Nästa artikel
Bilfrågan: Fungerande bränsletillsatser?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fungerande bränsletillsatser?

Publicerad 24 september 2013 (uppdaterad 24 september 2013)
"Motorerna gick kännbart lite jämnare och mjukare med inblandning. Men det var på den tiden det!" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Ständigt kommer frågor upp om bränsletillsatser. Som både bilmekaniker och serviceman på 50–60-talet fanns det till tvåtaktsmotorer en tillsats som Philipssons DKW:s återförsäljare sålde som hette Desolite, en bläckliknande vätska som med cirka en deciliter blandades in i den oljeblandade bensinen. Saab hade någon liknande tillsats.

Många handelsresande som körde lite tuffare med vanliga bensinmotorer av olika märken ville att man vid tankning skulle slå i en halvliter tvåtaktsolja.

Jag kan med egen erfarenhet definitivt påstå att när det var dags för en ”titt” i motorerna av någon anledning så var dessa motorer klart renare och mycket mindre ”slitna” i lager kolvtappar och ventiler. Motorerna gick också kännbart lite jämnare och mjukare med denna inblandning. Men det var på den tiden det!

Åke Jansson

SVAR:
Både bränslen och smörjmedel har utvecklats mycket sedan 50-talet. De tillsatser som behövs finns numera redan i bensin, diesel och smörjolja. Ytterligare tillsatser är därför inte nödvändiga eller ens önskvärda. En modern bilmotor har mycket lång livslängd och är sällan det som sätter gränsen för hur länge bilen kan brukas.

Medel som uppges ge enastående egenskaper finns fortfarande på marknaden men vi avråder från att använda dessa. Undantaget är produkter för att, vid behov, öka rengöringseffekten i bränslesystemet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-24 13:06
Eric H

De har ju liksom hänt en del på smörjmedelsfronten sen 50-60 talet...
Idag kan man se motorer så rullat 30 000 mil och däröver med knappt skönjbara vändkanter i loppen..
De gamla tvitaktarna som, då, gick på 4-5% SAE30-motorolja klarar sig idag på 2%. dedicerad 2-taktsolja.
"Vissa tillsatser" är dock superba om man ska sälja en bil med knackande motor...

#2 • Uppdaterat: 2013-09-24 13:24
Kalle2

Klart att dagens motoroljor är mycket bättre än förr, frågan är om dagens motorer är konstruerade för dessa, vilket innebär att moderna turbo motorer inte håller alltför länge vilket de skulle göra om de var konstruerade för att hålla även med äldre motoroljor. Bilfabrikanterna har ju inget intresse av att bygga alltför hållbara motorer. Betr. Oljetillsatser, dessa behövs inte och några bra oljetillsatser finns inte, men däremot sådana som blandas i oljan och som bygger en mycket tunn keramisk beläggning på slitytorna, men det har inget med smörjning och olja att göra, oljan används endast som transportmedel för ytbehandling

#3 • Uppdaterat: 2013-09-24 15:38
Focus

Man kan inte döma ut alla tillsatser. Jag har vid flera tillfällen använt STP och Wynns för att stoppa kraftiga oljeläckage och det har fungerat bra, läckaget har upphört. Detta kan inte i motsats till alla "effekthöjande" tillsatser var ren inbillning. Man märker när den slutar svina ner på garageuppfarten.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-24 19:46
S-E S

Flera dieseloljor har i dag tillsatser främst för att hålla spridarna rena. Detta gäller t ex Statoil och Jet. Dessa tillsatser fungerar bra som rengörare efter att ha tankat några av oljorna med biotillsatser som OK bio+, Preem EVO eller Statoil Miles och fått en knackande motor. Några oljor har till och med tillsatser för att förhindra algtillväxt i tank och ledningar pga biooljetillsatsen. Skall man i dag tanka en bra diesel utan tillsatser får man åka till en båtmack. Där säljs ren mk1 diesel med god lagringsbeständighet. Båtägarna ställer tydligen större krav på dieseln än bilägarna?

#5 • Uppdaterat: 2013-09-25 02:50
John2008

Jag använder ibland drivmedelstillsatser, och får för mig att det kan vara bra.
Får man knackningar i motorn av flera av marknadens dieselbränsle, skulle jag rekommendera ett verkstadsbesök.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-25 12:58
S-E S

John 2008, jag har kollat motorn på verkstad, men det är inget fel. Får klart besked om att det är skillnad på "diesel och diesel". Det står i instruktionsboken att bilen ska tankas med diesel med max tillsats av 5% RME/FAME. Håller jag mig till denna rekommendation och tankar Jet, Bilisten. Pump, Q-star, PS osv har jag inga problem, men så fort jag tankar Preem EVO, Statoil Miles eller OK/Q8 bio+ börjar bilen efter ett tag knacka vid lätta gaspådrag som upphör när man gasar på. Kan det vara det förhöjda cetantalet i biobränslena som spökar? Enligt instruktionsbok ska cetantalet vara max 54, medan biobränslena har uppåt 57.

#7 • Uppdaterat: 2013-09-25 14:42
mcregor (ej verifierad)

Intressant S-E-S. Kör själv min Golf-diesel på Statoil Miles och tycker mig ha märkt just detta med nån form av "knackande"/småryckande vid lätta gaspådrag - främst på högsta växeln och med relativt låga varvtal men ändå såpass högt att växlingsindikatorn signalerat för uppväxling till högsta växeln. Har tänkt åka in till verkstan innan garantin går ut med det kanske är så enkelt som att byta diesel-leverantör... Har en känsla av att detta är nåt som kommit under senare månader så det kan ju faktisk sammanfalla med att Statoil börjat sälja s k Miles-diesel.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:25
Boxer

S-E-S, Jag anar en Wartburg som profilbild. Korrekt?

#9 • Uppdaterat: 2013-09-25 17:58
S-E S

mcregor, det var så det började för mig. Speciellt illa var det efter en tids stadskörning och motorn inte fick varva ordentligt. (har automat). Motorn gick och lunkade i sådär 1500 varv och växlade upp vid 1600 varv. Efter ett tag kom "spikningarna" ,ungefär som på en bensinbil, när du ökade gaspådraget något. Vid kraftigare gaspådrag försvann knackningarna tillfälligt. Även vid landsvägskörning i ca 80 km/t med lätt gaspådrag kunde det knacka. Problemet löste sig för några hundra mil med att använda STP injector cleaner, men återkom sedan. Har tankat Jet ganska konsekvent sedan juli och problemen är borta. OBS! I Stockholmsområdet kan Jet ha "biosörja" i tankarna så tanka inte Jet där!

Jorå Boxer, det är en Wartburg 1960. Gick mer eller mindre som en klocka i 18 år och ca 20 000 mil innan rosten kom i kapp och det blev nödvändigt med ett ramlyft. Enda problemet var drivknutarna som man fick byta vart tredje år (oskyddade). Min tidigare profilbild var en Troll. Använde Desolite K i bensinen och bilen behövde aldrig sotas!

#a • Uppdaterat: 2013-09-26 19:31
mcregor (ej verifierad)

Åkte förbi Jula på vägen hem och "hämtade" en flaska STP Diesel Injector Cleaner som omedelbart pytsades i tanken...:) Skall bli intressant om upplevelsen blir att knackandet/småryckandet vid försiktiga gaspådrag och varvtal runt 1300--1400 upphör eller ej...
Har aldrig trott på sådant här hokus-pokus men vem vet...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.