerad aldrig drar/slirar på kopplingen förrän motorvarvtalet höjs med gasreglaget.

I så fall hade duttandet i en bilkö som Du beskriver blivit gjort med gaspedalen i stället för bromspedalen (och i stället för kopplingspedalen på en manuellt växlad bil samt på ettan! absolut inte på tvåan). Att reglera hastigheten med bromspedalen är vansinne och bäddar för haveri.

Sedan är sannolikt Audi A5 SB lurad när han säger att kopplingen inte slirar trots att bränsleförbrukningen ökar. Att hydrauliken skulle bromsa så mycket att det syns på bränsleförbrukningen tror jag inte på. Så konstruerar man inte en växellåda som i första hand tillkommit för att den skall vara så bränslesnål som möjligt.

#11
2013-10-02 14:03

Men herregud vad ni spekulerar. Problemet med DQ200 i Taxi-passaterna är att lådan är tänkt att sitta i små, motorsvaga bilar, typ Skoda Fabia, VW Polo, Audi A1. I en stor tung och förhållandevis motorstark Passat hamnar lådan farligt nära maxgränsen. Under normala förhållanden är det inga problem. För Taxi-bruk där bilen går non-stop och ofta med maxlast, blir det problem.

Det handlar alltså inte om dubbelkopplingstekniken som sådan, utan om en för klen låda för applikationen (Taxi).

Om jag tar en trimmad VW Polo med manuell låda och använder den för att dra upp båtar 20 timmar om dygnet så lär kopplingen brinna upp där också :)

#12
2013-10-02 17:11

Finns väl inga problem alls med dsg här i Europa, bara i Kina där man återkallar för att det är en viktig växande marknad. Slicka kinesernas fötter går bra, men vi i Europa då är inte vi lika viktiga för VW?

#13
2013-10-02 20:17

Swempa @ Har Du något belägg för det Du skriver? Eller kanske Du spekulerar?

#14
2013-10-02 21:14

@Snabb95, Läs specifikationen på DQ200 från LuK Transmission. Titta sedan på specifikationerna på Passat Ecofuel. Tänk sedan Taxi och hur en taxibil körs.
Du ser inga skriverier om Polo, Fabia och A1 som alla använder samma låda.

@Shogun, har du problem med din DSG? Vad för problem och vad säger VW?

#15
2013-10-04 10:09

Var det inte en artikel i DN nyligen om svenska polisen där man fått problem med några Passater försedda med DSG-7 lådan?

Fick detta berättat för mig men hittar inte artikeln på nätet.

Vore jag frågeställaren skulle jag sälja bilen innan problem uppstår. Eller husvagnen och bara smyga med bilen, då kanske lådan håller ;-)

#16
2013-10-05 17:11

Eftersom det är kopplingen som slits ut och inget annat (rätta mig om jag har fel) så behöver man inte smyga. Det räcker med att lägga ur växeln så fort man står stilla eller åker långsamt t.ex. vid stoppljus, bilkö eller annan orsak.

Detta bekräftas av Audi A5 SB som skriver: "Även jag har sett hur bränsleförbrukningen stiger något (i liter/timme) med växeln i D-läge vid stillastående jämfört med växeln i N-läge" Så är det inte på t.ex. Jes lastbil som börjar dra framåt (samt mer bränsle) först när man gasar.

MickeAn har samma erfarenhet.

#17
2016-10-18 07:49

Att påstå att VW:s Problem med DSG lådorna beror på hur vissa (taxi)chaufförer kör bilen är långsökt, varför har inte Volvo eller Mercedes drabbats av detta? Väldigt vanliga för Taxibruk. Bästa kommentaren hittills är Swemba;s. För lite låda för motorn, särskilt då den ofta går dygnet runt, med mycket last...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.